Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg liker faktisk For a few dollars more bedre enn GBATU fordi skurken Indio bare er så fantastisk gal i den filmen. Også er det noen scener der musikken bare er helt utrolig, f.eks. når Indio skal duellere en bonde som trekker våpen mot ham. Først legger han klokkespill-uret sakte på bakken, og det begynner å spille den spooky sangen, som er den eneste lyden vi hører mens de stirrer hverandre i øynene og svetter..så går klokka saktere og saktere, og akkurat når den stopper, kommer et kirkeorgel inn og spiller dommedagsmusikk like før Indio popper han andre karen..ble helt målløs av den scenen første gangen.

 

Litt trivia, Metallica brukte låten i kirkegårdscenen fra TGTBATU som intro på konsertene sine mellom 1989 og langt utpå 90-tallet. De kjørte hele scenen på storskjerm over scenen før de dro igang første låt.

 

Ennio Morricone fortjente hvert gram av æres-Oscaren han fikk i år for livslang tjeneste som filmmusiker.

 

Her er låten Metallica brukte (fra et liveshow i 1993). Hør som publikum tar av når de kjenner den igjen, da. Elektrisk stemning.

 

http://home.online.no/~tom-rf/EOGintro.mp3

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yojimbo (1961)

yojimbo.jpg

 

En knallgod remake av Last Man Standing med Bruce Willis, selv om det ikke var like mye skyting og sånt (det var bare én fyr med pistol, hva skjer med det lissom?). Sanjuro er en kick-ass arbeidsløs samurai som starter en krig mellom to gjenger i en japansk by, og tjener fett på dealen. Mifune er uten tvil den råeste mannen som noen gang har levd, han har garantert samme mor som Chris Walken.

 

Det var dog noen ting jeg ikke likte med filmen. Regi, manus og Mifune er perfekt, stemningen er bra og til tross for overraskende lite action for at det skal kalles en samuraifilm, så er den aldri kjedelig. Det som virkelig trakk ned var omtrent hver eneste birolle. Vi har en Marty Feldman-lignende hunchback som gauler og skriker gjennom hele filmen, en del andre eldre japser som brøler hver eneste replikk og overspiller helt spektakulært (et eksempel var da en tilfeldig henchman ble slashet av et sverd, falt mot veggen og seg ned i en fart på 2cm i minuttet) og ikke minst, tidenes minst skremmende skurkegjeng.

 

vlcsnap837472dz4.png

 

Seriøst, vi har Mr. Miyagi, Gackt, Richard Kiel (Jaws) og en feit retard på samme lag, selv Puma Man hadde klart å overvinne denne gjengen. Skal du først ha en så latterlig kul helt så må vi få forlange litt råere skurker, dette var som å se Superman Returns (skurk? Hm, hva hvis han sloss mot en øy?) på nytt.

 

Mifune og Kurosawa får 10 av 10 og hvis jeg kunne gått tilbake i tid hadde jeg tatt med litt penger, så kunne de ordnet litt dyrere og bedre skuespillere til alle de andre rollene.

Lenke til kommentar

Hostel

 

Hadde ikke akkurat store forventninger til denne filmen, men likevel ble jeg langt fra positivt overrasket. Historien er ikke akkurat den beste, og ikke særlig original, selv om man kanskje ikke har sett nøyaktig det samme før. Same old story; dumme amerikanske ungdommer blir lurt oppi mord og grusomhet. Manuset er lite bra, skuespillerne likeså. Jay Hernandez i hovedrolla gjør vel en helt ok jobb, men f.eks. Oli er helt latterlig. Både karakteren og skuespilleren.

 

Det jeg hadde litt fårhåpninger til var disse beryktede torturscenene, dette skulle være skikkelig ekle saker. Vel, det er endel scener her som ikke akkurat egner seg for lillesøstra di, men jeg kommer neppe til å få noen mareritt. Det var ingen scener hvor jeg hadde det minste lyst til å se vekk fra skjermen, noe jeg skal innrømme at jeg hadde et par ganger når jeg nylig så Saw III (stikkord: høl i huet og vrimaskin). Som forøvrig er en mye, mye bedre film.

 

Filmen fortjener imidlertid ikke fullstendig slakt, her er det flust med både blod og pupper, filmen var jo ganske artig, for all del. Det finnes mye verre ting å bruke halvannen time på. Men skal du kjøpe eller leie en film, eller laste ned en, for den saks skyld, bruk heller pengene/linjekapasiteten på en Saw-film, eller hvorfor ikke en obskur italiensk kannibalfilm fra 70-tallet.

 

3/10

Lenke til kommentar

Born On The Fourth Of July

Som en av de få gjenværende Tom Cruise-tilhengerne var det litt rart at jeg aldri hadde fått med meg dette anti-krigsdramaet fra 1989. Rollen som Vietnam-veteranen Ron Kovic er tross alt en av hans mest kjente prestasjoner, og jeg må virkelig si at Cruisern imponerer. Selve filmen ga meg akkurat det jeg forventet, og det var en god, men høyst ordinær greie fra Oliver Stone. Litt krig, litt familiedrama, litt kjærlighet og veldig mye raseri. Ikke noe spektakulært, men det funker egentlig ganske bra.

 

7/10

Endret av AngryPolarBear
Lenke til kommentar

Annie Hall

Mitt første møte med Woody Allen faktisk. Noe vanskelig å omstille seg til den intelligente og subtile humoren hans, men da jeg først var inn i den var den virkelig festlig. Morsom og en herlig observasjon av mennesker. Manuset er strålende (naturligvis). Satser på at karakteren stiger mer ettersom jeg blir mer fortrolig med humoren hans.

 

5/6

 

 

 

The Last King of Scotland

For å si det med en gang; Whitaker fortjente Oscar'en. Han spiller strålende. Måten han bruker øya, sjarmen og humoren er så glimrende. Uten å ha inntrykk i hvordan Amin var i virkeligheten så gjør han en troverdig karakter. Karakterspillet mellom Whitaker og McAvoy er også veldig bra. Hadde håpet at fokuset lå på forholdet mellom Amin og Nick men jeg syns de vimset litt for mye der. Det skulle rett og slett vært mer av dem. Fotoet og klippingen syns jeg var klønete og irriterende. I en scene hvor Amin skal holde en tale ble jeg distrahert av klipperytmen og kameraføringene, og fikk nærmest ikke med meg handlingen. Litt vel opplagt enkelte ganger; det at Nick skulle finne på å ha seg med kona til Amin blir avslørt fort og det var så opplagt at dette var årsaken til Nicks "fall". Den manglet generelt den nerven og usikkerheten på hva som skjer. Den prøver heller ikke å sparke deg hardt i magan eller være tøff nok. Den blir litt for pusete med seeren, men det skal sies at de siste 20min er ganske intense og ikke direkte behagelige for øyet.

 

Alt i alt, en bra film men ikke fantastisk eller noe mesterverk. Uten en elektrisk Whitaker og et bra samspill med McAvoy kan jeg ikke si at denne er utrolig severdig.

 

4/6

Lenke til kommentar

Letters from Iwo Jima

 

Standard Clint Eastwood; velregissert, velspilt, vakre scener, solid historie og alternativ vinkling, men for min del i bunn og grunn nokså uinteressant og lite fengende i lengden.

Endte opp med å måtte se denne filmen i to etapper. Det skal også sies at jeg har ca. 0 interesse av å se slagscener i seg selv, dog var det ikke var like mange av de her som i vanlige krigsfilmer.

 

5/10.

 

The Queen

 

Sikkert en meget innsiktsfull film i kongefamiliens anliggender for de som fulgte tett med på atmosfæren i England etter Dianas død, men som en selvstendig film holder ikke dette mål for min del. Den endte opp med å bli et ork å se ferdig, selv om Helen Mirren gjør en strålende skuespillerjobb som dronning. Et halvannens time drama med en offentlig kondolanse som klimaks kan bare oppnå et begrenset spenningsnivå.

 

5/10.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Pusher

 

Dansk narkofilm fra 1996. Ganske fornøyelige saker egentlig. Jeg liker stilen de kjører, de føles veldig ekte. Dialog, skuespill, foto.. ja, alt er gjort på en realistisk måte som gir seeren en tilstedeværelse. Dessuten er den veldig brutal de gangene vold blir utøvd, og det liker jeg.

 

Det som derimot gjør at Pusher ikke når helt opp er pga repetisjoner. Filmen går så og si hele tiden i samme "skaffe penger"-spor. Et litt mer utfordrende manus, og vi hadde snakket om klassefilm.

 

7/10

Lenke til kommentar

Fearless er grei "slåssefilm" som du sier, men historien er stereotypisk vas som har vært i 100 andre slike filmer. Ensom ulv er supermester i Kung Fu i lokalsamfunnet. Banker alle de lokale mestrene, blir høy på pæra, og får en "awakening" (vanligvis mister tilliten hos sin barndomsvenn) som gjør at han innser hva den egentlige meningen med Kung Fu er, så han blir enda bedre og banker en superslemming på slutten.

 

Standard story. Men Jet Li er jo et fyrverkeri, selv om mye er Kabel-Fu :)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...