Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Moulin Rouge!

 

Utradisjonelt nok ble dette vors- og nach-filmen i går, selv om jeg var vel vitende om problemet med alkohol kombinert med heftige bevegelser og stikkende farger på skjermen. Hadde sett den en del ganger før, så jeg slapp å ødelegge opplevelsen man får av å se dette fantastiske verket. Luhrman er et filmatisk geni som er verdensmester på velkoreograferte verk som dette her. Kort sagt en vidunderlig opplevelse. Veldig slitesterk film. 9/10

Seriøst?

Veldig seriøst. Den er helt fantastisk, forutsatt at man tar den for det den er selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At Esben Selvig fra rappegruppa Klovner i Kamp har oversatt manuset bidrar ikke akkurat til å senke forventingene.

:dontgetit:

Det eneste som er morsomt med filmen er at den har "gangsterhumor", med et par innlagte halvmorsomme rapper og mye drittslenging. At en rapper sm er flink med språk (spesielt banning) oversetter manuset trodde jeg kom til å slo ut positivt. Men den gang ei.

Lenke til kommentar

Black Dog

 

Filmens handling :

Filmen handler om en ex trailer sjåfør som har sittet i fengsel og har etterlatt seg 9.000$ i gjeld. Han får et internt tilbud om en trailer jobb, som kan være med på og slakte gjelden hans. Han tar jobben, lite anende om at han frakter ulovlige våpen. Turen som skulle gå knirkefritt ender opp i en katt og mus lek, der Jack Crews(Patrick Swayze) må kjøre for livet for at lasten skal komme frem.

 

Hva syntes jeg om filmen :

Med blanding av action og litt treghet er dette en film som går veldig greit for de fleste og se. En god del skyting og eksplosjoner frisker opp filmen, og for dem som liker lastebiler er sikkert dette en helt grei film. Filmen var nok ikke av de beste jeg har sett, men den var heller ikke av de dårligste.

 

Karakter : 5/10

Endret av zuco~
Lenke til kommentar
og for dem som liker lastebiler er sikkert dette en helt grei film.

sinnsykt bra setning! :p

 

OnTopic:

 

Donnie Darko

 

 

b_donnie_darko.jpg

 

Handling:

Donnie Darko er en litt uvanlig tenåring. Selv om han ser og oppfører seg relativt normalt overfor sine venner/uvenner, blir han fort en annen når hans usynlige venn Frank dukker opp. Frank får Donnie til å utføre ulike oppdrag, som f.eks å oversvømme skolen. Etterhvert får Frank så mye kontroll over ham at Donnie blir en stor fare for både seg selv og hans nærmeste.

Frank har forøvrig på seg en kanindrakt.

 

Min mening:

Det var jammen på tide at jeg fikk sett denne filmen! I lengre tid har jeg ønsket å se filmen, og ventingen var ikke forgjeves. Jeg synes at Jake Gyllenhaal absolutt leverer varene i hovedrollen, og skuespillet ellers er meget bra. Filmen har også fått inn en del god humor når det gjelder de videoene med Jim Cunnigham.(spilt av Patrick Swayze)Jeg kunne vel skrevet litt mer men er trøtt å legger meg nå.

 

Karakter: En av de beste filmene jeg har sett på laaaang tid, og definitivt på top 15-listen min

8.8/10

Endret av gaute/NeO^^
Lenke til kommentar

The Final Cut

En virkelig fin perle som jeg ikke hadde hort noe om for jeg sa den i hylla @ Blockbuster's. Herlig scifi-thriller med solid og imponerende historie fra ukjente Naim, som kan vise seg a bli natidens Phil Dick. Jeg haper a se mer fra denne mannen i framtiden.

Anbefales til alle som liker Orwelle-esque ideer og en serios Robin Williams.

7.5/10

Lenke til kommentar

25th Hour

 

Hva handler den om?

 

hva ville du gjort dersom du hadde 24 timer igjen å leve i frihet? Vi møter Monty Brogan (Edward Norton) som opplever nettopp dette. Om 24 timer skal han i fengsel for å tilbringe de syv neste årene der. Monty selger nemlig dop på fritiden, men ganske typisk blir han avslørt omtrent samtidig som han har bestemt seg for å slutte. Men hvem angav han og hvorfor? Fremtiden ser mørk og usikker ut for Monty. Hva gjør han siste døgnet? Han bestemmer seg for å oppsøke sin far (Brian Cox), forsøker å finne ut av hvem som faktisk angav han, han må finne ny eier til sin hund, tilbringe tid sammen med sine barndomsvenner (Phillip Seymour Hoffman og Barry Pepper) mens det hele skal rundes av med en avskjedsfest arrangert av Montys overmenn i narkobransjen.

 

Hva synes jeg?

 

utraget om hva den hander om er tatt fra filmlisten.no ,som forøvrig ga filmen 9/10, men hva som er så bra med denne filmen skjønner jeg ikke.. måtte ta ett par pauser fordi den var så kjedelig.. "innholdet" hvis jeg kan kalle det det var greit nok, filmen er ganske virkelighetsnær og det er bra dialoger i filmen, men det skjedde heller minimalt, og da blir jeg så trøtt av å se på film.. :roll: så filmen havner midt på treet hos meg

 

 

5/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Batman Begins

 

batman_begins_poster_4.jpg

 

"If someone stands in the way of true justice, you simply walk up behind them and stab them in the heart."

 

Den genierklærte engelskmannen Christopher Nolan ble etter mye frem og tilbake den som skulle revitalisere myten om Batman. Etter mye komplikasjoner rundt både tittel og manus, kom produsentene frem til at Batman Begins var en fin tittel å kalle David S. Goyers manus om hvordan flaggermusmannen oppstod. Batman Begins er historien om hvordan det hele startet, men gjennom de andre mer og mindre vellykkede batman-filmer har vi allerede fått en del informasjon om hvem, hvordan og hvorfor. Det eneste Nolan skulle gjøre var å utdype.

 

"Now, if you'll excuse me, I have a city to destroy."

 

Christian Bale, en annen brite, endte opp som mannen i svart latex-trikot, etter å ha utkonkurrert folk som Guy Pearce, Ashton Kutcher (!), David Boreanaz, John Cusack og Jake Gyllenhaal for å nevne noen. Unge Bruce Wayne er vitne til det talentløse og unødvendige mordet på sine foreldre. Etter dette stikker selvtilliten og gjemmer seg under jorden, og hevnlysten sammen med skyldfølelsen triumferer i ungguttens sinn. Noen år senere stikker han av til østen og lever et enkelt liv der han må tøye lovens grenser for å overleve. Han blir plukket opp av en tvilsom type som går under navnet Ducard (Neeson) og blir avlet opp som en hardbarket hevner uten samvittighet eller respekt for andres og egne følelser. Tiden som læregutt passerer og tiden som den hevngjerrige prinsen av Gotham begynner.

 

"As a man, I can be destroyed. But as a symbol, I can be something... terrifying."

 

De andre Batman-filmene legger ikke sjul på alle de nyttige redskapene Wayne bruker som sitt alterego, men hvor i huleste kommer de fra? Fant han dem på selv, eller har hans trofaste butler Alfred tilfeldigvis en doktorgrad eller to i avansert ingenørkunst? Batman Begins gir deg svaret på dette og mye annet. På samme tid som logiske løsninger på Batmans nesten-uovervinnelighet legges fram, avdekker Christian Bale både en og to nye sider ved denne hemmelighetsfulle playboyarvingen Bruce Wayne. Naturlig som vann stiger både intellektuelle og emosjonelle aspekter ved karakteren Wayne frem og genuine følelser overvinner påtatt trang, noe som gjør Batman lettere å forstå. Batman Begins er en særdeles velspilt og vakker film med akkurat passe mye overnaturlighet. Slosskampene er kanskje ikke koreograferte og harmoniske, men jeg ønsker heller ikke å se Batman danse seg gjennom elendigheten som rår i Gotham by. Gi meg noe møkkete og lidenskapelig, slik at desperasjonen som har ligget gjemt alle disse årene tyter frem og danner en perfekt ramme på en nesten perfekt film.

 

Glem den grasiøse og overkule Batman, make room for Mr. Bale.

 

9/10

Lenke til kommentar

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

 

32b1a0d214ab895c3d1e9f90e687856f.jpg

 

Jeg for min del hadde aldri hørt om "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" å kom over filmen med en tilfeldighet.

-----------------------------------

 

Alien's kommer ned til jorden for å ødlegge våres planet, grunnen til dette er at dem skal bygge "space highway" å Jorden står desverre i veien. Vi møter Arthur Dent som lever et normalt å kjedelig liv. I mange år alltid har syntes bestevennen (Ford Prefect) hans har vært litt rar. Vennen hans er nemelig et romvesen som er en "hitchhiker", i det planeten sprenges redder Ford Prefect, Arthur ved å ulovlig haike til romskipene til romvesene som sprang jorden. Herfra begynner en merklig reise gjennom hele universet.

 

Filmen er så utrolig morsom at jeg ble nødt til å se den 2 ganger på samme kveld. Man møter på så utrolige merkelige personer og skapninger i filmen at jeg holdt på å le meg ihjel.

Som fks. Marvin:

marvin-figure-01.jpg

Marvin er en robot som er skapt med mennesklig deprisjoner, kort å godt, han syntes alt er leit, trist og kjedelig :!:

 

Jeg gir filmen 9/10, lenge siden jeg har ledd så godt av en film :w00t:

 

EDIT: Veldig bra anmeldelsen LarsP :thumbup:

Endret av haddis
Lenke til kommentar

The Hitchhikers Guide to the Galaxy:

 

1-27249.jpg

 

En vakker dag for 6 år siden satt en fjorten år gammel gutt nærmest grodd fast til godstolen med en bok mellom hendene. Den boken var ingen ringere enn Douglas Adams' The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Nå, 6 år senere har gutten blitt 20 og den den avdøde engelskmannens fantastiske visjon har funnet sin vei til det store hvite lerretet. Men, det har vært en lang ferd. The Hitchhikers Guide to the Galaxy var opprinnelig en serie med radioprogrammer som ble sendt på BBC sommeren 1978. Etter den tid byttet guiden medium. I tidsrommet 1979-1992 kom den store guiden ut i bokform. 5 Bøker ble det ut av radioserien og det er den første av disse, den selveste "The Hitchhikers Guide to the Galaxy" som nå kommer til en kinosal nær deg.

 

Historien starter på et lite idyllisk sted i England hvor vår alles helt, Arthur Dent akkurat skal sette igang med morgenritualene sine. Men, idyllen er kortvarig, for om ikke lenge så ligger nemlig Arthur demonstrativt foran en enorm buldoser. Huset hans skal rives for å gjøre plass til en ny motorvei.

Det er kanskje ikke et ukjent fenomen at ulykker sjeldent kommer alene. Og i Mr. Dents tilfelle så har han langt større problemer enn et par kommunale arbeidere. Ford Prefect, hans beste venn kommer nemlig for å advare han om at huset hans allerede er så godt som ødelagt, ødelagt sammen med resten av jorden.

Utrustet med et håndkle og en bok med store vennligsinnede bokstaver som former ordene "Don't Panic", så drar Arthur og Ford(som kanskje ikke er brite likevel?) vekk fra jorden i håp om å finne et blivende sted å oppholde seg. Hvordan kommer de seg av den dødsdømte planeten? De haiker selvfølgelig.

 

Som sagt, denne filmen har vært mitt hellige gral helt siden jeg leste bøkene. Verdens beste bok-serie skal overføres til verdens beste medium. Stort bedre kan det ikke bli... eller?

Først må jeg få lov til å bringe mine gratulasjoner over til Trondheim Kino som presterer å henvise dette mesterverket til en liten sal uten THX eller monsterlerret.

Men, imotsetning til de fleste andre science fiction-filmene ifra vår tid så trenger ikke Hitchhikers å spille på det visuelle og overdådige. (Men, mistolk meg ikke. Det er absolutt INGENTING å trekke når det kommer til CGI'en i denne filmen.) Den lever utmerket godt på god fortellertradisjon, fantastiske one-liners og ikke minst; et ekstremt fargerikt persongalleri.

 

Det har vært mye spekulasjoner rundt hvem som skulle fylle de mildt sagt sære figurene Douglas Adams lagde for over 25 år siden. Men, når beslutningen endelig hadde blitt fattet så hadde man følgende navn på papiret: Martin Freeman (Arthur Dent), Mos Def (Ford Prefect), Zooey Deschanel (Trillian), Alan Rickman/Warwick Davies (Marvin) og Sam Rockwell (Zaphod Beeblebrox). Og jeg har sjelden sett en bedre besetting av rollene.

Martin Freeman spiller gjennomsnittsbriten Arthur på en glimrende måte. Mos Def og Zooey Deschanel glir rett inn i rollene som Ford Prefect og Trillian. Men, de to største skuespillerprestasjonen blir levert av et stk manisk depressiv robot og galaksens president, som egentlig egner seg best til å ... forresten, glem det - han er udugelig.

Alan Rickman har spilt inn stemmen til Marvin,(Warwick Davies har fått æren av å vandre rundt med drakten) den konsekvent negative roboten som følger tafatt etter våre følgesvenner. Den usympatiske professoren fra Harry Potter har en stemme som passer perfekt til Marvins triste ytre og lever dermed 110% opp til de forventningene jeg hadde etter å ha lest boken. Den andre som fortjener en pris for sin innsats er Sam Rockwell som Zaphod Beeblebrox. Han kan faktisk ikke beskrives med ord, han må bare oppleves. Og ikke sammenlign han med vokalisten i Nickelback, det sømmer seg bare ikke.

 

Hitchhikers Guide to the Galaxy er velregissert, inneholder fantastisk CGI, er selvsagt hysterisk morsom og får de som har lest boken til å nikke erkjennende gjennom hele filmen. Men, det er en ting den ikke er, og det er lang nok. Filmen er rett og slett for kort. Jeg skulle ønske at den var minst 30 minutter lenger. 109 minutter er langt ifra nok til å oppsummere en bok hvor det hele tiden skjer ting slag i slag.

 

Men, alt i alt så er dette en film som lykkes 95% på det den prøver på; å overføre Douglas Adams' fantastiske bok over på lerretet.

 

 

9,0/10

 

Post Scriptum: Jeg er veldig trøtt og denne anmeldelsen vil sikkert også bære preg av det. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Men, de to største skuespillerprestasjonen blir levert av et stk manisk depressiv robot og galaksens president, som egentlig egner seg best til å ... forresten, glem det - han er udugelig. Warwick Davis har spilt inn stemmen til Marvin, den konsekvent negative roboten som følger tafatt etter våre følgesvenner. Den tidligere Leprechaun'en Davies har en stemme som passer perfekt til Marvins triste ytre og lever dermed 110% opp til de forventningene jeg hadde etter å ha lest boken.

 

Post Scriptum: Jeg er veldig trøtt og denne anmeldelsen vil sikkert også bære preg av det. :)

Warwick Davis var bare personen inni Marvin-drakten. Stemmen til Marvin kommer fra Alan Rickman (badguyen i Die Hard og Robin Hood: Prince of Thieves).

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig LarsP, helt enig i alle punkter. Skulle ønske filmen var noe lengre så de kunne ha tatt med det kanskje mest spektakulære - Restaurant at the end of the universe. Hadde vært artig å sett det på film.

Eneste jeg har å pirke på var at jeg trodde at Zaphod hadde to hoder som begge var synlige hele tiden (ved siden av hverandre, f.eks).

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar
Kunne ikke vært mer enig LarsP, helt enig i alle punkter. Skulle ønske filmen var noe lengre så de kunne ha tatt med det kanskje mest spektakulære - Restaurant at the end of the universe. Hadde vært artig å sett det på film.

Eneste jeg har å pirke på var at jeg trodde at Zaphod hadde to hoder som begge var synlige hele tiden (ved siden av hverandre, f.eks).

Vel, jeg venter på en film som heter nettopp det: "The Resturant at the end of the Universe". Slutten gav meg iallefall grobunn for å spekulere rundt en film nr.2. ;)

 

Haha, det tenkte faktisk jeg og på. Første gangen jeg så han så tenkte jeg bare: HVOR er det andre hodet? Men, det er kanskje ikke noe man kan pirke på, morsom løsning. ;)

Lenke til kommentar

House Of The Dead

 

Hva handler den om?

En gjeng ungdommer skal dra på et raveparty ute på en øy. De mister båten, men de treffer på 2stk som har en båt liggende ved kai. Selv om de fraber de om å dra til øyen så klarer de å overtale dem. Når de kommer frem så er alle menneskene borte. Etterhvert så kommer zombiene for å få seg en matbit. Og etter det så er det bare en masse gørrkjedelig pangpang. En meget lang, og ikke minst slitsom, skytescene der mange zombier blir tatt av dage. Vet ikke hva mer jeg skal skrive i frykt for å spoile filmen.

 

Min dom

En av de dårligeste filmene jeg har sett på lenge. For min del så var dette en "er ikke filmen ferdig snart" film. Man blir ikke engasjert i filmen og hvis noen av hovedfigurene dør så er det egentlig ikke så nøye. Styr unna spør du meg.

 

2/10

Lenke til kommentar

Phone Booth

 

phoneboot.jpg

 

Hva handler den om :

Stu Shepart (Colin Farrell) er en arrogant PR-konsulent som har løyet seg til suksess i New York. Hele hans liv blir forandres når han svarer på en telefon i en telefonkiosk som han bruker når han bedrar sin kone. Nå er han overlatt til den som ringte (Kiefer Sutherland), en usynlig snikskytter et sted på hustakene ovenfor, som holder ham som gissel med krav om at han skal si sannheten til sin kone (Radha Mitchell) og sin kjæreste (Katie Holmes). Selv om han stoler på sin rådsnarhet og den usannsynlige hjelpen fra en politimann (Forest Whitaker) for å komme levende ut av situasjonen, kommer Stus liv til å bli forandret for alltid. Denne originale og spennende thrilleren av Joel Schumacher er actionspekket og fylt av spenning når hele New York står stille i påvente av en dramatisk løsning.

 

Min mening om filmen:

Dette var en utrolig bra film. Og er en av de bedre filmene jeg har sett i det siste. Jeg følte en intens stemning gjennom hele , der jeg hele tiden satt på stolkanten og lurte på hva som skulle skje videre. Utrolig bra konsept, med masse flotte skuespillere. Har hørt at filmen vistnok skal være av det billige slaget, men man merker ikke noe av det i filmen. Anbefales på det sterkeste.

 

Karakter : 8.5/10

Endret av zuco~
Lenke til kommentar

Sahara

 

Sahara_A4_th_37607f.jpg

 

Hva handler den om

 

Når den berømte oppdageren Dirk Pitt finner en sagnomsust mynt som er knyttet til en historisk legende, opplever han sitt livs eventyr når han legger ut på en skattejakt gjennom noen av Vest-Afrikas farligste områder. På leting etter det lokalbefolkningen omtaler som "Dødens skip" - et forsvunnet skip fra borgerkrigen som skjuler en hemmelig last - møter Dirk og hans vittige medhjelper Al Giordino den vakre og dyktige Dr. Eva Rojas som tror at den skjulte skatten er knyttet til et større problem som truer verden rundt dem.

 

På jakt etter et skip ingen andre tror eksisterer, må Dirk, Al og Eva stole på sin sunne fornuft og sin fryktløshet for å lure livsfarlige krigsherrer, overleve det truende ørkenlandskapet og komme til bunns i begge mysteriene.

 

Han er en modig mann som bruker hodet like mye som musklene, og sammen med bestevennen Al legger han ut på en ferd som starter med gåten rundt et forsvunnet krigsskip fra den amerikanske borgerkrigens dager og ender i verdens største ørken.

 

Eventyrerne finner raskt ut at det forsvunne skipet er knyttet til en større krise som blir etterforsket av Dr. Eva Rojas. Hun er den typen kvinne Dirk ville falle for, har de selvsagt en flott kjemi seg imellom.

 

Min mening om filmen

 

Selv synes jeg filmen var ganske bra. Alle skuespillerene spilt over brukbart, spesielt Al - Spilt av Steve Zahn, mange morsom komentarer og skuespiller-prestasjoner underveis. Filmen holder speningen opp hele veien, og er morsom. Selv historien er bare en fabel, men fungerer veldig bra. Derfor:

 

8/10

 

 

PS: Dette er min første post i denne posten. Kjekt om noen kunne kommet med en liten komentar :)

 

Obs, skrev jeg forum? Mente denne Posten.

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...