Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Hmm, har ikke postet her på en god god stund. Har som kjent vært i førstegangstjenesten og der har jeg sett så utrolig mye filmer at det blir vanskelig å skrive noen rettferdige anmeldelser av hver enkelt film sånn i ettertid. I kveld hadde jeg imidlertidig filmkveld sammen med ei god venninne. Reglene var enkle; vi fikk velge en film hver + at vi skulle bli enige om en film sammen. Sånn ble utfallet:¨

Let the mayhem begin.

A Nymphoid Barbarian In Dinosaur Hell

cover.jpg

Regi: Brett Piper (Troma)

Medvirkende: Linda Corwin, Paul Guzzi, Alex Pirnie, Mark Deshaies m.fl

Produksjonsår: 1991

Hva handlet den om?

I fremtiden så har verden bokstavelig talt gått til helvete. Mutanter går rundt og dreper folk og husdyrene våre har vokst til gigantiske dinosaurer. (Eller noe i den duren)

Fellesnevneren er at både mutantene og dinosaurene er ute etter et stk nymfoman barbar, vår heltinne.

Hva synes jeg om den?

I min verden er det to måter en film kan være bra på. Den kan A) være det "dere" (den gemene hop) liker å kalle for bra. Dvs dyktig regissert, bra skuespill, spennende plot, bra kameraføring og flott musikk. (jmfr: Gudfaren, Blade Runner og Reservoir Dogs.) Den andre måten en film kan være bra på er om den er B) bra-dårlig, elller det jeg liker å kalle "dårlig = bra". Dette er filmer som mislykkes totalt på det filmene i kategori A) lykkes med. Filmer som faller under kategori B) er f.eks Plan 9 from outer space, Sinbad of the seven seas og Monster a Go-Go.

A Nymphoid Barbarian in Dinosaur Hell er en film jeg skulle ønske jeg kunne putte under kategori B). Men, dessverre - Troma prøvde rett og slett ikke da lagde denne filmen. Dette gjør at jeg ikke helt klarer å ta den seriøst. Det blir mer som en slags parodi på andre mer kjente (dårlig = bra) sverd&sandal-filmer som Sinbad of the Seven Seas og Deathstalker. Beklager Troma, dere skuffet meg stort med denne.

Karakter:

3,5/10

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pulp Fiction

pulpRegRpt.jpg

Regi: Quentin Tarantino

Produksjonsår: 1994

Medvirkende: John Travolta, Samuel L. Jackson, Tim Roth, Uma Thurman, Bruce Willis, Rosanna Arquette, Harvey Keitel, Christopher Walken osv osv osv

Hva handler den om?

Filmen handler om en rekke små og store kriminelle hvis spor krysser hverandre. :p

Hva synes jeg om den?

Quentin Tarantinos andre spillefilm beviste at han ikke ville ende opp som en døgnflue som vant Sundance i 91. I snaue to og en halv time leker han seg med publikum, de forskjellige vinklingene på historien(e) flettes elegant sammen til det som blir en herlig svart actionkomedie. Han tar noen av Hollywoods desidert største navn(her finner vi selvsagt QT-gjengangere som Tim Roth og Harvey Keitel) og lar de gyve løs på hverandre. Det er mye dialog i QT sine filmer og jeg tror at hvert enkelt ord er NØYE gjennomtenkt. Dialogene i filmen er nemlig så presise, så skarpe, så fantastiske at du sitter der med et sammenhengende smil (av begeistring) gjennom hele filmen. John Travolta er fantastisk både på og utenfor dansegulvet, Samuel L. Jackson reduserer gutta i Boondock Saints om til usle skolegutter med sine tordentaler fra Ezekiel 25-17, Bruce Willis er herlig som hardtslående machomann og Harvey Keitel er MINST like kul som Fonzie.

Alt i alt så er dette QTs' beste.

Karakter:

8,5/10

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Falling Down

0790742780.01.LZZZZZZZ.jpg

Regi: Joel Schumacher

Medvirkende: Michael Douglas, Robert Duvall, Barbara Hershey m.fl

Produksjonsår: 1993

Hva handlet den om?

Tenk deg at du sitter fast i trafikken, sola steiker, unger hyler, folk banner og skriker. I tillegg har du mistet jobben, mistet retten til å se ditt eget barn og mistet genrelt perspektivet på verden. Det er akkurat det som skjer med William 'D-Fens' Foster. Det er i denne situasjonen folk ville ha reagert forskjellig, men for D-Fens er det bare en ting som frister. Han skal hjem. Hjem til kone og barn, nåde de som stiller seg i veien.

Hva synes jeg om den?

Falling Down er etter min mening Joel Schumachers(Tigerland, 8MM, Phonebooth m.m) ultimate mesterverk. Oppbygningen av historien er genial i sin enkelhet. Vi får se den portrettert fra to sider, D-Fens (Michael Douglas) og politimannen Martin Prendergast (Robert Duvall). Mens D-Fens baner seg igjennom byen så sitter Prendergast på kontoret, klar til å pensjonere seg. Schumacher gjør et genistrek ved å bytte jevnlig mellom D-Fens sitt "korstog" og Prendergast hektiske sistedag på jobb. Michael Douglas gjør kanskje sin beste rolle(sammen med The Game) og Robert Duvall er sterk som den konestyrte politimannen. To tomler opp til Falling Down!

Karakter:

7,5/10

------

Med forbehold om skrivefeil og lignende. Er lei av å skrive. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Army of Darkness (1993)

armydarkrepr.jpg

Nok en kveld med vennegjengen foran Evil Dead III. Vi blir aldri lei.

Dette er nok litt spesiell humor, men jeg elsker den. Absolutt en av de morsomste filmene jeg har sett. Bruce Campbell er kongen av b-filmer, og leverer latterkrampekommentarer på rekke og rad.

Det eneste jeg synes er litt kjedelig er at det kanskje tar litt for lang tid mellom godsakene, og det finnes ganske mange unødvendige scener.

Alt i alt en kjempeknall film!

5/6

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
You Got Served

10117859.jpg

Regi: Christopher B. Stokes

Årstall: 2004

Hva handler filmen om?

De beste hip-hop gruppene i Los Angeles kjemper om penger og respekt i Mr. Rads lagerhus. Men når en gruppe fra forstaden dukker opp og stjeler både dansere og bevegelser, må to venner i strid trekke sammen for å representere gata.

Hva synes jeg om filmen?

Så filmen sammen med fotballaget på vei hjem fra en kamp (i en buss), og jeg hadde ærlig talt NADA forventninger til filmen. Det aller første som slår meg er det FORFERDELIG dårlige skuespillet. Jeg mener, i og med at dette er en "dansefilm" med masse kule dansetrinn osv. så er det helt åpenbart at disse danserne ikke har noen som helst erfaring på lerretet. Dialogene er like overbevisende som når jeg forteller kort, konsist og faktabasert om byen "Malaga" på en familiefilm da jeg var seks år.

Filmen er på mange måter helt idiotisk, som ikke gir meg noe som helst, bortsett fra noen fete dansetrinn. Summerer jeg dette opp er det en klisjefylt low-budget dansefilm som splitter de internasjonale og norske synspunktene. På IMDB.com har filmen en avg. på 2 (av 10). På filmweb.no har filmen en gjennomsnittlig karakter på 5.48 (av 6). Kan umulig stemme.

Terningkast: 2 (på en god dag).

You Got Served er indeed en råtten film. Håpløse skuespillere og skjønte heller ikke hva som var poenget med den? En gjeng gutter med moves som skal betale tilbake en narkolanger ved å danse seg til pengene? :!:

Lenke til kommentar

Batman Begins

batmanbegins.jpg

Regi: Christopher Nolan

Årstall: 2005

Hva handler filmen om?

Er vel om hvordan Bruce Wayne ble Batman.

Hva synes jeg om filmen?

Syns den var kjempebra. Ok story og bra skuespillere.

Regi også var bra, men litt rotete kameraføring til tider. (Skal vel være sånn for å få litt "action".)

Spennende omtrent hele tiden, fikk bare lyst å se mer når den var ferdig.

Og hvis jeg har lyst til det, bruker det å være en bra film. Gidder ikke skrive mer fordi review's ikke er min sterke side.

Anbefaler dere å se den med en gang sjangsen byr seg!

Dobble thumbs up:

:thumbs::thumbs::thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:

Endret av amarios
Lenke til kommentar

Barry Lyndon

91m.gif

Av Stanley Kubrick

Hva handler den om?

Dette er en film om en irsk ung mann, som etter å ha utfordret en britisk offiser i duell med pistol, dreper offiseren og flykter ut av landet i frykt for å bli tatt av politiet. Barry er sjalu på offiseren på grunn av at han skal gifte seg med Barrys kusine, som Barry selv er svært forelsket i... derfor blir det en blodig duell...

På veien blir Barry blakk, og for å få mat på bordet verver han seg i det britiske militæret. Herfra skjer det mye... så for å unngå spoilers skal jeg ikke si mer enn at Barry stadig streber etter å bli en gentleman, noe stort sett hele filmen handler om.

Hva synes jeg om filmen?

Dette er ikke en film for de som elske action, men mer for de som liker det filmatiske. Historien når aldri et klimaks før ut i den siste halvtimen av de tre og en halv timene filmen varer.

Selv om historien ikke holder mål etter dagens standard, er filmen svært bra filmet. Rykter sier at Kubrick ikke har brukt noe som helst kunstig belysning. Alle innescener er belyst med stearinlys, og alle dagscener med sollys... ganske fascinerende å tenke på, Spesielt med tanke på at Kubrick spesialbygde kameraene som skulle brukes, nettop for å få til det naturlige lyset.

terninkast? midt på treet:

:thumbs::thumbs::thumbs::dontgetit::dontgetit::dontgetit:

Lenke til kommentar

Dykkeren

Regi: Erik Gustavson

Årstall: 2000

Hva handler filmen om?

IMdb

Hva synes jeg om filmen?

Jeg hadde store forhåpninger til denne filmen. Jeg ble, desverre, veldig skuffet over denne filmen. Den er ganske god til å være skandinavisk, men den er haltende og til tider utrolig kjedelig. Spenningskurven når på en måte aldri toppen, selv om de som har laget filmen prøver så iherdig som mulig. Gode skuespillere er vel det som trekker filmen litt opp fra bunnen av bøtta.

Terningkast: 2

Lenke til kommentar

Sleepaway Camp (1983)

6305841985.01.LZZZZZZZ.jpg

Ahh, dette var en grom film!

En nesten direkte kopi av Cunninghams kult-klassiker Friday the 13th som kom ut kun 3 år før Sleepaway Camp. Jeg har lenge trudd at både Sleepaway Camp og The Burning (1981) kun var dårlige kopier, men der tok jeg feil.

Sleepaway Camp er en rip-off som er bedre enn originalen. Filmen er spennende fra start til slutt, og spesielt slutten er så til de grader nervepirrende. Det er også filmens sluttscene som har gitt den kultstatus innen skrekk-sjangeren.

Jason kan bare gå å legge seg, for det er en ny morder løs blant sommerleir-ungdommen.

6/6

Lenke til kommentar
Greit med Jonnar, men hvor får alle sammen sett slike ubernye filmer. Personlig så venter jeg fremdeles på førpremierene/lukkete visninger. :-(

Småskitne torrentsider, mistenker jeg.

*humre*

Dagen i dag er forresten en flott dag, har skaffet meg inngangspass til førpremierene på Batman Begins, Sin City og Hitchhikers Guide to the Galaxy. I tillegg så skal jeg på premieren av War of the Wolds og. :)

Lenke til kommentar

The Invisible Man (1933)

poster_invisibleman.jpg

En veldig spennende film, som fikk meg til å tenke veldig mye. Helt greit skuespill fra de fleste hold. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte denne filmen var for å se spesialeffekter. Og det var virkelig verdt det. Måten de får den usynlige mannen til å bli, nettopp usynlig, er helt fantastisk. Langt forut sin tid. Dette kunne like så godt ha vært en film fra 50- eller 60-tallet.

Absolutt svært god underholdning!

5/6

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Greit med Jonnar, men hvor får alle sammen sett slike ubernye filmer. Personlig så venter jeg fremdeles på førpremierene/lukkete visninger. :-(

Damn straight it's OK!

Fuck. Last day in the USA. It's a sad day, but I've had a great time. Going back as soon as possible (anybody wanna join?). Shit. I wanna stay! But then I wanna go back too. It's all an evil circle with me in the middle. I miss my homies back home (What's up Steffy?), and I'll miss all my friends here (See ya around Logan!).

I'm missing the premieres of movies like War of the Worlds and Charlie and the Chocolate Factory, but then again I'm back in time for movies like Sin City (seen it already) and HHGTTG (should've seen it, but never got around to it).

Lenke til kommentar

Million Dollar Baby

mdb.jpg

Den aldrende boksetreneren Frankie Dunn (Clint Eastwood) har et anstrengt forhold til sin datter, og har av den grunn ikke sluppet noen nærme seg på lang tid. Dette har gjort han til en harding - uten mye utslipp av glede. Da han i tillegg mister sin mest lovende bokser, føler han seg fortapt, men det er da Maggie Fitzgerald (Hilary Swank), som gjør alt for at endene skal møtes, gjør entré i treningslokalet. Deres liv er i ferd med å forandres.

En av 2003s beste filmer var Mystic River, som Eastwood også hadde sitt talentfulle regiverk på. Ett år senere returnerte han til registolen, og leverer nok en film – Million Dollar Baby. Den var storfavoritt på årets Oscar-utdeling, og stakk av med fire gjeve statuetter, blant annet for beste regi - noe som etterlot Scorsese tomhendt nok en gang.

At Oscar-statuetten for beste regi gikk til Eastwood for denne filmen, forbauser meg egentlig noe. Tanken jeg satt igjen med gjennom og etter filmen, var at Eastwood må undervurdere publikum kraftig. Jeg mener, absolutt alt av historien, hendelsene og følesene blir forklart av veldig en 'innsiktsfull' Morgan Freeman. Når jeg ser en film, vil jeg få min opplevelse og tanker om det som skjer, ikke få de trykket nedover halsen til det ikke er annet å gjøre enn fordøye det med et falskt smil.

Med det til siden gjenstår det nesten bare godord å si om filmen, iallfall fra min side. Meget solid skuespill selv om rollene er skremmende gjenkjennelige (i likhet med historien), kjemien mellom Swank og Eastwood er upåklagelig. De dystre omgivelsene er svært nydelige og gir en flott atmosfære, vakre skyggebilder. Filmen klarer også å holde seg under grensen for å blir for sentimental, noe som jo er bra. Så, Clintern, det eneste jeg har å si er: La oss tenke selv!

karakter4.gif

Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, Zaeira, men den siste timen skiller seg virkelig ut fra den historien vi har sett før, så (imo) er den annerledes nok til at Rocky/Karate Kid/osv-begynnelsen kan aksepteres.

Ellers er jeg veldig enig med det du sier om blant annet cinematografien, da spesielt mot slutten, og at den ble litt for forklarende til tider.

Lenke til kommentar
Fin anmeldelse, Zaeira, men den siste timen skiller seg virkelig ut fra den historien vi har sett før, så (imo) er den annerledes nok til at Rocky/Karate Kid/osv-begynnelsen kan aksepteres.

Ellers er jeg veldig enig med det du sier om blant annet cinematografien, da spesielt mot slutten, og at den ble litt for forklarende til tider.

Takk. Jeg vil egentlig ikke sammenligne Rocky og Karate Kid med Million Dollar Baby, da sistnevnte utspiller seg mye bredere på det mentale planet enn i slossringen - hele veien. Men vendingen filmen får, er som du sier, litt annerledes, ja.

Det var mer dette med de to kjempende sjelene som desperat trenger hverandre for å "overleve", jeg tenkte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...