Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Saw 2

 

49m.jpg

 

Handling:

"Jigsaw locks a few unlucky people in a booby trapped shelter and they must find a way out before they inhale too much of a lethal nerve gas and die. But they must watch out, for the traps Jigsaw has set in the shelter lead to death also"

 

Min mening:

Saw er en av de beste filmene jeg har sett, derfor hadde jeg store forventinger til denne, noe jeg må si den levde opp til. Selv om filmen ikke er like bra som den første, er den ikke langt unna. Starten er veldig bra, midten er konge, og slutten er enda bedre.

 

9,5/10

5304934[/snapback]

Har noen spørsmål til den. Så den nettopp, veldig bra film, men forstod ikke alt.

 

 

 

Hvorfor ville han med kniven drepe alle sammen?

Hvorfor ble han faren stengt inne i slutten?

Hva hendte med sønnen? Overlevde han?

Hvem stod bak? Var det han som var i det huset som politiet var i?

Hadde han noe forhold til noen av ofrene i huset?

 

 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ville han med kniven drepe alle sammen?

Hvorfor ble han faren stengt inne i slutten?

Hva hendte med sønnen? Overlevde han?

Hvem stod bak? Var det han som var i det huset som politiet var i?

Hadde han noe forhold til noen av ofrene i huset?

 

 

 

1. Fordi han ville ha antiserumet fra safen til seg selv.

2. Fordi Amanda skulle gå i fotsporene til Jigsaw og Eric blir det første offeret.

3. Ja, han var jo i safen hele tiden på det første åstedet hvor Jigsaw ble overmannet.

4. Jigsaw stod bak sammen med Amanda.

5. Til Amanda.

 

Lenke til kommentar

Saw 2

 

Siden det har vært så mye snakk om Saw 2 på forumet i det siste, så jeg det på sin rette plass å se den sjæl.

 

Det var en film som var tidvis spennende, alltid makaber, hadde kjekke twists og en liten dæsj ulogikk.

 

Spenningsfilmer hadde ikke blitt spennende hvis alle oppførte seg nogenlunde normalt, men. Og hva veit vel egentlig jeg om hvordan folk egentlig ville reagert i en tilsvarende situasjon?

 

Saw 2 var en flott oppfølger som bygger videre på forgjengerens ondskap, brutalitet og evige kappløp om å være så jævla smart. Det klarer den.

Lenke til kommentar

Og, siden Saw 2 har fått så mye god kritikk, kan jeg trå i nye spor og si: drittfilm.

 

Originalen var bra, tydeligvis inspirert av Seven, men absolutt underholdende og nyskapende. Oppfølgeren, derimot, får bånnkarakter av meg.

 

Skuespillerne var elendige, og kunne ikke skuespille seg ut av en våt papirpose om det stod om livet. Det eneste de gjorde, var å ramle rundt, sutre, og tørrhoste litt mens de spilte ut sin lite troverdige klisjé-karakter. "In the back of your brains" var så innlysende at jeg irriterte meg over karakterenes dumhet gjennom hele filmen.

 

bunny.gifbunny.gif av bunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gifbunny.gif

Lenke til kommentar

Into the Blue

 

Jeg hadde aldri hørt om denne filmen før og fikk den servert uprovosert. Det var dessverre ikke en positiv overraskelse over noe en ikke hadde noen forventninger til.

 

Starten var kjedelig, det samme var midtdelen. Okei, de jakter på litt skatt og det er intern konflikt om kolaen, men faen da. Sunshine story.

 

Så kommer slutten og vekker meg der jeg ligger halvdøsig på sofaen. Litt action var det som skulle til for å redde denne filmen. Og selvfølgelig Jessica Alba, da.

Lenke til kommentar

Crash

2004

imdb

 

Forvent ikke for mye av denne filmen

Jeg har ved flere anledninger sett denne filmen blitt skrytt opp i skyene, og tenkte jo da at jeg nesten måtte se den.

Filmen har sine høydepunkter den, men mangler substans fullstendig. Den er uten poeng og mål, og vi kunne like godt ha fulgt Kjell Magne bondevik i sitt daglige gjøremål. Vel, det var nok å sette det litt mye på spissen. Filmen har mange interessante personligheter, og mange av scenene er ekstremt spennende. Men disse skikkelig bra enkeltepisodene har alt for mye luft mellom seg. Jeg følte også en god stund at filmen led av samme uthalingsteknikker som i Lost. Lost er unnskyldt, fordi det faktisk er en serie som går over lang tid, og som har lov til å bruke litt mer tid på detaljer og følelseskreasjon. Crash er tross alt en film hvor en fornuftig historie skal fortelles på i overkant av 2 timer. Dette at filmen ofte gir en seriefølelse er nok ikke helt tilfeldig heller, da filmmakeren Paul Haggis nesten utelukkende bare har erfaring med å lage TV-serier. Dette syns veldig godt i filmen, og jeg mener at TV-serie-redigering ikke er egnet for filmlerretet.

En lenger seksvens i siste del av filmen med musikk, sakte filming av ansiktsuttrykk og diverse som aldri tok slutt, drepte alle sjanser for at jeg skulle like den filmen.

Denne filmen er bare oppskrytt møl...

4/10

Lenke til kommentar

Stolthet og fordom (Pride and prejudice)

 

En ganske så strålende film. Perfekt er det ikke, spesielt ikke hvis du har lest boken (eller sett BBC-utgaven) og forventer at den skal være "bibeltro". Ei heller komplett, det er bare så mye du kan få med av en roman i en filmatisering, selv om den varer i over 2 timer.

 

Jeg synes manus ivaretar bokens satiriske skildring av forfengelighet og snobberi godt. Om det er tidsriktig eller om skikkelsene er for frilynte og direkte har jeg ikke bakgrunn for å formene noe om. Men effektivt er det i alle fall for å treffe denne seeren hjemme. Lite poeng i å skildre ting "som de var" om tilskueren sovner halvveis ut i filmen.

 

Keira Knightley bærer filmen, den er klippet rundt hennes person, og fallhøyden er stor. Jeg synes hun klarer det strålende. Spesielt med tanke på at hun bare er 20 og at dette er hennes første "tunge" rolle. Matthew Macfadyen er god som Darcy, selv om det tar litt tid før manus lar oss få se det. Jeg skal ikke måle ham mot Colin Firth, det er for lenge side jeg så den utgaven.

 

Ellers imponener sterke engelske skuespillere som Brenda Blethyn og Dame Judi Dench. Ikke alle har vært like fornøyd med Donald Sutherlands tolkning av rollen som faren, men jeg synes han og Blethyn gir substans til fremstillingen av familiens situasjon. Og det er morsomt at Simon Woods gir Bingley personlighet, at det ikke bare er penger og utseende Jane faller for.

 

Det er ikke noen betingelse å vite hvem Jane Austen var for å se filmen, men dersom du synes Saw II (som jeg ikke har sett) er film på sist beste kan det være greit å forberede seg på annen slags dramatikk. Er du typen som ser kostymedramaer bare for å se om knappene på kostymene er tidsriktige, så vil jeg kanskje heller anbefale en tur på et historisk museum. Er du bare glad i god film, uansett sjanger, så få med deg denne.

 

:thumbup:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Transporter 2

 

En fantastisk latterlig idiotisk film som driter i samtlige av fysikkens lover, troverdighet og logiske plott. En lang actionorgie som ikke engasjerer overhodet, med skuespillere som ville passet dårlig inn i selv en b-film. Jason Statham gjør en hederlig jobb og er kul som agent 008/XxX/supermann/jens bond, og rikingene ser helt greie ut. Men seriøst, begynner det ikke å bli en aldri så liten klisje at bad guys hyrer inn UGLY SECRET RUSSIAN COMMUNIST SCIENTISTS til å lage DEATH VIRUS 2K45? Og den russiske dama som springer rundt i undertøy med doble lyddempede glocks m/ekstra stort magasin, VÆR SÅ SNILL. Det gjorde VONDT å se på.

1/10 007-merker

007_small.gif /

007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif007_small.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Saw 2

 

Etter å ha blitt temmelig overrasket av uavhengige og billige Saw, måtte jeg se etterfølgeren. Spesielt likte jeg den unge alderen på regissøren, som ikke er mer enn 26 år. Det blir alltid ukonvensjonelle filmer av sånt. Donnie Wahlberg er erketypisk filmpurk og gjentar samme rolle han har hatt utallige ganger før. Det slår ikke feil, men det slår heller ikke an. Jigsaw er überkul og plottet er gjennomtenkt og uforutsigbart. Saw 2 er en slags "Big Brother of Death" og det er på tide noen drar i gang en blodig kødd med realityfenomenet. Saw 2 er bra, dog ikke like bra som den første. En viktig grunn til det er at den forventes å være blodig, komplisert og med en god dasj suspense, for å følge opp enern. Likevel faller jeg flatt for blodet og plottet, og gleder meg til tredje installasjon.

 

8/10

Lenke til kommentar

The Clonus Horror (1979)

 

Denne filmen er lavbudsjett, men sjarmerende og til tider ufrivillig morsom. Nå kan jeg ikke unnvære å sammenligne den med The Island (2005), så hva er bedre med orginalen? Ser man bort i fra spesialeffekter og prestasjonen til skuespillerene, så er jeg tilbøyelig til å si at jeg ble mer deprimert av å se denne versjonen. Her blir man ikke blendet av spesialeffekter, og får kanskje litt mer tid til å tenke. Den nye versjonen vil jeg si er bedre, eller kanskje jeg skal si anderledes ettersom budsjettet ikke er så høyt ($250,000 vs. $125,000,000). Ser at filmen inngår i MST3K m.a.o. en kult-klassiker.

 

4+/10

Kan i høyeste grad anbefales til de som liker 70-talls Sci-Fi.

 

Angående likheten mellom filmene -> link.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

The Brotherhood of War eller Taegukgi hwinalrimyeo

 

vet ikke hva det var som gjorde det, men dette var den sterkste, tristeste mest rørende filmen jeg har sett NOEN GANG og har sett mye filmer og MANGE krigsfilmer..

 

på slutten kjente jeg øyene ble våte og en klump i halsen...

 

kanskje ikke den lengste andmelelsen, men noen ganger trenger man det heller ikke

 

110/100

Lenke til kommentar
The Brotherhood of War eller Taegukgi hwinalrimyeo

 

vet ikke hva det var som gjorde det, men dette var den sterkste, tristeste mest rørende filmen jeg har sett NOEN GANG og har sett mye filmer og MANGE krigsfilmer..

 

på slutten kjente jeg øyene ble våte og en klump i halsen...

 

kanskje ikke den lengste andmelelsen, men noen ganger trenger man det heller ikke

 

110/100

5509418[/snapback]

 

Var den så bra? Vurderer å investere i dvd hvis det er verdt det.

Lenke til kommentar
The Brotherhood of War eller Taegukgi hwinalrimyeo

 

vet ikke hva det var som gjorde det, men dette var den sterkste, tristeste mest rørende filmen jeg har sett NOEN GANG og har sett mye filmer og MANGE krigsfilmer..

 

på slutten kjente jeg øyene ble våte og en klump i halsen...

 

kanskje ikke den lengste andmelelsen, men noen ganger trenger man det heller ikke

 

110/100

5509418[/snapback]

 

Etter å ha sett din omtale, å også ha lastet ned å sett traileren er den nå bestilt på DVD. Håper vi har tilnærmet lik smak i film.

Lenke til kommentar
The Brotherhood of War eller Taegukgi hwinalrimyeo

 

vet ikke hva det var som gjorde det, men dette var den sterkste, tristeste mest rørende filmen jeg har sett NOEN GANG og har sett mye filmer og MANGE krigsfilmer..

 

på slutten kjente jeg øyene ble våte og en klump i halsen...

 

kanskje ikke den lengste andmelelsen, men noen ganger trenger man det heller ikke

 

110/100

5509418[/snapback]

 

Etter å ha sett din omtale, å også ha lastet ned å sett traileren er den nå bestilt på DVD. Håper vi har tilnærmet lik smak i film.

5509817[/snapback]

 

Bestilte den nå jeg og :p 80kr på play for en fullspekket special edition er jo ikke mye... Må jo utnytte januarsalget til det ytterste :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...