Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Orions Belte (1985)

 

Denne filmen er både imponerende og skuffende. Til å være en action-thriller/spenningsfilm laget i og rundt Norge i 1985, så er den slettes ikke så verst. Den holder en høy standard, og jeg vil påstå at den var litt "revolusjonerende" for norsk actionfilm. Det fantes generelt sett få action/spenningsfilmer før denne kom. Jeg tror denne ga norsk film et betydelig løft.

 

Uansett, filmen er også veldig skuffende. De burde ha ventet med å lage den. Den burde blitt lagd om ti år fra nå av. Først da er kanskje norsk filmindustri passende til å kunne lage en slik film.

 

Jon Michelts roman ved samme navn (som filmen er basert på), er utrolig god. Den har action og spenning, men er samtidig hovedsaklig en politisk thriller. Boken er på 400 sider, mens filmen varer i halvannen time. Da sier det seg selv at (alt for) mye er kuttet ut. Selvsagt, nrå man filmatiserer en bok, så MÅ jo en del ting kuttes vekk, men jeg synes at for mye ble kuttet vekk her. Filmen kunne godt ha vart i to timer, kanskje til og med to og en halv time, uten at filmen ble langtrekkelig eller meningsløs.

Filmen fokuserer alt for mye på action, noe norsk film aldri kommer til å kunne konkurrere med internasjonal film om. Greit nok med action, men historien ofres alt for mye i filmen, synes jeg. Bakhistorien til Tom og de andre, samt forholdet hans til Eva er kuttet alt for mye ut. Historien er rett og slett overfladisk. Boken oppfordrer mye mer til diskusjon, og den er mye mer tidløs enn filmen.

 

Jeg synes at filmen kunne fulgt boka mye, mye mer. Likevel, Orions Belte er en god norsk actionklassiker. Dermed havner filmen på en veldig sterk...

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

6/10

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crash (2004)

 

Ble tvinga til å se den da (på skolen). Men den var helt grei! Du bli servert flere historier om hverandre, og dette funker selv om det til tider kan være litt forvirrende. Skuespillerprestasjonene var også gode.

Dette skal jo være en følelsesladd film hovedsaklig om rasisme som bli vinklet på flere forskjellige måter. Konklusjonen er vel egentlig at den var en middels god dramafilm, typisk Oscar-film ja.

 

6/10

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar
Ganske elendig karakter til å være "god".

7250403[/snapback]

 

Nei, synes ikke det jeg. :p Jeg er ingen fan av sånne filmer, derfor gir jeg den ikke høyere! Men jeg sjønner poenget ditt cun.

 

Edit: Endra til middels god siden det passer bedre! :D

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar
Crash (2004)

 

Ble tvinga til å se den da (på skolen). Men den var helt grei! Du bli servert flere historier om hverandre, og dette funker selv om det til tider kan være litt forvirrende. Skuespillerprestasjonene var også gode.

Dette skal jo være en følelsesladd film hovedsaklig om rasisme som bli vinklet på flere forskjellige måter. Konklusjonen er vel egentlig at den var en middels god dramafilm, typisk Oscar-film ja.

 

6/10

7250326[/snapback]

Se den hjemme. Du vil da gi den 8/10 :p Crash er en kjempefilm!

 

Å se filmer på skolen er og har alltid vært utrulig dårlig.. Å sitte på en hard stol i 2 timer er ikke bra..

Lenke til kommentar
Å se filmer på skolen er og har alltid vært utrulig dårlig.. Å sitte på en hard stol i 2 timer er ikke bra..

7251204[/snapback]

 

*host* Ikke på skolen vår. Vi har nettopp "oppgradert". Nå, i tillegg til det heller traurige auditoriet, har vi et visningsrom med deilige myke kinobenker, superannlegg fra Sony, og en prosjektor som koster mer enn jeg tjener i året (vel, jeg tjener 0 i året da men :p ).

 

Skolevisninger trenger ikke å være dårlige, om du bare har et par flotte, nytenkende folk som jobber på skolen. :)

Lenke til kommentar
Det er bare å søke etter filmen man har lyst til å se anmeldelse på.

7255370[/snapback]

Joda.. Men mange feks jeg, når jeg fant denne posten, så jeg gjennom nesten alle. For å se om hvilken film den neste jeg skulle se var :)

7255459[/snapback]

Hva hjelper en ny tråd på dette? Du får jo i så fall bare færre filmer å velge mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...