Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva annet forventer man av en film med Eminem i hovedrollen?

Dårlig skuespill? ^^

---

Vil gjerne takke alle de som skriver gode anmeldelser med andre kommentarer enn "bra skuespill, bra redigering".

Feil, Eminem er faktisk en av de SVÆRT få artistene som greier seg som skuespiller.

 

Jeg vet jeg ikke er alene om å mene det, dette mener anmeldere også. Eminem spiller faktisk veldig bra i 8 Mile.

Lenke til kommentar

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (2005) terning: 4.

 

Ettersom jeg har konsumert alt av bøker, hørespill og tv-serie så var mine forventninger ganske høye, men egentlig visste jeg at ting blir ganske så anderledes på "the big screen".

 

Filmen er tildels sentimental, men ikke så det plager èn. Filmen er egentlig overraskende bra, og de friheter som har blitt tatt fungerer utmerket, men puristene kommer uansett å rive av seg håret. Filmen har tildels blitt gjort om til en luv story, og at livet egentlig er bra så lenge.... noe som egentlig var forventet. Derimot så hadde filmen greid å ivareta noe av den underfundige humoren fra hørespillet, mest sannsynlig fordi Douglas Adams (R.I.P.) har/ hadde screenplayet.

 

Hva jeg likte best var Vogon-byråkratene, herlig å se dukker (Jim Henson) for en gang skyld. Alle scenene med de var en fryd, særlig sluttscenen. Romskipet Heart of Gold var også bra laget, men Marvin derimot var en katastrofe, særlig stemmen.. bra han ikke var med for mye. Filmen lider av at ikke alle karakterene får utvikle seg, tempoet i filmen er kanskje litt for hastende.

 

Mange smådetaljer som f.eks "please don't push this button again" redder ikke filmen helt. Hva kan man egentlig si om filmen, hmm.. Brazil krysset med Stuart the Little, med masse sukkerstrø på toppen. Filmen kan sammenlignes som om man er høy på sukker, fort opp... fort ned.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Kung Fu Hustler

 

2289_2.jpg

 

Filmen handler om en gjeng "kriminelle" Kung fu folk som ødlegger for folk flest.

Da dem bestemmer seg for og jage vekk folkene på bondelandet får dem seg en stor overraskelse. Det har seg slik at alle "bondefolka" er Kung fu eksperter. Og videre utvilker det seg til en liten krig.

Etter som jeg opplevde det har filmen hentet inspirasjon fra flere kjente filmer, som fks Scarface og Matrix, men da vridd litt på det hele til et litt morsomt utfall.

Hele filmen er på japansk (?)

Men med norsk tekst brydde ikke det meg noe :)

 

En absolutt hysterisk morsom film :D

Inneholder både bra og morsome sloss scener! :thumbup:

Jeg kan trygt anbefale denne filmen.

 

8/10

Lenke til kommentar
Hva annet forventer man av en film med Eminem i hovedrollen?

Dårlig skuespill? ^^

---

Vil gjerne takke alle de som skriver gode anmeldelser med andre kommentarer enn "bra skuespill, bra redigering".

Feil, Eminem er faktisk en av de SVÆRT få artistene som greier seg som skuespiller.

 

Jeg vet jeg ikke er alene om å mene det, dette mener anmeldere også. Eminem spiller faktisk veldig bra i 8 Mile.

El incorrekto, imho. At anmelderne er enig med deg viser bare hvor feil du virkelig tar. :p

 

Nei, seriøst, jeg syns ikke han var et eneste hakk over middels.

Lenke til kommentar

Dawn of the Dead

 

Regi: Zack Snyder

 

Årstall: 2004

 

Hva handler filmen om?

 

En sykepleierske, Anna, har en romantisk kveld med sin mann og går glipp av en veldig viktig nyhetssending som går på TV. En merkelig pest har brutt ut og har gjort normale mennesker om til blodtørstige zombier. Anna våkner av at mannen blir angrepet av nabojenta. Det ender med at mannen dør og gjenoppstår. Nå er også han blitt en zombie. Anna unnslipper det hele og ender til slutt opp på et stort kjøpesenter med andre overlevende. Horder av zombier omringer kjøpesenteret i håp om å få ferskt kjøtt. Hvor lang tid vil det gå før jævelskapen slipper inn?

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Dawn of the Dead er, etter det jeg har fått med meg, slaktet av anmeldere. Jeg derimot likte filmen veldig godt. Historien er kanskje litt for enkel, men allikevel er filmen veldig underholdende, spennende og nervepirrende. Gode effekter og scener gjør filmen til en av mine yndlinger blant zombie-filmene som er sluppet ut i løpet av de siste årene. Det oppstår to skrudde romanser i løpet av filmen, men ellers var jeg godt fornøyd med hendelsesforløpet. Jeg likte ikke helt slutten. Klarer på en måte ikke å slå meg helt til ro med den. Uansett er dette en film jeg vil anbefale til alle dere zombie-elskere der ute!

 

Terningkast: 4

Lenke til kommentar

Les Rivières pourpres II - Les anges de l'apocalypse

 

Regi Olivier Dahan

 

År 2004

 

Selve historien

Filmen har som den første en litt ekkel "følelse" Som vanlig når det skjer bisarre mord og ritual drap så blir det Commissaire Niemans oppgave å lede etterforskningen.

Her får vi mystikk, spenning og som vanlig god europeisk action.

Jean Reno levere varene men kunne med fordel ha hatt et bedre manus. Filmen er underholdene og det er det viktigste for meg.

Filmen har potensiale men noen scene valg osv foringer denne litt fra den første filmen.

Lyd & bilde

Lyden på denne filmen er i dts og gir som kjent (det kan også være en smakssak) enormt mye bedre lyde en vanlig Dolby Digital 5.1.

De har klart å skape en skikkelig klamm atmosfære i denne filmen med hjelpav lyden, bildet er også bra, med et mørkt og dystert preg og små innslag av "lys"

Bonusmateriale

Hvem ser på det?

Min mening

Spennende og bra film med mye action og mystik og det liker jeg godt, dette er underholdning og ikke et kunstverk av en film men har fint filmede scener og det hhele ser "naturlig" ut i den grad man kan si det om slike hendelser.

En god 4

----------------------------------------------------------------------------------------------

Taxi N.Y.C

 

Regi Tim Story

 

År 2004

 

Selve historien

Samme handling som Luc Bessons orginale Taxi (den franske vet dere)

Bare isped amerikanske skuespillere og dertil humor.

Lyd & bilde

Vanlig Dolby Digital 5.1 og la mag bare få sakt det, jeg "kjenner" ikke lukta av svidd gummi og bensin...

Bonusmateriale

Hvem ser på det?

Min mening

I alle dager, denne filmen må være tiltenkt det amerikanske markedet og ikke det europeiske, humoren er latterlig og skuespillerene bare er der og fremfører replikker.

En klar 1

Lenke til kommentar

Cube Zero

Interessant perspektiv, spennende utførelse, til tross for resirkulering av det som gjorde den første (og til dels den andre) filmen så spesiell. Klisjéer til tider og en skurk som minner om en Pacino Light trekker ned, men interessant slutt og en klaustrofobifølelse som Hypercube manglet gjør den bedre enn Hypercube (selv om Cube er fortsatt best).

4/6

Lenke til kommentar

Lost Treasure

 

Fantastisk dårlig! For det første var skuespillet mildt sagt elendig. Så ut som noen ungdommer som hadde henta folk fra nabolaget og lagd film. For det andre var historien løvtynn. Tsunamier senker skip og diverse annet på åpent hav, fly sprenger fordi hjulet knekker, osv, osv... Utrolig at filmen faktisk er fra 2003, og ikke 1973.

Alt i alt, horribel. Dog må det sies at jeg så å si ikke kjedet meg et øyeblikk. :wee:

Den hadde en merkelig form for underholdningsverdi. Får 3/10 fra meg.

Lenke til kommentar

One Eight Seven

 

Regi: Kevin Reynolds

 

Sjanger:Drama/Thriller

 

Filmen handler om en lærer som blir knivstukket av en gangster på en skole i USA, han er sykemeldt i noen måneder og begynner som vikar på en minst like voldlig skole.

Han får seg dame, og blir etterhvert litt phsykopat, han kutter av fingeren på en person, dreper en og leker russisk rullet med seg selv

 

Filmen er sykt bra, selv om den er laget i 1997, beste filmen jeg har sett i år!!

 

Klar 6'r

Lenke til kommentar

Ole Brum og Heffalumpen

 

 

Utrolig koslig film synes jeg, hadde aldri trodd at jeg kom til å se hele filmen - men det gjorde jeg, og jeg synes den var meget kos.

 

Jeg er da en 17 år gammel gutt, men jeg tror aldri man blir for gammel til litt Ole Brum! :)

 

 

Anbefales virkelig. Terningskast fem!

Lenke til kommentar

Annie Hall

 

ahwa.jpg

 

Regi: Woody Allen

 

Årstall: 1977

 

Hva handlet den om?

 

Den nevrotiske Alvy (Woody Allen) prøver desperat å forstå hvorfor kjærlighetsforholdet med likedannede Annie (Diane Keaton) tok slutt. Han reflekterer derfor over forholdet fra start til ende, for å finne årsaken. Ta del i deres, alt fra laminære, forhold.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Annie Hall var vendepunktet i Allens karrière. Tidligere hadde han laget komedier som var mer direkte, altså ikke med så sofistikert humor som Annie Hall, og hans senere arbeid, fullpreges av. Filmen ble nemlig hyllet fra alle kanter, og Allen videreførte dermed sine svært intelligente, psykologiske og suksessfulle dialoger til senere arbeid. Disse elementene er nå varemerket i Allens filmer. Herlig.

 

At den mannelige nevrotikeren spilles av Allen er vel ingen overaskelse, selv om Allen stadig presiserer at rollefigurene han skriver ikke er basert på ham selv. Merkelig, spør du meg, da endeløse paralleller kan trekkes fra rollefigurene til hans virkelige jeg. Det samme gjelder hans daværende kjæreste Diane Keaton, og hennes rollefigur(er).

 

Åpningsmonologen er virkelig fantastisk, dog svært nedkuttet fra Allen og medforfatter Marshall Brickmans originale idé. Referansen til Marx’ vits; ” I just don't want to belong to any club that would have someone like me for a member”, er utrolig passende til rollefiguren. Og Alvys senere replikk; ” Honey, there's a spider in your bathroom the size of a Buick.”, er udødelig. Det er komedier med filmmanus, og skuespillerprestasjoner, som dette jeg virkelig kan nyte. Nydelig.

 

Karakter:

 

karakter5.gif

 

---

 

Har for øvrig et par filmanmeldelser til gode, men det er umåtelig mye skolearbeid for tiden. Det må prioriteres først, men anmeldelsene kommer, de òg.

Lenke til kommentar
One Eight Seven

 

Regi: Kevin Reynolds

 

Sjanger:Drama/Thriller

 

Filmen handler om en lærer som blir knivstukket av en gangster på en skole i USA, han er sykemeldt i noen måneder og begynner som vikar på en minst like voldlig skole.

Han får seg dame, og blir etterhvert litt phsykopat, han kutter av fingeren på en person, dreper en og leker russisk rullet med seg selv

 

Filmen er sykt bra, selv om den er laget i 1997, beste filmen jeg har sett i år!!

 

Klar 6'r

Må bare si meg helt enig i den. En meget god film!

Lenke til kommentar

Garv - Pride and Honour

 

bol_ga5.jpg

 

Regi: Puneet Issar

 

Medvirkende: Salman Khan, Shilpa Shetty, Arbaaz Khan m.fl

 

Produksjonsår: 2004

 

Hva handlet den om?

 

Arjun Ranavat jobber som politimann i byen Mumbai. Etter å sett hvordan forbrytere misbruker rettssystemet i byen så bestemmer han seg for å ta affære. Han blir sjef for en spesiell avdeling som har som mål å eliminere de kriminelle toppene i byen.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Ah, som jeg elsker Bollywoodfilmer. De som medvirker i filmen er flinkere til å synge og danse enn de er til å spille. I denne filmen klarer de på eminient vis å innlemme sang og dans i handlingen. Sangene er vakre og dansene spektakulære. Arjun spilles av Bollywood-hunken Salman Khan. Han leverer så det suser, både via sang, dans og skuespill. Garv er en fin film for de som ikke har sett så mange Bollywoodfilmer, den inneholder mye action og dramatikk - noe som korter ned de tre timene som filmen varer.

 

JKarakter:

 

HalTan5.jpg

Lenke til kommentar

Ladri di biciclette

 

2578-1-bicycle_thief.jpg

 

Regi: Vittorio De Sica

 

Årstall: 1948

 

Hva handlet den om?

 

Antonio Ricci (Lamberto Maggiorani) har i en lang stund vært arbeidsledig. Han får endelig en jobb der han skal henge opp filmplakater, men til denne jobben trenger han en sykkel, noe han ikke har. Kona pantsetter derfor sengeklærne deres for å kunne kjøpe sykkelen han trenger. Like etter han har startet i arbeidet, blir sykkelen stjålet. Sammen med sønnen sin, Bruno (Enzo Staiola), begynner de å gjennomsøke byen for å finne den, og opplever nye og vidt forskjellige sider ved byen.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Et helt formidabelt mesterverk som gir neorealismen et nydelig ansikt. Neorealismens strikte former om sulten på sannheten blir fulgt med høy respektfaktor av filmskaperene. Forfatterteknikken gjør dermed filmen imponerende målrettet, og fremmer tydelig hvor nydelig et far-og-sønn-forhold bør/kan være.

 

Filmskaperene brukte ikke profesjonelle skuespillere i filmen, og skaper på den måten en bemerkelsesverdig naturlighet over det hele. Det er lamslående hvor fantastisk skuespillerene tolker de vidunderlige rollene. Et helt unikt samarbeid mellom regissøren, forfatterene og skuespillerene er hva filmen fullpreges av.

 

Historien er så hjerterørende fabelaktig at jeg felte tårer flere ganger gjennom filmen. Samtidig klarer de å sette et humoristisk preg på flere deler, noe som gjør det hele bare enda mer sjarmerende og elskverdig. Et mesterverk kan sannsynligvis ikke defineres, men ved å se filmer som Ladri di biciclette, er man på god vei til en forståelse av ordet.

 

YMDb-lista mi er herved oppdatert.

 

Karakter:

 

karakter6.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...