Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain

 

Filmen handler om Ameliè, ei fransk kvinne som jobber på en liten sjarmerende kafè. Sjangeren kan plasseres som en romantisk komedie, men frykt ikke: Dette er faktisk en meget bra film. Ja, tenk det: En god romantisk komedie!

 

Filmen er rar, den er anderledes, og jeg elsker det. Fargene og måten den er filmet på gir en spesiell atmosfære rundt hele filmen. Gode skuespillerprestasjoner er også med - Audrey Tautou med flere brillijerer i denne filmen. Den er veldig morsom - og passere perfekt inn i stemningen. Alt passer til en veldig bra film, og det er en film de fleste burde se. Den er fabelaktig, rett og slett!

 

5/6

Lenke til kommentar

Så The Prestige her for noen dager siden.

Hadde veldig store forventninger til denne filmen, og den skuffet ikke.

Godt skuespill, bra tema og en god setting (to magikere/illusjonister blir bitre rivaler og det utvikler seg etterhvert til kamper mellom liv og død).

Godt skuespill og filmen er spennende og underholdende fra start til slutt.

Anbefales!

 

75%

Lenke til kommentar

Cinderella Man

Etter den forrige Rocky-filmen var dette en opptur, men hvorfor de har valgt å ha den på 1930-tallet og kalle Balboa for Braddock har jeg ikke helt skjønt. Likevel følger den Rocky-formelen ganske bra, så den er godkjent. Ikke like god som den første, langt ifra like god som Raging Bull, hakket over Million Dollar Baby. Er det bare jeg som er lei boksefilmer?

Lenke til kommentar
Kanskje fordi Braddock er en virkelig person, å Cinderella Man er basert på en sann historie.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/James_J._Braddock

7788376[/snapback]

Det er nevnt i filmen, så om jeg ikke visste det på forhånd, så hadde jeg skjønt det mot slutten. Likevel er filmen helt lik alle de andre sportsfilmene verden har sett, og selv om denne var blant de bedre, så bidro den ikke akkurat til sjangeren. Fattig mann får ny sjanse og seirer over alle hinder for å redde de han er glad i fra slummen beskriver like godt både Rocky og CM, da kunne Howard fokusert på et annet aspekt av livet til Braddock, framfor å lage en karbonkopi av Rocky, sann historie eller ikke.

Lenke til kommentar
Schwartzman og Steve Martin i samme film, og du slakter den? Jeg er nesten nødt til å se den nå.

7785249[/snapback]

Vel, Schwartzman har en litt spesiell rolle, for å si det sånn... Shopgirl er en sånn elsk/hat-film... Og jeg havna på feil side. Tror forøvrig du vil like den pga Schwarzmans karakter...

7785673[/snapback]

 

Enhver film med Steve Martin blant rollene fortjener all slakt den kan få.

Lenke til kommentar
Syns det er den beste boksefilmen eg har sett. Har aldri heiet så mye på noen i en film før. Levde meg skikkelig inn. Absolutt en av de beste dramaene eg har sett. Hadde klikket om den ikke sluttet som den gjorde..  :)

7791000[/snapback]

Synes både Million Dollar Baby og Raging Bull er mye bedre filmer enn Cinderella Man. Det er en god film, men personlig synes jeg den er ganske overvurdert. Den er liksom litt tam og man har, som det påpekes tidligere i tråden, sett det før.

Lenke til kommentar

Den Enfaldige Mördaren

(Sverige, 1982, regi: Hans Alfredson)

 

denenfaldige2_408.jpg

 

Hva vi tvinges til å se i filmvitenskap, hva vi tvinges til å se!

 

Norge er pinlig på mange måter. En av de mest fremtredende pinlighetene kommer til norsk film, som jeg anser som et skjellsord (i de fleste tilfeller). Hva gjør at Sverige er en mye bedre filmnasjon enn oss? Ikke veit jeg, men det jeg veit sikkert er at denne perlen av en film føyer seg inn i rekken av gode svenske filmer. Som vanlig når vi ser eldre, lite tilgjengelige filmer, var framvisningskvaliteten i ekte sliten VHS-stil; uovertruffen elendig :thumbup:

 

Om det gjør noe, har jeg vanskelig for å si, for denne filmen framstod som knallgod uansett. En ung Stellan Skarsgård gjør sitt livs rolle som Sven, den talehemmede og mildt tilbakestående gårdsgutten. Vi opplever Svens liv gjennom hans subjektive tilbakeblikk og vi, som seere, nekter å innse mange åpenbare ting pga vår empati med ham. Mesterlig!

 

Godt skuespill, forseggjorte ting i handling og omgivelser (ingen blemmer her i gården, selv om det kan virke sånn når man ikke tenker seg om), tragisk handling og illustrasjon av menneskenes ondskap, samt blindhet (inkludert vår egen). Hva mer kan jeg si? Jeg lo, jeg gråt, jeg hatet, jeg elsket. En skjult perle i svensk filmindustri.

 

5/6

Endret av cun
Lenke til kommentar

Bobby

 

Filmen om Bobbys (Robert F. Kennedy) siste timer. Rettere sagt, vi får innblikk i alle andres liv de siste timene i hans liv. Var ganske spent på denne siden jeg er glad i filmer som omhandler historiske enkelthendelser. Med JFK friskt i minnet gikk jeg og så denne i håp om at lillebror skulle få likeverdig behandling som storebror når det gjelder filmkvaliteten. Man kan kort si jeg ble utrolig skuffet.

 

Som sagt så handler dette ikke mye om Bobby. Den handler om folka som var tilstede på hotellet hvor Bobby ble skutt. Ikke før en halvannen time uti i filmen får vi se silhuetten av han. Den første halvannen timen tar for seg en rekke mennesker som ikke har en tilknytning til han. Historiene er utrolige lite engasjerende og har ingen mening. Det ser heller ikke ut som de går noen sted, mangler fokus og en rød tråd. Anthony Hopkins spiller en rolle som vi ikke vet hvem er, og har heller ingen hensikt i filmen foruten å fungere som vommfyll. Virkelig ræva manus og satt flere ganger og flira pga dialogens manglende kvalitet. Til tross for en stjernespekket film så holder dette virkelig ikke Estevez. Du skal få 2/10 siden du hadde en god montasje med Sound of silence.

Lenke til kommentar

Inside Man

 

En film litt utenom det vanlige, og det gjør at den slettes ikke er så dårlig. Flotte tvister, og god regi etter min mening. Flotte skuespillerprestasjoner fra Denzel Washington.

 

Terningkast 5.

 

The Prestige

 

Denne filmen med Hugh Jackman og Christian Bale i hovedrollene imponerer meg, med en fengende historie, og filmen er relativt uforutsigbar. Du lures til siste slutt, og fortellertenknikken fungerer bra. Flott jobb av Christopher Nolan :) .

 

Terningkast 5.

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...