Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Harsh Times (2005)

 

Den fantastiske Christian Bale er virkelig blitt en skuespiller jeg har fått øynene opp for. Desverre går en del av filmene hans under radaren til den jevne filmseer og Harsh Times er intet unntak. Filmen minner mye om Training Day i atmosfære og stil, og selv om den kan føles litt ufokusert i starten, bygger den seg opp til å bli et kraftfult og brutalt drama.

 

Harsh Times føles ekte og realistisk, takket være godt arbeid fra regissør og skuespillere. Bale leverer enda en fabelaktig prestasjon som fort kan sammenliknes med De Niro's i Taxi Driver, Washingtons i Training Day og Norton i American History X.

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Number 23

 

Psykologisk thriller med Jim Carrey i hovedrollen. Jim spiller Walter, en tilsynelatende normal mann hvis jobb er å finne og bure inne løshunder og andre bortkomne kjæledyr. På sin fødselsdag får han en bok av kona si, en bok kalt "The Number 23". Walter interesserer seg veldig for boken og til slutt forandrer den livet hans. Han tror boken omhandler hans eget liv. Tallet 23 dukker plutselig opp overalt og Walter blir besatt.

 

Stort mer vil jeg egentlig ikke si da dette kan spoile filmen for enkelte. Uansett; Carrey viser nok en gang at han kan gjøre mer enn komedier. Plottet er greit nok og slutten overrasket meg veldig. Ingen av kompisene mine kunne forutse slutten heller, noe som er positivt.

 

Jeg kan anbefale filmen på det varmeste. På toppen av det hele går man ut av kinoen med en rar, ekkel følelse.

 

7/10.

Lenke til kommentar
Collateral

 

Herlig film. Forventet kanskje litt mer action. Var litt treig start osv.. Men utrolig bra gjennomført. SYnes filmen er bra laget, bra skuespillere og det skjer hele tiden ting nmed mening :thumbup:

 

6/6

8215803[/snapback]

Syntes du virkelig den fortjente 6/6?

 

Syntes selv det er en fin film, gode skuespillere og godt manus, men syntes virkelig ikke den fortjener 6/6.. Kanskje 4 eller 5 hadde passet bedre.

 

Syntes at filmer som får toppkarakter må være noe virkelig spesielt med (iallfall på 10'er skalaen).

Lenke til kommentar

Collateral er glimrende.

 

Får slenge inn to korte anmeldelser nå som jeg først er her:

 

 

Stranger Than Fiction

 

Endelig en orginal og kreativ historie. Kunne kanskje gjort mer ut av "fortellerstemme-i-huet" konseptet, men dette er absolutt en god dramakomedie.

 

7/10

 

 

La Confidential

 

Gjensyn med denne godbiten fra 97. Flott 50-talls stemning, gode karakterer, en komplisert historie og masse spenning er en fin oppsummering. Filmen leverer heldigvis varene gang på gang.

 

8/10

Lenke til kommentar

300

 

Kom akkurat hjem fra premieren på Nova kinosenter i Trondheim.

Filmen er herlig. Slagscenene er rett og slett deilige, og Butler kommer til stadighet med vittige gullkorn (jfr. spesielt da Leonidas og Xerxes møtes for første gang). Tidvis pinlig, pompøs dialog.

 

9/10

Lenke til kommentar

300

En enkel, uorginal og rett-fram historie uten dybde eller noen form for intelligens. Dette er bare testosteron sprayet på celluloid. Svære bronsefargede jævler med steroider ut av ørene, løper rundt i sandaler og med nydelig koregrafi slakter de alt persisk de kommer over. Til og med zombie/orc lignende persere. Som gjør 300 til en helvetes mektig opplevelse. Blue/Greenscreen bruken er i drøyeste laget, men man venner seg faktisk til det etter hvert. Det eneste man ikke venner seg til er CGI blodet, og de falske CGI spissene av våpnene som kommer ut på andre siden av kroppene. Når CGI nesten utelukkende blir brukt på alle spesial effektene blir det irriterende. De må lære seg å blande litt. Og volden kunne godt være enda mer grafisk. Blir kjedelig med masse små prikker eller små stråler av blod. Jeg vil ha bøtter av sammenhengende blod, og som sagt av ekte 'falskt blod', ikke dataanimert blod.

9/10 (Karakteren er svak og vil sikkert synke til 8/10 etter noen dager)

Lenke til kommentar

Falling Down

 

Så denne filmen istad og likte den godt ;) Den handler om en skillt far som nylig har fått sparken fra jobben. En varm dag klikker det fullstendig for han. Han sitter i en stillestående bilkø i flere timer. Etterhvert blir han lei og går ut av bilen og rømmer fra bilkøen. Han starter å krangle med en kioskeier om prisen på en colaboks, og ender opp som drapsmann etter uheldige møter med "Gangstere" og en "Nynazist"

 

8/10

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

The Fountain

 

Jeg lurer på om jeg skal sende en skriftlig klage til Trondheim Kino, for den evinnelige konstante tikkelyden i bakgrunnen fikk meg til å gå fra vettet.

 

Til tross for dette og en særdeles sliten filmrull, var det en god filmopplevelse. Nydelig stemning og musikk, jeg ber ikke om mer.

Lenke til kommentar

300

 

Ja da har jeg sett den mye omtalte og kanskje litt noe oppskrytte 300. Vi kan starte med det positive og mest opplagte; fotoet, da først og fremst bildekomposisjon. Perverst nydelig rett og slett. Hvert bilde fremstår som et maleri svøpt i et bronsebad. Gode slagscener med MYE slow-motion. Blir kanskje en parodi på seg selv men veldig godt å se at noen fanger opp det vakre i sverdscener ved hjelp av solid koreografi og slow-motion-bruk. Begynner å bli veldig lei "up-close, shaky cam og kjapp klipping-trikset" som vi ser i alle episke sverdfilmer. Teknisk sett syns jeg den nærmer seg en sekser. Arg, klarer ikke å formulere hvor vakker filmen ser ut.

 

MEN: Den har en del svake punkter:

-Dårlig historie

-Latterlig skuespill

-Latterlig manus

-Den vingler mellom å være kitchy/frekk til klisjefull og tilgjengelig. Slutten anyone? Som tatt fra Gladiatoren. Den er for pysete til tider. Den skulle ha dratt det helt ut og vært den episke filmens svar på Kill Bill

-Hvorfor tar de med den historien mellom dronninga og han forædern? Totalt uinterressant historie. Stort gjesp der.

-Dårlig voice-over. Han er jo totalt blottet fra engasjement

-Synd de ikke dro metal-musikken som ble brukt i to scener lenger ut. Hadde de dratt den inn i en kampscener. Ah, orgasme!

-Absolutt ikke engasjerende

-Det digitale blodet ble litt irriterende i en enkelte scener

 

En del negative punkter men føler likevel at jeg ble så underholdt av fotoet og kampscene at den fortjener følgende karakter:

 

-5/6

 

Den har rammeverket iform av estetikken men føler at den kunne ha blit så mye mye mer ved forbedring av nevnte punkter. Uansett, anbefales på det sterkeste fordi den er herlig visuelt sett.

Lenke til kommentar
Hvorfor har alle sett 300 i dag? Forstår ikke, har aldri hørt om den før..

 

Så One Night at McCool's. Dårlig komedie, angrer over å ha sett den. Virker som de plasserte en hore og forventet at folk skal se den kun pga henne.. Liv Tyler, bleh. 5/10.

8224130[/snapback]

Premiere kanskje? Vel, har man ikke hørt om 300 så er man ikke veldig film-intr heller tror jeg

Lenke til kommentar

Akuratt komt hjem fra 300..

Filmen var alle tiders. Fikk virkelig underholdning for pengene.

Elsket kampscenene, og det virket som at de fleste i salen var enige om det.

Var en ting jeg ikke klarte å komme over. Da det plutselig dukket opp rocke musikk i den ene scenen. Syntes ikke at det passet inn..

 

9/10

 

edit: Ga den 9/10 isteden for 8.

Endret av H1lle
Lenke til kommentar
Leter man etter feil i 300 finner man mange, kobler man helt ut og forventer det man får ble det hvertfall for meg en av mine beste kinobesøk noensinne.

8224194[/snapback]

 

Helt enig. Er ikke en film som skal analyseres. Man skal bare sette seg tilbake å nyte den. Det jeg gjorde, å sitter igjen med akkurat samme inntrykk som deg. Lenge siden jeg har sett en så underholdene/bra film :thumbup:

Lenke til kommentar
Leter man etter feil i 300 finner man mange, kobler man helt ut og forventer det man får ble det hvertfall for meg et av mine beste kinobesøk noensinne

8224194[/snapback]

Hvilke feil tenker du på? Filmen ble jo ikke akkurat laget for å være historisk riktig.

Men hvis du tenker på "film-feil", altså scene feil og slik, kan jeg ikke arrestere deg ettersom jeg ikke har sett filmen enda.

 

Edit: Noen som har sett The 300 Spartans? Og om denne er historisk riktig? Og om denne er i det hele tatt verdt å se/kjøpe?

Endret av MrJones89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...