Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jepp, visste at Criterion skulle gi ut filmen og jeg kommer definitivt til å kjøpe den. Når, er dog litt mer usikkert.  ;)

Nye Criterion-utgivelser har vel en dyrere prislapp enn vanlig 'gamle' Criterion-utgivelser?

Har forøvrig også en del andre 'Criterion-filmer' jeg må få kjøpt.

Ja, de helt nye utgivelsene pleier å ligge på rundt £18, altså litt over 200 kroner. Synker nok litt i pris etter et par måneder, noe som får prisen under tollgrensen. Hvilke andre Criterion-utgivelser tenker du på?

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eternal Sunshine of the Spotless Mind imdb

 

Litt merkelig å se Jim Carrey i en sånn rolle, men han gjør jobben veldig bra. Historiens oppbygning er veldig bra, og til tider forvirrende, på en bra måte. Føler ikke jeg kan si for mye om filmen, man må rett og slett bare se den. For min del var den hvertfall veldig inspirerende!

8-9/10

 

Finding Neverland

 

Jeg var litt spent på å se hva denne filmen hadde å by på. Desverre infridde den ikke helt forventningene, jeg hadde ventet meg noe annet. Men allikevel var det en bra film. Selv om ikke filmen aldri tar helt av, eller jeg er 100% i målgruppen så likte jeg den temmelig godt (antagelig mye fordi Jhonny Depp spiller hovedrollen).

7/10

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Jepp, visste at Criterion skulle gi ut filmen og jeg kommer definitivt til å kjøpe den. Når, er dog litt mer usikkert.  ;)

Nye Criterion-utgivelser har vel en dyrere prislapp enn vanlig 'gamle' Criterion-utgivelser?

Har forøvrig også en del andre 'Criterion-filmer' jeg må få kjøpt.

Ja, de helt nye utgivelsene pleier å ligge på rundt £18, altså litt over 200 kroner. Synker nok litt i pris etter et par måneder, noe som får prisen under tollgrensen. Hvilke andre Criterion-utgivelser tenker du på?

Selvfølgelig bortsett fra at prisen på Criterion'er i utgangspunktet er i US$.

Harakiri var på Amazon.com til $20,97 (som trolig var en feilprising; Blir interessant å se om de står ved det, den er i hvert fall tatt av sida nå: 'THIS TITLE IS CURRENTLY NOT AVAILABLE').

Billigst for øyeblikket er nok DVD Pacific til $27,70 + frakt (godt under mva-grensa: for øyeblikket NOK181,50 + frakt).

Lenke til kommentar
Selvfølgelig bortsett fra at prisen på Criterion'er i utgangspunktet er i US$.

Harakiri var på Amazon.com til $20,97 (som trolig var en feilprising; Blir interessant å se om de står ved det, den er i hvert fall tatt av sida nå: 'THIS TITLE IS CURRENTLY NOT AVAILABLE').

Billigst for øyeblikket er nok DVD Pacific til $27,70 + frakt (godt under mva-grensa: for øyeblikket NOK181,50 + frakt).

 

Ja, men jeg handler som regel kun fra Europeiske nettsteder, og de oppgir som oftest prisene i £ eller €. Blitt en vane å regne summen utifra de valutaene. Men det blir absolutt interessant å se an prisen fra Amazon, ja. Hvordan er leveringstiden fra DVD Pacific? Var jo en hyggelig pris de hadde satt opp, iallfall.

Lenke til kommentar
Ja, men jeg handler som regel kun fra Europeiske nettsteder, og de oppgir som oftest prisene i £ eller €. Blitt en vane å regne summen utifra de valutaene. Men det blir absolutt interessant å se an prisen fra Amazon, ja. Hvordan er leveringstiden fra DVD Pacific? Var jo en hyggelig pris de hadde satt opp, iallfall.

DVD Pacific har svært hyggelige priser, ja. Criterion for knappe 120,- Har desverre aldri handlet derfra selv, så jeg burde egentlig ikke uttale meg. Leveringstiden bestemmer du til en viss grad, men det koster. Mer info her.

Ellers kan sikkert scarface^ utdype mer. :)

 

Det er ikke så mange Criterion-utgivelser jeg venter på, så egentlig handler det vel om å kunne bestemme seg.

Iallfall, jeg venter på Le Salaire de la peur, som slippes ved slutten av året. Shichinin no samurai skal visstnok også slippes i en to disc utgave. Alle Kurosawa-utgivelsene, Dai-bosatsu tôge, Suzuki-utgivelsene, Cronenberg-utgivelsene, samt mye annet snacks, står vel også på listen min. :shrug:

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Batman Begins

Oh yes. Dette har jeg ventet pa siden jeg forst sa Batman Forever. Etter nedturene BF og B&R har vi endelig funnet skuespilleren og regisorren som klarer a gjore Batman til det Batman er: den beste superhelten noensinne. Hvorfor er han den beste? Fordi han ikke er usynlig eller sterk eller super pa noen mate, han er menneskelig. Det var ikke radioaktivitet som skapte ham, det var hat, og det var tanken pa hevn, og det far vi virkelig vite i denne filmen. Takket vaere den briljante maten a legge opp filmen pa, der Batman ikke plutselig dukker opp, men formes over arene Wayne reiser og opplever blir han mer personlig.

Det er ikke tvil om at det ligger en god del intelligens bak denne filmen, Nolan er en fantastisk regissor som taklet overgangen fra liten, intelligent film til storslatt actionfilm uten a miste "integrity" eller kontroll over settet. Bale er den beste Flaggermusmannen jeg har sett (noe han selv konstanterer med trykket i utsagnet "I'm Batman", mot Michael Keatons "I'm Batman"). Stjernespekket og aldri kjedelig, denne filmen traff midt i blinken for en gammel Batman-fan som aldri ble imponert av Governator som Freeze eller Nicholsen som Joker. Scarecrow er forresten det absolutt ekleste jeg kan forestille meg av Batman-skurk, og han var kronen i dette morke mesterverket. Lyssettingen var perfekt, skyggene var perfekte, det var rett og slett ikke mye a klage pa. Men litt var det.

Tempoet i begynnelsen var noen hakk for raskt, av den enkle grunn at det var mye historie og liten tid, og det gjor begynnelsen litt for rask og "actionete" (yay for nye ord). Det var ogsa rester etter den torre humoren til Clooney i noen av kommentarene, og det odela litt for den morke tonen jeg er sa glad i. Ellers er filmen sa naermt perfekt som man kan fa en action/superheltfilm, og jeg (og mange andre) har ventet leeenge pa denne filmen.

9/10

Lenke til kommentar

Fantastic 4

Tullete superheltfilm, irriterende karakterer (Johnny er den styggeste personen noensinne filmet, fy faen for et arrogant svin). Ellers finner vi latterlig blue/greenscreening, ikke-fullt-sa-skjult-reklame og platt dialog.

Den far en fantastisk 4/10

 

edit:

Saw

Jeg har fatt hore at den er bra. Egentlig ikke. Jeg har fatt hore at den er skummel. Egentlig ikke. Den var ikke sa veldig noe, for a vaere aerlig. Den var faktisk til tider ganske kjedelig. Jeg vet at jeg ikke er den eneste som hadde en liten anelse ang. identiteten til Jigsaw, og sjokket var ikke sa veldig sjokkerende. Han som lignet pa Tim Robbins var ok.

5/10

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Sin City

 

pgre.jpg

 

Basin City – byen der kriminalitet og korrupsjon florerer i full åpenhet, uten tilbakeblikk og med gjennomførelse på den hardeste, mest brutale måten. Dette har skaffet byen det passende kallenavnet Sin City. Filmen adapterer tre av Frank Millers tegneserienoveller; "The Hard Goodbye", "The Big Fat Kill" og "That Yellow Bastard" - i den rekkefølgen.

 

Historiene er slått sammen til én film, men de har ikke mye med hverandre å gjøre. Det er enda godt, for én historie på over to timer med hardpumpet action ville rett og slett blitt for mye. Filmens strukturoppbygning minner skremmende om Tarantinos Pulp Fiction. Ikke så veldig overraskende, da Robert Rodriguez’ ’veileder’, om du vil, er nettopp Tarantino. Ufriskt? Svært, men som sagt nødvendig…

 

De stadige adapteringene av tegneserier har virkelig skutt til værs etter X-Men lyktes på markedet. Mange forskjellige skurker og helter ble portrettert, men en fellesnevner forble – lyspunkt - håp - og lykkelige utfall. Sin City bryter denne sirkelen. Den gir iallfall sirkelstreken en liten kurve. Tegneseriens dysterhet, hardhet og mangelen på lykkelig slutt, blir prinsippfast fulgt av Rodriguez og medregissør Miller selv. Friskt? Ja.

 

Den ytterliggående tegneserieestetikken blir adaptert til lerrettet med ekstrem bruk av digitalteknologi. Dette skaper slående likheter mellom tegneserien og filmen selv. Det gir overflod med godterier for øynene. Svart/hvitt-bilder preger den største prosentdelen av bildene, men brytes av fargesprakende elementer som eksempelvis kjoler, sko og/eller blodpøler. Tøft, lekkert.

 

Men faller det hele under kategorien film-noir? Vel, den sjangeren kraftig, men grunnprinsippene for den er der. Forskjellen er at Sin City er på steroider, ekstreme steroider. Respektløst for sjangeren? Diskutabelt. Passende? Jo da.

 

Favorittdelen min av filmen er uten tvil en kannibalsk ‘Frodo’ - Elijah Wood. Jeg ble også glad for å se at en av mine barndomshelter, Mickey Rourke, endelig har kommet seg opp av grøfta. Godt å se deg igjen, Rourke. Veldig godt.

 

Hiroshima av testosteron, vakre bilder og kvikke dialoger. Likevel er ettersmaken heller blass.

Lenke til kommentar

B0009KQP6Y.01.LZZZZZZZ.jpg

 

http://www.imdb.com/title/tt0431447/

 

Uten tvil noe av det dårligste jeg har sett på film. Filmen begynner med at en fyr titter på at en annen fyr tafser på et par pupper. I kikkert. Plutselig, uten forvarsel: et jordskjelv. Kikkert-fyren faller ned fra treet sitt, og de to tafse-menneskene stikker bort til ham. Plutselig ser de en hule i fjellet, hvor det tidligere ikke var noe. Her finner de noe gull, og plutselig! En falsk flaggermus som hopper på damen, og så kommer en dårlig 3d-studio-alien hoppende på trekløveret og kapper dem opp i små fillebiter.

 

Dette var bare en drøm, og damen som drømmer dette våkner opp, skrikende. Hun er låst inne på et mentalsykehus. Hun har visstnok vært i denne overnevnte situasjonen tidligere, og nå vil "the government" få henne til å bli med en haug med leiesoldater og fakke denne alien-tingen.

 

Her blir det virkelig dårlig. Leiesoldatene overspiller, alle som én. De camper i rosa-lilla 2-manns-telt. Mikrofoner dupper ned i synsfeltet. Lorenzo Lamas flyr i et helikopter for å redde disse leiesoldatene, i et lite leke-helikopter. Independence day-alien-i-area-51-som-kontrollerer-et-menneske-og-snakker-via-denne-scenen blir plagiert, med "RELEAASE MEEE!" på slutten.

 

En virkelig kalkun. Liker man sånt, 10/10. Hvis ikke, 2/10.

Lenke til kommentar
Saw

Jeg har fatt hore at den er bra. Egentlig ikke. Jeg har fatt hore at den er skummel. Egentlig ikke. Den var ikke sa veldig noe, for a vaere aerlig. Den var faktisk til tider ganske kjedelig. Jeg vet at jeg ikke er den eneste som hadde en liten anelse ang. identiteten til Jigsaw, og sjokket var ikke sa veldig sjokkerende. Han som lignet pa Tim Robbins var ok.

5/10

Og det verste er at dette er en av de bedre filmene jeg har sett i denne sjangeren. Litt trist igrunn. :roll:

Lenke til kommentar

Windtalkers

Regi: John Woo

Årstal: 2002

Genre: Krigsfilm

 

Filmens handling

I det brutale slaget om Saipan under den andre verdenskrig ble marinesoldatene Joe Enders (Nicolas Cage) og Ox Anderson (Christian Slater) tildelt oppgaven å beskytte de Navajoamerikanske "kode-praterne" Ben Zahzee (Adam Beach) og Charlie Whitehorse (Roger Willie). Disse "kode-praterne" ble trent til å bruke en spesiell militær kode basert på Navajospråket. Dette var den eneste koden japanerne ikke klarte å knekke, og ble en medvirkende faktor til seieren i Stillehavet. Marinesoldatenes mål var å beskytte koden for enhver pris, men etterhvert som krigen skred frem ble det spørsmål om hvor langt marinesoldatene var villige til å gå for å forhindre at koden falt i fiendens hender? Windtalkers, regissert av John Woo (Face Off, Mission Impossible 2), er bygget rundt en sann historie om heltemot og oppofringer.

 

 

Kva synes eg om filme?

 

Rambo.

 

Liker man å sjå endelause scener med eksplosjoner, vold, halshugging, dreping av medsoldater så fungerer denne filmen bra. Gud veit kor mange eksplosjons scener med slow-motion filmen inneheld. Godt utgangspunkt men historien kunne vore fortalt så mykje bedre. Ellers så har man Nicolas Cage, Christian Slater og Peter Stormare på rollelisten.

Lenke til kommentar

War of the Worlds

 

 

Starten og godt underveis i hele filmen er veldig bra! Det lå ann til å bli de nyere tiders "katastrofe" film, men dessverre, så er slutten så utrolig tåpelig og rask at den gir ingenting.. Veldig synd at en så spennende og bra lagd film skal ende på en så talentløs og så kjapp måte..

 

4/6

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

Mystery Science Theatre 3000: The Movie (1996)

 

mst3k.jpg

 

Regi: Jim Mallon

 

Medvirkende: Trace Beaulieu, Michael J. Nelson, Jim Mallon m.fl

 

Hva handler den om?

Mystery Science Theatre-konseptet(er opprinnelig en serie) er ganske så enkelt. En gal professor har plassert en mann i en satelitt høyt oppe i atmosfæren. Her viser han den stakkars mannen noen av de verste filmene i historien. Målet er å få han til å bli gal og dermed et perfekt drapsvåpen. Vi ser filmene sammen med de som en slags flue på veggen. Kommentarene sitter løst og humoren er av en annen verden. I MST3K: The Movie er det filmen "This Island Earth (1955)" som står på menyen.

 

Hva synes jeg om den?

MST3K er av mine favorittserier av to enkle årsaker. #1 de sender noen av de beste filmene i historien og #2 de er fantastisk flinke til å gjøre narr av filmene.

 

Det som får en episode til å stikke seg spesielt ut er kvaliteten på den filmen de skal se. Og her er MST3K: The Movie litt uheldig. "This Island Earth" er dessverre ikke sååå dårlig. Men, kommentarene er uansett fornøyelige. Anbefaler alle her å sette seg ned å se på serien bak denne filmen. Den er fantastisk.

 

Karakter:

7,5/10

Lenke til kommentar

Er egentlig helt enig med deg LarsP på dette punktet; This Island Earth er ikke helt av den samme hm-um, 'verdien' som filmene i serien. Den er jo egentlig en gammel sci-fi klassiker, og forløperen til Star Trek, Star Wars etc. En bra b-film, liksom. Grunnen til at de valgte denne var mer av kommersielle grunner da selvsagt. De ville nå et større publikum. Derfor måtte de velge en mer kvalitets-dårlig-film. Det skurrer litt da, fordi konseptet blir litt vannet ut. Filmen ble jo aldri en suksess heller da.

Ikke i den grad som serien. Aldri forstått hvorfor de aldri tok Plan 9 From Outer Space istedet, det virket jo nesten selvinnlysende. Kanskje litt for opplagt da. Den filmen nådde jo kultstatus uten deres hjelp uansett da.

 

S,

Lenke til kommentar
Aldri forstått hvorfor de aldri tok Plan 9 From Outer Space istedet, det virket jo nesten selvinnlysende. Kanskje litt for opplagt da. Den filmen nådde jo kultstatus uten deres hjelp uansett da.

 

S,

Poeng. Det er merksnodig. Kunne jo også vurdert enten Monster A-Go Go eller Manos da begge de episodene er utrolig gode. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...