Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2001: A space oddysey

 

Det er for min del helt utrolig vanskelig å fortelle nøyaktig HVA tematikken i denne filmen er. Det handler iallefall om at mennesker oppdager et tegn på fremmed liv i universet ved at de finner en slags steinmonolitt nedgravd på månen. Ikke spør meg hvorfor man får se den samme steinen på jorda i begynnelsen av filmen. Anyways, den steinen de finner på månen sender et radiosignal i retning av Jupiter, og menneskeheten sender derfor et romskip mot Jupiter, med 5 mennesker og verdens mest intelligente datamaskin om bord. Og så blir hele filmen bare jævlig rar.

 

Først av alt: Kan noen forklare meg slutten på filmen? Jeg tipper Kubrick var på en heftig syretrip når han regisserte "Jupiter & the great beyond"-delen av denne filmen, for de siste 40 minuttene ga absolutt ingen mening whatsoever for min del. Hadde satt veldig pris på det hvis noen kunne opplyse meg om hva slutten "betyr". Ellers er det en fascinerende film, særlig den delen vi får tilbringe om bord på romskipet på vei til Jupiter. Men jeg kan ærlig talt ikke si at jeg blir grepet av en film som jeg enten ikke forstår, eller som ikke har noe poeng i seg. Vil derfor ikke gi en karakter foreløpig. Someone please enlighten me.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

Oovz: Sjekk ut denne flashen: http://www.kubrick2001.com/

 

Dessuten har du dette(jeg quoter likegodt hele innlegget fra Stanley Kubrick-tråden)

 

Kubrick hadde da som sagt sine egne meninger om hva filmen handlet om. Han ville derimot sjelden snakke for mye om plot og tanker i intervjuer. Noe av ideen hans ved 2001, var å la publikum tenke fritt, diskutere, og gruble på denne filmen. Noe han da også har klart new_yes.gif

Men det er ikke bare tanketomt vrøvel vi får servert!

Her har vi et utdrag der Kubrick forteller sin mening om slutten:

 

"No, I don’t mind discussing it, on the lowest level, that is, straightforward explanation of the plot…When the surviving astronaut, Bowman, ultimately reaches Jupiter, this artifact (monolith) sweeps him into a force field or star gate that hurls him on a journey through inner and outer space and finally transports him to another part of the galaxy, where he’s placed in a human zoo approximating a hospital terrestrial environment drawn out of his dreams and imagination. In a timeless state, his life passes from middle age to senescence to death. He is reborn, an enhanced being, a star child, an angel, a superman, if you like, and returns to earth prepared for the next leap forward in man’s evolutionary destiny. (Gelmis, The Director as Superstar, p. 304)"

Lenke til kommentar
Oovz: Sjekk ut denne flashen: http://www.kubrick2001.com/

 

Dessuten har du dette(jeg quoter likegodt hele innlegget fra Stanley Kubrick-tråden)

 

Kubrick hadde da som sagt sine egne meninger om hva filmen handlet om. Han ville derimot sjelden snakke for mye om plot og tanker i intervjuer. Noe av ideen hans ved 2001, var å la publikum tenke fritt, diskutere, og gruble på denne filmen. Noe han da også har klart new_yes.gif

Men det er ikke bare tanketomt vrøvel vi får servert!

Her har vi et utdrag der Kubrick forteller sin mening om slutten:

 

"No, I don’t mind discussing it, on the lowest level, that is, straightforward explanation of the plot…When the surviving astronaut, Bowman, ultimately reaches Jupiter, this artifact (monolith) sweeps him into a force field or star gate that hurls him on a journey through inner and outer space and finally transports him to another part of the galaxy, where he’s placed in a human zoo approximating a hospital terrestrial environment drawn out of his dreams and imagination. In a timeless state, his life passes from middle age to senescence to death. He is reborn, an enhanced being, a star child, an angel, a superman, if you like, and returns to earth prepared for the next leap forward in man’s evolutionary destiny. (Gelmis, The Director as Superstar, p. 304)"

Takk skal du ha. Setter pris på det :)

 

Dog er jeg fortsatt ikke helt sikker på om jeg "tok" filmen som helhet fremdeles. Men som det står i innlegget du quoter, er det kanskje noe av poenget. Uansett er det iallefall en meget severdig film hvis man ikke irriterer seg over at store deler av filmen er uten dialog og forsåvidt også uten noen momenter som driver handlingen fremover. :)

Lenke til kommentar
Sextette (1978)

Jeg fikk låne denne av en kamerat. Jeg hater han!

1/10

 

WARNING, verste klippet noensinne!

 

PS: Nekter å skrive noe om denne filmen da den høyst trolig er det verste jeg noensinne har sett.

Oh, dette virker jo lovende. :w00t:

Hvor får jeg kjøpt dette vidunderlige makkverket?

 

SHOIT, først nå jeg la merke til at det er 007-Timothy Dalton. :!:

Endret av Glint
Lenke til kommentar

Below

 

Handling

 

Denne thrilleren dykker ned under havoverflaten til klaustrofobiens dype sanseløshet. Det hele begynner når mannskapet på ubåten USS Tiger Shark patruljerer i Atlanterhavet under Den andre verdenskrig. Denne thrilleren dykker ned under havoverflaten På vei hjem til Connecticut etter et langt og livsfarlig oppdrag, blir de beordret til å plukke opp tre overlevende fra et torpedert britisk sykehusskip. Til mannskapets store forskrekkelse er det en kvinnelig sykepleier blant de tre. De er alle kjent med den gamle overtroen om at en kvinne i en ubåt bringer ulykke. At ubåten ikke kan gå til overflaten og alle holder på å omkomme av luftmangel gjør det ikke bedre. I tillegg begynner den nye, fryktede passasjeren å stille nærgående spørsmål om et nylig dødsfall om bord. Snart er mannskapet i kamp med både sine allierte og sin egen tilregnlighet ettersom både gjenferd, merkelige lyder og tilfeldige ulykker setter sitt preg på hjemturen.

 

Min Mening

 

til tider så er den litt skummel, men den er langt fra skummel nok.. bortsett fra det, en helt grei film. det visuelle er pent og skuespilleren gjør det bra.. hm.. ja.. liker du ubåter og spøkelser så er dette filmen

 

6.5/10

 

 

Freddy vs Jason

 

Handling

 

Den ultimate form for skrekk er i ferd med å slippes løs på nytt. Drømmedemonen Freddy Krueger (Robert Englund) er desperat etter på nytt å terrorisere ungdommene i Elm Street. Men foreldrene i Springwood har funnet en måte å få barna til å glemme ham, ved å dope dem med anti-drømme piller. Så for å gjenskape frykten manipulerer Freddy den hockey-maskerte seriemorderen Jason Voorhees (Ken Kirzinger), gjennom syner av hans mor (Paula Shaw), til å dra til Elm Street og frigi barna slik at byen tror at Freddy er tilbake. Men ingenting går etter planen, for Jason begynner å drepe alle ”barna” hans, noe som virkelig setter sinnet i kok hos Freddy. I det samme finner Jason ut at Freddy har brukt ham i sitt spill, og han blir rasende. Så nå er det opp til tenåringene Will Rollins (Jason Ritter), Lori Campbell (Monica Keena), og Kia (Kelly Rowland), sammen med noen andre av de overlevende, å sørge for å få Jason tilbake til Camp Crystal Lake og Freddy ut av drømmene, slik at de to kan drepe hverandre en gang for alle…Freddy Krueger er tilbake. Nok en gang for å terrorisere ungdommene i Elm Street.

 

Min Mening

 

ikke akkurat det beste jeg har sett.. ble bare dumt og kjedelig for min del.. hadde heller ikke så store forventninger til denne filmen.. ett par tøffe scener på slutten der, men thats it

 

4/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Uansett er det iallefall en meget severdig film hvis man ikke irriterer seg over at store deler av filmen er uten dialog og forsåvidt også uten noen momenter som driver handlingen fremover. :)

det som er så spesielt med den filmen da :) .. musikk istedenfor dialog,og jeg har aldri sett en film der musikk har gjort ett så stort inntrykk på meg.

Lenke til kommentar

Evil Dead 2

 

Handling

 

kjøl deg ned i denne blodige oppfølgeren til Evil Dead med Bruce Campbell i hovedrollen. Tenåringen Ash og kjæresten Linda drar på hyttetur inn i de mørke, forlatte skoger. Der spiller de av en kassett hvor en professor leser deler av De dødes bok. Onde, overnaturlige krefter bringes dermed fram, og Linda blir forvandlet til en grusom zoombie som truer Ash på livet. Snart dukker professorens datter og hennes venner opp på hytta. Nattemørket fylles av et blodbad uten sidestykke med motorsag, hagler og flygende øyeballer som viktige ingredienser.

 

Min Mening

 

Dette er noe av det dårligste jeg har sett noensinne, att denne filmen har fått 10/10 på filmlisten og 7.7 på imdb, det er for meg et mysterium.. alt er dårlig, ALT

 

1/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Evil Dead 2

 

Handling

 

kjøl deg ned i denne blodige oppfølgeren til Evil Dead med Bruce Campbell i hovedrollen. Tenåringen Ash og kjæresten Linda drar på hyttetur inn i de mørke, forlatte skoger. Der spiller de av en kassett hvor en professor leser deler av De dødes bok. Onde, overnaturlige krefter bringes dermed fram, og Linda blir forvandlet til en grusom zoombie som truer Ash på livet. Snart dukker professorens datter og hennes venner opp på hytta. Nattemørket fylles av et blodbad uten sidestykke med motorsag, hagler og flygende øyeballer som viktige ingredienser.

 

Min Mening

 

Dette er noe av det dårligste jeg har sett noensinne, att denne filmen har fått 10/10 på filmlisten og 7.7 på imdb, det er for meg ett mysterium.. alt er dårlig, ALT

 

1/10

Ja da er vi uenige. Dette er en av mine favoritter. Bruce Campbell er bare konge.Jeg ville gitt den 9/10. Men som sagt, det er jo hver sin smak.

 

Anbefaler også Army Of Darkness, som er oppfølgeren til denne over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Evil Dead 2

 

Handling

 

kjøl deg ned i denne blodige oppfølgeren til Evil Dead med Bruce Campbell i hovedrollen. Tenåringen Ash og kjæresten Linda drar på hyttetur inn i de mørke, forlatte skoger. Der spiller de av en kassett hvor en professor leser deler av De dødes bok. Onde, overnaturlige krefter bringes dermed fram, og Linda blir forvandlet til en grusom zoombie som truer Ash på livet. Snart dukker professorens datter og hennes venner opp på hytta. Nattemørket fylles av et blodbad uten sidestykke med motorsag, hagler og flygende øyeballer som viktige ingredienser.

 

Min Mening

 

Dette er noe av det dårligste jeg har sett noensinne, att denne filmen har fått 10/10 på filmlisten og 7.7 på imdb, det er for meg et mysterium.. alt er dårlig, ALT

 

1/10

:nei:

 

9/10 som Ramses sa! Den filmen er jo en av mine absolutte favoritter. Se etter filmreferanser (hør for eksempel på teksten som blir lest opp på kasetten, "The day the earth stood still"-referanse)!Slapstikken kan bli litt toskete til tider, derfor 9/10 i stedet for full pott.

Lenke til kommentar

hahaha.. javel

 

men hva er det som er så bra da?

 

er det de ultra dårlige monstrene?, ultra dårlige lydeffektene? eller er det de fenomenale skuespiller prestasjonene? er jo bare hyling og skriking og helt forferdelige filmeffekter.. nei i helvete heller om denne er noe bra

 

denne hører hjemme på badmovies.org

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
men hva er det som er så bra da?

Stemningen, kombinasjonen av å kunne få deg til å le deg skakk i et øyeblikk eller skremme vettet av deg i et annet, Bruce Campbell, Sam Raimi og 'flotte' spesialeffekter, ville nå jeg si.

 

---

 

The Killers - Spennende, god noir fra Siodmak som har tapt seg nevneverdig lite på nesten 60 år.

Den retrospektive fortellermåten passer aldeles glimrende, og er med på å sette et fint og intenst preg på filmen; man ønsker virkelig å finne ut hva som har skjedd og hvorfor. Utrolig er måten Siodmak presterer å lage et så avansert plott med kun en håndfull karakterer. 8/10

Endret av sep
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Vi må huske på at filmen er temmelig gammel da. Og plottet er rett fram, greit, enkelt og brutalt! En B-film men fortsatt fabelaktig!

 

+ at Bruce Campbell og Sam Raimi er blant mine favoritter i filmverdenen!

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...