Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Bismarck. Og nei, de snakker ikke slik her.  ;)

7199018[/snapback]

 

Jaså. Jaja, de snakker nå i allefall sånn i Fargo. Det er jo tross alt omtrent på andre siden av staten.

7199680[/snapback]

 

I og med at jeg har vaert i Fargo og staten Minnesota et par ganger, kan jeg forsikre deg om at de ikke snakker slik der. Og selv om den er paa den andre siden av staten, tar det ikke veldig lang tid aa komme dit.

Og jeg spurte min vertsmor, vertsbror, og vertsfar hvis noen snakker slik i det hele tatt i North Dakota eller Minnesota, og fikk svaret: nei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Departed

 

Scorsese er en dyktig regissør, ingen tvil om det, men kan denne dyktigheten gjøre at ting blir for kjedelig og perfekt? The Departed sliter litt med dette, om enn minimalt. Alle filmatiske grunnelementer er perfekte, men det kunstneriske og følelsesmessig dype uteblir. Mange vil forfekte at filmer ikke alltid trenger å bestå av de sistnevnte faktorer for å være bra. Det er ganske riktig, men i visse filmer trengs det fordi de egentlig prøver å være noe mer enn bare en lettfattelig actionfilm. Uno er et moderne norsk eksempel, The Departed er et amerikansk. Plottet er smart lagt opp og sånt, men det hjelper ikke når det er noe som mangler. Dette "noe" manglet ikke i f.eks. Goodfellas og The Raging Bull. Mulig de to motpolene avbalanserte hverandre perfekt, dvs 100% perfeksjon i mise-en-scène, kinematografi, lyd og klipp mot så å si 0% av dybde. Antakelig derfor jeg ikke var skuffet etter å ha sett filmen, men den får ikke noen toppkarakter heller.

 

4-

 

The 400 Blows (Les Quatre Cents Coups)

 

Jeg bestemte meg for å se filmen kun pga det engelske navnet (ikke tenk koffert nå). Navn har alltid vært viktig for meg og det hender en gang innimellom at jeg ønsker å se en film utelukkende pga det (og så kan det nevnes at det ble lest noen linjer her og der om filmen i pensum).

 

Selv om filmen er fra 1959 preges den ikke av det Norge slet med på samme tid (og i førti år til), dvs teatralsk skuespill. Realistisk mise-en-scène og lyd gjør at man føler det hele som virkelig. Vi får se hvor vanskelig det kan være for enkelte ungdommer å passe inn i en verden med fordommer og inkompetanse. Det er ingen lettvinte løsninger eller årsaker som fremstilles, vi må ofte tenke selv hva som er galt og hva som kan gjøres. Mye av det som virker meningsløst narrasjonsmessig er der bare fordi det "faktisk skjedde", noe som understreker filmens påvirkning av italiensk neorealisme. Et av filmens brilliante momenter er når vi ser på alle barneansiktene som iakttar et dukketeater. Det er som å se oss selv, filmseerne. En artig liten scene.

 

En nydelig film fra den Nye Franske Bølgen, og jeg hungrer etter mer fra denne bevegelsen.

 

5+

Lenke til kommentar

Undisputed 2 (Ubeseiret 2)

 

Filmen handler om eks-tungvektsbokseren George "Iceman" Chambers ( Michael Jai White) som blir "feilaktig" arresstert i Russland etter et reklamefilm opptak og sendt til landets mest beryktede fengsel. Her møter han Uri Boyka, (Scott Atkins),en svær ubarmhjertlig kickboxer. Filmen er ganske bra,men synes kanskje at ting flyter litt for fort avgårde noen ganger,på en slik måte at man ikke for den store følelsen av å "bli kjent" med de involverte hovedpersonene.Kamp scenene er meget bra koreografert,og det er en fryd å se på spesielt i slow motion.Inneholder også noe vittig humor,som fungerer ganske godt.

Min score : 8/10

Lenke til kommentar
The Departed

 

Scorsese er en dyktig regissør, ingen tvil om det, men kan denne dyktigheten  gjøre at ting blir for kjedelig og perfekt? The Departed sliter litt med dette, om enn minimalt. Alle filmatiske grunnelementer er perfekte, men det kunstneriske og følelsesmessig dype uteblir. Mange vil forfekte at filmer ikke alltid trenger å bestå av de sistnevnte faktorer for å være bra. Det er ganske riktig, men i visse filmer trengs det fordi de egentlig prøver å være noe mer enn bare en lettfattelig actionfilm. Uno er et moderne norsk eksempel, The Departed er et amerikansk. Plottet er smart lagt opp og sånt, men det hjelper ikke når det er noe som mangler. Dette "noe" manglet ikke i f.eks. Goodfellas og The Raging Bull. Mulig de to motpolene avbalanserte hverandre perfekt, dvs 100% perfeksjon i mise-en-scène, kinematografi, lyd og klipp mot så å si 0% av dybde. Antakelig derfor jeg ikke var skuffet etter å ha sett filmen, men den får ikke noen toppkarakter heller.

 

4-

7202662[/snapback]

 

Hmm... Kanskje Scorsese begynner å bli som Speilberg? Spielberg lagde jo også kjempestore hits før, nærmest revolusjonerende filmer, som han lagde med all den sjelen han kunne putte inn i filmen. Nå lager han jo egentlig bare den ene overfladiske, middelmådige mainstream-filmen etter den andre. Det kommer aldri noe "nytt" fra den fyren lenger.

Kanskje Scorsese har blitt sånn også? :hmm:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
The Departed

 

Scorsese er en dyktig regissør, ingen tvil om det, men kan denne dyktigheten  gjøre at ting blir for kjedelig og perfekt? The Departed sliter litt med dette, om enn minimalt. Alle filmatiske grunnelementer er perfekte, men det kunstneriske og følelsesmessig dype uteblir. Mange vil forfekte at filmer ikke alltid trenger å bestå av de sistnevnte faktorer for å være bra. Det er ganske riktig, men i visse filmer trengs det fordi de egentlig prøver å være noe mer enn bare en lettfattelig actionfilm. Uno er et moderne norsk eksempel, The Departed er et amerikansk. Plottet er smart lagt opp og sånt, men det hjelper ikke når det er noe som mangler. Dette "noe" manglet ikke i f.eks. Goodfellas og The Raging Bull. Mulig de to motpolene avbalanserte hverandre perfekt, dvs 100% perfeksjon i mise-en-scène, kinematografi, lyd og klipp mot så å si 0% av dybde. Antakelig derfor jeg ikke var skuffet etter å ha sett filmen, men den får ikke noen toppkarakter heller.

 

4-

7202662[/snapback]

 

Jeg er enig med mye av det du sier. Selv tror jeg at jeg ville gitt den en 4 til 5, men er sikker.

Lenke til kommentar
The Departed

 

Scorsese er en dyktig regissør, ingen tvil om det, men kan denne dyktigheten  gjøre at ting blir for kjedelig og perfekt? The Departed sliter litt med dette, om enn minimalt. Alle filmatiske grunnelementer er perfekte, men det kunstneriske og følelsesmessig dype uteblir. Mange vil forfekte at filmer ikke alltid trenger å bestå av de sistnevnte faktorer for å være bra. Det er ganske riktig, men i visse filmer trengs det fordi de egentlig prøver å være noe mer enn bare en lettfattelig actionfilm. Uno er et moderne norsk eksempel, The Departed er et amerikansk. Plottet er smart lagt opp og sånt, men det hjelper ikke når det er noe som mangler. Dette "noe" manglet ikke i f.eks. Goodfellas og The Raging Bull. Mulig de to motpolene avbalanserte hverandre perfekt, dvs 100% perfeksjon i mise-en-scène, kinematografi, lyd og klipp mot så å si 0% av dybde. Antakelig derfor jeg ikke var skuffet etter å ha sett filmen, men den får ikke noen toppkarakter heller.

 

4-

 

7202662[/snapback]

At The Departed dreier mer i retningen 'en smule overfladisk' og ikke direkte dyp er snarere en styrke, imho. Mixen av drama, humor, action og thriller er her avbalansert - i mine øyne - og utfyller hverandre godt. Jeg føler at Scorsese her ikke har prøvd å oppnå den samme dybden og følelsesnivået som han gjorde i filmer som f.eks. Taxi Driver og Raging Bull. The Departed er action, rett og slett, med innslag av thriller, drama og komedie - enten du liker det eller ikke. Slik ser i hvertfall jeg på filmen, prøv det, du òg.

Lenke til kommentar
Da får det bli en smakssak. Personlig synes nå jeg at de siste filmene hans (spesielt Minority Report og War of the Worlds) er ganske så overfladiske og middelmådige i forhold til hans tidligere slagere.

7204942[/snapback]

Filmer som Munich og Minority Report er 1000 ganger mindre overfladiske enn filmer som Jaws, Duel og Close Encounters of the Third Kind (enn hvor kule de måtte være). Selv foretrekker jeg hans eldre filmer, men jeg kan likevel ikke nekte for at Spielberg også har presset ut gode filmer de siste årene (les: Munich og Minority Report).

Lenke til kommentar
At The Departed dreier mer i retningen 'en smule overfladisk' og ikke direkte dyp er snarere en styrke, imho. Mixen av drama, humor, action og thriller er her avbalansert - i mine øyne - og utfyller hverandre godt. Jeg føler at Scorsese her ikke har prøvd å oppnå den samme dybden og følelsesnivået som han gjorde i filmer som f.eks. Taxi Driver og Raging Bull. The Departed er action, rett og slett, med innslag av thriller, drama og komedie - enten du liker det eller ikke. Slik ser i hvertfall jeg på filmen, prøv det, du òg.

7205203[/snapback]

Filmer som klarer begge deler samtidig med glans fortjener en 5 eller 6. Denne filmen prøver ikke å bare være en overfladisk actionfilm, derfor faller den litt. Hvorfor skal jeg prøve å se filmen som deg? Tenkte jeg skulle se den som meg, jeg.

Lenke til kommentar

Så Running Scared, det var en spennende Thriller helt til Scenen på hocey-banen. De falt hele filmen ned og etter det ble filmen bare Hollywood slutt osv..

Ikke verdt å kjøpe, men å leie en kveld du vil se noe spennende, skummelt, actionfyllt drama er den perfekt.

Lenke til kommentar

Fritt villt

 

fornosket verson av Texas Chainsaw mascre med dårlig skuespill, klisjeer. Den var ikke noe skremmende, bare skvetting gjennom hele filmen.

 

Men slutten med "all my friends are dead", gjorde at jeg gikk ut av kinosalen med e følelse at jeg likte filmen, men nå, kommer jeg på hvor dårlig den var.

 

2/5

Lenke til kommentar
Filmer som klarer begge deler samtidig med glans fortjener en 5 eller 6. Denne filmen prøver ikke å bare være en overfladisk actionfilm, derfor faller den litt. Hvorfor skal jeg prøve å se filmen som deg? Tenkte jeg skulle se den som meg, jeg.

7208314[/snapback]

Helt riktig. The Departed prøver ikke å være et overfladisk action-epos og det er den heller ikke. Filmen er ikke like 'dyp' som andre Scorsese-filmer, men den er milevis over - i dyphet og på det 'følelsesmessige planet' - 97% av drittfilmene som presses ut av Hollywood hvert år. Sa heller aldri at du skulle se filmen som meg. ; )

Lenke til kommentar

Pitch Black

 

Den følger samme stil som alle andre "noe kommer og tar oss og vi må komme oss vekk" filmer, men er nesten litt spenende, likte stilen de valgte på effektene og de farlige månsterne var litt tøffe og farlige.

 

5/10

 

Underworld Evolution

 

den er faktisk en god del bedre en orginalen, den er litt mer "voksen" og den har utrolig nok 18års grense, som sikkert har noe med pupper og gjøre. en del tøffe action sener hjelper den kjedelige og svake historien, får se en del av Kate Beckinsale noe som altid er et pluss. selv om det hadde vært enda bedre om vi fikk se puppene hennes.

 

6/10

Lenke til kommentar

Find Me Guilty

 

Rettsak film med Vin Diesel (MED HÅR!!) i hovedrollen. Vin Diesel gjør en fantastisk film i hovedrollen som "gangsteren" Jackie Dee. Filmen er basert på en sann historie, og jeg syntes denne historien var rørende. Hele filmen baserer seg på rettsaken mot de tiltalte, og jeg anbefaler dere å se filmen :) (Bare det å se Vin Diesel med hår er verd det alene :)

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...