Cuneax Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hvor mye "norsk" film har du egentlig sett? Hva med dialogen i Uno, Izzat, Naboer osv? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Hvor mye "norsk" film har du egentlig sett? Hva med dialogen i Uno, Izzat, Naboer osv? 6185142[/snapback] Ikke sett Naboer, men jeg synes verken Uno eller Izzat har naturtro dialog/slang. Generelt sett så syns jeg dialogen i norsk film er flaut, men det har veldig mye med hvordan man selv snakker og jeg identifiserer meg langt ifra med de to nevnte filmer, når det gjelder språkbruk. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Du burde se CrossSnow-filmene og den kommende Emesis hvis du vil ha naturtro norsk dialog. Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Da skal du få høre ordentlig trønder-bakgate-gangster-sleng. Du bør slenge med undertekster på Emesis cun. Kommer sikkert ikke til å skjønne et kvekk. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Det er bare én person som snakker trøndersk i den nye filmen min. Og han sier ikke stort heller. I CrossSnow-filmene er det ofte blanding mellom norsk-russisk og nordnorskaktige dialekter. DET må derimot tekstes Andre norske filmer med naturtro dialog: Aldri Mer 13 Pirater Schpaaa Tante Pose Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Will do. Har du noe info om CrossSnow og Emesis? Premieredato? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) CrossSnowene ble gitt ut for noen år siden. Emesis kommer til høsten Endret 26. mai 2006 av cun Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Terkel I Knipe (med norske stemmer) JA! Endelig en norsk film (dvs. norske stemmer) med god og naturtro dialog. Dette har jeg savnet i alle årene jeg har vært intr. i film. Norsk film generelt preges av å være skrevet av gamlinger eller under press for å holde språket så "pent" og norsk som mulig, og de gangene de putter inn slang så ender man opp med Pelle & Proffen. I TiK så føler jeg språket er naturtro, kanskje litt overdrevent mye banning. Umoralsk ungdomsfilm, det liker vi. Tror jeg må se den filmen en gang til. Den var rett og slett uhyrlig morsom. 10/10 6185126[/snapback] Virkelig? Jeg synes Terkel i Knipe ikke var i nærheten av å være morsom, og bruken av banning var bare et virkemiddel for å skape oppmerksomhet, da selve filmen/dialogen ikke klarte det. Men det var kanskje bare meg? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Du burde se CrossSnow-filmene og den kommende Emesis hvis du vil ha naturtro norsk dialog. 6185194[/snapback] Jeg kjenner meg ofte igjen i replikkene, som igår da jeg forlangte å vite hvor pengene en kompis skyldte meg. "HVOR FAEN ER PENGA" *true med pistol* Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Sophie Scholl Den sanne historien om Sophie Scholl har blitt en gripende film om de modige unge kvinner og menn som jobbet iherdig for å fremskynde det tredje rikets undergang. München, februar 1943. Sophie Scholl og broren hennes, Hans, er medlemmer av Die weiße Rose, en gruppe som driver passiv motstand mot det tyske naziregimet. Mye av arbeidet består i å sende ut løpesedler, og denne gangen skal løpesedlene også distribueres på universitetet. Ulykkeligvis blir Sophie og Hans oppdaget, og dermed får Gestapo klørne i dem. Sophie nekter først enhver befatning med løpesedlene, men snart blir bevisene mot henne for mange, og hun konsentrerer seg om å redde livene til flest mulig av sine venner og meningsfeller. Etter en dag eller så går avhørene over i politiske diskusjoner, Forhørslederen Robert Mohr prøver å overbevise henne om nazismens fortreffelighet, men den unge Sophie Scholl er ham intellektuelt og moralsk overlegen. Hun lar seg ikke lure til å angi sine venner, og hun har sett nok av nazismens herjinger til å kunne avvise den på ethvert grunnlag. Selv ikke tilbudet om mildere straff får henne til å vike fra sin overbevisning. Naziregimet oppfattet åpenbart grupper som Die weiße Rose som ytterst farlige. Derfor kom saken opp for retten på rekordtid, og dommeren ble fløyet ens ærend fra Berlin til München for å prosedere i en rettssak der utfallet var gitt på forhånd. Søsknene Scholl og Christoph Probst blir dømt til døden og henrettet allerede samme dag. Filmens siste del gir et bilde av en utrolig modig ung kvinnes avskjed med familie, venner og livet selv. Tyskerene klare det igjen! I tillegg til å kunne skryte av Stalingrad og Der Untergang, skåret Sophie Scholl høyt opp på listen. Jeg fikk et flott innblikk i hvordan det faktisk i Tyskland under andre verdenskrig. Skuespill prestasjonene er utrolige, og Julia Jentsch som spiller Sophie gjør en utrolig god jobb. Jeg satt virkelig igjen med noe etter denne filmen. 9/10 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg kjenner meg ofte igjen i replikkene, som igår da jeg forlangte å vite hvor pengene en kompis skyldte meg. "HVOR FAEN ER PENGA" *true med pistol* 6186209[/snapback] Har du faktisk sett den? Ichi the Killer Litt overdreven vold her og der, men det er vel litt av den japanske sjarmen ved det hele. Rå historie, brutal vold, slutty bitches, grovstemmede brutes og et INSANE protagonist/antagonist-par, samt ekstremt fargerik og freidig cinematografi (og lydbilde) gjør at denne filmen er noe helt unikt. Det var så mange fine leiligheter, får nesten lyst til å flytte til Japan. Slutten er noe av det beste jeg har sett på film. Jeppers, jeg hiver meg inn blant LarsPs disipler og anbefaler denne filmen. 5+ Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 You Got Served Tja, det blir ikke stort verre enn dette. Regissøren er manager til omtrent halve rollebesetningen, som består utelukkende av hip-hoppere, uten en eneste skuespiller. I tillegg handler filmen om dansing. 0/10 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Hva i all verden? Ser du denne filmen framfor min? :'( :----( Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 X-Men III : The Last Stand Filmen overrasket meg. En verdig oppfølgeren til toeren, og faktisk like bra, om ikke bedre enn toeren. Absolutt verdt å få med seg. Mye action, bra skuespill og alt som skal til for å tilfredstille x-men fans (eller fans av superhelter generelt). 8/10. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Collateral Mann har dreisen på dette med å skape realisme og troverdighet. han får Tom Cruise(ikke vi alle vet ikke er helt frisk) til å se ut som en hardcore leiemorder. filmen taper seg litt på slutten, men veldig tøff en av de få gangene i det siste jeg har greid å se Tom Cruise sin karakter og ikke bare Tom Cruise. 7.7/10 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 The Patriot hva skal man si, en film som sier at england er evil og alt det der, selv om jeg er ganske sikker på at jorda hadde hat det bedre om koloniene har forblitt britiske. det hjelper heller ikke at jeg altid heier på brite i disse filmene så jeg får ikke så mye ut av dem. er litt skremede å tenke på at late lærer i usa bruker dette som undervisnig i historie timene filmen var kul da jeg var 15 og ikke viste bedre, men nå er den bare teit. 3/10 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Fierce Creatures jeg syns denne er stygg morsom, hele settingen og karakerene, festlige hit om at John Cleese er lover boy nr. 1. og Kevin Kline gjør en festlig rolle om ulært amerikaner, også som Rod McCain(parodi på Rupert Murdoch?) pluss masse søte dyr. 8/10 Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Speed En ung politimann, Jack, tar på egenhånd opp kampen mot en forskrudd, pensjonert politimann, spesialisert på bomber - Howard Payne. Sammen med en kollega, spolerer de Paynes første affære, men Payne vil ha hevn og setter opp en ny ‘katt og mus’-jakt der Jack må forhindre at uskyldige blir skadet. Hans kollega er skadet og Jack tar jobben alene. Han kommer seg på bussen hvor Paynes bombe befinner seg. Bomben blir armert når bussen kjører over 50 miles i timen. Dersom farten blir redusert til under denne farten, går den av. Jack får hjelp av en av bussens passasjerer, tapre Annie. Samtidig som de forsøker å holde kontroll på bussen, forsøker øvrigheten av politistyrken å spore opp Paynes skjulested... En flott film. God action, spennende og helt greie skuespillprestasjoner. Synes at filmen var bedre i mine yngre dager når jeg ikke fikk lov til å se 15 års filmer, men den funket like greit nå også. 6/10 Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Sen to Chihiro no kamikakushi Jeg skal ærlig innrømme at dette er den mest kompliserte tegne-/animasjonsfilmen jeg har sett. Hayao Miyazaki må ha rimelig vill fantasi for å i det hele komme på noe i nærheten av hva denne filmen faktisk handler om. Greia er den at Chihoro og familien er på flyttefot. De kjører seg vill, og ender opp ved en stor byggning med en tunnel i midten. De går inn for å se om noen kan hjelpe dem med å komme frem dit de skal. Det ingen av de vet, er at stedet er forhekset. Filmen følger Chihoro på jakt etter å redde foreldrene, som ble forhekset til griser da de var frekke og spiste maten til alle badegjestene på stedet. Litt for mange forskjellige skapninger gjør det litt vanskelig å få med seg hver minste detalje. Men i det store og hele, er det en helt grei film. Levde ikke helt opp til det skyhøye snittet på IMDb, men jeg har etter hvert lært at høyt snitt ikke tilsvarer kjempebra film. Uansett, greit å få med seg filmen: 6/10. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Orions Belte Norsk klassiker, kan vi vel kalle den. 3 "svindlere" skal på et oppgrag, men møter på uventede ting underveis. Vanskelig å si noe om filmen uten å røpe noe. God film var det og 90 minutter med underholdning! 9/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå