Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Man on fire

 

Dette er en litt myk actionfilm, om en fordrukken eks-soldat som tar en middelmådig jobb som livvakt for en rikmannsdatter i Mexico. For den harde eks-soldaten Creasy (Washington) utvikler det hele seg til å bli mer enn en jobb, noe som vil komme til å få store konsekvenser for resten av livet hans...

 

La meg bare si en ting: Hvis man leter etter en underholdene film, som samtidig ikke er overfladisk, bør man lete seg frem til denne i nærmeste videosjappe asap. Den inneholder plenty av action, og Denzel leverer som vanlig på meget høyt nivå. Denne rollen bekrefter bare det jeg har ment lenge, nemlig at Denzel er en av verdens beste mannlige skuespillere nå om dagen. Anbefales varmt :)

 

8.8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

House of Whipcord (1974)

 

Mørk film som handler om en gjeng mildt sagt forstyrrede grupper mennesker som bortfører og fengsler kvinner som de mener har sluppet for lett unna i normale rettsinnstanser.

 

En av de bedre explotation-filmene jeg har sett. Her fokuseres det ikke på lesbiske scener i gjørmehull eller fangevoktere som er litt for glade i de innsatte. Denne filmen beskriver rett og slett en grusom institusjon hvor hver minste feil kan føre til grusomme konsekvenser. Well done Pete Walker.

 

7/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

The Longest Yard (2005)

 

Det er helt greit for meg at folk lager remakes, men ikke når remaken er en remake av en remake. Mean Machine var først uten med å gjøre originalen fra -74 på ny, og burde derfor hindret folk som Adam Sandler å lage enda en. Har du sett Mean Machine, har du sett denne. Sporten og hudfargen er byttet ut, that's all. 4/10

Lenke til kommentar

Seconhand Lions

 

Handling

 

Den beskjedne tenåringsgutten, Walter, blir tvunget av sin uansvarige alenemor å tilbringe sommeren på gården his sine rike og eksentriske onkler på landsbygda i Texas. Walter er ikke spesielt glad for å bli overlatt på en øde gård sammen med to gamle menn, mens onkel Hub og onkel Garth ikke er altfor entusiastiske over å måtte passe på en tenåringsgutt… spesielt når han ikke er vant til maskuline aktiviteter som jakt, fiske og våpen. Når Walter begynner å høre smådrypp om onklenes ville og løsluppne fortid, begynner å fortelle om ungdomshistoriene sine til Walter, kribler de etter å oppleve nye eventyr og å gjenskape noe av ungdomsfølelsen. Walter lar seg etter hvert rive med og sommeren og bekjentskapet blir langt fra så kjedelig som han hadde fryktet.

 

Min Mening

 

En fin film, ikke helt som jeg hadde trodd, men den var bra.. de to gamlinga spiller bra, eneste som skurra var scena der han gutten sier noe til onkel "hub", og han begynner å grine.. :no:, den scena var flaut dårlig.. men en koslig film.. anbefales

 

7/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Eyes Wide Shut

 

Kubricks siste film er helt utrolig; dialogene er til tider helt absurd, Cruise spiller sitt livs rolle (det samme gjelder Kidman), åpningsscenen (fram til barnevakten) er perfekt utført, jeg kan bare gjette hvor mange takninger Stan the Man forlangte for å få den endelige versjonen. Forvirrende til tider, men alltid vakker. Anbefales til Kubrick-fans.

9/10

Lenke til kommentar

Horí, má panenko

 

145_box_348x490.jpg

 

Milos Formans allegoriske fremstilling av den kommunistiske retorikken på denne tiden er presis, varm, morsom og tankevekkende. Filmens gode mottagelse i utlandet og faktumet at den ble ”forbudt for all evighet” i produksjonslandet, det tidligere Tsjekkoslovakia, ble essensielle faktorer for at Forman forlot Europa for et nytt liv i USA – fremdeles som filmskaper. Ta del i hans siste, og kanskje beste, film fra sin tid i Tsjekkoslovakia.

 

Manusforfatternes filmidé ble utviklet da de selv deltok i en fest for et branndepartement. Filmens skjulte politiske budskap kritiserer åpenbart Sovjetsamfunnet: Hvordan pågangsmotet og kampånden som hevdes og praktiseres av hvert individ blir nedbrutt av en korrupt styresmakt - som favoriserer enkelte, og overser majoriteten. Resultatet er ødeleggelse av kultivert handlemåte.

 

Filmskaperne portretterer overbevisende en slik styresmakt - om man setter skråblikket til - ved bruk av en subtil historie, innfløkt handlingsprogresjon og amatørskuespillere på rollelisten. Det er svært fornøyelig å se denne kaotiske gjengen holde på, samtidig som den er meget skremmende, når man setter i gang med å trekke parallellene mot den nevnte styresmakten.

 

Filmen tar for seg en basar som blir arrangert av det lokale brannvesenet. Komitéens gode intensjoner om å hedre sin brannsjef - som av aldersmessige årsaker går av – med en fest som inneholder loddgevinster og en skjønnhetskonkurranse, glir stadig lengre fra oppnåelse.

 

Alt går nemlig galt: Komitéen blir mer og mer opptatt av å finne deltagere til skjønnhetskonkurransen, enn å opprettholde sikkerheten til basaren. Som et resultat av dette blir loddgevinstene sakte, men sikkert stjålet, skjønnhetskonkurransen blir et eneste stort rot, og jaggu meg bryter det ikke ut en brann midt oppe i det hele. Komitéens svakheter og mangler kommer tydelig frem.

 

Dette er blant de bedre filmene jeg har sett, som tar i bruk politisk satire. En flott, morsom og ikke minst skremmende filmopplevelse.

Lenke til kommentar

Resident Evil Apocalypse

 

Har ikkje vore borte i spelet, men antar det er en god del bedre enn filmen, for den bør du styre unna.

 

Det er ikke spennende, det er ikke skummelt, det er ikke morsomt. Det ender opp i rot, blir heilt forvirra under filmen. Lukter "melking" lang veg.

 

I dette tilfellet så stemmer, spill til film er ikkje bra. :(

Lenke til kommentar
Eyes Wide Shut

 

Kubricks siste film er helt utrolig; dialogene er til tider helt absurd, Cruise spiller sitt livs rolle (det samme gjelder Kidman), åpningsscenen (fram til barnevakten) er perfekt utført, jeg kan bare gjette hvor mange takninger Stan the Man forlangte for å få den endelige versjonen. Forvirrende til tider, men alltid vakker. Anbefales til Kubrick-fans.

9/10

Jeg bare quoter Stefan. Det var rett og slett en herlig film. Merkelig? Ja, det er Kubrick vi snakker om. Ikke forvent noe annet. :love:

Lenke til kommentar

The Amityville Horror

Handler om en familie som flytter inn i et hus hvor det er onde ånder.(Ganske kort og godt, men gidder ikke spoile noe)

 

En litt småguffen film til tider, men jeg ble aldri skikkelig redd. Skvatt til noen ganger, men tror lydnivået på kinoen hadde en finger med i spillet angående den saken. For min del så virket det som om at slutten manglet en liten bit i puslespillet, men sånn jevnt over så var det en grei film.

 

6/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...