Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Hvis man føler en trang til å begynne å fikle med helt andre ting når man skal se en film så følger man ikke med i hele tatt, så enkelt er det. Filmen blir ikke noe bedre av den grunn for å si det sånn.

 

Men jeg synes heller ikke filmen er noe fantastisk mesterverk for å si det sånn, har vel gitt den 4 eller 5/10 for å si det sånn, liker remaken mye bedre (for en gangs skyld).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fritt Vilt

 

post-28048-1162384163_thumb.jpg

 

Etter å ha sett traileren til denne filmen så var forventningene mine meget høye. I tillegg hadde den jo fått meget gode anmeldelser i landets aviser, så jeg var klar for å se en skikkelig god norsk film. Og det fikk jeg.

For bra var den. Den var omtrent som forventet, og innfridde dermed. På ingen måte superoriginal og nyskapende, den henter tydelig inspirasjon fra andre filmer i samme sjanger, men hva gjør vel det? Fans av sjangeren vil nok like den, mens de som ikke er så glad i denne typen filmer vil nok helst styre unna.

Ikke den skumleste filmen jeg har sett, det må sies. Jeg skvatt ved et par anledninger, men ikke i så stor grad at jeg har hatt nevneverdige mareritt i etterkant. Og så var den nok kanskje litt forutsigbar.

Og så må det ikke glemmes at den er en utmerket reklame for Norge dersom den skulle bli vist internasjonalt. Her blir noe av det vakreste av norsk natur vist fram på beste måte.

 

Har også veldig sansen for hovedrolleinnehaver Ingrid Bolsø Berdal som jeg syns gjør en meget god rolle i denne filmen. Tøff karakter som man liker. Norsk, kvinnelig "actionhelt". :)

 

Alt i alt en god film som jeg koste meg med hele veien igjennom. Ganske sikkert en av de beste norske filmene jeg har sett. Noen skuespillerprestasjoner kunne nok vært litt bedre her og der, men jeg syns det er et pluss at rollene fylles av nye og mer eller mindre ukjente skuespillere, i stedet for de samme gamle som går igjen i mange norske filmer.

 

8/10

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Fans av sjangeren vil nok like den, mens de som ikke er så glad i denne typen filmer vil nok helst styre unna.

7197512[/snapback]

Jeg tror heller det er motsatt. Alle slasher/skrekkfilmfantastene jeg har snakket med hatet Fritt Vilt. Jeg synes også den var helt håpløs. Hadde det ikke vært for at den var norsk ville den blitt slaktet av norske anmeldere.

Lenke til kommentar
Fans av sjangeren vil nok like den, mens de som ikke er så glad i denne typen filmer vil nok helst styre unna.

7197512[/snapback]

Jeg tror heller det er motsatt. Alle slasher/skrekkfilmfantastene jeg har snakket med hatet Fritt Vilt. Jeg synes også den var helt håpløs. Hadde det ikke vært for at den var norsk ville den blitt slaktet av norske anmeldere.

7197686[/snapback]

 

Hehe, kan godt hende du har et poeng. Selv er jeg ikke superentusiast av sjangeren, og kanskje nettopp det at jeg ikke har sett tusenvis av denne typen filmer før gjorde at jeg likte den. :) Enig med deg at den nok har scoret høyere på karakterskalaen hos norske anmeldere fordi den er norsk, og jeg selv skal heller ikke legge skjul på at sjansene er mindre for at jeg hadde sett den om den f.eks. kom rett fra USA.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Saa nettopp Fargo. Hoert veldig mye bra om filmen fra folk som bor utenfor North Dakota, og veldig mye dritt om den her i North Dakota.

 

Handlingen er bra, og skuespillere som Steve Buscemi og William H. Macy gjoer en fantastisk jobb. Men det blir helt fullstendig latterlig naar det kommer til dialogene. De klarer paa en eller annen maate aa faa en helt forvrengt dialekt som hoeres ut som om du blander en Amerikaner og en kraake. Folk i North Dakota snakker saa langt vekk fra dette som du over hode kan tenke deg. Og scenene der den kvinnlige politibetjenten sier: "Jaaah, you betcha" mens de to bartenderene var bare saa ekstremt latterlig.

 

Alt i alt

 

3/6

7195817[/snapback]

Å herregud, ikke begynn du også. :-\

7196567[/snapback]

 

Ikke begynn med hva da?

Lenke til kommentar
Ikke begynn med hva da?

7198108[/snapback]

Det virker som du trekker i overkant på grunn av dialekten som benyttes i filmen. Å analysere filmer til døde er i mine øyne en uting. Gunfreak er utrolig flink til dette:

 

"Kjempebra film med gode skuespillere, men de brukte Glock i stedet for Beretta. 1/10". osv osv.

 

Jeg er meget uenig i at Fargo er en middelmådig film.

Lenke til kommentar
Ikke begynn med hva da?

7198108[/snapback]

Det virker som du trekker i overkant på grunn av dialekten som benyttes i filmen. Å analysere filmer til døde er i mine øyne en uting. Gunfreak er utrolig flink til dette:

 

"Kjempebra film med gode skuespillere, men de brukte Glock i stedet for Beretta. 1/10". osv osv.

 

Jeg er meget uenig i at Fargo er en middelmådig film.

7198127[/snapback]

 

Hehe, jeg forstaar hva du sier. Jeg sier ikke at filmen ble veldig mye daarligere pga. av dialekten, men selv synes jeg ikke filmen gikk til det store. Men det kan derimot vaere fordi jeg har hoert hvor elendig film det egentlig er i de siste to maanedene, saa det er en mulighet for at jeg gikk med en negativ innstilling.

Lenke til kommentar
Fans av sjangeren vil nok like den, mens de som ikke er så glad i denne typen filmer vil nok helst styre unna.

7197512[/snapback]

Jeg tror heller det er motsatt. Alle slasher/skrekkfilmfantastene jeg har snakket med hatet Fritt Vilt. Jeg synes også den var helt håpløs. Hadde det ikke vært for at den var norsk ville den blitt slaktet av norske anmeldere.

7197686[/snapback]

 

Hiver meg på lasset. Villmark synes jeg er en knallsterk norsk prestasjon, mens Fritt Vilt... Njæææh...

 

EDIT: Enig med LarsP angående Fargo også (woah, andre gang jeg er enig med han nå). Blir latterlig å kritisere filmen på grunn av dialekten. Først og fremst, når en film ellers er strålende (som du selv påpeker med "skuespill, karakterer", osv), så trekker man den ikke ned til det middelmådige fordi dialekten er rar. For det andre, dialekten skal være sånn i denne filmen.

Du kan jo reise til Fargo da, hvor etterkommere av norske pioneerer holder til. De sier faktisk "Ya" der. Dialekten deres er sånn i Fargo og deromkring (Minnesota, North Dakota, osv).

 

Men du har vel rett der, Ustedalen. De burde myyyye heller slengt på en skikkelig bred Texas-aksent der, ikke sant? ;)

 

EDIT2: Ikke misforstå. Du skal få mislike filmen så mye du vil, for all del, jeg bare kritiserer måten du trekker filmen ned på. Småting, kaller man sånt. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
EDIT: Enig med LarsP angående Fargo også (woah, andre gang jeg er enig med han nå). Blir latterlig å kritisere filmen på grunn av dialekten. Først og fremst, når en film ellers er strålende (som du selv påpeker med "skuespill, karakterer", osv), så trekker man den ikke ned til det middelmådige fordi dialekten er rar. For det andre, dialekten skal være sånn i denne filmen.

Du kan jo reise til Fargo da, hvor etterkommere av norske pioneerer holder til. De sier faktisk "Ya" der. Dialekten deres er sånn i Fargo og deromkring (Minnesota, North Dakota, osv).

7198383[/snapback]

 

Jeg bor ikke saa veldig langt unna Fargo, og har vaert der mange ganger. Siden jeg faktisk bor i North Dakota, tror jeg at jeg vet hvordan dialekten her er. ;) Den er faktisk ganske saa lik som folk snakker i California, untatt at de har en litt lenger "o".

 

Haha, nei, det hadde ikke vaert saa bra med en Texas dialekt.

 

Ta det med ro, jeg misforsto ikke hva du mente. For aa forklare det paa en litt bedre maate; Jeg bor fortiden i Bismarck, North Dakota, og jeg kan forsikre deg om at dialekten ikke er slik som de sier i filmen. Det blir det samme som om en norsk film der handlingen foregaar i Stavanger, men alle innbyggerene og personene i filmen har en bred nordlandsgrep. Dere hadde synes det hadde blitt litt smaarart?

 

Men jeg foeler jeg krangler litt for mye her naa :p

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Men det kan derimot vaere fordi jeg har hoert hvor elendig film det egentlig er i de siste to maanedene, saa det er en mulighet for at jeg gikk med en negativ innstilling.

7198147[/snapback]

Huh?

7198777[/snapback]

 

Ok, jeg skal prove aa forklare litt bedre. I to siste maanedene har jeg altsaa bodd i Bismarck, North Dakota. Folk i North Dakota liker ikke denne filmer i det hele tatt, av en eller annen grunn. Naar noen da saa at jeg hadde laant filmen, ble jeg fortalt: Herregud, hvordan kan du laane den filmen? Stoerre drittfilm skal du lete lenge etter osv.. Derfor gikk jeg inn med en innstilling om at filmen var en dritt film, men noe du maa igrunn se. Filmen var dessuten mye bedre en jeg forventet, men ikke en av de beste.

Lenke til kommentar
Men det kan derimot vaere fordi jeg har hoert hvor elendig film det egentlig er i de siste to maanedene, saa det er en mulighet for at jeg gikk med en negativ innstilling.

7198147[/snapback]

Huh?

7198777[/snapback]

Vennene til Ustedalen liker ikke filmen fordi den gjør narr av dialekten deres.

7198827[/snapback]

Paa en maate, ja. Som jeg sa ovenfor, hadde en film med handlinger i Stavanger blitt veldig rar hvis alle personene hadde en bred nordlandsdialekt. Det samme gjelder her.

Lenke til kommentar
Men det kan derimot vaere fordi jeg har hoert hvor elendig film det egentlig er i de siste to maanedene, saa det er en mulighet for at jeg gikk med en negativ innstilling.

7198147[/snapback]

Huh?

7198777[/snapback]

Vennene til Ustedalen liker ikke filmen fordi den gjør narr av dialekten deres.

7198827[/snapback]

 

Hihi, amerikanere. :wee:

 

Forresten, jeg trodde da det var motsatt, jeg. Når man forventer en drittfilm, og filmen faktisk ikke er så elendig som en trodde på forhånd, vil den jo virke enda bedre. Er i allefall sånn med meg. :)

 

EDIT: Ah, du har faktisk bodd i Bismarck! Men hvordan kan du da klage på dialekten? De snakker jo sånn der. :dontgetit:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Forresten, jeg trodde da det var motsatt, jeg. Når man forventer en drittfilm, og filmen faktisk ikke er så elendig som en trodde på forhånd, vil den jo virke enda bedre. Er i allefall sånn med meg. :)

7198993[/snapback]

 

Hehe, tror hvis jeg har en negativ innstilling blir alt negativt uansett.

 

EDIT: Ah, du har faktisk bodd i Bismarck! Men hvordan kan du da klage på dialekten? De snakker jo sånn der. :dontgetit:

7198993[/snapback]

 

Jeg bor i Bismarck. Og nei, de snakker ikke slik her. ;)

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Det virker som du trekker i overkant på grunn av dialekten som benyttes i filmen. Å analysere filmer til døde er i mine øyne en uting. Gunfreak er utrolig flink til dette:

 

"Kjempebra film med gode skuespillere, men de brukte Glock i stedet for Beretta. 1/10". osv osv.

 

Jeg er meget uenig i at Fargo er en middelmådig film.

7198127[/snapback]

 

Haha. Var det der en gunfreak-parodi? :!:

 

Enig i at Fargo er en flott film ja, Coen-brødrene sin beste.

Lenke til kommentar

Mannen På Taket av Bo Widerberg

Svensk thriller/krim. Handler om en morder som dreper en eks-politisjef. Beck blir så satt på saken. Første halvdel er egentlig litt uinterresant men gud som den tar seg opp etter noen overraskende kulesalver. Involverer helikoptre, masse skyting, spenning. Var i sin tid den dyreste filmen i svensk filmhistorie. Knalltøff måte å avslutte filmen på også. God film 7/10

 

Hockeyfeber av Oddvar Bull Tuhus

"Realistisk norsk film om det hardbarkede hockeymiljøet på Manglerud Star". Noe slikt lover coveret. Jaja.. vil nå jeg si. Dette er i likhet med Pelle og Proffen-filmene og Lasse og Geir en film som har blitt beryktet for å ha grusom dialog og ufattelig dårlige skuespillere. Dette er en film som er så dårlig at den er verdt å se og i mine øyne eie. Videre så er historien så klisjefull at det er til å spy av. Musikken er vel noe av det dårligste jeg har hørt i en film. En bra film er den absolutt ikke, men den er likevel så severdig og morsom pga nevnte elementer. I ufrivillig-dårlig-film-sjangeren så gir jeg denne 8/10 "Faens hockey-hore ass"

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Ok, jeg skal prove aa forklare litt bedre. I to siste maanedene har jeg altsaa bodd i Bismarck, North Dakota. Folk i North Dakota liker ikke denne filmer i det hele tatt, av en eller annen grunn. Naar noen da saa at jeg hadde laant filmen, ble jeg fortalt: Herregud, hvordan kan du laane den filmen? Stoerre drittfilm skal du lete lenge etter osv.. Derfor gikk jeg inn med en innstilling om at filmen var en dritt film, men noe du maa igrunn se. Filmen var dessuten mye bedre en jeg forventet, men ikke en av de beste.

7198821[/snapback]

Den blir vel snart bannlyst, nå som de ser hvilken suksess det var i Kazakhstan å nekte Borat adgang. Ingenting er som en god, gammeldags generalisering, så lenge den er morsom. <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...