Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Killer clowns from outher space

Det kommer en gjeng onde klovner fra verdensrommet til en liten by i USA med bare et mål for øyet, og det er å skaffe mat. Klovnene herjer i byen og gjør om en etter en til "mat", men noen av ungdommene i byen prøver å stoppe dem.

 

Husker jeg så denne filmen da jeg var liten og det var den kuleste filmen jeg noensinne har sett. Snublet over denne filmen på [x] og fant ut at den hadde det vært morsomt å se igjen. Det er en ganske gammel film så effektene er ikke noe å rope hurra for, men det går greit. Klovnene i filmen er ganske kule, spesielt når de tuller med ofrene sine.

 

Filmen er egentlig ganske dårlig på en måte, men siden jeg likte den som barn så klarer jeg ikke gi den en dårlig karakter. Det er jo en klassiker fra barndommen så de aller fleste burde ha hørt om den :)

 

6/10

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett hål i mitt Hjärta:

 

Så den nettopp for andre gang. Denne gangen henger alt mer sammen. Beklager Lars, Liv, Ingmar m.fl, Lukas er nordens beste regissør gjennom tidene.

 

Fullstendig anmeldelse kommer senere når jeg har et ordentlig keyboard.

 

9/10

Venter på anmeldelsen ;)

 

Bifaller forøvrig påstanden om at Lukas er eneren blandt nordiske filmskapere. Etter min vurdering ligger alle hans filmer i sjiktet 9.0 - 10. Han har en evne til å skape gode levende karakterer (med hjelp fra gode skuespillere). Tematikken (i alle filmene hans) er er engsjerende. Måten musikken blir brukt på er også forbilledlig. To eksempler; "SOS" (ABBA) fremsto som det reneste mesterverk i avslutningsscenen fra "Tilsammans". "Mein Herz Brennt" i åpningsscenen på "Lilja 4-ever" setter premissene for filmen. Vakkert.

 

Rangerer Lars von Trier på annenplass.

Lenke til kommentar
snip

GOD DAMN jeg er lei av folk som forventer at bok og film er såpass like medier at det er en smal sak å overføre ALLE detaljer til lerretet.

TAKK.

Jeg har ikke sett filmen, men har sett noen klipp på TV. Jeg kan huske jeg tolket boken på mest mulig realistisk måte, som med alt annet, og de filmklippene jeg har sett viser en overpompøs eventyrland-tolkning av en annen verden. Mulig det fungerer, men det var ikke hva jeg forventet.

 

Skal uansett bli spennende å se filmen, den er nok bra.

Lenke til kommentar

CurSe: Killer Klowns from Outer Space er en herlig film. Typisk eksempel på at dårlige filmer også kan være gode filmer. ;)

 

gustav: Får antakeligvis min nye datamaskin i dag. Da blir det fart på anmeldelsene. Det som slo meg var at Ett Hål i mitt Hjärta er en film som vokser under og etter hver visning. Noen av metaforene som Lukas benytter seg av er rett og slett for komplekse for at man skal kunne gripe fatt i alle ved første øyekast. Ett hål i mitt Hjärta er på mange måter en moderne Eraserhead(nå får jeg bank av Svankmajer=P), perfekt på alle måter, elsket av noen, hatet av de fleste. ;)

 

anth: Tim Burton er en snodig mann. Har faktisk ikke sett den enda jeg heller. Tror jeg må benytte anledningen i helgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ett hål i mitt Hjärta er på mange måter en moderne Eraserhead(nå får jeg bank av Svankmajer=P), perfekt på alle måter, elsket av noen, hatet av de fleste. ;)

Hvorfor gir du den "bare" 9/10 da?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Ett hål i mitt Hjärta er på mange måter en moderne Eraserhead(nå får jeg bank av Svankmajer=P), perfekt på alle måter, elsket av noen, hatet av de fleste. ;)

Hvorfor gir du den "bare" 9/10 da?

Selv om en film er perfekt laget så trenger den ikke være perfekt. Om du skjønner hvor du vil hen.

 

Ett Hål i Mitt Hjärta mangler det lille udefinerbare ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ett hål i mitt Hjärta er på mange måter en moderne Eraserhead(nå får jeg bank av Svankmajer=P), perfekt på alle måter, elsket av noen, hatet av de fleste. ;)

Hvorfor gir du den "bare" 9/10 da?

Selv om en film er perfekt laget så trenger den ikke være perfekt. Om du skjønner hvor du vil hen.

Jeg skjønner hvor jeg vil hen, ja, men gjør du?

 

Den mangler x-faktoren, got it.

Lenke til kommentar

National Lampoon's Animal House eller bare Animal House

 

en første beste og ultimate College filmen..

 

enkelt og greit drit morrsom, ikke en oscar film, men FY FAEN så kul.....

 

en ekte klassiker, og et must for alle som ser på Simpsons og Futurama da de to seriene drar parodier på den filmen minst 10 ganger pr. sesong..

 

9.9999999/av 9.9999999

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
Ett hål i mitt Hjärta er på mange måter en moderne Eraserhead(nå får jeg bank av Svankmajer=P), perfekt på alle måter, elsket av noen, hatet av de fleste. ;)

:!:

 

Finnes vel verre filmer å sammenligne den med. Et Hål I Mitt Hjärta er jo en knallfilm.

(Selv om selve innholdet i dem ikke akkurat så lett lar seg sammenligne, men jeg forstår jo hva du tenker på. )

 

S,

Lenke til kommentar

Oldboy

 

oldboy_06.jpg

 

Chan-wook Park fikk en braksuksess med sin regidebut JSA: Joint Security Area. Regissøren fulgte opp suksessen med Sympathy for Mr.Vengeance, som skulle vise seg å være første filmen i en hevntrilogi. Oldboy er andre film i denne trilogien, og Park utmerker seg med denne delen som en av det nye millenniets mest interessante regissører – i min bok.

 

Oh Dae-su blir bortført til, hva ser ut som, et gammelt og slitt motellrom – helt uten forvarsel og forklaring. Rommet inneholder en seng, et TV-apparat og en do. Den eneste menneskelige kontakten Dae-su har, er ei hånd som daglig vises når maten blir plassert foran ei lita luke i døra. Ikke et ord blir sagt til ham. Han lærer via TV-nyhetene at han er etterlyst for mordet på sin kone. Raseriet og frustrasjonen bygges stadig opp for protagonisten. Han vil ha hevn, men hvem skal hevnen ramme?

 

Hans beskjeftigelser består av daglig trening, irritasjons- og frustrasjonsutslipp, rømningsforsøk og TV-titting. Som en forandring i hans agenda, blir rommet iblant fylt med en søvngass. Da han kommer til bevisstheten igjen, er han stelt og påkledd nye klær. Slik fortsetter livet til Dae-su i 15 år, til han en dag – nok en gang uten forklaring – blir sluppet løs. Neste stopp: Hevntokt-allé.

 

Park viser gjennom hele filmen at han er en stilbevisst regissør. Lange, velberettigede sekvenser med eksplisitte handlinger utføres med deilig innsikt, og med en vidunderlig instrumentalmusikk i bakgrunnen – som et modent kirsebær på toppen av en velsmakende iskrem. Overflødig? Diskutabelt, men iblant må man unne seg litt ekstra.

 

Filmen er omsvøpt av myk silke, som stadig avdekker en mer innviklet progresjon og utfall.

 

Oldboy er dyster, til tider nesten diabolsk. Smerten, frustrasjonen og sinnet Dae-su føler og påfører andre, overføres til seerens psyke som et ubehagelig utslett – som man ufrivillig klør på til blods. De brutale voldssekvensene er utført med herlig poesi - ja, poesi. Sekvensene er nemlig ikke lagt til for å gi en sjokkverdi, føler jeg, men er med på å fremme filmens helhet, filmens filosofi.

 

Utslettet vi har fått, er etter hvert ingen plage. Det blir som en forvridd nytelse. Utslettet forsvinner ikke, det blir. Utslettet blir som en konstant påminnelse om hvor sterk filmen er, hvor grusom den er, samtidig hvor vakker den er. Utslettet blir en del av oss, som filmen selv.

Lenke til kommentar

Charlie and the chocolate factory

 

Helt klart en annerledes film, men det må det bli med en slik bok som utgangspunkt. Veldig stillistisk gjennomført. Persongalleriet er kjempebra. Både utseende og oppførsel skaper fine karikaturer. Filmen har også masse humor og en generelt god følelse hele veien gjennom. Fantastisk herlig film, beste jeg har sett på lang tid. Anbefales! 5/6

Lenke til kommentar
Contact

......

 

En meget vellagd og nydelig film, bra effekter, fin musikk og bra dialoger.. Jodie Foster er fantastisk og filmen er spennede fra begynnelse til slutt.. en film som absolutt bør sees.. :love:

 

10/10

Jeg syntes det var en skikkelig intetsigende, tullete og døv svadafilm. 3/10

 

Utrolig hvor forskjellig man er. :yes:

Lenke til kommentar
Contact

......

 

En meget vellagd og nydelig film, bra effekter, fin musikk og bra dialoger.. Jodie Foster er fantastisk og filmen er spennede fra begynnelse til slutt.. en film som absolutt bør sees..  :love:

 

10/10

Jeg syntes det var en skikkelig intetsigende, tullete og døv svadafilm. 3/10

 

Utrolig hvor forskjellig man er. :yes:

helt fantastisk film.. helt fantastisk

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Oldboy (2003)

 

Jeg møtte teste den nye kinoen på Lillestrøm, og valget falt på Oldboy. Det angret jeg absolutt ikke på. Mulighens litt langtekelig (sp?), men på ingen måte kjedelig. Jeg forventet litt mer vold, men jeg har ingenting å utsette på den som var der.

 

Hele kinosalen (Meg og tre venner) syntes filmen var kjempebra. Selv om vi har svært forskjellig filmsmak. Så denne vill nok appelelre til mange.

 

5/6

 

---

 

Charlie and the Chocolate Factory (2005)

 

Denne har jeg sett frem til lenge, men jeg må si jeg ble svært skuffet. Den er kjedelig fra ende til annen, og ser ikke ut til å bevege seg noe sted. Dessuten var Oompa Loompaene direkte motbydelige.

 

2/6

 

---

 

Phantom of the Opera (1943)

 

En fantastisk tolkning av den populere romanen av Gaston Leroux. Nydelige karakterer, og knirkefritt skuespill, samt en herlig stemning gjør denne filmen til en ekte klassiker. Men jeg må si at musikalsk sett, så liker jeg Andrew Loyd Webber's versjon bedre.

 

5/6

Lenke til kommentar

så nettop "the legend of the drunken master", å jeg må bare si at det var en utrolig bra film!

 

Har aldri sett så råe og lange sloss cener, og de var utrolig bra utført!

 

Jackie chan er helt sinnsyk i denne filmen! helt utrolig for en utholdenhet og hukommelse han må ha for å holde ut og huske alle knepene han skal gjøre! selv ikke matrix har reåere sloss cener en denne filmen her..!

 

Mektig imponert... :thumbup:

Lenke til kommentar
så nettop "the legend of the drunken master", å jeg må bare si at det var en utrolig bra film!

 

Har aldri sett så råe og lange sloss cener, og de var utrolig bra utført!

 

Jackie chan er helt sinnsyk i denne filmen! helt utrolig for en utholdenhet og hukommelse han må ha for å holde ut og huske alle knepene han skal gjøre! selv ikke matrix har reåere sloss cener en denne filmen her..!

 

Mektig imponert... :thumbup:

Vil bare få legge inn en sak her. Klarer ikke å la være å kommentere dette.

 

Jackie Chan sine kampscener foregår i realtime og er ikke tullet med på noen som helst måte, det står det respekt av. Ikke bruker han noen form for "strings" slik som talentløse Jet Li. Han har riktignok brukt det i en film "the tuxedo", de som har sett filmen skjønner hvorfor.

 

Jeg hater kampscenene i Matrix de er så statiske og kunstige at jeg rett og slett får psykisk vondt. Matrix er så overvurdert, hva er det alle ser i den filmen? Må jo innrømme at enern, er noen hakk over både toern og treern.

 

Toern og treern er et oppkomme av spesialeffekter som regissøren bare har kastet oppi gryta si og latt det sakte men sikkert koke over. Mer tanketom og meningsløs action skal man lete lenge etter. Reneste Steven Seagal stil.

Lenke til kommentar

Elsk meg i morgen.

 

Hadde sett frem til denne filmen en stund så jeg gledet meg til å se den på kino. Etter å ha sett filmen sitter jeg igjen med en følelse at den manglet det lille ekstra, som den første filmen hadde. Men den er mye bedre enn toern.

 

Jeg koste meg i kinosalen og dro på smilebåndet mer enn en gang. Men det er litt for langt mellom humoren som var så viktig for den første Elling filmen. Elsk meg i morgen er mørkere og mer alvorlig, den lette tonen og stilen er borte, det synes jeg er synd.

 

Filmen er aboslutt verdt et kinobesøk, 4 1/2 stjerner av 6 mulige hos meg.

 

OT: Noen flere som synes denne T(h)omas Strezlescki? i absolutt underholdning burde finnet seg noe annet å drive med enn filmanmelding? Synes ikke at det kommer mye fornuftig fra den kanten.

Lenke til kommentar

Rejected (2000)

 

Rejected er rett og slett en samling av Don Hertzfelds "dårligste" forsøk på å lage reklamefilmer for diverse produkter. Som tittelen tilsier så ble ingen av filmene særlig godt mottatt av produsentene.

Rejected er en herlig, absurd kortfilm som man kan se om og om igjen, gjerne beruset og i godt selskap. Jeg har hatt mange spontane latterutbrudd i ettertid på grunn av denne filmen.

Dette er den beste kortfilmen jeg noensinne har sett.

 

Nominert til Oscar.

 

Guy #1: [after carelessly ripping his friend's stomach off and placing it on his own head as a hat] I am the queen of France!

 

10/10

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...