Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du mener at britene var egentlig bare onde, de. De var ikke familiemennesker med følelser på den tiden, de. Amerikanerne, derimot - DE var snille, de! De bodde i hus, og de hadde familier. De var alle kompiser (uavhengig av hvilken hudfarge de hadde). Britene var barbarer, for alle de drepte barn daglig, og så spiste de dem opp mens de lo.

Det verste er at Braveheart er like feilaktig. Der fremstilles igjen britene som onde, onde mennesker (det finnes ikke et eneste godt menneske blant britene i den filmen), mens skottene, ja hei og hopp så siviliserte de var. Snille og greie var de også. Det faktum at det var DE som var barbarer i virkeligheten, og at William Wallace i virkeligheten ikke var så mye til helt, men mer enn barbar, skurk, og tyv.

Mel har et stygt problem med briter, ser det ut til. han liker dem i allefall ikke.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
He He He, greit nok gunfreak19. Men verden hadde vært en bedre plass nå hvis Hitler hadde fått viljen sin også. Kanskje vi ikke burde kjempet så hardt mot de heller da  ;)

6649944[/snapback]

Skapnazist?

Lenke til kommentar
He He He, greit nok gunfreak19. Men verden hadde vært en bedre plass nå hvis Hitler hadde fått viljen sin også. Kanskje vi ikke burde kjempet så hardt mot de heller da  ;)

6649944[/snapback]

Skapnazist?

6649951[/snapback]

Nei jeg provoserer. Satt på spissen hadde vi ikke hatt noe problemer i midtøsten hvis Hitler hadde fått viljen sin hadde vi vel?

Lenke til kommentar

Vel, tyskerne, amerikanerne, franskmennene og boerne var ikke akkurat engler på den tiden de heller. Nei, jeg hater måten britene oppførte seg på rundt 1600-1900-tallet, men slik var da vitterlig alle andre stormakter også.

EDIT: Vi har ikke noe problem med midtøsten nå heller. Det er deres problem, og jeg skal i allefall la dem få utkjempe krigen deres helt til det ikke er noe mer igjen av dem...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

6649944[/snapback]

Skapnazist?

6649951[/snapback]

Stussa også over den uttalelsen. Håper virkelig du ikke mener at verden hadde vært et bedre sted hadde Hitler vunnet 2. verdenskrig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Satt på spissen hadde vi ikke hatt noe problemer i midtøsten hvis Hitler hadde fått viljen sin hadde vi vel?

6649971[/snapback]

Sant nok. Nordmenn hadde vel egentlig hatt det som plommen i egget.

Lenke til kommentar
Vel, tyskerne, amerikanerne, franskmennene og boerne var ikke akkurat engler på den tiden de heller. Nei, jeg hater måten britene oppførte seg på rundt 1600-1900-tallet, men slik var da vitterlig alle andre stormakter også.

EDIT: Vi har ikke noe problem med midtøsten nå heller. Det er deres problem, og jeg skal i allefall la dem få utkjempe krigen deres helt til det ikke er noe mer igjen av dem...

6649972[/snapback]

Midtøsten er kanskje ikke så stort ett problem for oss akkurat nå, men det blir fort ett problem i det de begynner å leke seg med atomvåpen. Uansett, dette er er filmreview post. Skal vi si oss ferdig med alt det andre pisset vårt :)

Lenke til kommentar
Hvem sa at verden hadde vært bedre uten USA? :dontgetit:

6649992[/snapback]

Med denne setningen

"amerikanrne hadde det drit bra, hele verden hadde vært bedre i dag hvis de hadde holdt seg på plassen de skulle være."

fikk nå jeg inntrykket av at gunfreak19 mente verden hadde vært bedre med "Amerika som en koloni" enda.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
The Patriot er helt forferdelig. Har sett den to ganger (!) og fortrengt hele handlingen begge gangene.

6649506[/snapback]

The Patriot var favorittfilmen min da jeg var yngre. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett den, og jeg liker den fortsatt. Ja, den er patriotisk, det skal jeg innrømme, men jeg elsker filmen. Måten Mel rekruterer på, historien, slagscenene. En skikkelig guttefilm.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til en liten ting til her som er litt off topic. Har ingenting imot gunfreak19. Var bare litt uenig i det han sa. Uansett, takket være review'en av Sharpe's Rifles av gunfreak19, har jeg nå sett alle disse selv også. Knallbra filmer. Anbefales til alle som liker krigsfilmer. Vil si Engelskmennene i denne serien er nesten like "heltete" som Amerikanerene i Patriot. Men jeg gir f**n i det. Skal jeg se noe som er helt historisk riktig, så ser jeg en dokumentar :thumbup:

Lenke til kommentar
Vil bare legge til en liten ting til her som er litt off topic. Har ingenting imot gunfreak19. Var bare litt uenig i det han sa. Uansett, takket være review'en av Sharpe's Rifles av gunfreak19, har jeg nå sett alle disse selv også. Knallbra filmer. Anbefales  til alle som liker krigsfilmer. Vil si Engelskmennene i denne serien er nesten like "heltete" som Amerikanerene i Patriot. Men jeg gir f**n i det. Skal jeg se noe som er helt historisk riktig, så ser jeg en dokumentar  :thumbup:

6650067[/snapback]

den er jo litt mer nøyangsert da, godt over halvparten av badguysa i serien er britiske offiserer, slår sine egene menn, driver med slaveri. den enste snille i serien er jo Sharpe og vennene hans. men serien er jo en fiktiv verson av det som skjedde. og den viser jo sharpe som over snill.

Lenke til kommentar
den er jo litt mer nøyangsert da, godt over halvparten av badguysa i serien er britiske offiserer, slår sine egene menn, driver med slaveri. den enste snille i serien er jo Sharpe og vennene hans. men serien er jo en fiktiv verson av det som skjedde. og den viser jo sharpe som over snill.

6650121[/snapback]

Må si meg enig der :) Men serien likte jeg veldig godt.

Lenke til kommentar

Lotr - Two Towers

Startet ganske brått, selv om jeg husket enerns slutt ganske godt. Fine bilder, greit skuespill og en del action som fikk tida til å gå. Historien virker også ok, men man må kanskje se hele greia for å gjøre seg et inntrykk. Sovna desverre etter en og en halv time, så kanke gi noe karakter, men virker som et greit eventyrdrama. Skal prøve å gi filmen en ny sjanse snart.

Lenke til kommentar

Likte nå godt både Braveheart og The Patriot (førstnevnte langt bedre). At folk reagerer på stereotypisk fremstilling er litt merkelig. Se bare på hva russerne er blitt fremstilt som gjennom uttallige filmer opp gjennom årene, eller romerne på Jesus tid. Filmene er ikke dokumentarer.

Benjamin Martin var en fiksjonell person, det samme gikk for de fleste britene i filmen. Gibsons karakter var nok en sammensurium av historiske karakterer som Daniel Morgan og Francis Morien, men den var uansett en fiksjonell karakter. At filmen viser feil karakteristikk av General Charles Cornwallis er greit nok, men "slemmingen" Tavington var også en fiksjonell karakter. Dog er han nok inspirert av Banastre Tarleton, som også hadde kallenavnet "Butcher" og "Bloody Dan" da han ikke hadde problemer med å myrde fanger (Waxhaw massacre), men også rundt den hendelsen er det endel uenighet. Tarleton sin "nemesis" var Morien, som han aldri maktet å fange. Waxhaw massakren resulterte forresten i en bred sympatibølge til patriotene.

Men brenning av kirke med sivile i og hensynsløs myrding av sivile foretok ikke Tarleton (Men han brant ned hjem til folk). Men som sagt, Tavington var en fiksjonell karakter, flere av hendelsene i filmen fant heller aldri sted og familen Martin eksisterte aldri.

Edit: Marion var forresten ingen helgen selv, han voldtok slaver og slaktet ned indianere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...