Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Land of the Dead

 

mini_LandOfTheDeadOficialPoster.jpg

 

Land of the Dead er George A. Romeros hittil siste film hans berømte filmserie. Vi har fått vitne i de tre foregående filmene hvordan zombiesituasjonen har utviklet seg. I den tredje filmen(Day of the Dead) ser vi og at zombiene begynner å få tilbake noen av sine mer menneskelige trekk. Land of the Dead tar sted en god stund etter Day of the Dead og menneskene har nå begynt å returnere til sine mer eller mindre "normale" tilværelser.

Eller, det er ikke helt som før. I ruinene av krigen mellom menneskene og zombiene har noen rike forretningsmenn med Kaufman(Dennis Hopper) i spissen etablert en festning av en by hvor klasseskillet dominerer mer enn noen gang. Nede på bakken florerer det med narkotika, prostitusjon og gambling. Kaufman og hans mildt sagt suspekte forretningspartnere lever derimot det søte liv. Ved å ta seg betalt for å slippe folk inn i sin moderne Noas Ark har de arbeidet opp en betydelig formue.

Det eneste som holder det sarte samfunnet sammen er en gjeng leiesoldater ledet av Riley(Simon Baker) og hans høyre hånd Cholo(John Leguizamo). Jobben deres går ut på å kjøre utenfor byens elektriske gjerder i en armert bil(tenk: remaken av Dawn of the Dead) å hente forsyninger og andre goder.

 

Men, etterhvert så forandrer situasjonen seg drastisk, til det verre. I byen er det opprør på gang, og utenfor er de levende døde i ferd med å utvikle samhold og kommunikasjon seg imellom. Og når tingenes tilstand ikke kunne bli stort verre så bestemmer Cholo seg for å stikke av med den armerte bilen, og presse Kaufman for makt og penger.

Nå er det opp til Riley og soldatene hans å stanse Cholo, og samtidig beskytte menneskeheten mot en hær av intelligente zombier som er i ferd med å storme en dødsdømt by.

 

Ahh, dette har jeg gledet meg til. Som stor zombiefilmtilhenger så blir dette nesten årets filmatiske høydepunkt. Tenk, Romero kommer med ny zombiefilm, 20 år siden den siste ble sluppet ut. Men, dessverre så må jeg si at jeg ble litt skuffet av denne moderne zombiefilmen. Av en eller annen grunn så klarer ikke den ikke å fange den pressende, mørke atmosfæren fra de første filmene. Med en gang den begynner å etablere litt troverdighet så rives alt istykker av en teit one-liner, en grusom klisjè eller en morsomhet som heller hører hjemme i en Stephen Chow-film.

 

Er det en ting med Land of the Dead som irriterte meg så var det valget av rolleinnehaverne.

Dennis Hopper, Dennis Hopper. Mannen passer overhodet ikke inn i slike filmer(jmfr: The Texas Chainsaw Massacre 2) . Det eneste du sitter og håper på under filmvisningen er at Mr. Hopper skal dø en fryktelig død som gjerne inneholder grove seksuelle undertoner.

Cholo spilles av en skuespiller som rett og slett kan beskrives med et ord: søppel.

Etter Lou Diamond Philips så er John Leguizamo den verste latinamerikaneren som noensinne har vandret på jordens overflate.

Og som om det ikke er nok så er hovedrolleinnehaveren best kjent for rollen som Tom Summers fra Heartbreak High.

 

Da vi har stadfestet at skuespillerne var like malplasserte som Lou Ferrigno i Ping, la oss gå videre til selve plottet: Ok, her tok filmen meg på sengen. Jeg trodde jeg gikk til en to timer lang gorefest hvor helten til slutt kunne triumferende kutte hodet av den siste vandrende døde med en stor spade. Men, den gang ei. George legger hele filmen opp til å bli en slags metafor på dagens samfunn. Arbeiderklassen symboliseres av de beboerne av Fiddlers Green og zombiene. De blir undertrykt av de som sitter på toppen, dvs Kaufman.

Filmen preges i stor grad av skjult symbolikk, men jeg har ikke tenkt å ødelegge alt for dere ved å nevne flere.

 

Jeg likte egentlig ikke måten Romero portretterte zombiene på. Man skal nemlig ikke få sympati til en kjøttetende klump med muskler og dårlig tannhygiene. Jeg irriterte meg og grenseløst over zombiene konge; Big Daddy(!). Hvorfor er det kun han som tar initiativ til opprør, hvorfor er det kun han som har praktisk talt finner opp kruttet blant zombiene? Og hvorfor i #&"/¤&"( brøler han som Chewbacca hver gang en artsfrende faller om?

Chewbacca eller ei, filmen skal ha pluss for gode spesialeffekter. De levende døde ser bedre ut enn noengang.

 

Nå har det gått en drøy uke siden jeg så George A. Romeros Land of the Dead og følelsene er fremdeles blandet. På en side så er den en intelligent, utfordrende og spennende zombiefilm. Men, på den andre siden så er den en film som til de grader er fylt med klisjèer, idiotiske kommentarer(som absolutt ikke hører hjemme i en slik film) og ikke minst; malplasserte skuespillere.

 

 

Karakter:

5/10

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

The Football Factory

footballfactory.JPG

 

Dette er en film som omhandler hooligan- eller casualmiljøet i England. Vi møter Tommy Johnson og hans gjeng fra London. De er Chelsea-patrioter og lever for damer, alkohol og slåssing på lørdagskveldene. Filmen tar opp temaet om alt bråket er verdt det de driver med.

 

Skuespillerne leverer veldig godt og dialogene fungerer i beste britisk måte!

 

Teknisk er også filmen god. Klippene, fotoene og lyden er upåklagelig.

 

Nick Love har levert en kraftpakke av en film som beskriver hatforholdet mellom supportermiljøene i engelsk fotball!

 

Herlig!

 

(Tynn anmeldelse, men var vel mini det skulle være :D )

 

kar: 9/10

Lenke til kommentar
A Bittersweet Life: Ikke som forventet.

 

4/6

Mini er en ting, men litt mer enn det klarer du vel?

;)

 

A Bittersweet Life

 

Ble litt skuffet. Holdt ikke samme klasse som Oldboy og Sympathy For Mr Vengeance. Kankje ikke helt riktig å sammenligne den mot de 2 overnevnte da dette er en "lettere" utgave av de 2 overnevnte hevnefilmene (Sympathy For Lady Vengeance tror jeg ikke kommer til å skuffe). Trodde den skulle være mer voldelig og brutal som Mr Vengeance var. Var ikke så mange actionsekvenser heller. Jeg brydde meg heller ikke noe om karakterene i filmen da man ble for lite kjent med dem. Filmen skulle vist vare i rundt 2t 50m, men ble klipt ned til rundt 2t har jeg hørt. Kan hende at det hadde hjulpet iforhold til at man kunne bli litt mer kjent med karakterene i filmen.

Men filmen har et topp soundtrack.

 

4/6

Endret av Captain Charisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Eyes Wide Shut

 

Skammer meg litt over at jeg ikke har sett denne før, men heldigvis var det ikke så veldig mye å skamme seg over. Duoen Tom Cruise og Nicole Kidman suger ganske kraftig på film (og tydeligvis irl også). Begge er fantastiske skuespillere, men i denne filmen funket det enkelt og greit ikke. Hele greien varer i drøyt 150 minutt, men den kunne godt vart lenger, faktisk. Det er to ting som kan sies helt sikre om denne filmen: Dialogen suger og soundtracket er helt fantastisk. Til tider var filmen ekstremt nervepirrende og lydsporet har mye av skylden. En grei film å få med seg, men jeg unnet Stanley Kubrick en bedre avslutning på karrieren. 7/10

 

 

xXx

 

Personlig liker jeg Vin Diesel veldig godt og jeg er ganske overbevist om at alle som misliker ham kun baserer seg på denne filmen. xXx er noe av det verste makkverket jeg har sett. Jeg var veldig positivt innstilt til filmen i og med at jeg setter veldig pris på Vin Diesel som skuespiller og egentlig aldri har gått på en smell med en av hans filmer, men gud bedre for en smell xXx ga meg. Hele tonen i filmen er så hårreisende feil at jeg prøver å unngå å brekke meg hver gang dette blir poengtert. 2/10

 

 

Shark Tale

 

En helt vanvittig stjernespekket animasjonsfilm som jeg gledet meg veldig til ettersom legenden Martin Scorsese skulle ha en rolle i den. En typisk animasjonsfilm med referanser hit og dit til glede for dem som skjønner hvor de kommer fra. En veldig enkel film å se som faktisk også er veldig bra. Den kommer ikke helt opp på Finding Nemo-nivå, men nesten. 8/10

Lenke til kommentar
Eyes Wide Shut

 

7/10

Syns ikke helt omtalen og karakteren står i samsvar. Vil du si at et godt soundtrack kan redde en dårlig film opp til 7/10?

Legger man til utrolig med spenning, et omfattende tema og interessante karakterer, ender man på 10/10. Dette er en av de aller beste filmene jeg har sett, og uten tvil en av Kubricks beste. En film man kan tenke på i lang tid etterpå og få lyst til å se gang på gang.

 

For å oppklare én ting; Kubricks intensjon med filmen var ikke å skape naturtro og realistiske karakterer/dialoger, men snarere å få frem en spesefikk stemning rundt hele settingen som fremmet temaet.

 

Eyes Wide Shut er en reise gjennom seksuelle lyster og frykter sett fra mannens perspektiv. Det viser hvordan realitet og fantasi ofte kan gå hånd i hånd med et destruktivt utfall.

 

En klassiker! 10/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Eyes Wide Shut

 

7/10

Syns ikke helt omtalen og karakteren står i samsvar. Vil du si at et godt soundtrack kan redde en dårlig film opp til 7/10?

Jeg nevnte ikke alle de negative/positive tingene, men understreket de to elementene som gjør filmen til det den er. Tingen er at stemningen redder en del. Dessuten vet de fleste at det finnes filmer som blir bra uten at man helt kan sette fingen på hva som gjør den bra.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...