Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp Pi.

 

Jeg veit ikke hva jeg skal si, en helt utrolig film. Jeg er en sånn type som daglig tenker på "store spørsmål", universet, hvordan alt henger sammen og hvorfor. Etter å ha sett denne filmen så "skjønner" jeg på en måte alt sammen.

 

Jeg er helt målløs, dette er en film du bare må se. En av de beste filmene jeg har sett noensinne, og den kommer til å forfølge meg i tankene mine mange år fremover.

 

10/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Black Hawk Down

 

 

 

Jeg har som mål å få sett alle de "store" krigsfilmene, da de vanligvis interesserer meg. Jeg regner Black Hawk Down som en av de "store" krigsfilmene som er laget, og ville derfor også se den.

 

Først må jeg si at jeg fikk denne utgaven av filmen fra en kamerat hvis far hadde vært i Kina, og kjøpt med seg mange billige DVD-er a kr 8,- per stk. Jeg hadde dermed ingen forventninger til den engelske tekstingen. En setning som Tell my parents I fought hard ble til Tell my parents I love them. Når filmen begynte å få mange replikker, ble like greit tekstingen borte.

 

Så til selve filmen. Dette er en rake motsetning til f.eks. Jarhead. Her går det aldri mer enn 5 minutter mellom kampscenene (bortsett fra innledningen til filmen, som etter min mening gikk litt tregt). Det kan i verste fall føre til at noen syns det blir litt for mye av det gode. Det er en sterk film med flere tøffe scener, spesielt én som sikkert vil få mange sarte sjeler til å lukke øynene (dere som har sett den vet muligens hvilken scene jeg snakker om).

 

Skuespillerne er det ingen ting å si på. Blant alle stjernene la jeg mest merke til Josh Hartnett, Ewan McGregor og Eric Bana, som alle gjorde jobben sin prikkfri. Ridley Scott har nok en gang lyktes i regien av filmen.

 

Jeg skal innrømme at dette ikke er den beste krigsfilmen jeg har sett, men den er absolutt verdt å se.

8/10.

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp Pi.

 

Jeg veit ikke hva jeg skal si, en helt utrolig film. Jeg er en sånn type som daglig tenker på "store spørsmål", universet, hvordan alt henger sammen og hvorfor. Etter å ha sett denne filmen så "skjønner" jeg på en måte alt sammen.

6227075[/snapback]

Veldig bra film. Eier den til og med selv. Men hva mener du med at du "skjønner" alt sammen?

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp Pi.

 

Jeg veit ikke hva jeg skal si, en helt utrolig film. Jeg er en sånn type som daglig tenker på "store spørsmål", universet, hvordan alt henger sammen og hvorfor. Etter å ha sett denne filmen så "skjønner" jeg på en måte alt sammen.

6227075[/snapback]

Veldig bra film. Eier den til og med selv. Men hva mener du med at du "skjønner" alt sammen?

6229848[/snapback]

 

Det med at alt i naturen er mattematikk. Etter filmen gikk jeg ut å tok en røyk, og da kunne jeg liksom se det gyldne snitt i all røyken. Skikkelig fett.

Lenke til kommentar

Robin Hood - Men in tights!

 

Prince John - And why should the people listen to you?

Robin - Because unlike some other Robin Hoods, I can speak with an English accent!

Alle: OOOOOOOooooohh

 

God film, god underholdning og veldig morsomt å se en ung Dave Chapelle i en film :D

Lenke til kommentar

Amores Perros

 

Tre historier vikles inn i hverandre i denne gripende, fargerike filmen, hvor kjærlighet og hunder er sentrale temaer. Dramaturgien er lagt opp på en god måte, og historien snøres sammen mesterlig. Alejandro González Iñárritu gjentok denne fortellermåten ganger 1000 i filmen 21 Gram, men her er vi tettere innpå de involverte, og filmen virker ikke så rotete. Latinamerikansk film må ses mer, skjønner jeg.

 

5

Lenke til kommentar

Se7en

 

post-73595-1149372754_thumb.jpg

 

Se7en for andre gang i dag, og definivt ikke for siste gang. Først skal det nevnes at syntes presentasjonen av filmen lignet på vignetten til cuns Emesis. Men det kan selvfølgelig bare være tilfeldig.

 

Filmen handler om en seriemorder, som går under navnet John Doe. Han bruker de syv dødssyndene som sin arbeidsmetode. De er alle like groteske, og utført så perfekt som absolutt mulig. Når jeg satt og så filmen tenkte jeg at regissør David Fincher ikke kan være helt god selv, som faktisk har kommet på noe slikt. Men hva gjør man ikke for seerne?

 

Filmen er et stjernespekket mesterverk uten sidestykke. Brad Pitt og Morgan Freeman som politi, Gwyneth Paltrow som dama til Mr. Pitt, og Kevin Spacey som bad-guy, utgjør en kvartett svært få filmproduksjoner kan vise maken til. Og alle innfrir selvfølgelig i denne thrilleren fra 1995. Overraskende nok ble den kun nominert til én Oscar (beste redigering). Men når Titanic klarte å sope inn 11 statuetter, så kan hva som helst skje.

 

Jeg kan faktisk ikke komme på noe som kunne vært gjort anderledes. Glir glatt inn på min Top 3 liste.

10/10.

Lenke til kommentar
Se7en

 

post-73595-1149372754_thumb.jpg

 

Se7en for andre gang i dag, og definivt ikke for siste gang. Først skal det nevnes at syntes presentasjonen av filmen lignet på vignetten til cuns Emesis. Men det kan selvfølgelig bare være tilfeldig.

 

Filmen handler om en seriemorder, som går under navnet John Doe. Han bruker de syv dødssyndene som sin arbeidsmetode. De er alle like groteske, og utført så perfekt som absolutt mulig. Når jeg satt og så filmen tenkte jeg at regissør David Fincher ikke kan være helt god selv, som faktisk har kommet på noe slikt. Men hva gjør man ikke for seerne?

 

Filmen er et stjernespekket mesterverk uten sidestykke. Brad Pitt og Morgan Freeman som politi, Gwyneth Paltrow som dama til Mr. Pitt, og Kevin Spacey som bad-guy, utgjør en kvartett svært få filmproduksjoner kan vise maken til. Og alle innfrir selvfølgelig i denne thrilleren fra 1995. Overraskende nok ble den kun nominert til én Oscar (beste redigering). Men når Titanic klarte å sope inn 11 statuetter, så kan hva som helst skje. 

 

Jeg kan faktisk ikke komme på noe som kunne vært gjort anderledes. Glir glatt inn på min Top 3 liste.

10/10.

6237637[/snapback]

Kan ikke være mer enig...

Har lenge prøvd å få tak i denne på dvd, men uten og lykkes... kun fra play.com eller noe sånt uten norsk tekst ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan faktisk ikke komme på noe som kunne vært gjort anderledes.

6237637[/snapback]

Den er i mine øyne alt for kort.

6238027[/snapback]

Ja, det må i så fall være det eneste. Hvis den hadde klart å holdt samme spenningsnivå i en halvtime+ til, så skulle ikke jeg ha klaga :)

Lenke til kommentar

Lucky Number Slevin

 

Overfladisk neonoir uten mening. Filmen er overkomplisert, men likevel overraskende forutsigbar. Dette gjør ingenting for de som henger litt bak, da en forferdelig flashback-montasje forklarer hvert steg av planen. Unødvendig mange vrier uten mening, den kjedeligste noirdialogen jeg noengang har pint meg gjennom og skuespillere jeg mye heller vil se i andre filmer. Jeg forventet Kiss Kiss, Bang Bang og fikk en film som er like unødvendig og lite vittig som tittelen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
De dreper en uskyldig mann som skylder penger, for å drepe to menn som.. get ready.. DREPTE EN USKYLDIG MANN SOM SKYLDTE DEM PENGER. Moralsk forkastelighet ala Boondock er en ting, men å fremstille GoodKat/BadDog som helter blir for latterlig.

 

3/6

Lenke til kommentar
Når jeg satt og så filmen tenkte jeg at regissør David Fincher ikke kan være helt god selv, som faktisk har kommet på noe slikt. Men hva gjør man ikke for seerne?

6237637[/snapback]

Det er faktisk manusforfatteren, Andrew Kevin Walker, som står for "det syke". Hvis man tar en titt på den faktiske verdenshistorien og all dens avskyeligheter, så ligger denne filmen langt bak virkeligheten, men fremdeles langt foran samtlige filmer som er lagd (med unntak av et knippe filmer lagd av Gaspar Noé.

Lenke til kommentar
cun, Pasolinis Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975) og filmene til Fred Vogel og Eric Stanze får jo faktisk John Doe til å virke hyggelig.

6238980[/snapback]

Salo var i mine øyne bare teit. Den var så grotesk uten mening at det ble for absurd. Den hadde ihvertfall ikke en stemning som gjorde det skremmende å se på. Se7en har en herlig stemning som virkelig låser deg fast til stolen og skremmer vettet av deg. Salo var bare "la oss se hvor mye groteskt vi klarer å presse inn i en film".

Lenke til kommentar
Lucky Number Slevin

 

Overfladisk neonoir uten mening. Filmen er overkomplisert, men likevel overraskende forutsigbar. Dette gjør ingenting for de som henger litt bak, da en forferdelig flashback-montasje forklarer hvert steg av planen. Unødvendig mange vrier uten mening og en ganske kjedelig noirdialog. Jeg forventet Kiss Kiss, Bang Bang og fikk en film som er like unødvendig og lite vittig som tittelen. Bruce Willis er kul som random madskills hitman, mens Morgan Freeman virker helt malplasert som The Big Boss. Anja Andersen(Hartnett), som jeg forøvrig hater mer enn døde fluer i smøret, er IRRITERENDE. Like morsom som bestemors begravelse. Dessuten begynte de å spoile plottet i North by Northwest. HVORFOR? Jeg måtte putte fingrene i ørene og studere bulen i buksen min for å ikke ødelegge klassikeren. Den skal sees snart, håper jeg har glemt navnene innen den tid.

 

4/6

6238472[/snapback]

 

Og Steffy:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når man skylder(den gærne typen) bookies ca 750.000kr må man regne med å betale. Eller bli drept.

 

 

edit: jeg fant ut hva neonoir betydde.

Lenke til kommentar

X-Men

 

post-73595-1149459534_thumb.jpg

 

Etter å ha hørt så mye snakk om X-men-filmene, så hadde jeg strengt talt ikke noe valg - jeg måtte se den. Jeg tenkte først når jeg så traileren at dette, dette er ikke min type film. Mennesker som har fått en mutasjon, javel? Det skulle vise seg at jeg tok feil.

 

Filmen handler da om mennesker som er født med en genetisk mutasjon. Det gir de ekstraordinære krefter. Professor Charles Xavier prøver så godt han å samle disse mutantene på en egen skole, og trene hver og en av de til å bli en X-men. Men ikke alle er like begeistret for disse mutantene - nemlig menneskene.

 

Jeg syns filmen var god, men kanskje litt slappe actionscener. Det var dog ikke så vanskelig å få med seg detaljene i handlingen. Det er egentlig ganske greit, siden det etter hvert blir ganske mange navn å holde styr på. Hugh Jackman, Patrick Stewart og Ian McKellen er de mest profilerte skuespillerne i filmen, og gjør jobben sin absolutt godkjent. Halle Berry derimot, er ikke like sprek her som i Die Another Day. Men det var vel heller ikke å forvente.

 

Alt i alt en høyst severdig film.

8/10.

 

 

 

X2

 

post-73595-1149460856_thumb.jpg

 

Litt uengasjert i pokerspillet, og man ryker relativt fort ut. Det var i hvertfall det som skjedde med meg. Jeg skal ikke si jeg er lei meg for at jeg røk ut så tidlig, da det åpnet for å sette meg ned og kose meg med X2.

 

Jeg gikk glipp av de første 5 minuttene, men det var visst ingen ting spesielt som hadde skjedd til da. Men med en gang jeg satt meg ned, kom actionscenene på løpende bånd, den ene etter den andre. Her var actionscenene mer engasjerende enn de i X-Men, og det var selvfølgelig bra. Det som ikke var så bra, var at handlingen hadde blitt litt mer komplisert. Det gikk riktig nok greit å komme inn i det igjen, men her bør man absolutt ikke gå glipp av mye.

 

Regissør Bryan Singer har nok en gang gjort jobben sin mer en godkjent. Det samme gjelder skuespillerne fra den forrige filmen, da det stort sett er de samme ansiktene som går igjen.

 

Jeg syns at X2 er et lite hakk bedre enn X-Men, mest på grunn av spenningen i toeren kontra i eneren. X-Men: The Last Stand skal garantert sees i løpet av de neste tre dagene, og forventingene er store. Jeg gleder meg!

8/10.

Endret av L@sse
Lenke til kommentar

Y tu mamá también

 

Et herlig stykke film. Denne fantastisk varme roadtripfilmen ga meg sinnsykt lyst til å dra på sommerferie. Livsnytende til tusen, men allikevel med dypdykk innen alvorlige temaer og problemer. Filmen får deg til å tenke på hvor kort livet er, og at man bør gripe dagen. Latinamerikansk film anbefales!

 

5

Lenke til kommentar
Se7en

 

post-73595-1149372754_thumb.jpg

 

Se7en for andre gang i dag, og definivt ikke for siste gang. Først skal det nevnes at syntes presentasjonen av filmen lignet på vignetten til cuns Emesis. Men det kan selvfølgelig bare være tilfeldig.

 

Filmen handler om en seriemorder, som går under navnet John Doe. Han bruker de syv dødssyndene som sin arbeidsmetode. De er alle like groteske, og utført så perfekt som absolutt mulig. Når jeg satt og så filmen tenkte jeg at regissør David Fincher ikke kan være helt god selv, som faktisk har kommet på noe slikt. Men hva gjør man ikke for seerne?

 

Filmen er et stjernespekket mesterverk uten sidestykke. Brad Pitt og Morgan Freeman som politi, Gwyneth Paltrow som dama til Mr. Pitt, og Kevin Spacey som bad-guy, utgjør en kvartett svært få filmproduksjoner kan vise maken til. Og alle innfrir selvfølgelig i denne thrilleren fra 1995. Overraskende nok ble den kun nominert til én Oscar (beste redigering). Men når Titanic klarte å sope inn 11 statuetter, så kan hva som helst skje. 

 

Jeg kan faktisk ikke komme på noe som kunne vært gjort anderledes. Glir glatt inn på min Top 3 liste.

10/10.

6237637[/snapback]

Kan ikke være mer enig...

Har lenge prøvd å få tak i denne på dvd, men uten og lykkes... kun fra play.com eller noe sånt uten norsk tekst ;)

6237667[/snapback]

De selger den på platekompaniet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...