Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klodenes kamp:

Filmens handling:

Tom Cruise spiller Ray Ferrier, en havnearbeider som ikke har lyktes med alt her i livet, verken som ektefelle eller som far. Like etter at Rays eks-kone Mary Ann (Miranda Otto) har levert tenåringssønnen Robbie (Justin Chatwin) og lillesøsteren Rachel (Dakota Fanning) på et sjeldent helgebesøk, oppstår det helt uventet en elektrisk storm like ved huset. I et veikryss like ved får Ray se utrolige ting som skal komme til å forandre livene deres for alltid. En gigantisk, tårnende krigsmaskin på tre ben braser opp fra dypt under gatene og sprer ild over alt i nærheten. Det som skulle vært en helt vanlig dag blir plutselig det villeste noen i familien har opplevd-det første angrepet i et katastrofalt angrep på Jorden av fremmede vesener. Ray kjemper for å redde barna, og de tre flykter ut av byen i håp om å unnslippe vesenene. Overalt rundt dem er mennesker på flukt fra de trebente fiendene fra Det ytre rom. Men hvor enn de flykter, finner de ikke skjul for de nådeløse inntrengerne. Når håpet om å finne et skjulested svinner blir deres siste håp Rays egen ubendige vilje til å beskytte sine nærmeste.

Min mening:

Dette er ikkje den beste steven spielberg filmen eg har sett, for den er mer kjedelig enn spennenes. Men det er masse flotte effekter som trekker opp.

3.5/10

Serenity:

Filmens handling

Joss Whedon - mannen bak fenomenene "Buffy" og "Angel" - gjør nå sin debut som spillefilmregissør med science-fiction-western-eventyret "Serenity".

Filmen er basert på Whedons kortlevde serie "Firefly", som gikk på amerikansk tv høsten 2002. Satt i en futuristisk, post-jord univers dominert av en planetarisk Alliance, handlet serien om hendelsene omkring romskipet Serenity og dets eklektiske mannskap av utskudd, ledet av Kaptein Malcolm "Mal" Reynolds (Nathan Fillion). Mal er en soldat på det tapende laget i en galaktisk borgerkrig, og klarer så vidt å overleve ved å utføre små kriminelle handlinger, i tillegg til å være kaptein på Serenity. Han leder et lite mannskap som er det nærmeste han kommer en familie: Zoe (Gina Torres), Zoes mann, Wash (Alan Tudyk), Jayne (Adam Baldwin) og Kaylee (Jewel Staite). Sammen er de for Mal de stae, ulydige og ikke minst lojale vennene han trenger for å overleve i rommet.

Min mening:

Denne filmen var for å si det rett ut "bånn i bøtta". Dette må vere noe av det kjedligeste eg har sett.

1/10

Endret av mafiaman
Lenke til kommentar
The last samurai.

Tom Cruise spiller vinduerlig som samurai og jeg likte historien om hvordan japan blei

født. Gode actionscener ( slagscener) flink regi,manus og god handling.

9/10 :)

6534475[/snapback]

Flink regi? Er ikke det et litt feil ordvalg i den sammenhengen?

...måtte bare...

Lenke til kommentar

Overdrawn at the Memory Bank (1985)

Plottet i denne filmen er selvsagt forut for sin tid. En rebelsk programerer blir sendt på en obligatorisk virtuell ferie av arbeidsgiveren sin siden han har hacket seg inn på gamle filmer (som selvsagt er ulovlig i fremtiden siden verden garantert blir styrt av en totalitær stat, ledet av en ekstremt feit mann). Denne virtuelle ferien er noe som kalles for "doppling", en prossess hvor identiteten til personen blir plugget inn i en såkalt "identicube" som overfører dataene til et virtuelt dyr, f.eks en mektig tiger eller en majestetisk ørn. Uheldigvis for vår kjære helt så har han utrolig lite penger igjen på kortet og må nøye seg med den invalide bavianen Daisy (forøvrig tidenes beste stock footage + voiceover). En ting som må nevnes i forbindelse med de dyrene man kan velge i dopplingprossessen er at filmskaperne av en eller annen grunn hater maurslukere. Gjennom hele filmen serverer de oss små spydigheter på maurslukernes bekostning.

Tilbake til filmen; alt går vel og bra i dopplerverdenen helt til et par latterlige barn har omvisning i bygget hvor dopplingen (faen, jeg får vondt av å si det ordet) finner sted. En av ungene; en sexfiksert ung herremann (som presterer å lire av seg en av filmhistoriens teiteste replikker: "Is it sexy?") finner ut at han skal bytte identitetslappene til de forskjellige klientene til Novacorp (glemte jeg å nevne at alt ble styrt av Novacorp? Intet problem, det gjorde filmskaperne også.). Dette gjelder også får vår kjære superhelt, unnskyld - nerd.

Utgangspunktet er da som følgende:

• Helten er fanget i en virtuell datasimulasjon med et navn som minner mistenkelig om en fiskesluk beregnet på gjedde.
  • En ekstremt feit mann prøver å lokalisere kroppen hans. Hvorfor han ikke bare tar livet av helten blir selvsagt ikke forklart. Antar han er sulten.
  • Filmens heltinne med et nærmest parodisk 80-tallsutseendet går inn i en transelignende tilstand hvor hun både befinner seg i virkeligheten og supernerdens ekstremt kjedelige fantasiverden.
  • Jeg er fanget i dette infernoet, kan noen vær så snill skru av DVD-spilleren?

Hva kan man egentlig si om en film som Overdrawn at the Memory Bank?

Vel, man kan begynne med å si at dette er den første filmen jeg har sett som faktisk truer Manos; the Hands of Fate's suverene enevelde på toppen av B-filmlisten. Alt er galt med denne filmen.

Det første som møter oss er en CGI som kan beskrives som en blanding av Dali og Van Gogh etter at en tilbakestående 5-åring har tegnet klusseduller over det hele.

Det andre man legger merke til er kameraføringen og bildekvaliteten. Det hele ser ut som en forskrudd 80-tallsversjon av Curb your Enthusiasm. Men, i motsetning til Larry Davids bisarre komiserie så gjør ikke dette noe for filmen. Det eneste det gjør er å få meg forbannet og et par hårstrå fattigere.

Men, filmens største problem er at du faktisk ikke skjønner hva som foregår. Den virtuelle verdenen bytter bakgrunner og er fylt med så mange rare effekter at man mister både tids- og stedsbegrepet. Jeg mistet tellingen over hvor mange ganger jeg utbrøt "Huh?" eller "Hva??" under visningen.

Som en liten oppsummering så kan man beskrive Overdrawn at the Memory Bank på følgende måte:

Se for dere at Uwe Boll lagde Tron i fylla med et budsjett pålydende 2,50,- og en kroneis. Plottet er like tynt som Keira Knightley og tanken på å se denne filmen igjen er like tiltalende som å ha fengselssex med den senegalesiske naboen min, bedre kjent som Big Ben.

Uwe Boll's Mark of Approval

uwe_boll.jpg

Lenke til kommentar

Masters of Horror - Takashi Miike's "Imprint"

Endelig har jeg fått sett den omtalte epsioden til Takashi Miike. For de som har ikke hørt om serien så kan den sammenlignes med den gamle "Tales from the Crypt". Hver episode er en times lang enkeltstående film hvor skaperne av serien har invitert en rekke kjente regissører til å bidra med hvert sitt "verk". Dette inkluderer kjente navn som Dario Argento og John Carpenter. Denne episoden er altså laget av vår alles favorittskrulling Takashi Miike. Miikes episode er faktisk så grov at Showtime valgte å ikke vise den på tv.

Episoden tar sted på en øy i Japan som fungerer som et isolert lysthus hvor japanske ungjenter selger kroppen sin for en slikk og ingenting. En av kundene er den amerikanske journalisten Christopher (spilt av den fantastiske Billy Drago) som kommer til øya med litt andre motiver enn bare et godt knull. Christopher kommer til øya i håp om å finne sin ene, store kjærlighet, nemlig den prostituerte jenta Komomo. For å finne ut hvor det har blitt av Komomo så tar han kontakt med en vansiret prostituert. Men, han finner i løpet av natten ut at det ligger mer bak Komomos forsvinning enn først antatt.

Herregud, Takashi Miike er en syk, syk, syk mann. Gratulerer Takashi, du klarte som første regissør å gi meg brekninger under en visning. "Imprint" er galskap i sin aller reneste form. Den er sadistisk, syk og jævlig på alle mulig måter. Men, under all galskapen ligger det en genialitet som gjennomsyrer alle Miikes filmer. Uansett hvor kvalm og frastøtende man synes verkene hans er så er det umulig å ikke på samme tid hylle han som den fantastiske filmskaperen han er. Denne episoden er sammens med John Carpenters "Cigarette Burns" det definitive høydepunktet i sesong 1 av Masters of Horror.

Anbefales på det aller sterkeste!

Lenke til kommentar

Sniper 2

ser ikke forfor denne har fått så my hets er jo veldig oldschool action med biler som går i lufta bare man kommer borti dem. ja historien var kanskje av den tyene typen men min største irritasjon var at den bare varte 1T 20M,

jeg hatar når de ikke greier å fylle 90 min i en film. det brude være minium for en film.

5/10

Lenke til kommentar

Airplane

en film med Lloyd Bridges OG Leslie Nielsen kongene av tulle komedier må bli bra.

filmen er i sammen sjanger som Mafia. Hot shots 1&2, naked gun 1,2 & 3.

med vedlig sprø og tullete humor. mange klassike sener.

som i Victor, roger, Oveur vitsen.

eller oveurs "Hinting/flørting" med en liten gutt. mye gøy der.

8/10

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
som i Victor, roger, Oveur vitsen.

eller oveurs "Hinting/flørting" med en liten gutt. mye gøy der.

6566191[/snapback]

Uten tvil tidenes beste "sketsj":

Roger Murdock: Flight 2-0-9'er, you are cleared for take-off.

Captain Oveur: Roger!

Roger Murdock: Huh?

Tower voice: L.A. departure frequency, 123 point 9'er.

Captain Oveur: Roger!

Victor Basta: Request vector, over.

Captain Oveur: What?

Tower voice: Flight 2-0-9'er cleared for vector 324.

Roger Murdock: We have clearance, Clarence.

Captain Oveur: Roger, Roger. What's our vector, Victor?

Tower voice: Tower's radio clearance, over!

Captain Oveur: That's Clarence Oveur. Over.

Tower voice: Over.

Captain Oveur: Roger.

Tower voice: Roger, over!

Roger Murdock: What?

Captain Oveur: Huh?

Victor Basta: Who?

Lenke til kommentar

Superman

Den aller første Superman-filmen er en veldig god film, med overbevisende roller med Christopher Reeve som Superman himself, Gene Hackman spiller den onde forbryterhjernen Lex Luthor, mens Ned Beatty spiller hans klumsete og mindre smarte medhjelper Otis.

Christopher spiller overbevisende både i den tøffe Superman-rollen og som den mer tilbakeholdende Clark Kent. Imponerende! Hans flukt fra planeten Krypton og det meste annet blir framstilt bra i filmen. Den er kanskje oppbygd annerledes en mange andre Superhelt-filmer, men likevel en bra film

Jeg må også få legge til at musikken var god :) .

Terningkast 5.

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Happy gilmore

en elendig hockey spiller begynner og spille golf for og betale bestemora sitt hus. veldig bra

8/10

windtalkers

under andre verdenskrig samarbeider USA med navaho-indianerene.de har et kodende språk for og beskytte koden har indianerene masse amrikanske livvakter.

7/10

klodenes kamp

Romvesenene har liksom sett grådig på planeten du vet åssen det er marsboerene kommer de flykter samme gamle greia

4/10

12 monkeys

året er 1998.menneskene gjemmer seg dyrene har tatt over hånd de sender en tilbake i tid.han skal finne motgift til et virus og sånn.

5/10

Endret av x-nobbit
Lenke til kommentar

The Boondock Saints (1999)

Filmen handler om to, opprinnelig, irske brødre som får det for seg at det er på et "oppdrag" ifra Gud om å utrydde/drepe kriminelle. Dette er en film som har gode skuespiller prestasjoner (Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery og Norman Reedus), et litt annerledes plot enn normale action filmer. Bra action, men ikke helt den kommerse "arnold" action filmen på TV Norge. (har sett den før, men så den i kveld/natt igjen) :p

8/10

Lenke til kommentar

The Weather Man

WeatherMan_Fall450.jpg

Nicolas Cage er glimrende som alltid, og det samme kan sies om Michael Caine. Filmen handler om en værmann (Nicolas Cage) som opplever problemer med familien og da spesielt hans fraseparerte kone. Filmen er vel mer en dramafilm enn en komedie, men den er likevel morsom. Det eneste som kan sies å være litt kritikkverdig ved denne filmen, er at det strengt tatt ikke skjer så veldig mye. Ihvertfall ikke hvis man tenker på den ytre handlingen i filmen. Men dette bryr jeg meg svært lite om da jeg ikke synes filmen på noen måte var kjedelig. Cage fanger personligheten til værmannen David Spritz på en glimrende måte, og jeg storkoste meg gjennom hele filmen.

Denne filmen er herved 1337

1337.jpg

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Running Scared (2005) (Paul Walker m.fl)

Den siste filmen jeg så var Running Scared, som er ute på DVD i USA. Kommer trolig til Norge om ikke så lenge.

Handler om en narkotikahandel som gikk til hel***e, der en korrupt politimann blir drept.

Joey Gazelle (Paul Walker) får beskjed om å bli kvitt drapsvåpenet, for å slippe trøbbel, og gjemmer våpenet hjemme inntil videre.

Men sønnens russiske kamerat, Oleg, ser hvor Joey oppbevarer våpenet, tar det, skyter sin far, hvis har et godt forhold til flaska, og forsvinner. Joey må gjøre alt han kan for å finne Oleg og våpenet.

En action-thriller av ypperste klasse! En spennende, intens og brutal film som sørger for at du sitter klistret ved skjermen.

Paul Walker spiller Joey Gazelle utrolig godt, og er prikken over I'en i denne utrolig godt regisserte action-thrilleren.

Karakter: 9/10

:)

Setter pris på tilbakemeldinger, og vil gjerne vite hva jeg kan gjøre annerledes i neste anmeldelse ;)

Endret av JulianR
Lenke til kommentar

Der Untergang

Det tredje rikets fall

Jeg lånte denne filmen på biblioteket, var ikke helt sikkert på hva jeg skulle få. Men herregud som jeg satt klistret til skjermen. Filmen har veldig gode skuespillere, Ganz gjør en farlig overbevisende rolle som Hitler. Filmen som handler om de siste dagene i bunkeren gjorde sterkt inntrykk.

Filmens historie blir fortalt via sekretæren til Hitler, i tillegg får vi se litt fra andre deler av den siste standen i Berlin, der barn og eldre blir gitt våpen og bedt om å kjempe. uten en anelse om hva som egentlig burde gjøres. Hitler blir framstillt som kald og kynisk. Men har fortsatt menneskelige trekk som gjør karakteren enda mer troverdig. Det er vanskelig å fortelle noe om filmen uten å røpe noe.

******** Mulige spoilere **********

Men saken er det at når Hitler flytter rundt troppene sine på kartet. Er overbevist om seier og sluttseieren. Så vet generalene at det er tapt. Det er sterkt å se hvordan de må prøve å holde fasaden mens Hitler beordrer en av de nordre troppene til å bryte inn og flanke den røde armè. Når i virkeligheten er denne bataljonen er hardt brutt ned og prøver egentlig bare å holde seg i live mens de trekker seg ut av kamp. Særlig slutten på tiden i bunkeren, den siste timen til Gørings familie, Hitler, Eva Braun/Hitler og flere andre er egentlig veldig skremmende, kynisk og følelsesladd.

Dette er en klar 6er i min bok, lenge siden jeg har sett en så sterk film som virkelig beveger seeren. Den fikk Oscar for "beste utenlandske film". Hadde ikke Oscaren vært amerikansk så skulle jeg gjerne sett årets film på denne her.

Lenke til kommentar
Masters of Horror - Takashi Miike's "Imprint"

Herregud, Takashi Miike er en syk, syk, syk mann. Gratulerer Takashi, du klarte som første regissør å gi meg brekninger under en visning. "Imprint" er galskap i sin aller reneste form. Den er sadistisk, syk og jævlig på alle mulig måter. Men, under all galskapen ligger det en genialitet som gjennomsyrer alle Miikes filmer. Uansett hvor kvalm og frastøtende man synes verkene hans er så er det umulig å ikke på samme tid hylle han som den fantastiske filmskaperen han er. Denne episoden er sammens med John Carpenters "Cigarette Burns" det definitive høydepunktet i sesong 1 av Masters of Horror.

Anbefales på det aller sterkeste!

6559581[/snapback]

Å fy faen! Jeg så nettopp dette etter anbefaling fra deg, og sitter fremdeles med en følelse av kvalme. Etter å ha sett Ichi the Killer en gang i høst så mente jeg å ha et visst begrep om hva jeg gikk til, men dette er det mest motbydelige svineriet jeg noensinne har sett. Jeg har ikke hatt noe problem med sinnsyk voldsbruk på film før, men etter å ha sett to av filmene til Miike har jeg måttet revurdere det litt, spesielt når det gjelder hans arbeid.

Genialiteten du snakker om har unngått min oppfattelse, både i Imprint og Ichi the Killer, så om du har et par pointers å komme med så gjør gjerne det, for jeg kan seriøst ikke se det. Om det er så genialt som du sier så ville det jo også være litt kjedelig å gå glipp av det, ikke sant? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...