Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Toy Story II

Regi: John Lasseter

Årstall: 1999

Hva handler filmen om?

IMdb

Hva synes jeg om filmen?

Toy Story 2 er en god oppfølger. Filmen inneholder mye av den samme humoren og sjarmen som 1-eren hadde. Det visuelle, lydene og historien i filmen skaper en grei atmosfære. Likte du 1-eren så vil du ikke bli skuffet av denne! Men husk; har du ikke evnen til å se barnslig på ting, er det heller ingen vits at du ser denne filmen.

Terningkast: 4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Millions

Årstall: 2004

Land:Storbritannia

Regi:Danny Boyle

IMDb link: http://www.imdb.com/title/tt0366777/

Hva handler filmen om?

Deler av utbyttet fra et nylig ran havner tilfeldigvis i hendene på brødrene Damian (Alexander Nathan Etel) og Anthony (Lewis Owen McGibbon). Med bare få dager igjen før euroen tar over, er det bare èn ting de kan gjøre: Bruke opp alt!

Hva syntes jeg om filmen

Dette er en drømmende film hvor en 10-11 år gammel får sjansen til vise hvor god og snill han er. Han vil bruke pengene på veldedighet, mens broren Anthony kun vil bruke det på seg selv. Filmen er en god blanding av humor, drama, litt spenning og noe bibelkunnskap som blir flettet inn på en humoristisk måte.

Terningkast 5

Lenke til kommentar

Cursed

Regi: Wes Craven

Årstall: 2005

Hva handler filmen om?

En varulv er løs i Los Angeles og tre mennesker blir smittet av dets bitt. Deres eneste håp for å overleve forbannelse er å drepe varulven som smittet dem i utganspunktet. Men, nå er det jo slik, at denne varulven er en nær bekjent...

Hva synes jeg om filmen?

Før jeg satte meg ned med denne filmen var jeg veldig spent på hva mannen bak Scream-filmene ville få til. Dette er en helt annen setting med helt andre mordere. Jeg trodde at jeg kom til å bli skuffet, og gjett hva, det stemte! Filmen er håpløs fra start til slutt. Skuespillet fremføres på en forferdelig måte og filmen er så uforutsigbar som den kan få blitt. En god, nei vent, en dårlig gammel klisjé med andre ord. Varulvene ser helt greie ut, effektene er imponerende en eller to ganger i løpet av filmen, men sannelig ikke noe mer. Dette var rett og slett altfor dårlig, Wes Craven. Skam deg!

Terningkast: 1

Lenke til kommentar

Ray

Antagelig den mest rørende filmen jeg noen gang har sett (hvetfall rørte den meg kraftig). Tviler på at denne filmen treffer så godt på folk som ikke har noen føtter innenfor musikk på ett eller annet vis (vet ikke helt hvordan jeg skal si det). Men uansett så er det en veldig bra film, og Jamie Foxx gjør så absolutt jobben, jeg glemte hvertfall helt at det var en film, og ikke en biografi jeg så på. 9/10

Lenke til kommentar
War of the Worlds

250px-War_of_the_worlds_Poster.jpg

Regi: Steven Spielberg

Medvirkende: Tom Cruise, Justin Chatwin, Dakota Fanning, Tim Robbins, Morgan Freeman m.fl

Produksjonsår: 2005

Hva handler den om?

War of the Worlds er den andre filmatiseringen av H.G. Wells bok med samme tittel. Vi møter Tom Cruise i rollen som Ray Ferrier, en singel tobarnsfar som vier mesteparten av tiden sin til seg selv. Historien starter da hans to barn Robbie og Rachel (Justin Chatwin, Dakota Fanning) kommer over på helgebesøk. I sin søken etter selvrealisering (egoisme so to speak) så har Ray mistet mer eller mindre kontakten med barna og stemningen er heller kjølig. Men, det blir fort varmt rundt ørene hans. Som lyn fra klar himmel(HAHA - dere skjønner hva jeg mener når dere ser filmen=P) kommer det enorme maskiner til jorden med et mål for øyet - å tilintetgjøre menneskeheten.

Hva synes jeg om den?

Som nevnt tidligere så er dette den andre filmatiseringen av War of the Worlds. Jeg har sett originalen fra 1953 så jeg visste mer eller mindre hva jeg gikk til da jeg sprang til kinoen klokken 00.01. Det jeg ikke var 100% klar over var at jeg kom til å være vitne til den største, mest sinnsyke, enorme, spektakulære filmen jeg noensinne hadde sett. War of the Worlds er en film som kommer til å gi CGI-entusiaster våte drømmer i årevis fremover. Det er rett og slett umulig å forklare hvor utrolige effektene i denne filmen er. Tom Cruise blir som en statist å regne ved siden av de enorme dataskapte TriPod'ene som knuser seg frem på lerretet og siden inn i filmhistorien.

Men, filmen har et par problemer. Imellom slagene(og de er det mange av) så kommer det et par snikescener som for meg ble høyst unødvendige og rett og slett kjedelige. Spielberg kunne med stor suksess f.eks klippet bort vårt første møte med de reelle romvesene.

Slutten er en annen ting folk kommer til å diskutere høylytt. Skal ikke komme med noen form for spoilers her, men jeg skal si så mye som at han kunne, evt burde gjort en annen vri med slutten. Kanskje vi får se noe annet i en directors cut-utgave?

Alt i alt en herlig underholdningsfilm som ALLE bør se på kino. Det audiovisuelle er i en klasse for seg.

Karakter:

7,5/10

Så denne i går på Norges beste kino: Colosseum

Ikke en gang det gjorde den bra. Gir den 2/10 herfra.

Lenke til kommentar

Da har vi forskjellig smak Øyvind.

PS: At Colosseum er norges beste kino er jeg heller ikke helt enig i. Det har kommet ganske mange nye saler i det ganske land. Tør påstå at Trondheim stiller ganske så sterkt etter at Nova kinosenter bygde ut til 16 saler.

Lenke til kommentar

Orions Belte

Regi: Ola Solum

Årstall: 1985

Hva handler filmen om?

Tre kamerater som sammen eier båten "Sandy Hook" kommer ved en tilfeldighet over en sovjetisk peilestasjon. De har sett noe de absolutt ikke skal se og er nødt til å komme seg bort derfra så fort som overhodet mulig. Problemene blir imidlertid verre da de blir beskutt av en russer. For å redde seg selv blir de nødt til å kverke han. Deretter oppstår en jakt på liv og død mellom de tre norske kameratene og russerene. Det blir mer alvorlig og jævlig enn de noen gang kunne tenke seg...

Hva synes jeg om filmen?

Orions Belte er en av de beste, om ikke den aller beste, norske filmen jeg noen gang har sett. Historien, musikken, skuespillet, atmosfæren, ja alt er slik som det skal være. Dette er en film jeg anbefaler på det aller sterkeste! God fornøyelse :)

Terningkast: 6

Lenke til kommentar

Layer Cake

98m.jpg

Regi: Matthew Vaughn

Basert på JJ Connellys roman "LAYER CAKE"

Medvirkende: Daniel Craig, Tom Hardy, Jamie Foreman, Sienna Miller(:love: )

Produksjonsår: 2004

Hva handler den om?

En velykket kokaindealer som har planer om å trekke seg tilbake fra buisnessen og leve glade dager. Han får derimot et oppdrag fra sin "sjef" om å finne datteren til en kompanjong og venn av han. Derfara starter komplikasjonene og plottet spinner videre med noen millioner excatsy piller som skal på markedet. Hovedpersonen står i midten av alt og skal forsøke å grave seg ut..

Hva synes jeg om den?

Meget god film med et intrikat plott som til tider er svært så facsinerende. God underholdning og meget intelligent iscenesatt. Plottet spinner seg stadig dypere og kan nok være en smule forvirrende til tider. Dette er en av de bedre filmene jeg har sett.

Anbefales på det sterkeste.

Karakter:

9/10

Lenke til kommentar

Sin City (2005)

sin_city_ver8.jpg

Regi: Robert Rodriguez

Medvirkende: Bruce Willis, Mickey Rourke, Jessica Alba, Clive Owen, Nick Stahl, Rutger Hauer (!), Elijah Wood, Benicio Del Toro, Josh Hartnett, Brittany Murphy, Michael Clarke Duncan m.fl

Hva handler den om?

Sin City er filmatiseringen av Frank Millers tegneserienovelle med samme navn. I denne filmen har Robert Rodriguez klippet og lånt fra 3 forskjellige historier og satt de sammen til èn film, uten at de forskjellige historiene nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Historiene omhandler Marv(Mickey Rourke) , en diger bølle som søker hevn etter at "venninnen" hans Goldie ble drept mens de lå og sov, Dwight(Clive Owen), en pensjonert fotograf som dessverre presterer å bli medvirkende til politidrap og må skjule ugjerningen, Hartigan(Bruce Willis), en politimann som blir fengslet for noe han ikke har gjort. Det er hardt og brutalt, det er dystert.

Velkommen til Sin City.

Hva synes jeg om den?

Sin City er en hit fra første sekund. Karakterene, stemningen, lyden, alt gir deg assosiasjoner til klassiske film-noirs. Men, det er en ting som ikke stemmer, fargene. I Sin City har man benyttet seg av noe av de samme teknikkene som Steven Spielberg gjorde da han filmet den lille jenta i Schindlers List. Teknikken Robert bruker gjennom filmen er fantastisk. Han har nemlig gitt samtlige Sin City-figurer en grunnfarge, svart/hvitt eller brunt/hvitt. Så har han gitt de farge et sted på kroppen: øyenfarge, sko, leppestift og lignende. Resultatet er FANTASTISK. Jeg har aldri blitt så fjetret av et visuelt utrykk. Det er helt sinnsykt å se det knallrøde blodet sprute på en svart/hvit Mickey Rourke.

Men, det er ikke her Sin City utmerker seg aller mest. Det er den måten Robert Rodriguez har klart å overføre en tegneserien over på lerretet. I en tegneserie fortelles historien via tre kanaler. 1) Tegningene, 2) snakkeboblene og 3) billedteksten. Og det er her Sin City er knallsterk. Vi blir nemlig kontinuerlig fulgt med karakterenes egen fortellerstemme(se punkt 3)). Dette gjør at historien flyter meget bra og det gir en tegneserieaktig følelse over det hele.

Skuespillerprestasjonene er det ingenting å utsette på. De store stjernene leverer som forventet og enda mer hyggelig er det at en av mine favoritter, Mickey Rourke er i toppform. Han er adelen i Sin City, Frank Miller er kongen, men arveprinsen - han heter Robert Rodriguez.

Karakter:

9,5/10

Lenke til kommentar

Head Above Water

20m8qf.jpg

Regi: Jim Wilson

Årstal: 1996

Genre: Comedy / Thriller

Kva handler den om?

Imdb

Kva synes eg om den?

Som komedie så er denne filmen heilt ok. Slår ikkje orginalen frå 1993 da.

Cameron Diaz passer rollen som Nathalie godt, hadde vore supert hadde hun vore toppløs slik som Lene Elise Bergum i orginalen da. :ohmy:

5/10

Lenke til kommentar

The grudge.

Hva filmen handler om: Imdb

Hva jeg syns om filmen: Denne filmen har rykte på seg i bygda at den skulle vere skummel.

Men, den er ikke litt skummel en gang, den er latterlig dårlig, kvakk ikke en gang, eller jeg var ikke redd noen gang, + handlingen var dårlig, og den var ikke spessielt underholdende.

Gir den en : 3-/ Svak 3...

Annbefaler den ikke.

Lenke til kommentar

80m0ds.jpg

Enemy of the State

Regi:Tony Scott

Årstal: 1998

Genre: Action/Thriller

Kva handler filmen om?

Robert Claynton Dean er ein ung, framgangsrik advokat. Eit tilfeldig møte med ein gammel venn snur livet hans på hovudet. Uten å vite det, kjem han i besittelse av bevismateriale om det brutale mprdet på ein kjent politikar. Når det viser seg at det er statens hemmelige overvåkingsorgan NSA som står bak, innser obert at både han og familien hans svever i livsfare. Som ei levande målskive jages han på desperat flukt frå NSA agentane, som tar i bruk kommunikasjonssatellitter og avansert overvåkingsteknikk i den vannvittige jakten. Deans einaste håp for å vinne tilbake livet og bevise si uskyld er ein mann han aldri har truffet. Ein mystisk informant og tidligare etterrettningsagent som har gått i dekning.

Kva synes eg om den?

Non-stop action-thriller. Ein skikkelig action godbit. Gode og kjente skodespelarar. Teknologien og utstyret er litt for overdrivent. Ein fin dose humor passer fint inn. God undeholdning.

8/10

Lenke til kommentar

War of the Worlds

war-worlds.jpg

Regi: Steven Spielberg

Årstall: 2005

Hva handler den om?

Romvesner, som visstnok har overvåket jorden i millioner av år, bestemmer seg endelig for å utføre sin onde mesterplan.

Deretter følger vi skuespillergeniet (!!) Dakota Fanning og Tom Cruise, samt en rebelsk tenåring, på en vill flukt fra romvesner gjennom USA.

Hva synes jeg om den?

Tja, hva syns jeg vel egentlig?

Det visuelle, i form av CGI, er naturligvis et viktig moment; - Det er rett og slett fantastisk lagd! Alt fra romvesner, blod, tripoder og eksplosjoner er så faktastisk at det kan ta pusten fra en hver person.

Men det er ikke bare dèt War of the Worlds lykkes med. Filmen klarer også på en fantastisk måte å trekke publikum inn i den litt klisjèfylte verdenen, på en slik måte at det faktisk oppstår en form for frykt. For det er faktisk dèt du omtrentlig føler; - Hva ville jeg gjort i samme situasjon?

Filmen lykkes desverre ikke på en del andre nivåer.

Blant annet fordi etter omtrentlig de tre første kvarterene, føles filmen litt kjedelig og daff; vi vet hva som forgår, skuespilleren gjør ikke det, ok?

"Morsomheten" i filmen, vil nok få deg til å trekke på smilebåndet et par ganger. Men det er det, mer er det ikke, hvertfall for meg. Humoren føles skreddersydd for tenåringer, slik jeg ser det.

Musikken føles også temlig fraværende gjennom hele filmen, noe som er skuffende med tanke på at John Williams står bak. Men når musikken kliner til, bør du benytte sjansen og nyte det, for fint er det. Lydeffekten er forøvrig fine.

Ja, jeg vet dette høres litt dumt ut, men:

Det meste oppsiktvekkende med filmen, følte jeg, var at det å følge de personene vi gjorde, egentlig var helt poengløst. De utrettet absolutt ingenting av betydning, de utviklet seg nesten ikke og i tillegg skulle de til en hver tid leke "fornuftige" og/eller skrike og gråte.

Det ble litt dårlig formulert, men du forstår det sikkert når du ser filmen. :)

Alt i alt; en skikkelig popcorn-film som fungerer fint i sommervarmen.

Karakter:

karakter4.gif

---

Jeg lånte karakteren din Zaeira, alt i orden? :p

Endret av Beistet
Lenke til kommentar
Ja, jeg vet dette høres litt dumt ut, men:

Det meste oppsiktvekkende med filmen, følte jeg, var at det å følge de personene vi gjorde, egentlig var helt poengløst. De utrettet absolutt ingenting av betydning, de utviklet seg nesten ikke og i tillegg skulle de til en hver tid leke "fornuftige" og/eller skrike og gråte.

Siste vi trenger er en film der hovedpersonene tar opp våpen og bekjemper aliensene alene, dette er endelig en film der vi får oppleve alt med hovedpersonene. Hva de ser og hører gjør vi også, og filmen viser veldig godt hvordan mennesker er og muligens ville ha oppført seg i en slik situasjon.

Selfølgelig prøver de å oppføre seg fornuftig, ville vært idiotisk om de plutselig fant ut de ville gjøre noe "av betydning" og begynne å skyte.

Om du vill ha noe mer hollywood, patriotisk møl så gå å se Independence day

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...