Njål Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jackie Chan sine kampscener foregår i realtime og er ikke tullet med på noen som helst måte, det står det respekt av. Ikke bruker han noen form for "strings" slik som talentløse Jet Li. Han har riktignok brukt det i en film "the tuxedo", de som har sett filmen skjønner hvorfor. Nå har faktisk Chan aldri hatt noe i mot å bruke wires der han mener det trengs for cinematisk effekt, ei heller i Drunken Master II (eller den første for den saks skyld). Det var faktisk noe av grunnen til at Chan overtok regien av DM II fra den opprinnelige regissøren Lau-Kar Leung; Leung ville lage en Old School martial arts-film primært med lange koreograferte scener, mens Chan ville ha moderne wire-fu. Slutt-kampen med Chan vs Ken Lo, regissert av Chan etter at Leung hadde forlatt filmen både som regissør og som karakter, er full av wirer. Denne scenen to omtrent 2 måneder å filme. Chan bruker derimot i liten eller ingen grad wirer eller andre sikkerhetsforanstaltnigner ved sine egne stunts, og det har hendt en del ganger at det er han som faktisk gjør andre karakterers stunts i filmene hans. Når det er sagt må det også sies at han ved en del anledninger har brukt stuntdoubles, også for seg selv, bl.a. har Yuen Biao doublet Chan ved en del anledninger (det kan du lese om her.) Kort sagt, Chan bruker gjerne de effekter og hjelpemidler han mener hjelper til med å få det han vil opp på lerretet. Før du disser evnene til Jet Li bør du se den første filmen hans, Shaolin Temple. Ikke mye wirer å se der. Men enig i at Drunken Master II er en knallfilm. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 The Lion King Verdens beste barnefilm. Enkelt og greit. Sett denne mange ganger, men for første gang på sikkert fem år nå nettopp. Og jeg ble overrasket, selv om jeg visste den var bra. Animasjonene er på velkjent Disney-nivå, og soundtracket er meget pent. Lydeffektene er helt fantastiske, kan godt være at de har blitt pusset på i SE-utgaven jeg har. Det var ivertfall virkelig en fryd å skru opp volumet så det dundret i veggene. Der filmen virkelig skiller seg ut, også fra andre lignende tegnefilmer, er ved den helt perfekte handlingen. Den har liksom alt, for publikum i alle aldre. Småsøt slapstick-humor for de minste, arrogante sarkasmer som de voknse vil finne morsomme. Vennskap, kjærlighet, maktkamp, flykte fra synder/dårlig samvittighet, tilgivelse, finne sin plass i livet, liv og død. "Vanlige" temaer i disneyfilmer, men i akkurat denne flyter de sammen til en høyere enhet. Det gjør det ivertfall for meg. Og makan, når Simba finner Mufasa etter han ble trampet ihjel av gnuene. Tristeste tegnefilmøyeblikk. Ever. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jackie Chan sine kampscener foregår i realtime og er ikke tullet med på noen som helst måte, det står det respekt av. Ikke bruker han noen form for "strings" slik som talentløse Jet Li. Han har riktignok brukt det i en film "the tuxedo", de som har sett filmen skjønner hvorfor. Jet Li er shaolin munk. Jet Li må gjøre alle bevegelser saktere slik at kamera skal få dem med seg. Jet Li hadde banket snørra ut av Jackie Chan. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jackie Chan har spilt E. Honda. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jackie Chan er først og fremst stuntman, ikke "kung fu-artist" som Jet Li... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Burde vel presisert det med "wires" litt bedre, ser det nå. Var litt rask/trøtt i går. En VELDIG stor prosendel av de kampscenene Jackie Har gjort er uten noen form for "wires". Om Jet Li hadde banka Jackie Chan, tror jeg ikke vi skal spekulere i. Tatt i betrakning at Jackie stort sett har knekt det som er opptil flere ganger, fordi at han stort sett gjør alle sine stunts selv. Det å si at Jackie Chan først og fremst er stuntmann, ikke "kung fu-artist" som Jet Li faller på sin egen urimelighet. Hvis Jet Li er så god, hvorfor trenger han å ødelegge hver eneste film med idiotiske kampsekvenser? Jeg hater "wire-fu" hvis man kan kalle det. det. Masse slike superhuman tricks. Det er det verste jeg ser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hvis Jet Li er så god, hvorfor trenger han å ødelegge hver eneste film med idiotiske kampsekvenser? Jeg hater "wire-fu" hvis man kan kalle det. det. Masse slike superhuman tricks. Det er det verste jeg ser. Please! Tror du det er Jet Li selv som bestemmer hvorvidt han skal bruke wires eller ei? Nei! Hvis hovedpersonene i en film blir skadet koster det produksjonsselskapet millioner av kroner, og det er så lite vits å risikere dette når man kan sikre seg med kabler. Det er ikke Jet Li som lager filmene, så ikke skyld på ham hvis en film er dårlig. Common knowledge... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jet Li kunne godt spilt i filmer som ikke hadde så utstrakt bruk av wires om han ville det, det vet du like godt som meg. Virker som han er mer opptatt av å bli populær enn å tenke over hvilke filmer han velger å spille i. De må jo gjerne sikre han med wires i diverse kampscener, men det er jo ikke noe problem å bringe realisme inn i en kampscene med wires hvis de kun er der for ekstra sikkerhet. Det er måten han bruker wires på som plager meg, som sagt så hater jeg slike superhuman tricks, i slike martial arts filmer. Og ja, jeg er klar over at det er måten han lager filmer på, men jeg liker det ikke. Det er ikke Jet Li som lager filmene, men det er han som velger hvilke filmer han skal spille i. Så om en film han spiller i er dårlig så har jeg ingen problemer med å gi Jet Li noe av æren for det. Etter hva jeg har sett så virker det ikke som at han har han noen god nese for hva han bør ligge unna. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jet Li kunne godt spilt i filmer som ikke hadde så utstrakt bruk av wires om han ville det, det vet du like godt som meg. Virker som han er mer opptatt av å bli populær enn å tenke over hvilke filmer han velger å spille i. Hvordan kan han vite hvorvidt regissøren/stunt koordinatoren vil bruke wires? Det pleier ikke stå detaljerte utbredninger om hvordan kampscener skal utspilles i manus. Disse koreograferes av en egen person/gruppe senere i produksjonen. Dessuten er det vanlig for skuespillere å ha kontrakter med produksjonsselskap på 1 eller flere filmer og det er ikke alltid bare å velge og vrake. Jackie Chan har selv gjort filmer han ikke hadde lyst til for å komme ut av kontrakten: Admits he did Cannonball Run II (1984) just to fulfill his contract with Warner Brothers. Det er ikke Jet Li som lager filmene, men det er han som velger hvilke filmer han skal spille i. Så om en film han spiller i er dårlig så har jeg ingen problemer med å gi Jet Li noe av æren for det. Etter hva jeg har sett så virker det ikke som at han har han noen god nese for hva han bør ligge unna. Det er utrolig vanskelig å bedømme hvordan en film blir ut i fra manuset. Det er så mange ledd i produksjonen som spiller inn. Dessuten så er det normal prosedyre å rådføre seg med bl.a. agenten sin for hvilke filmer man skal spille i. Tror du Anthony Hopkins valgte selv å spille i Bad Company? Å skylde på en skuespiller fordi en film er dårlig blir det samme som å skylde på keeperen fordi fotballaget tapte kampen. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Noe av æren skrev jeg! En keeper kan jo godt ha noe av ansvaret for at laget hans tapte. Vil jo tro at Jet Li har en viss ide om hvordan de forskjellige koordinatorene planlegger å bruke f.eks wires i filmen har hatt takket ja til. Med tiden regner jeg også med at han har fått god kjennskap til mange forskjellige koordinatorer og deres stiler. Det må da også være lov å snakke med de respektive koordinatorene før man takker ja til å spille i en film? Helt klart at en skuespiller kan ha kontrakt på flere filmer i gangen, noe som kan slå ut begge veier. Jackies Cannonball run var ingen høydare nei. Greit at man kan snakke med agenten sin for råd og tilbud, men til slutt så er det jo Jet Li i dette tilfellet som har siste ordet i saken. Man må ta det man får, kanskje dette er noe av problemet? Ser ingen grunn til å la denne diskusjonen gå noe lengre, da det er OT i forhold til hva tråden handler om. Kan gjerne diskutere mer i en annen tråd om emnet, hvis det er ønskelig. At du er stor fan av Jet Li får så være, skal ikke si noe på det. Det han holder på med i hollywood har jeg som sagt rett og slett ikke sansen for. Jeg synes slik wire-fu blir for dumt når han prøver å fremstå som en slags Bruce Lee. Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Har dere 2 et veldig intimt forhold til disse 2 gutta, eller diskuterer dere bare for å diskutere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det må da også være lov å snakke med de respektive koordinatorene før man takker ja til å spille i en film? (...) At du er stor fan av Jet Li får så være, skal ikke si noe på det. Det han holder på med i hollywood har jeg som sagt rett og slett ikke sansen for. Jeg synes slik wire-fu blir for dumt når han prøver å fremstå som en slags Bruce Lee. Hva får deg til å tro at koordinatorene blir ansatt før skuespillerne? Har jeg noen gang sagt at jeg er stor fan av Jet Li? Han prøver ikke å være en Bruce Lee. EOD. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Slutt med krangelen nå jenter! Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Slutt med krangelen nå jenter! Er ingen krangel. Faktisk en ganske artig diskusjon med gode argumenter. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Laget en tråd om Jackie vs Jet som er å finne her. Så kan de som vil si sin mening om saken. Endret 25. september 2005 av ^fmj Lenke til kommentar
Battone Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Transporter 2 Absolutt verdt å se, kul film.. Grei underholdning.. kanskje litt enkel av og til men filmingen er bra og den er bedre enn den første teknisk sett.. Min karakter er den samme som imdb.. Så den for noen timer siden Lenke til kommentar
W Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Boogeyman Handling Filmen starter med at at Tim opplever at faren hans blir dratt inn i et skap med voldsom kraft, og forsvinner. De voksnes forklaring var at faren dro, men dette tror ikke Tim. Han er sikker på at faren ble tatt av "busemannen". 15 år senere får han beskjed om at moren hans er død. Han bestemmer seg så for å tilbringe en natt i det huset faren forsvant. Min mening Starten og midten av denne filmene synes jeg er veldig bra. Den inneholder en del skremmende scener og har et veldig bra lydspor. Ville gitt filmen en klar 5'er hadde det ikke vært for den forferdelig dårlige slutten. Fra man ser monsteret blir alt bare teit. Filmen hadde vært mye bedre og litt skumlere hvis man ikke så selve monsteret eller "busemannen". Terningkast 3 Lenke til kommentar
diversity Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Crash Filmen hopper mellom en del personers liv. Og alle med forskjellig "stilling" i samfunnet. Knallfilm.. Var helt i skyene når jeg gikk ut fra kinosalen. 9/10 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Batman Begins I denne filmen så får vi se hvordan Bruce Wayne blir til Batman. Byen Gotham City er korrupt og står for fall. Batman prøver å få byen på rett kurs igjen. Kort og godt Først og fremst så må jeg få si at jeg aldri hadde trodd at en Batman-film kunne bli bra, men der tok jeg grundig feil. Filmen er stilig som pokker, selv om vi ikke møter på noen av de kjente skurkene fra tegneserien. Vet ikke helt hva jeg skal si, men denne filmen anbefales! 8.5/10 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 New police story Dette var en fryd for øyet for alle som liker Jackie Chan. Beste jeg har sett på en god stund. Som vanlig så var det mange morsomme stunts og hans særegne stil er absolutt til stede i denne filmen. Har et par ting som ikke falt helt i smak: Det var litt for lite kampscener. Ikke så mange som matcher Jackie der. Det var ganske hyppig bruk av engelske fraser, hva er det for noe tull? Dette kunne de ha spart seg, hadde vel sammenheng med at disse skurkene hadde gått på skole i statene osv. Jeg likte det iallefall ikke. Dette er vel verdt en titt om du liker denne typen filmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå