Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Fantastic Four (2005)

 

Regi: Tom Story

 

Handling: Fire superhelter må bekjempe den onde Dr. Doom

 

Fantastisk? Nei. For at det skal være ein action film så må det være action ikkje sant? Filmen falt ikkje i smak her, men sikkert fin film for familiens minste. Ein ting filmen skal ha er humoren, den er topp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Fantastic Four

 

Regi: Tim Story

Genre: Action

Aldersgrense: 11 år

 

Filmen "The Fantastic Four" stammer fra tegneseriens verden. Akkurat som i Batman Begins får vi historien om tilbivelsen av disse superheltene. Ulikt Batman Begins, skjer evolveringen i Fantastic Four nokså tidlig i filmen.

 

Et forskerteam på fem blir utsatt for radioaktiv stråling i verdensrommet. Vel hjemme, finner de ut at de alle har tilegnet seg superkrefter. Det er her den "morsomme" parten begynner. De forskjellige superheltene med sine forskjellige kvaliteter prøver å utforske sine horisonter. Kontroll over sine krefter har de ikke, og det hele blir ganske morsomt. Ettersom filmen heter The Fantastic Four, hører det vel også med at det blir en ond person. Klarer de til slutt å overvinne denne ondskapen?

 

Dette er en film med lett action og lett humor med en ikke veldig dyp story.

Filmen passer nok helst for de litt yngre ungdommer ned mot aldersgrensen på filmen. I kinosalen hadde vi et par små jenter og gutter som skrattlo, som hørtes ut som de var oppslukt i filmen. Anbefales ikke, avvises ikke.

 

Karakter: 5 / 10

Lenke til kommentar

The Chronicles Of Riddick

 

Hva Handler Den Om?

 

Vin Diesel tar igjen på seg rollen som den ettersøkte Riddick som stadig er på rømmen, hans anti-helteskikkelse fra kultfilmen Pitch Black. Riddick er på rømmen. Mens han flykter unna dusørjegere som er fast bestemte på å hove inn prisen på hans hode, befinner han seg plutselig i hjertet av en kamp som ikke er hans. Med Necromonger-erobrere som truer hele universets fremtid, er Riddick den eneste helten som vil kunne redde menneskeheten. Men vil han være interessert i å redde noe annet enn sitt eget liv? Med jordrystende spesialeffekter, utrolige actionscener i fantastiske verdener og en stjernespekket rollebesetning med bl. a. Dame Judie Dench og Thandie Newton, vil Riddick Krøniker rive deg med i en spenningsopplevelse du aldri har vært med på tidligere.

 

Hva Synes Jeg?

 

Synes det var en utrolig bra film, bra skuespill, en grei historie og utrolige råe spesialeffekter! en film verdt å se! hvis du liker slike filmer da

 

8/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events

 

Regi: Brad Silberling

Genre: Eventyr/komedie/fantasi

 

Violet, Klaus og Sunny Baudelaire er tre intelligente barn som mottar en beskjed om at foreldrene deres har dødd i en brann, og de har etterlatt barna en enorm formue som ikke kan brukes før det eldste barnet er myndig. Ansvaret for barna blir gitt til den grusomme Count Olaf (spilt av Jim Carrey). Barna finner fort ut at noe er fryktelig galt med denne slektningen av deres, han er nemlig bare ute etter å arve formuen deres! Filmen følger barna mens de prøver å komme seg bort fra Olaf, noe som viser seg å ikke være så enkelt som først antatt. Carrey storspiller i denne filmen!

 

Jeg ble iallefall overrasket, hadde ikke hørt forferdelig mye om denne filmen, men hadde planlagt å se den, og når jeg så gjorde det satt jeg igjen med en god følelse når rulleteksten dukket opp. Absolutt å anbefale, fantastisk skuespill av samtlige skuespillere, fin dialog gjennom hele filmen. Personlig ville jeg ha gitt 8/10.

Lenke til kommentar

Full metal jacket

 

Regi: Stanley Kubrick

Sjanger: Krigsdrama

 

Denne filmen er litt...merkelig, på mange måter. Den er som delt i to, med den første delen av filmen som foregår i en bootcamp for US Marines, og den andre som foregår i Vietnam. Det umiddelbare problemet jeg hadde med filmen er den siste halvdelen, hvor vi følger noen av personene fra bootcampen i strid i Vietnam. Jeg fikk rett og slett ikke noen medfølelse/noe engasjement for personene som deltok i siste halvdel. Personlig mener jeg at dette er noe av det viktigste i en krigsfilm, nemlig at du får en slags holdning og/eller medlidenhet for karakterene. Dette var noe som uteble totalt for min del, og dermed funket ikke siste halvdel av filmen noe særlig bra for meg.

 

MEN, når det er sagt, første halvdel er KNALL! Særlig drillsersjanten imponerte meg noe helt sinnsykt, han var faktisk troverdig skummel. Samme med Pyle, iallefall etter min mening. Og for noen fete sitater. "I don't know, but I've been told, eskimo pussy is mighty cold" :D

 

Overall vil jeg gi filmen 7/10, det som trekker ned er den siste halvdelen av grunner nevnt ovenfor.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

Tommys Inferno (mulige spoilers, men ingen store)

 

Filmen handler om tenåringen Tommy og kjæresten Maria. Tommy er kristen og vil ikke ha sex før ekteskap, mens Maria er klar til å ta forholdet ett skritt videre. Dessverre er Tommy vanskelig å overtale, så Maria dumper ham. Dette fører til kjærlighetssorg fra Tommys side.

 

Dette er nok en såkalt "fjortissfilm", så hvis du likte Bare Bea tror jeg nok du vil like denne. Jeg syns selv det var en helt OK film, den hadde sine morsomme øyeblikk (ikke så få heller), samtidig som den tok emnet seriøst. Karakterene var interessante, spesielt Tommys bestevenn Ahmed. Dette var en morsom sidehistorie om en meget liberal muslim som skriver erotiske noveller om Tommy og Maria og som starter en anarkistisk studiegruppe. Denne fyren kommer med en del morsomme kommentarer.

Det kom en liten twist på slutten som jeg selv føler var unødvendig, den passet rett og slett ikke inn, og virket bare som at den var der for å sjokkere publikum. Utenom det, var filmen underholdende og grei.

 

Jeg gir den en 6/10.

Lenke til kommentar

****SPOILERS AHEAD****

 

The Brain That Wouldn't Die

 

Please, let me die...

 

Dr. Bill Cortner er, som navnet tilsier, doktor og kirurg. Han tar eksperimentasjon ett skritt videre, og eksperimenterer med mennesker, på tross av advarslene fra hans far (samme yrke). Når så en bilulykke går galt, og hans forlovede mister hodet, pakker han hodet hennes inn i en jakke. Så bærer det avsted til lab'en, der han setter opp utstyret sitt. På mirakuløst vis, og ved hjelp av Cortner's maskiner, våkner hodet til live. Clever, hodet ligger på et "bord", akkurat høyt nok til at en person kan sitte på kne under. Så bærer det ut for å finne en donor som kan donere en kropp.

Hodet begynner etterhert å kommunisere med "noe" som også befenner seg der nede i kjelleren.

 

You're nothing but a freak of life! And, a freak of death!

 

Hva synes jeg:

 

Kjedelig, vil ikke si at filmen er verdig stempelet horror, men then again, den er noen titalls år gammel. Den har sine underholdene øyeblikk (chickfight mellom to strippere), og den er jo ganske morsom noen steder, dog på feil grunnlag. Allikevel er den litt kjedelig for min smak.

 

5.5/10

Lenke til kommentar

***SPOILER AHEAD***

 

Little Shop of Horrors

Seymour: I don't care what you need. Look what you've done, you not only made a butcher out of me but you drove my girl away....

Plant: Shut up and bring me food!

 

Det er her snakk om originalen fra 1960. Seymour Krelboyne er en klumsete, smådum og sjenert ung mann. Han står i fare for å miste jobben, men han kan få fortsette på en betingelse: Han har en unik plantevekts hjemme, og hvis han tar den med til butikken og får den til å overleve innen 7 dager, fortsetter han i jobben. Det ser imidlertid mørkt ut. Det ser ut som om planten ikke reagerer på gjødsel. Etter stengetid sitter han igjen og ser på planten. Akkurat i det han skal gå, stikker han seg på en skarpt tre. Hans egen plante blir helt vil, og ved syn av blod våkner den opp. Han fortår dette, og stikker seg i alle fingrene for å gi planten det den trenger.

 

Neste morgen blir han møtt av en uvanelig glad sjef, og en utrolig stor plante. Alt ser bra ut, men planten er ikke mett. Den må ha mer..

 

Hva synes jeg?

 

Veldig bra! Særdeles morsom, med en sprø humor som jeg ikke kunne unngå å falle for. Jeg lo høyt mange ganger, og skuespillerene spiller utrolig bra. Særlig tannlege-scenen falt i smak. En litt so-so slutt, men en veldig bra film.

 

8/10

post-199-1124188333_thumb.png

Lenke til kommentar

The Island

 

Denne filmen er fantastisk. Man blir så engasjert og oppslukt i begynnelsen at det er skummelt. Man lever seg fullstendig inn i filmen. Kameraføringen er utrolig bra... det virker som om hver eneste vinkel er gjennomtenkt. Action-scenene er ganske heftige de også. Steve Jablonsky har laget et helt fantastisk soundtrack som virkelig får frem steminga og preger filmen til de grader.

 

Det eneste som skuffer meg (og som skuffer meg virkelig også) er den noe opplagte slutten. Filmen slutta alt for brått etter min mening. Dette kunne de gjort noe større ut av.

 

4/6. Verdt å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...