Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd

Regi Troy Miller

Genre: Komedie

Årstal: 2003

Handling

Harry slutter heimeskulen, det same gjer Lloyd. Det er tid for college. Vi følger To utruleg dumme gutter...

Kva synes eg om filmen?

Til tider morsom, men ikkje så bra. Dumber and Dumber, den som kom i 1994 er bedre.

Endret av Kjet!l^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Foresten scarface^/wh1te: Hvor skaffet dere Ilsa-filmene?

Spør Scarface^, jeg lånte den av ham. Han er ekspert på lyssky filmsider...

Lenke til kommentar

Tror jeg kjøpte pakken med 3 av filmene fra DVDPacific. Du får dem for ca samme pris på DeepDiscountDVD. Hviken side som bruker minst tid på å frakte filmene er jeg ikke sikker på. DVDPacific pleier hvertfall å bruke ganske lenge. Du kan og kjøpe Ilsa alene, men for et par dollar mindre. Da er det nesten like greit å kjøpe hele pakken.

Scanbox prøvde jo nylig å få de utgitt her i Norge, men har faktisk fått problemer med Medietilsynet... Trodde de hadde roet seg med slikt tull.

Edit: Du fant frem selv ja :p

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Dazed and Confused

Bekymringsløs og helt fri for komplikasjoner. En ganske enkelt genial film om det enkle ungdomslivet på 70-tallet. Etter et par minutter slutter man å vente på det triste/dramatiske vendepunktet for man vet det aldri kommer. En fantastisk film helt enkelt. 10/10

A Better Tomorrow

Jeg har aldri helt skjønt hva folk ser i John Woo og denne filmen forandret ingenting. En simpel Hong Kong-produsert mafiosofilm med Woos sedvanlige hovedrolleinnehaver Chow Yun Fat som selve definisjonen på hardhaus. Greit nok, filmen er nesten 20 år gammel, men så vidt meg bekjent leget ikke kulehull i magen seg selv ei heller hadde man en milliard kuler i pistolmagasinet på den tiden. Og ikke kall det filmmagi, kall det heller mangel på talent. 5/10

Lenke til kommentar

Batman Begins (2005)

Filmen begynner daarlig, men blir bedre etterhvert som handlingen kommer frem. Batmobilen er ekstrem fin bil. En av de beste filmene jeg har sett. Anbefaler dere alle til aa se filmen naar den kommer paa kino i Norge.

Terningkast 6/6

(Er i usa naa, saa jeg har ikke lastet den ned, nei)

Lenke til kommentar

Villmark

15120431615cn.jpg

Regi Pål Øie

Genre Grøsser

Årstal 2003

Handling

TV-selskapet Real TV skal om kort tid lage en realityserie hvor deltakerne skal overleve uten hjelpemidler i ødemarken. For å sveise teamet sammen bestemmer sjefen Gunnar (Bjørn Floberg), at staben skal utsettes for det samme. Han tar dem med til en hytte langt inne i skogen, der de fem skal klare seg en helg uten medbrakt mat, mobiltelefoner og sigaretter. Teamet, som består av Lasse (Kristoffer Joner), Per (Marko Kanic), Elin (Eva Röse) og Sara (Sampda Sharma), følger noe motvillig med.

Lasse og Per snubler etter hvert over en forlatt teltplass. Telt, mat og klær ser urørt ut, men Lasse får en ekkel følelse. Og når Per finner liket av en ung kvinne i tjernet er uhyggen et faktum. Gunnar presser Lasse og Per til å holde kjeft om det de har oppdaget til turen er over, men ikke lang tid etter går det opp for dem alle at de befinner seg i den største fare.

Skogen lukker dem inne og når mørket faller på begynner skremmende ting å skje

Kva synes eg om filmen?

Fytti helvete, denne var skummel.

For det første er det veldig spennande for meg, då filmen blei spelt inn 20 km frå der eg bur. Kaupanger kryr jo forsåvidt med treer så, fin plass og spele inn denne filmen.

Skodespelarprestasjonane var veldig gode. Kamerbruken var god. Storyen er ikkje verst, og den er reel. Rollefigurane skaper humor og stemning, samt omgivelsane.

Nokre irritasjonsmoment er at karakterane er litt dumme. Filmen stoppar noko brått, litt meir utgreiing hadde vore fint. Kjem sikkert til å ligge å gruble på senga over alt som skjedde, dei mange spørsmåla som ikkje man får svar på. ;)

Satt med hjertet i halsen gjennom heile filmen. Dette er den filmen som er mest skummel av dei grøssarane eg har sett.

Kjempegod norsk lavbudsjetts film.

5/6

Lenke til kommentar

Sin City

Regi Robert Rodrigues & Frank Miller (med QT som gjest)

Genre Film-Noir

Årstall 2005

Handling

En samling småfortellinger basert på Frank Millers tegneserie ved samme navn.

Den perfekte tegneserie adaptation til film. Blåser hodet av Spiderman, X-man, Batman og alle andre "-man" filmer du har sett noengang.

Visuellt utrolig film med enkle, men sterke effekter som er med på å gjøre filmen til det helt spesielle. Den til tider så subtile (og til tider ikke så subtile) bruken av farger i en ellers Svart-hvitt film er det som gjorde filmen for meg.

Mer narrativ voice over enn replikker, scener som tatt ut av tegneseriene, rå vold som forsterkes, men samtidig gjøres mindre graverende på grunn av tegneseriestilen og de dystre, bittelitt klisjefyllte historiene gjør denne filmen til en vinner i min bok

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

*Spoilers*

Sleepaway Camp III: Teenage Wasteland (1989)

Sleepaway%20Camp%20III%20Teenage%20Wasteland.jpg

Oppfølger nummer to til den fabelaktige filmen om en kjønnsforvirret morder på en sommerleir. I likhet med Friday The 13th-filmene så har Sleepaway Camp serien utviklet seg fra å være mystisk og stemningsfull, til å bli klisjefylt og hjernedød. Men dette er absolutt grei underholdning!

Morderen tar i bruk mange forskjellige, og til tider svært oppfinsomme, drapsmetoder. Alt fra stokk og stein til ild, pistol, tau, teltplugger (!) og selvsagt den obligatoriske gressklipperen.

Hjernedød underholdning som passer perfekt når du ikke orker følge med. Og hvem kan vell motstå en film hvor det allerede etter fem minutter har blitt blottet tre forskjellige fine puppestell?

3/6

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

The Last House on the Left (1972)

B000068IEU.01.LZZZZZZZ.jpg

Dette er debuttfilmen til Wes Craven, og det merkes at han har talent. En veldig ekkel film, uten noe særlig visuelle scener. Merkelig nok er den klippet i de fleste land, til og med forbudt i noen. Det er utrolig hvordan Craven får frem sinne i deg når du ser denne filmen. Krug og gjengen hans er noe av det ondeste jeg har sett på film, og jeg skulle gitt mye for å få denge litt på dem.

Uheldigvis var versjonen jeg så klippet, men jeg skal gå til innkjøp av en usensurert versjon så fort jeg for penger. Dette er en av de desidert beste filmene jeg har sett, og jeg kommer til å se den mange ganger i fremtiden.

Edit: Jeg må også nevne at filmmusikken er helt genial.

6/6

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

The Hills Have Eyes (1977)

hills1.jpg

Etter suksessen med The Last House on the Left bestemte Wes Craven seg for å ikke lage flere skrekkfilmer. Men 5 år senere poppet altså The Hills Have Eyes frem. Forventningene mine var kanskje litt for høye, så jeg ble ganske skuffet. Filmen er veldig ulik Cravens debbutfilm. En veldig fascinerende historie, men den burde utdypest litt mer.

Filmen bygger seg opp ganske sakte, og når den først starter blir det for mye av det gode. Men det er hele tiden veldig spennende, og til tider ganske nervepirrende.

Selv synes jeg filmens slutt var helt bedriten, men jeg har hørt andre si at den er genial. Så her finnes det nok flere måter å tolke en film på.

Så må jeg også nevne det at mannen på filmomslaget, Michael Berryman, faktisk ser slik ut. Han lider av den sjeldne sykdommen Hypohidrotic Ectodermal Dysplasia, og har derfor verken fingernegler, hår, svettekjertler eller tenner.

4/6

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Meet the Fockers (2004)

poster1_full.jpg

Dette er et klassisk eksempel på den typen filmer jeg ser på jobben. Den er lys og den krever ingen konsentrasjon. Lett og ledig hopper den frem, med ingen bekymringer i verden. Det er mange morsomme scener, men det spilles kanskje litt for mange vitser basert på familiens etternavn.

Hvorfor Robert De Niro og Dustin Hoffman takket ja til denne filmen, har nok gått meg hus forbi. Ben Stiller, derimot, har jeg full forståelse for. Barbra Streisand er irriterende som vanlig.

En del logiske brister, men det gjør ingenting i denne typen film. Rett og slett en feelgood-film som du mest sannsynlig kun ser èn gang.

3/6

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Harakiri ( Masaki Kobayashi , 1962 )

Harakiri er uten tvil en fantastisk film. Alt fra det kinematografiske til regien er nær perfekt.

Spesielt bet jeg meg over kameraføringen, som nesten kan minne om det man ser Tarkovsky's STALKER. Det vil si sakte men avslørende kamerarbeid, som er svært godt utført og passer perfekt til filmens mørke tone.

Tematikken er også svært unik; oppgjør mellom samuraienes regler, livet og døden.

9,5/10

Big Fish ( Tim Burton , 2003 )

En, i mine øyne, svært gripende film om livet og døden. Vi får virkelig se hvordan historier og ting kan tolkes så forskjellig.

Karakterene er vidunderlige, skuespillet er godt, musikken er vakker og tilstede akkurat når den skal være det og det hele underbygges av en nesten melankolsk undertone. Tim Burton er uten tvil en svært dyktig regissør.

10/10

Dr.Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb ( Stanley Kubrick , 1964 )

En evig klassiker jeg har sett mange ganger før.

Regien, tematikken, skuespillet, parodieringen og ikke minst Peter Sellers er rett og slett perfekt.

Peter Sellers gjør uten tvil sine beste roller noensinne; Dr.Strangelove - Skremmende men helt sinnsykt morsom, kpt. Mandrake - forsiktige og snusfornuftig og Presidenten Merkin Muffley - Autoritær og en artig person i telefonen.

10/10

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Collateral

Hva handler den om

Max (Jamie Foxx) er drosjesjåfør i Los Angeles. En kveld, etter å ha jaktet på En Natt Med Herlig Sex (Jada Pinkett Smith), setter Vincent (Tom Cruise) seg inn i bilen. Han er leiemorder og har fem oppdrag å utføre denne kvelden. Da det første ikke går helt som planlagt blir det Max sin jobb å kjøre Vincent rundt for å fullføre de fire siste

Hva synes jeg

tynn historie og det høres kansje ikke særlig spennende ut, men likevel så klarer Micheal Mann og få til en utrolig bra film ut av det, bra dialoger, bra kameraføring og en spesiell atmosfære(hele filmen foregår på natta i los angeles) gjør denne filmen helt rå.. Tom Cruise spiller den kalde Vincent utrolig bra, dette er en film du bør ha sett!

10/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Harakiri ( Masaki Kobayashi , 1962 )

Harakiri er uten tvil en fantastisk film. Alt fra det kinematografiske til regien er nær perfekt.

Spesielt bet jeg meg over kameraføringen, som nesten kan minne om det man ser Tarkovsky's STALKER. Det vil si sakte men avslørende kamerarbeid, som er svært godt utført og passer perfekt til filmens mørke tone.

Tematikken er også svært unik; oppgjør mellom samuraienes regler, livet og døden.

9,5/10

Ah, fått anbefalt den selv. Criterion vil gi ut filmen i august, om du ikke allerede visste det. Da skal man gå til innkjøp av den, 'sant? Det skal jeg, iallfall. :)

Lenke til kommentar

Tre filmer denne gangen, vi hadde en liten comedy film festival.

Napoleon Dynamite

Morsom. Hysterisk morsom. Saer, merkelig, uventet, lavbudsjettsfilm som sprengte alle grenser for hva som kan gjores med mindre summer. Denne filmen er ikke bare morsommere enn alt jeg har sett for, den er morsommere enn alt som noengang vil komme. Det sies at humor er det uventede, og a mene at dette er en tierfilm selv om regien, skuespillet og alt det andre man pleier a male en film med er ganske (under) middels var ganske uventet, men etter a ha sett denne filmen 4-5 ganger uten at den er blitt mindre morsom har jeg bare en ting a si:

You wanna play me?

10/10

The Incredibles

Jeg hadde sett den for uten at jeg likte den, men siden sa mange andre likte den ga jeg den en sjanse til. Jeg vet ikke om det var fordi jeg var trott eller at jeg sa den pa PC i shitkvalitet (I promise, nevermore), sa var denne filmen mye bedre enadre gang. Hysteriske oyeblikk med inside jokes fra andre superheltfilmer/comics, diverse obskure vitser som man sikkert ma se filmen flere ganger for a se (Nomanisan Island), spot-on med Coach som pappa og Sam Jackson som Frozone gjor denne filmen til solid underholdning for hele familien, inkludert meg. Men fysj, sa overvurdert.

7/10

Jerry Seinfeld: Comedian

Jeg ble skuffet. For alle som har sett traileren: den er mye bedre enn filmen. Hele konseptet er merkelig; filmen handler ikke om a finne ut hvordan Seinfeld og Adams kommer pa vitsene sine, eller hvordan de ser pa livet, den handler kun om hvor vanskelig det er a vaere komiker. Det er nesten som om de prover a fa sympati, fordi alle tror at de har en enkel jobb. Det kaller vi "whining". Orny Adams er en drittsekk av dimensjoner, selvopptatt og arrogant, og ikke minst innbilsk. Men det er en scene i filmen som er verdt a se, og det er Adams som ligger pa bakken og ler av den fremtidige konen hans, fordi hun ma tilbringe resten av livet hennes med Orny Adams.

5/10

Lenke til kommentar
Ah, fått anbefalt den selv. Criterion vil gi ut filmen i august, om du ikke allerede visste det. Da skal man gå til innkjøp av den, 'sant? Det skal jeg, iallfall. :)

Jepp, visste at Criterion skulle gi ut filmen og jeg kommer definitivt til å kjøpe den. Når, er dog litt mer usikkert. ;)

Nye Criterion-utgivelser har vel en dyrere prislapp enn vanlig 'gamle' Criterion-utgivelser?

Har forøvrig også en del andre 'Criterion-filmer' jeg må få kjøpt.

Lenke til kommentar
Napoleon Dynamite

Morsom. Hysterisk morsom. Saer, merkelig, uventet, lavbudsjettsfilm som sprengte alle grenser for hva som kan gjores med mindre summer. Denne filmen er ikke bare morsommere enn alt jeg har sett for, den er morsommere enn alt som noengang vil komme. Det sies at humor er det uventede, og a mene at dette er en tierfilm selv om regien, skuespillet og alt det andre man pleier a male en film med er ganske (under) middels var ganske uventet, men etter a ha sett denne filmen 4-5 ganger uten at den er blitt mindre morsom har jeg bare en ting a si:

You wanna play me?

10/10

100% enig med deg. Filmen er en juvel blant haugene av gråstein fra hollywood :p

Pågangsmot, engasjement og entusiasme er mye viktigere enn penger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...