Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-73595-1168699903_thumb.jpg

 

Hva om ethvert valg vi gjør allerede er gjort for oss? Hva om det ikke fantes tilfeldigheter i verden, og at vår skjebne var forutbestemt?

 

Mer enn det skal jeg ikke si, da dette er en film man med fordel ikke bør vite noe om. Identity er en meget velregissert psykologisk thriller, med glimrende rolletolkninger fra et stjernespekket skuespillerteam. Spenningsfaktoren er høy, og det psykologiske aspektet ved filmen går virkelig innpå en.

 

Liker du filmer som "The Usual Suspects", liker du garantert denne også. Selv likte jeg denne bedre enn "The Usual Suspects", og jeg gleder meg allerede til å se den en gang til senere.

 

8+++/10.

Lenke til kommentar

A Fish Called Wanda

 

Et diamantran går til helsike når en av deltakerne blir fengslet. Forviklinger oppstår når ingen stoler på noen, alle vil ha byttet, og alle trenger informasjon fra de andre for å få tak i det.

 

Dette er en komedie slik komedier skal lages! Velspilt, morsomme karakterer, mye humor og et kjempebra plot. Ingen eksplosjoner eller overdrevne effekter, bare en god historie som aldri blir kjedelig. Dette er sannsynligvis en av de filmene med størst replay-verdi jeg har i samlingen.

 

10/10 En høyst subjektiv vurdering hvor barndommens minner og personlig preferanse veier langt høyere enn objektiv vurdering.

Lenke til kommentar
A Fish Called Wanda

 

Et diamantran går til helsike når en av deltakerne blir fengslet. Forviklinger oppstår når ingen stoler på noen, alle vil ha byttet, og alle trenger informasjon fra de andre for å få tak i det.

 

Dette er en komedie slik komedier skal lages! Velspilt, morsomme karakterer, mye humor og et kjempebra plot. Ingen eksplosjoner eller overdrevne effekter, bare en god historie som aldri blir kjedelig. Dette er sannsynligvis en av de filmene med størst replay-verdi jeg har i samlingen.

 

10/10 En høyst subjektiv vurdering hvor barndommens minner og personlig preferanse veier langt høyere enn objektiv vurdering.

7715463[/snapback]

 

Sett Fierce Creatures? Om ikke, så MÅ du få med deg den hvis du likte Wanda så godt. En indirekte oppfølger av mer eller mindre samme kaliber og samme kvalitet. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

 

 

Handling:

En ferge med flere hundre mennesker om bord eksploderer som følge av en terrorhandling. Agent Carlin, spilt av Denzel Washington, sendes til New Orleans' havneområde for å etterforske tragedien. Liket av en ung kvinne setter ham på sporet av morderen, og gjennom et ekstremt avansert overvåkingssystem kan han gå fire døgn tilbake for å se hva som skjedde.

 

Det er med andre ord duket for en déjà vu-opplevelse. Jakten kan starte, poenget er å få stanset drapet på kvinnen - og å forhindre bombemannen fra å sprenge fergen i lufta.

 

Kjapt og smertefritt:

 

Krysning mellom Final Destination og The Lake House. Noen syke fysiske umuligheter ute og går (regner jeg iallefall med :p ), men akkurat lite nok til at det ikke ødelegger filmen. Storymessig en del forutsigbarheter når man kommer inn i filmens tankemåte, men artig er det alltid å se hvordan de løse trådene knyttes sammen i slutten av filmen. Grei underholdning.

 

Bra DVD-kjøp, men oppnår ingen må-sees-kino-status.

 

6,5/10

Lenke til kommentar

Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le

 

Så siste halvdel av filmen på nrk 2 nå, men har sett den et par ganger før og føler bare at jeg må gi denne fantastiske filmen litt oppmerksomhet i natt.

En romantisk drama-komedie (eller noe sånt) om den fantastiske Amélie Poulain som bestemmer seg for å hjelpe folk med å gjøre det de vil med livet sitt, noe hun gjør på sin egne utrolig sjarmerende måte, og underveis blir denne merkelige, men akk så fantastisk sjarmerende skapningen selv forelsket.

Amélie er spilt helt perfekt av Audrey Tautou, og historien utspilles med en sjarm og glimt i øye få filmer, om noen, har gjort før eller etter den.

Dette er nok den beste romantiske komedien som noensinne er laget, den finnes ikke klisje og selv de av gutta som holder seg til action-film må nesten bli rørt av dette.

 

Jeg har ikke et eneste negativt punkt om filmen, og det er en av mine absolutte favorittfilmer. Skal du ha romantisk filmkveld med dama så er "Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le" et bombesikkert valg.

 

Karakteren kan dere sikkert gjette: 10/10

(Det er ekstremt få filmer jeg gir 10/10, tenker det er mellom 5 og 10 filmer siden tidenes morgen.)

Lenke til kommentar

El Laberinto del Fauno

 

Handler om en liten jente, Ofelia, som må dra til en facistisk leir i Spania sammen med sin mor. Moren hennes har giftet seg med kapteinen, Vidal, ettersom Ofelias far døde i krigen. Hun møter her flere skapninger, blandt annet en faun som forteller at Ofelia egentlig heter Moanna, og er en prinsesse! Han ber henne gjøre tre oppgaver, som hun må fullføre.

 

Filmen er veldig bra. En fantastisk historie, om fantasi og eventyr, men også om den virkelige verdenen, og hvor mye ondskap som fantes i Spania under Francos facismestyre. Fantastiske skuespillere er det også, og gjør Pan's Labyrinth (som er den engelske tittelen) enda bedre.

 

Rett og slett en godbit av en film.

 

5/6

Lenke til kommentar
Sett Fierce Creatures? Om ikke, så MÅ du få med deg den hvis du likte Wanda så godt. En indirekte oppfølger av mer eller mindre samme kaliber og samme kvalitet. :)

7716377[/snapback]

Jepp, har sett den, og ble svært skuffet. "Fierce creatures" visste man hvordan skulle ende fem minutter inn i filmen, mens i "Wanda" visste man ikke hvem Curtis kom til å velge før helt i slutten. Iforhold til "Wanda" var også plottet i "FC" syltynt. Seerverdig, men langt unna en klassiker.

Lenke til kommentar

00001671.jpg

 

Musikken og stemningen er virkelig god. Måten Coppola nærmest forsøker å kommunisere med vår generasjon ved å bruke moderne musikk vi kjenner til, syns jeg hun lykkes veldig godt med. For å ikke snakke om fotoet, som i enkelte scener minnet meg om Barry Lyndons glansbilder. Visuelt og stilistisk så er det ikke mye jeg vil sette fingeren på. I motsetning til Lost In Translation så syns jeg filmen mangler en rød tråd. Den mister fokuset ved å blande inn samtaler om bla.a politikk. Essensielt for historien ja, men den ødelegger den monotone følelsen. Ikke engasjerende nok og heller ikke skuespillerprestasjonene var noe å rope hurra for. Filmen får den karakteren den får, fordi den er vågal og fresh i stilen.

 

6/10

Lenke til kommentar

One Flew Over the Cuckoo's Nest

 

Hadde enorme forventninger til denne filmen(nr 12 på imdb), og jeg må si at jeg ble skuffet. Ikke det at filmen var dårlig, tvert imot. En morsom, og hysterisk film med en livlig og ung Jack Nicholson i hovedrollen.

 

Filmen handler om Mac som spilles av Jack N, blir satt inn på ett sinnsykehus istedet for fengsel fordi noen mener han er syk i hodet. Inne på dette mentale sykehuset driver han og gjør mye faenskap med personalet, tar veddemål, og andre "ulovlige" ting. Helt til han en dag finner ut at han løslates ikke etter 69 dager, men etter når personalet mener han er klar for det.

 

Morsom film.

 

7/10

Lenke til kommentar

The Prestige

 

Nettopp kommet inn døren etter å ha sett denne. Likte filmen veldig godt, den har godt skuespill og en fin vri her og der på historien.. Opplevelsen trekker litt ned fordi jeg satt heeeelt fremme i kinosalen og slet med kink i nakken.. Skal definitivt ses om igjen på DVD når den tid kommer.. Anbefales!

 

8/10

 

- hsds

Lenke til kommentar
Jepp, har sett den, og ble svært skuffet. "Fierce creatures" visste man hvordan skulle ende fem minutter inn i filmen, mens i "Wanda" visste man ikke hvem Curtis kom til å velge før helt i slutten. Iforhold til "Wanda" var også plottet i "FC" syltynt. Seerverdig, men langt unna en klassiker.

7717378[/snapback]

 

 

Du visste at Vince McCain kom til å kle seg ut som Rod McCain (begge roller forøvrig spilt av Kevin Kline) og lure agenten hans til å endre testamentet ettersom Rod ble skutt midt i panna av en fyr utkledd som en skilpadde?

 

Jøss, du er flink. :) Selv vil jeg gi filmen en svært, svært sterk 4'er. :)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

The Rock

 

65m.jpg

 

Denne filmen har lenge vært en film som har stått i samlinga, men som jeg rett og slett ikke har fått tid / ork til å se. Og i ettertid lurer jeg svært på hvorfor. Filmen er glimrende, rett og slett.

Handlingen utspiller seg hovedsaklig på den tidligere fangeøya Alcatraz hvor en gruppe tidligere marinesoldater har tatt over kontrollen under kommando av Brigader Hummel (Ed Harris). De har flere raketter fylt med svært skadelig VX-gass innstilt til å skyte mot San Fransisco's befolkning. På den "snille" siden har vi FBI-agent Goodspeed (Cage) som er spesialist på kjemiske våpen og ikke har et snev kamptrenning. Isamarbeid med FBI slår de seg sammen med den eneste fangen som noensinne har klart å rømme fra Alcatraz, John Mason (Connery).

 

Det er et kappløp om tiden. Hummel krever 100 millioner dollar satt inn på en konto innen 48 timer. 81 av de skal gå til tidligere soldater av han som ble sviktet av landet sitt under tidligere operasjoner, men resten skal gå til han og hans lag.

 

Filmingen, musikken, skuespillerne og ikke minst intensiteten i filmen minner meg på hvorfor jeg er filmfantast. Jeg satt i spenning under hele filmen og ble revet med av samtlige scener. Etter et par middelmådige filmer i det siste var "The Rock" noe som skapte lys i enden av tunnelen. Fantastisk!

 

6 / 6

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...