Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått somlet meg til å se...

The Da Vinci Code (Extended Edition)

Stort sett er filmen en ganske god spenningsfilm med noen små twister her og der. Jeg har ikke lest boken (og har heller ikke tenkt å gjort det), så jeg vet ikke hvor god filmen er i forhold til den, men som en selvstående spenningsfilm er den ganske så god. Som alltid spiller Tom Hanks knallbra, og uten han tror jeg ikke filmen ville vært like interessant.

I starten begynner filmen ganske så spennende, og blir bare mer og mer spennende etter det. Men når plottet etter hvert begynner å vise seg, blir filmen litt kjedelig. Først sitter en der og tenker på hva i alle dager som kommer til å skje, men når det skjer, så blir man litt skuffet. "Var de ikke mer kreativ enn det?".

Uansett, filmen er stort sett ganske så god, og jeg liker spesielt måten den "gjør narr" av kristendommen, og prøver å "logifisere" Bibelen og folks tolkning av den.

6.5/10

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wolf Creek (2005)

Tre venner i 20-årene drar på tur for å utforske den Australske ødemarken. Etter flere dagers kjøring er de endelig framme i Wolf Creek Nasjonalpark hvor de slår leir. Stedet er fantastisk og de har flere opplevelsesrike utflukter. Når dagen for avreise kommer, vil ikke bilen starte. Ut av intet kommer en vennlig lokal fyr som tilbyr hjelp. Det trioen ikke vet er at de står ansikt til ansikt med en av historiens farligste menn, og dette er bare begynnelsen på det som skal bli deres livs verste mareritt

Filmen er fritt basert på virkelige hendelser som knytter seg til Wolf Creek-morderen, Ivan Robert Milat, som i en årrekke gjorde den australske ødemarken til et usikkert utfluktsmål for eventyrlystne, intetanende ryggsekkturister. Milat ble identifisert og pågrepet i 1992, og ble idømt fengsel på livstid for overlagt drap på syv personer. Det var to britiske turister, som i siste time hadde unnsluppet Milats tortur, som anga ham.

Dette er rett og slett en forferdelig effektiv skrekkfilm. Mange har klaget på at den bruker den ene halvdelen på å gjøre oss kjent med karakterene, noe jeg må si meg uenig i. Du bryr deg om karakterene, noe som gjør volden og torturen i filmens siste del til en stor påkjenning. Kameraføringen samt solide og troverdige skuespillere gjør filmen enda mer realistisk. I tillegg surrer "basert på virkelige hendelser" i bakhuet. Kan det bli "verre"

Selfølgelig har det sneket seg med noen klisjeer og logiske brister her også, men dette påvirker ikke filmen noe særlig.

Filmen tar tak i deg når marerittet begynner og slipper deg ikke løs før rulleteksten er over. Glem Hostel! Er du ute etter et skikkelig støkk er dette filmen for deg. :thumbup:

8,5/10

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar
I tillegg surrer "basert på virkelige hendelser" i bakhuet. Kan det bli "verre"

7395857[/snapback]

Nå var det jo bare mannen som overlevde i Wolf Creek, noe som betyr at bare hans del av fortellingen var basert på en sann historie. Han er jo innesperret under jentenes tortur osv, noe som betyr at jentenes fluktforsøk bare er funnet på. En stund siden jeg så filmen nå, men husker jeg tenkte på akkurat dette da filmen var over.

Lenke til kommentar

On Her Majesty's Secret Service

George Lazenby er ingen Sean Connery, og det er egentlig veldig synd. Den sjette Bond-filmen er nemlig den beste hittill, og serverer noen heftige scener i de sveitsiske alpene. Her bli vi ikke bare servert et godt plott og en fabelaktig setting, men damene er fine, actionsekvensene er heseblesende og sjefskurken er herlig. Desverre klarer ikke Lazenby å levere varene. Hovedpersonen blir anonym, sjarmen er borte og one-linerne blir tørre.

En herlig Bond-film blir ikke perfekt når James Bond kun er halvveis.

7/10

Endret av Foregangsmannen
Lenke til kommentar
I tillegg surrer "basert på virkelige hendelser" i bakhuet. Kan det bli "verre"

7395857[/snapback]

Nå var det jo bare mannen som overlevde i Wolf Creek, noe som betyr at bare hans del av fortellingen var basert på en sann historie. Han er jo innesperret under jentenes tortur osv, noe som betyr at jentenes fluktforsøk bare er funnet på. En stund siden jeg så filmen nå, men husker jeg tenkte på akkurat dette da filmen var over.

7397555[/snapback]

Det stemmer det ja. Slik er det jo forsåvidt med mange andre filmer basert på virkelige hendelser også. Mye oppdikta i "Motorsagmassakren" foreksempel. :yes:

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar

My Super Ex-Girlfriend

Hadde egentlig ikke altfor store forhåpninger til denne. Det var rollelisten som først og fremst gjorde at jeg så den. Uma Thurman, Luke Wilson, Anna Faris, Eddie Izzard...

Skal ikke gå noe særlig inn i handlingen, da det meste vil være spoilere uansett. Filmen skal vel være en ren komedie, desverre lo jeg svært sjelden. En film av denne typen vil være avhengig av velplasserte, og ikke minst uventede, komiske innslag for å hevde seg blant alle andre filmer i samme sjanger. Desverre ble dette altfor standard, altfor masete for min smak, og det hele endte opp med å virke veldig krampeaktig og forutsigbart.

Sikkert en grei film for mannen i gata, som ikke setter veldig mange krav til den. For min del derimot begynner jeg å se meg lei på nymotens Hollywood komedier som en etter en er blottet for naturlig humor, timing og finesse...

3.5/10

Endret av Azagrath
Lenke til kommentar

Armageddon

Så denne igjen og kan ikke si at jeg kjeda meg et sekund. Hva mer kan man be om fra en film? Vel, kanskje litt færre patetiske stereotypklisjeer av segmenter fra andre, "eksotiske" (for amerikanerne, i alle fall) land og et par ynkeverdige replikker her og der? Bortsett fra det er filmen kool as kunts.

I are French, I walks around with a beret and stripe-shirts. And besides, I jump around on a 2CV.

Noen av effektene, spesielt en røyksky i New York (nå som vi alle veit hvordan røykskyer i NY egentlig ser ut), var falske, men what the heck. Minimum.

Filmens narrasjon er godt gjennomført fra et økonomisk perspektiv, skuespillerne gjør jobben sin, får betalt og drar hjem, vi får servert en effektkakofoni av dimensjoner (+ superepisk musikk i de minst episke scenene i filmen). It's alive!

5

Lenke til kommentar

Jeg følger ungdomskole/VGS-skolesystemet, hvor 1 er dårligst og 6 er best. Dette systemet inneholder alle nyanser som er nødvendig. Tierskalaen har altfor mange nyanser. Hva er forskjellen på 3 og 4, eller 4 og 5, f.eks? Ingenting. I sekserskalaen (med +, - og / for å veie noe i en retning) teller alle karakterene på en vektig nok måte. Så ja, filmen får 5 av 6 ^^

Lenke til kommentar

Så Training Day med noen kompiser isted. Helt okej film og Denzel Washtingon er jo sjef i rollen som Alanzo Harris. Allikevel er det ikke en film som går rett hjem til meg. Har sett to ganger nå og er kun Denzel som virkelig trekker opp. Filmen får en veldig, veldig svak 4'er.

Lenke til kommentar
cun: God anmeldelse! Spesilet soundtracket er verdt å nevne, ingenting som Aerosmith for å få meg giret! Tenker jeg må få slengt Criterion-versjonen min inn i spilleren snart.

7406115[/snapback]

At Criterion faktisk har inkludert den i samlinga si er pokker meg utrolig. Skulle ikke forundre meg om dere hadde kjøpt American Pie hadde Criterion lansert den med masse bonusmateriale og et fancy cover.

Lenke til kommentar
cun: God anmeldelse! Spesilet soundtracket er verdt å nevne, ingenting som Aerosmith for å få meg giret! Tenker jeg må få slengt Criterion-versjonen min inn i spilleren snart.

7406115[/snapback]

At Criterion faktisk har inkludert den i samlinga si er pokker meg utrolig. Skulle ikke forundre meg om dere hadde kjøpt American Pie hadde Criterion lansert den med masse bonusmateriale og et fancy cover.

7406230[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvem dere er, men jeg eier kun Armageddon på CC, og grunnen til det er at jeg ville ha den ultimate versjonen av Armageddon. American Pie synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
The Da Vinci Code (Extended Edition)

Snip...

6.5/10

7395384[/snapback]

Har du sett kinoversjonen og hvordan extended cuten er i forhold hvis du har gjort det?

An Evening with Kevin Smith 2 - Evening Harder:

Nok en gang så står Kevin Smith å svarer på spørsmål fra publikum og forteller om alt mellom himmel og jord som skjer i livet hans om han, unger, kjerring og alt annet. Forskjellen på denne og den første er at den første var satt sammen med spørsmål fra 4-6 forskjellige opptak, denne er delt inn i to en fra Toronto i Canada og London på hver sin disk.

Jeg kan ikke forklare hvordan en mann, men litt hjelp fra Jason Mewes (ikke veldig mye) kan få meg til å le sammenhengene i fire timer. Som den første så finnes det ikke dødpunkter, det er konstant moro. Det hjelper selvfølgelig å like filmene som Kevin Smith lager og måten ha skriver dialog på for han snakker som han skriver, lenge og morsomt...

Den første disken som inne holder Toronto er den "dårligste" av de to, man blir til slutt lei publikum som skriker ut kommentarer og man ser også at Kevin Smith blir lei av de som prøver å være morsome men en eller to kommentarer hele tiden. Men som stort sett så har han et svar på det også.

Disk 1: 8/10

Disk 2 som inneholder London er den beste av alle sammen og innholder litt i over kant av de to morsomste timen av alle åtte til sammen. Borte er de til tider irriterende publikummet fra den første disken, dette er disken hvor man virkelig ser Smith koser seg og svarer i vilden sky. Og alt blir bare enda mer moro når man vet at Kevin Smith sin mor sitter i salen :!: og hører sønnen prater om alt fra homse sex til å ville feie over kjerringa si når han tar bilder av dama si til playboy og svare hennes fortalt av Smith...

Og for ikke å glemme Kevin Smith med en genial britisk aksent som han tydligvis har trent på:)

Disk 2: 10/10

Det ligger jo litt i kortene at denne serien er mye mer morsom hvis man er Kevin Smith fan for å si det sånn, men jeg tror også at man vil bli rimlig godt underholdt hvis man ikke er det. Det skal mye til at en mann klarer å underholde i 4 timer og det er moro hele tiden, skulle ikke tro det, men Kevin Smith klarer det med glans og den kunne godt ha vært lengre for min del :)

Jeg vil ikke ha noen som helst problem og sette på den første som varer i 3 timer 45 minutter og så kjøre igang med den neste som varer i 4 timer og ha lyst til å startet på nytt igjen når alt var ferdig. Tror bare det er Kevin Smith som klarer det...

Totalt 9,5/10

Så løp og kjøp...

Lenke til kommentar
Jeg følger ungdomskole/VGS-skolesystemet, hvor 1 er dårligst og 6 er best. Dette systemet inneholder alle nyanser som er nødvendig. Tierskalaen har altfor mange nyanser. Hva er forskjellen på 3 og 4, eller 4 og 5, f.eks? Ingenting. I sekserskalaen (med +, - og / for å veie noe i en retning) teller alle karakterene på en vektig nok måte. Så ja, filmen får 5 av 6 ^^

7405428[/snapback]

1 = 1

2- = 2

2+ = 3

3- = 4

3+ = 5

4- = 6

4+ = 7

5- = 8

5+ = 9

6 = 10

Verre er det ikke. Og hvis karakterern blir hel blir 3 = 4.5 f.eks :)

Lenke til kommentar

Minority Report

så den nettopp for andre gang, og sitter igjen med en veldig god følelse.

Spenning og action gjennom hele filmen, som gir deg perfekt underholdning dagen derpå.

Effektene er ikke over-dramatisert, dog litt dårlige iblant. (F.eks agentene som flyr.)

Gode skuespillere og knall action, for folk som liker å se film med god underholdning og gir blaffen i realisme, er dette filmen du burde se!

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...