Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A Perfect World

post-38745-1155079321_thumb.jpg

 

Det hele starter med at Costner, samt en annen innsatt bryter seg ut av fengselet de holder til i. Guttene trenger ny bil og andre forskjellige hjelpemidler for å komme seg vekk fra politiet. Det de ender opp med er en liten unge som gissel. Etterhvert viser det seg at Butch (Costner) og den lille gutten Buzz (Lowther) finner tonen og kommer godt overens. Sammen flykter de fra politiet og finner på mye som Buzz aldri har opplevd før.

 

Jeg har sett filmen før som liten guttunge, og har lenge ventet på å se den om igjen. På forhånd var jeg nervøs om jeg skulle få den samme følelsen av å se filmen om igjen, da jeg første gang så den ble veldig oppslukt og trist over filmens slutt. Det viste seg at det burde jeg ikke ha vært. Filmen ga meg 138 minutter med en drivende historie, der de 2 hovedpersonene Costner og Lowther gjør noen ypperlige roller. Den lille gutten har så mange forskjellige og ynkelige måter å uttrykke seg på at jeg nesten blir nødt å kalle pjokken for søt, selv om det er imot min natur.

 

Filmen kan kanskje bli litt i lengste laget, selv om jeg ikke så på klokken en eneste gang. Å ikke anbefale denne filmen ville være uhørt, derfor gjør jeg det samtidig som jeg gir den 9/10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Toxic avenger - klippet versjon

 

Jeg var ikke klar over at denne filmen var klippet da jeg begynte å se den, men oppdaget det relativt raskt ettersom alle scener der det var gore plutselig var slutt og hoppet av gårde til politifolk som plukket opp rester folka vi såvidt hadde blitt presentert for. Jeg nøt en del scener, men dette ble for dumt, selv for meg. Alikevel blir jeg nok nødt til å skaffe meg en uklippet versjon av denne ettersom det jeg lille jeg så var utmerket fyllemateriale. Den beste måten å oppsummere denne versjonen av filmen på er nok å sitere vår kjære maddox da han uttalte seg om "Loose Change":

 

Watching this video is like being bukakked with stupid.

 

sabrin.jpg

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp "Lord of War" som jeg hadde blitt anbefalt av en kompis. Jeg ble utrolig positivt overrasket, og forbanner bare meg selv nå for ikke å ha sett filmen tidligere. Jeg orker ikke å skrive en anmeldelse ettersom Ustedalen tok orda fra munnen min tidligere i tråden. Les hans omtale.

 

Jeg gir filmen 9/10. Burde absolutt sees.

Lenke til kommentar
Open Range

Denne filmen likte jeg god, liker virkelig filmer som jobber seg sakte opp til en voldlig avslutting. det er vel denne filmen der Costner spiller den mørkeste karakteren sin, ingen anger når det kommer til å ta bad guys av dage.

 

8/10

6643530[/snapback]

 

Helt enig med deg her. Likte også denne filmen kjempegodt, å spesielt rollen til Costner. Liker ikke når heltene er for "gode" heller. Skal være litt mørke som du sier :yes:

 

Lydsporet på denne filmen er også helt rått. Bruker mange av scenene som demo for å vise surrounden til kompiser. De fleste sitter igjen med ett stort smil. :thumbup:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Reprise

 

 

Reprise_102512m.jpg

 

"Erik og Phillip har bekymringsløst dyrket punk, ironi, jenter og en felles drøm om å bli store forfattere. Men nå er de snart 23 og hva har de gjort med livet sitt? – Ingen verdens ting!

 

Så skjer alt. Phillip får utgitt sin første bok, stormforelsker seg i Kari, men blir syk og må innlegges på psykiatrisk avdeling. Eriks bok blir også omsider utgitt, noe som utløser en lammende redsel for å bli avslørt som fullstendig talentløs; nevrosene er på opptur, kjæresten på vei ut og vennskapet til Phillip i ferd med å rakne".

 

Jeg sitter i kinosalen og leser synopsisen mens jeg lurer på hvor i all verdens land og rike forventningene kom fra. Dette er da ikke første gang denne filmen har blitt vist? Filmen starter og den norske dialogen høres malplassert ut på det store lerrettet. Jeg undrer hva onkel Trier vil synes om denne repetive klisjéen. Undringen forsvinner på ingen måte av den overraskende spenstige vignetten som akkurat rullet over skjermen. Akt én er i gang og kamerabruken imponerer.

 

Men Buddy ble stor... Reprise er alt norsk film ikke er. Den figurerer med en briljant karakterbasert humor, god fortellerteknikk og en tillagt dybde som iallefall kommuniserte med meg. Historien som fortelles er fortrolig og nærgående, man ser tydelig manuskriptets kvalitet. Skuespillerene gjør, med enkelte grove unntak, gode prestasjoner og trekker ikke ned helheten, iallefall ikke så mye. Rent filmteknisk er Reprise vår beste gjennom tidene. Klippene sitter som skudd, bildekvaliteten er fin med sitt blå blasse, men også varme utseende. Ett av dens krumspring er å legge fortrolige dialoger off screen, kun med enkelte ord synkronisert med leppene. Dette gjøres for å blande tanker og ord, skape intimitet og sette spørsmålstegn ved den kronologiske kontinuiteten, skulle jeg tro. Sistnevnte er et tema for seg selv i filmen og belyses godt av en viss misslykket utenlandsreise. Savn.

 

Jeg ser til min forskrekkelse at også historien er god. Selv om den opererer innenfor samme sjanger som allt annet, er utførelsen langt bedre. Når rulleteksten kommer, klapper publikum og jeg melder meg skamløst på.

 

To tommler opp for Joachim Trier og Reprise. Nå har vi fortjent dette.

Lenke til kommentar
The Boondock Saints (1999)

 

Filmen handler om to, opprinnelig, irske brødre som får det for seg at det er på et "oppdrag" ifra Gud om å utrydde/drepe kriminelle. Dette er en film som har gode skuespiller prestasjoner (Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery og Norman Reedus), et litt annerledes plot enn normale action filmer. Bra action, men ikke helt den kommerse "arnold" action filmen på TV Norge. (har sett den før, men så den i kveld/natt igjen) :p

 

8/10

6571019[/snapback]

 

Så denne filmen i dag og anbefaler den!

Meget underholdende action-film dette her...

genialt! :cool:

Lenke til kommentar
Open Range

Denne filmen likte jeg god, liker virkelig filmer som jobber seg sakte opp til en voldlig avslutting. det er vel denne filmen der Costner spiller den mørkeste karakteren sin, ingen anger når det kommer til å ta bad guys av dage.

 

8/10

6643530[/snapback]

 

"If you're gonna pick your fet like a monkey, you do it down wind."

 

Scena når han skyter fyren med hagle gjennom veggen er jo et defining moment da. Absolutt enig med deg. Synd denne filmen ikke gjennopplivet klassisk 80/90-talls western. Det var gyldne tider. :love:

Lenke til kommentar

The Patriot (2000)

 

80m.jpg

 

Handling:

 

Benjamin Martin er en stor helt på 1700-1800-tallet i Amerika for sine krigskunnskaper og handlinger i krigene mot indianerne og franskmennene. Han har nå bestemt seg for å legge fra seg sine våpen og leve et fredelig liv på gården sim med sine 7 barn. Amerikanerne begynner å bli lei av å være under britisk styre, og bestemmer seg for å kjempe for sin uavhengighet. Benjamins sønn Gabriel drar ut for å kjempe. Men når krigen når hans eget hjem og familie, og hans ene sønn blir skutt, bestemmer Benjamin seg for å lede en gruppe modige rebeller for å kjempe mot den overlegne britiske hæren.

 

Min Mening:

 

Dette var en meget god skilring av hendelsene og krigene på den tiden, og Mel Gibson gjorde Benjamin Martin til en stor mann full av følelser som bare Gibson kan. Etter hvert ble det bli litt mye av den sukkersøte Hollywood kjærligheten i filmen, men det hører vel til i slike filmer. Innimellom fikk de til noen humoristiske innslag i tillegg som krydret filmen litt opp.Overalt var dette en meget god film, men litt mye kjærlighet og andre vanlige hollywoodinnslag trekker litt ned.

 

9/10

Endret av mortenmm
Lenke til kommentar

Ja jeg kan heller ikke akkurat skjønne meg på "Dette var en meget god skilring av hendelsene og krigene på den tiden".

 

Mortenmm, hvor mye vet du egentlig om krigen mellom amerikanerne og britene? For meg er The Patriot bare en amerikansk remake av Braveheart. Like patriotisk, like historisk feilaktig, like god action, osv. Forskjellen er at Braveheart kom før, og den har vakrere musikk (og den er litt mer stødig når det gjelder historien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...