Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flags of Our Fathers

 

Krigsfilm som hele tiden vipper mellom action og drama, signert Clint Eastwood. War is hell er det noe som heter, og man får her se blant annet litt av effektene det har på de involverte. Samfunnets glorifisering av heltestatus etc. er også et tema. Kan vel egentlig ikke si så mye om plottet uten at det blir en spoiler...

 

Uansett, jeg skjønner hva filmen handler om, og hva den tar opp, men for meg personlig blir det litt for innholdsløst. Vanskelig å sette fingeren på noe konkret, muligens hadde jeg likt den bedre hvis den ikke hoppet frem og tilbake mellom to sjangere hele tiden. Samme kan det være...

 

5/10

 

Open Water 2

 

For min del syntes jeg den første Open Water var en grei film. Nå er ikke denne filmen laget som en oppfølger, den har såvidt jeg har skjønt fått navnet litt for publisitetens skyld. Anyway, en gruppe venner drar ut med båt, hopper så til vanns og glemmer å senke stigen de trenger for å komme seg opp i båten igjen.

 

Hva som så skjer er vel på en måte både ganske forutsigbart, men også spennende på en måte... hvem, og evt. hvor mange dør, og kommer noen til å overleve etc. Ikke akkurat kruttet funnet opp på nytt, men som snaue 90 minutter "skrekkfilm" funker det greit når man er i humør til sånt.

 

6,5/10

Lenke til kommentar

Lady Snowblood - Blizzard from the Netherworld.

http://www.imdb.com/title/tt0158714/

 

Japansk film om hevn på 1800-tallet. Sayo sin familie blir brutalt slaktet av 4 svindlere når de er på picnic. Hun blir tatt til fange, og den ene tar henne som sin brud og tar henne med til Tokyo. Hun tar livet av ham som hevn etter en periode i stillhet og lydighet. Hun blir arrestert for dette, og harver over alt av fangevoktere hun kan for å få et barn. Dette barnet skal hevne henne, og hun dør like etter fødselen. Det siste hun sier er til jentebarnet sitt, Yuki, at hun er født for å hevne sin mor, far og storebror.

 

Jenta blir tatt med ut av fengslet av en medfange, og trent opp av en prest til å bli en elite-sverdkjemper fra hun er bitte liten, og får hele tiden vite at hun har kun ett formål, hevn, og hun tar navnet Snowblood. Så drar hun rundt på leting etter de siste 3 som drepte faren hennes for 20 år siden.

 

Denne filmen blir nevnt av Tarantino som hovedinspirasjonen til historien i Kill Bill. O-Ren Ishii er bygd på Snowblood sin karakter, og svært mye er regelrett rappet fra denne filmen. Bl.a. vinterhagen, fontener av blod, det spruter metervis når hun hugger ned folk, og hele skjermen kan bli dekket av rødt. Det er en SVÆRT stilistisk film, nydelig fotografert og regissert, vakker musikk og VELDIG mye blod (det er orange, da). Man kjenner igjen historien fra Kill bill..enslig kvinne som må drepe folk hun har på en liste. De har alle nye liv 20 år etter, men hun viser ingen nåde. Det er ingen "Bill" her.

 

Hun som spiller Yuki har det mest intenst, hatfulle blikket jeg noensinne har sett.

Den har 2 oppfølgere og alle bør ses etter hverandre.

 

10/10 må denne få.

01.jpg

 

Fant trailer på Youtube

 

Tema-sangen har Tarantino også brukt i KB.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Ahh. :D

 

Da har jeg sett The Shawshank Redemption for andre gang. Føler ikke jeg trenger å skrive en ny omtale engang. Filmen er perfekt. Uten tvil den beste filmen jeg har sett noensinne og Morgan Freeman, som forøvrig er en av mine favorittskuespillere, gjør sin beste rolle noensinne. Hvis jeg kun kunne hatt en film å ha i samlingen hadde dette blitt den utvalgte.

 

:D

 

Edit: Den får selvfølgelig en 6 / 6.

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Fant trailer på Youtube

Tema-sangen har Tarantino også brukt i KB.

Så dere hvem som kjørte kjerra helt i begynnelsen av traileren? Han som angrep Yuki helt i begynnelsen? Sonny Chiba :p Han som spiller Hattori Hanzo i Kill Bill.

 

I tillegg har Tarantino lånt måten Lady Snowblood er inndelt i kapittler. Noe som er helt uhørt innenfor 'filmreglene' :!:

 

Fantastisk film forresten. Helt klart en 10/10 hos meg også. Sjekk også Zatoichi serien, og Lone Wolf and Cub serien (aka Babycart serien) hvis dere likte denne.

Lenke til kommentar
Jeg kan med hånden på hjertet si at Shawshank Redemption er oppskrytt.

7820824[/snapback]

 

Ifølge hvem? Deg?

 

Jeg mener den definitivt ikke er oppskrytt. :)

7821396[/snapback]

Det finnes ingen annen definisjon av ordet oppskrytt enn ens egen. Hadde det vært "ifølge alle", så hadde ikke filmen vært oppskrytt. Ordet i seg selv betyr "mange liker den, jeg gjør ikke det", så å si at en film er oppskrytt er å definere seg selv som mindretallet.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen annen definisjon av ordet oppskrytt enn ens egen. Hadde det vært "ifølge alle", så hadde ikke filmen vært oppskrytt. Ordet i seg selv betyr "mange liker den, jeg gjør ikke det", så å si at en film er oppskrytt er å definere seg selv som mindretallet.

7821492[/snapback]

 

Da er vi enige.

Jeg kan med hånden på hjertet si at Shawshank Redemption er oppskrytt.

 

Synes det manglet et "jeg" inni der. Det virket som om meningen han ytret var at det synspunktet kom fra et flertall mens fakta, som du selv påpeker, er jo at det kun kan bli i entall. Smaken er som baken. :)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Fant trailer på Youtube

Tema-sangen har Tarantino også brukt i KB.

Så dere hvem som kjørte kjerra helt i begynnelsen av traileren? Han som angrep Yuki helt i begynnelsen? Sonny Chiba :p Han som spiller Hattori Hanzo i Kill Bill.

 

I tillegg har Tarantino lånt måten Lady Snowblood er inndelt i kapittler. Noe som er helt uhørt innenfor 'filmreglene' :!:

 

Fantastisk film forresten. Helt klart en 10/10 hos meg også. Sjekk også Zatoichi serien, og Lone Wolf and Cub serien (aka Babycart serien) hvis dere likte denne.

7821153[/snapback]

Siden dere virker som store fans. Noen tips til gode steder å få tak i de?

Lenke til kommentar
Outland har den hvertfall. Sjekk webbutikken outland.no

Står den ikke på sida, har de den sikkert i butikken uansett, så send email. De sender postordre også. Men de er visst litt treige. Prøv vanlige webbutikker som CDON e.l.

7821581[/snapback]

Det er der jeg har sett den!

 

Men jo. Du sa den har to oppfølgere, men det er vel bare to filmer? IMDb sier så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...