Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Letters from Iwo Jima

 

Handlingen tar plass på øya Iwo Jima i Stillehavet under 2 verdenskrig,og følger japnerene sin kamp for å forsvare øya mot amerikanerene og man blir introdusert for japaneren sin personelig historier gjennom 2 verdenskrig,japanerene sin tapre kamp mot det unngårlige tapet for USA.Jeg må innrømme at jeg hadde en laber forventning til filmen siden at begynner å bli ganske lei scenarionet 2 verdenskrig.

 

Men jeg ble posetivt overassket over filmen som gjennom hele tiden fanger min interesse,i ettertid ser jeg at filmen var en smule foutsigbar siden man hele tiden vet hvordan det går,men det hindrer ikke at man blir engasjert og underholdt av filmens gode manus og skuspillere.Filmen kan varmt anbefales alle som er fan av krigsfilmen,selvom den fokuserer mer på krigens tragedier,den var vel verdt de drøye 80kr.

 

Anbefales :thumbup:

 

5/6

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Graduate

 

Herlig film og en av de viktigste amerikanske filmene på 60-tallet. Kjenner meg veldig lett i Benjamins situasjon, og jeg tror de fleste har følt den samme angsten for hva man skal gjøre videre i livet. Hoffman gjør en god rolle den som naive og usikre Benjamin. Simon & Garfunkels musikk fanger perfekt opp perioden og gjenspeiler Benjamins sinnstemning. Så denne filmen første gang for to år siden og ble en helfrelst S&G-fan. Synd at mange kun forbinder de med Mrs.Robinson; fordi de har fryktelig mange gode (og bedre) sanger som f.eks Sound of silence og Scarborough fair for å nevne to fra filmen. Redigeringen er også skikkelig show-off og herlig, spesielt i sekvensen når det klippes mellom Benjamin som hopper opp på bademadrassen, til han og Mrs.Robinson. Kunne ha likt en annen slutt. Føler det blir noe lettvint og uengasjerende. Likevel så drar filmen seg litt inn igjen i nest siste shot hvor man kan lese Benjamins blikk/munn på flere måter; er han tilfreds?

 

5+/6

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

The Wicker Man

 

Tidenes britiske kultfilm. En skrekklassiker. 7.7 på IMDB. Ja, jeg har lest mye positivt om denne filmen, men dette var egentlig ganske amatørmessige saker. Faktisk var The Wicker Man dørgende kjedelig, dårlig lagd og til tider ufrivillig komisk. Dette var virkelig ikke filmen for meg, selv om plottet i utgangspunktet er ganske interessant.

 

Jeg lurer på hvor elendig nyinnspillingen med Cage må være, den har jo tross alt blitt slaktet.

 

3/10

Lenke til kommentar
The Graduate

 

Herlig film og en av de viktigste amerikanske filmene på 60-tallet. Kjenner meg veldig lett i Benjamins situasjon, og jeg tror de fleste har følt den samme angsten for hva man skal gjøre videre i livet. Hoffman gjør en god rolle den som naive og usikre Benjamin.

5+/6

8099363[/snapback]

Veldig enig, er som regel meget skeptisk til eldre filmer, men denne var forfriskende med en uvanlig tematikk for tiden og en glitrende hovedrolleinnehaver.

Lenke til kommentar

The Departed

 

Det er vel rimelig meningsløst å anbefale den nå, hvis 6ere/10ere fra samtlige aviser, høy plassering hos IMDb, Oscars galore og en haug med anbefalinger her på forumet ikke holder, så hjelper det neppe at jeg gir den Edward Tangs Seal of Approval, men jeg kan likevel slenge ut at jeg synes den var rå. Det er ikke ofte man får se 20+ "cunts" i en film, ei heller at Leo spiller en overbevisende badass, men her funket det. Wahlberg er den store helten, det er vanskelig å være den flinkeste skuespilleren i en film med Nicholsen, så det er like greit å være den morsomste. Jeg har savnet denne Scorcesen, etter to utrolig kjedelige filmer.

 

Den får 5 av 5 cunts.

 

edit: Det er gått noen dager, og jeg tenker fortsatt på scener, dialoger og musikken fra filmen. Denne satt virkelig.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Howls Moving Castle

 

Animeelskeren som jeg er :love: , viste jeg det ikke var lenge før denne havnet i samlingen min.

 

Hayao Miyazaki er virkelig flink til å framkalle følelser med sine utrolige animasjoner.

 

Handlingen griper rundt hjertet ditt med engang.

 

Han har laget mange bra anime filmer de siste 10 - 20 årene.

 

Anbefales

Lenke til kommentar

Catch Me If You Can

 

Dette var en knakandes god film. Spennende med mange vendinger, subtil og god lavmælt humor, godt foto, knakandes god redigering. Som en thriller/con-film så er dette top-notch. Lite eller ingenting negativt å si om den. Den er så gjennomført god at jeg vil si at dette er et mesterverk.

 

6/6

Lenke til kommentar

Gettysburg

Med 4 timer og 14 minutter er dette en av de lengste hollywood filmene sluppet på kino. Men timene flyr unna som bare det, Første skytinga skjer ikke før du er 50 min ute i filmen men det virker som det skjer innen 5. Denne filmen er massiv ikke bare i lengde, men i alt. Den første store rolleprestajonen kommer fra Sam Elliott som Brig. Gen. John Buford. en Kavaleri general som forklarer sittvasjonen til seerne veldig godt, det er også her den første skytinga begynner da, 2500 nordstats cavaleri soldater holder unna 10-20 000 Sørstats infanteri. allerde her er det masse statister på slagmarken, men dette er bare begynnelsen.

 

Samtidig blir vi skikkelig introdusert til Lt. Gen. James Longstreet spillt av Tom Berenger i sin beste rolle noensinne, Men vi møter også Genral Lee, spillt av Martin Sheen, og dette er enkelt den dårligste rollen i hele filmen, Sheen valge å vise Lee som en semi-senil tullebuk og det var han ikke og mange missliker denne rolle tolknigen.

 

et godt stykke ut i filmen kommer vi til andre dagen. som viser slaget ved little round top. Der vi ser Jeff Daniels spille Col. Joshua Lawrence Chamberlain, Col. Chamberlain vandt en Medal of honor for det han gjorde der og ble forfremet ganske fort. i filmen vises dette lille slaget i slaget i 35 min tror jeg med konstant skyting. Og dette slaget tar vel opp meste parten av andre dagen i filmen, resten er div samtaler som frihet og annet saker, en del ganske rørende samtaler, om vennskap på tross av krigen og at de er fiender. Dette drives mest av Brig. Gen. Lewis A. Armistead spillt av Richard Jordan(RIP) han han mange veldig gode taler og samtaler om vennskap og frihet, Spesielt hans vennskap med Hancock en general på motsatt side av krigen, og hans ønske om å møte han igjen. Hans karaker skaper de store følelsene sammen med Chamberlain og broren hans.

 

Den tredie dagen av slaget tar opp de siste 105 minuttene av filmen. Her skal sørstatene vinne slaget ved å sende 15 000 mann rett på nordstatenes linjer.

Dette begynnes med at 150 kanoner bombaderer fienden i en god stund, her ser man MANGE kanoner fyre av i rekkefølger og det er veldig lekkert å se på.

også begynner Pickett's Charge, tusenvis på tusenvis at statister marserer over en eng mens de blir skutt i stykker av kanoner og rifler. Dette er høydepunktet i hele filmen og den har bygget seg opp til dette i 3 og en halv time. og er en av mine favoritt øyeblikk på film.

 

Musikken er også en av mine favoritt scores og har hele på ipoden min. men ikke nok med det filmen har også en av mine favoritt avsluttinger, som jeg ikke skal røpe.

 

En av mine favoritt filmer EVER

 

10.9999999999999999/10

Lenke til kommentar
Catch Me If You Can

 

Dette var en knakandes god film. Spennende med mange vendinger, subtil og god lavmælt humor, godt foto, knakandes god redigering. Som en thriller/con-film så er dette top-notch. Lite eller ingenting negativt å si om den. Den er så gjennomført god at jeg vil si at dette er et mesterverk.

 

6/6

8108234[/snapback]

 

Spielberg vettu. Han kan sakene sine.

Lenke til kommentar

Taxi Driver

 

Forrige gang jeg skrev en anmeldelse her var det fordi jeg ble i fyr og flamme av filmen (Full Metal Jacket), og jeg håpet det samme skulle skje da jeg satt den nyinnkjøpte Taxi Driver i spillern. De Niro er en av mine absolutte favoritter og Scorsese har definitivt satt sine spor i filmverdenen. Dette kan ikke slå feil, tenkte jeg og fikk mine forhåpninger dessverre opp. Filmen viser klasse i starten synes jeg (muligens pga at jeg var ulidelig spent på enda en De Niro / Scorsese-film), men der stopper det dessverre litt for min del. Jeg hadde håpet på en film av sterk, sterk klasse og må ærlig innrømme at jeg ble relativt skuffet. Greit nok, det er enkelte scener som er bra og musikken er tidvis bra, men det holder ikke. Dessverre. Plottet i filmen gjør meg dessverre ikke helt "over-the-top" som jeg håpet på i en film som denne. Jeg kommer nok til å se den igjen, men da kun for å se om jeg "tok så feil" forrige gang jeg så den.

Nå høres jeg veldig negativ ut, men det er rett og slett fordi jeg håpet på en super filmopplevelse og endte opp med en halvinteressant taxifilm. Filmen får en svak 4'er ene og alene pga av De Niro. Han er ung, men jeg klarer allikevel å fascinere meg over måten han spiller på.

 

4- / 6

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Garden State

En herlig liten film og et artig gjensyn. Det er ikke lenge siden jeg så den sist, og likevel følte jeg at jeg fikk like mye ut av den denne gangen også. Jeg har enda ikke klart å få hodet rundt filmen, jeg blir alltid distrahert av Natalie Portman og tar meg selv i å ignorere dialogen helt og kun følge med på de små bevegelsene hennes. Utrolig sjarmerende jente og en veldig fin film som jeg sannsynligvis må se 4-5 ganger til før jeg virkelig forstår den.

Lenke til kommentar
Taxi Driver

 

Forrige gang jeg skrev en anmeldelse her var det fordi jeg ble i fyr og flamme av filmen (Full Metal Jacket), og jeg håpet det samme skulle skje da jeg satt den nyinnkjøpte Taxi Driver i spillern. De Niro er en av mine absolutte favoritter og Scorsese har definitivt satt sine spor i filmverdenen. Dette kan ikke slå feil, tenkte jeg og fikk mine forhåpninger dessverre opp. Filmen viser klasse i starten synes jeg (muligens pga at jeg var ulidelig spent på enda en De Niro / Scorsese-film), men der stopper det dessverre litt for min del. Jeg hadde håpet på en film av sterk, sterk klasse og må ærlig innrømme at jeg ble relativt skuffet. Greit nok, det er enkelte scener som er bra og musikken er tidvis bra, men det holder ikke. Dessverre. Plottet i filmen gjør meg dessverre ikke helt "over-the-top" som jeg håpet på i en film som denne. Jeg kommer nok til å se den igjen, men da kun for å se om jeg "tok så feil" forrige gang jeg så den.

    Nå høres jeg veldig negativ ut, men det er rett og slett fordi jeg håpet på en super filmopplevelse og endte opp med en halvinteressant taxifilm. Filmen får en svak 4'er ene og alene pga av De Niro. Han er ung, men jeg klarer allikevel å fascinere meg over måten han spiller på.

 

4- / 6

8111271[/snapback]

 

Det var en skremmende lav karakter. Sannsynligvis min favorittfilm gjennom tidene. Den har alt; skuespillet, stemningen, musikken og fotoet.

Lenke til kommentar

Identity (2003)

 

John Cusack, Ray Liotta, Amanda Peet...

 

Drivende god thriller i "10 Små Negerbarn"-stil som desverre slutter skuffende.

 

7/10

 

 

Night At The Museum (2006)

 

Ben Stiller, Robin Williams, Ricky Gervais...

 

Ikke akkurat hysterisk morsom, men likevel god "historisk" underholdning.

 

7/10

Lenke til kommentar

Das Boot

(directors cut)

 

En film om en ubåt om dens tyske mannskap under 2. verdenskrig.

En av de beste krigsfilmene gjennom tidende vil jeg påstå.

Du blir godt kjent med mannskapet under filmen, samtidig som den er kjempespennende.

 

Terningkast: 5+

Endret av datating
Lenke til kommentar

På hvilken måte mener du Identity-slutten var skuffende?

 

 

Selve konseptet med at gutten var den kriminelle personligheten, synes jeg var genialt. Det eneste negative jeg kan komme på med filmen, er lengden, samt noen små detaljer (som at gutten nesten klarte å lukke opp dodøra da Ginny holdt igjen). Jeg har sett filmen 3-4 ganger, og finner den fortsatt meget facinerende.

 

Lenke til kommentar
På hvilken måte mener du Identity-slutten var skuffende?

 

 

Selve konseptet med at gutten var den kriminelle personligheten, synes jeg var genialt. Det eneste negative jeg kan komme på med filmen, er lengden, samt noen små detaljer (som at gutten nesten klarte å lukke opp dodøra da Ginny holdt igjen). Jeg har sett filmen 3-4 ganger, og finner den fortsatt meget facinerende.

 

8114577[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

For det første blir deler av slutten avslørt for tidlig og dessuten hadde jeg håpet på noe annet enn en identitetskamp inne i den dødsdømtes sinn. Samt at en liten unge ikke kunne ha gjennomført noe slikt (selv om det hele er psykotisk fantasi).

 

Men Identity var heldigvis betraktelig bedre enn den liknende thrilleren Mindhunters.

Endret av AngryPolarBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...