Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Last Man Standing (1996)

 

Brucer'n dreper flere i dette lille gangsterdramaet enn hva han har klart i hele Die Hard-trilogien. Det er tøft.

 

7/10

 

 

Mindhunters (2004)

I utgangspunktet et godt plott og en kul setting. Legg til middelmådig utførelse på alle plan og du har resultatet. En middelmådighet altså.

 

5/10

Endret av Foregangsmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Children of Men

200px-Children_Of_Men_3.jpg

Filmen tar for seg menneskets utslettelse, et veldig vanskelig emne for meg personlig. En del av meg er misantrop og støtter det egentlig. Men jeg er jo et menneske, og mange mennesker har sympati for hverandre. Noen scener formidler håp, mens andre om ødeleggelse og faenskap, så i teorien burde begge sider være dekket. Alikevel er det noe som ikke funker 100% i filmen, så muligens det er her problemet mitt ligger. Kanskje begge opplevelesene nøytraliserer seg ved sine negative og positive sider slik at det ikke har noenting å si, jeg klarer ikke helt å forstå følelsene mine her.

 

Uansett...

Den apokalyptiske verdenen er helt fantastisk. Er ikke ofte man ser en så godt gjennomført fiksjonell verden. I motsettning til mange andre sci-fi filmer drar de det alt for langt med roboter, flying cars etc. Men i følge Children of Men er det teknologiske nivået i 2027 ganske det samme som nå. Og med tanke på at verden har gått rett til helvete burde det egentlig bare mangle. Verdenen er svært realistisk, og blir skildret perfekt. Plottet er et av de mest interessante jeg har vært borti. Regien av Alfonso Cuarón er nydelig utført med sine utrolig lange scener uten klipp og svært spennede kameraføringer og plasseringer. Som gjør actionscenen helt ekstreme. Og stemningen er gudommelig. Folk som likte designet og stemningen i Half-Life 2 byen må få sett denne filmen. Til slutt må jeg få nevne hvor rørende filmer er, jeg har ikke kjent tårene renne ned kinnet mitt siden... 2004 kanskje. Men Children of Men klarte det faen. Hadde de bare brukt en skikkelig komponist til å lage gjennomført musikk med et tema slik som Donnie Darko, American Beauty etc. Da hadde vi hatt et virkelig mesterverk her.

 

9/10

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

:wee:

 

Det er da ikke så mye å skjønne. Ting, historiemessig, kunne vært gjort bedre. Kanskje gjort enda litt mer ut av mysteriet Deckard, som på en måte er denne filmens koffert (a la Pulp Fiction). Siste scene er jo en genistrek (origami som stikkord for ikke å spoile). Det er en genial film noir/cyberpunk film, men for min egen del så må hendelsesforløp og historie opp et hakk.

Lenke til kommentar

Eragon

 

 

Joda, denne filmen skulle være både bra og fantastisk i følge anmelderne. Jeg lurer på om de så en helt annen versjon enn meg. Jeg satt igjen med inntrykket av at dette var en heller middelmådig film, full av rotete klipping og rare scener.

De kunne godt ha satt opp aldersgrensen et lite hakk også, fordi denne filmen trenger blod. Jeg er ikke avhengig av blod, jeg mener bare at filmer hadde blitt bedre med scener der man faktisk så hva som skjedde i stedet for å fokusere på ansikter i smerte hver eneste gang. Skuspillerne gjør en helt grei jobb, men de store navnene fikk liksom ikke gjort nytten sin, følte jeg.

Drageeffektene er veldig bra, og svarte til forventningene. Men magieffektene syntes jeg var litt "halvveis".

 

Sorry Eragon, du får ikke mer enn 5/10

Lenke til kommentar
Joda, denne filmen skulle være både bra og fantastisk i følge anmelderne.

Vel, å si den er kritikerrost blir litt feil, da den nesten ikke har fått annet enn 3-ere og 4-ere i norske aviser. Den har heller ikke mer enn 5,2 på IMDb, og 14% på Rotten Tomatoes. Jeg tror det er en film som føyer seg inn i rekken av filmer jeg ikke gidder å bruke penger på i år.

 

Rowan Atkinson Live

Mannen bak Mr. Bean går aldri av moten for min del. Dette showet er dog litt varierende i kvalitet, men det har allikevel noen veldig gode sketcher. Alt i alt en underholdende time:

7/10.

Lenke til kommentar

Ocean's Eleven

 

Underholdende og genial action med flotte skuespillerprestasjoner.

En utspekulert film med et flott manuskript og mange humoristiske innspill.

Du blir fort imponert over deres gjennomtenkte plan, og filmen har jo et temmelig bra plott også.

Desverre har den oppfølger som skuffer stort.

Uansett lever Ocean's Eleven opp til en 8/10

Lenke til kommentar

Jeg så "the Illusionist" på torsdag, syns den var bra, men noe oppskrytt. Jeg lot meg irritere over dårlige aksenter, samt at Edward Norton virker tam og utbrent. Er det noe som redder filmen er det Paul Giamattis scenestjelende øyeblikk, Jessica Biel gjør heller ingen dårlig figur. Synd de ikke har en sterkere historie å spille på. Har ikke sett children of men, men det skal jeg få gjort :)

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Borat

 

Borat reiser fra Kazakhstan til USA for å lage dokumentar. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Kazakhstanerne raser sånn over denne filmen her og saksøker i hue og rævva. Dette er en film som gjør narr av USA og avslører mye grums der borte som vi alle er klar over. Borat er så langt fra en Kazakstaner som det er mulig å være, men han er nok akkurat slik amerikanerne ser for seg en kazakhstaner.

 

Selve filmen? Vel den harselere med diverse ekstreme faktorer i USA og endel mennesker blir regelrett avkledd der de tror Borat er en ekte kar. Mye treffende humor som trekker frem smilet og til tider latteren. Det som trekker ned filmen er den overdrevne rumpehumoren som for min del bare blir smakløs og primitiv. Tar litt mer intelligent Knut Nærum humor over dette her hvilken dag som helst. Til tider er det så flaut at man har lyst til å trykke inn mute. Den har sine gullkorn og sine smakløse bunnpunkt. En film som nok tiltaler mange av de nye generasjoner hvor humoren vistnok er bedre jo mer smakløs og primitiv den er.

 

5/10

 

 

Talladega Nights - Uncut&Unrated version.

505198~Talladega-Nights-Posters.jpg

 

Hva kan jeg si? Den sukserike Nascarsjåføren Ricky Bobby (ja navnet består av to fornavn..) har alt han kunne drømme om. Han er den beste i bransjen, har en blond deilig kone, ungene Walker og Texas Ranger samt den mest lojale vennen man kan ønske seg. Men så kommer den homofile franskmannen Jean Girard (spilt av Sacha Baron Cohen), også omtalt som "pepe le bitch", til byen og skaper harme.

 

Denne filmen oser av gode dialoger og gullkorn. Jeg lo og lo og lo. Spesielt Gary Cole gjør en fenomenal jobb som faren til Ricky. De to ungene til Ricky er det frekkeste som er å finne på film og grovhetene som kommer er av en annen verden. Det er nok best å se uncut versjonen av denne filmen, da mye nok er kuttet vekk i originalversjonen. Sacha Baron Cohen gjør også en utrolig artig rolle som jeg lo langt mer av enn Borat. Musikken i filmen er også veldig bra, alt fra metal til country til en genial Jazz scene.

 

Det er knapt en håndfull eller to av filmer jeg har git en 10'er i mitt liv. Denne er så nær at jeg nesten får dårlig samvittighet av ikke å gi den en. Noen scener er litt lange men det er også det eneste jeg har å trekke. Den beste bilfilmen og komedien jeg har sett på år og dager. Eneste grunnen den ikke får 10'eren er vel at den ikke når opp til den største komikeropplevelsen jeg noensinne har opplevd; Dum&Dummere.

 

9/10 - For guds, allahs, den jødiske gud og Tom cruise sin skyld; Se den!

Lenke til kommentar

Villmark

 

villmark.jpg

 

 

Spennende, småskummel og grøssende film!

 

(NB! handling ligger i spoiler.)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Et filmteam som skal lage en reality ute i naturen prøver selv ut å leve øde i en hytte uten hjelpemidler. Der finner de et tjern, som det styrtet et tysk krigsfly under krig. Flyverens sønn og kjæresten hans prøvde senere å finne igjen flyet i tjernet, og da druknet kjæresten hans.

Han ble da gal, og ble boende i et telt ved tjernet.

Denne gale mannen tar da livet av et par i filmteamet før han selv drukner i tjernet.

 

Man skjønner ikke helt hvem som lusker rundt og har drept de andre før man får forklaringen. Det skjønnte hvertfall ikke jeg.

Trodde til tider at det var sjefen i filmteamet som drepte de andre.

 

 

 

Bra film til å være norsk synes nå jeg hvertfall, får terninkast:

 

terningkast5.jpg

 

 

 

edit: la til spoiler.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

American Pie 2

 

Den nest beste av filmene i denne serien. Det er de gode gamla gutta med Stifler og hele gjengen. Filmen i seg selv er ikke avansert på noen måte, men ler fortsatt godt av enkelte scener. :)

De to første filmene er strengt tatt ikke så verst hvis du klarer å koble av hjernen å se på litt meningsløs og artig film.

 

4- / 6

 

Die Hard

 

Rå og brutal action i en mye omtalt film opp gjennom tidene. Jeg er personlig veldig stor fan av filmen og har sett den maaange ganger opp gjennom årene. Willis gjør en god jobb som politimannen John McClane som redder 30 gisler fra Hans Grüber og en gjeng med tyver (ikke terrorister;)) som har planlagt å stjele 640 millioner dollar fra hvelvet i "The Nakatomi Building". Filmen er reinspikka action og er fortsatt en av mine yndlinger den dag i dag.

 

Yippi-ka-yee motherfucker. :wee:

 

6 / 6

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Dawn of the Dead (2004)

 

Trodde egentlig ikke at en zombie-film var noe for meg, men der tok jeg virkelig feil. I motsetning til mine forventninger var dette en vellagd flikk med sjel, fylt med gode karakterer som du ikke ønsker skal dø i øyeblikket de åpner kjeften. Mitt største savn var kanskje en real omgang maskingevær-action, men vi kan jo ikke få alt vi ønsker. Alt i alt en meget underholdende og horribel affære.

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...