Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

AMERICAN HISTORY X

 

american_history_x_poster.gif

 

Regi: Tony Kaye

 

Årstall: 1998

 

Hva handler filmen om:

"American History X" er en sterk film hvor handlingen går til det amerikanske nazimiljøet, der Edward Norton spiller den sterke og tøffe Derek Vinyard som har havnet i dette miljøet gjennom Cameron Alexander som er en mann i slutten av 50 årene som rekrutterer unge, lettpåvirkelige ungdom inn i nazimiljøet. Derek havner på skråplanet da faren dør etter å ha bli skyti i jobb av noen såkalte "niggere", men blir satt inn selv etter å ha drept 2 stykker og må sone i 3 år. Derek har også en lillebror, Danny Vinyard spilt av Edward Furlong, han får i oppdrag å skrive en skoleoppgave om livet til storebroren, men Danny er også på samme vei som storebroren var...

 

Hva syntes jeg om den:

Jeg synes det var en sterk film hvor historien virker ganske ekte. Man får satt sitt perspektiv i nazimiljøet og skjønner hvor vanskelig det er å bli akseptert som ungdom. Tilbakeblikkene blir filmet i grått, noe som gjør at man engang forstår at det er et tilbakeblikk. Filmen starter med at man vet minimalt om de forskjellige karakterene, men utover filmen får man vite mer gjennom disse tilbakeblikkene. Veldig bra spilt av Edward Norton også, som fikk en Oscar for "beste hovedrolle", i denne filmen synes jeg han spilte utrolig bra og passet rollen utmerket!

 

Karakter:

 

9/10

Endret av Alderon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Kingdom of Heaven igår, og makan til tull skal man leite lenge etter.

 

Greit det var fine(mye blodspruting) og laget fint til og alt dette her, men historien var jo meget svak. Ikke bare var den svak men den var jo omtrent ikke sammenhengende og den liksom aldri igang med det den skulle handle om. Pluteselig skjedde det, så skjedde det.

 

Gir den en 2er.

Lenke til kommentar
Der untergang:

 

Denne filmen har eg gledet meg til å se lenge, så eg var litt redd for at eg hadde for høge forhåpninger.Men så feil kan man ta.Dette var noe av det betse eg har sett noen forbanna gang.Flotte skuespiller prestasjoner hele veien og en Adolf Hitler som overbeviser så det smeller i helvetet :w00t: > Scenen der Hitler feller en tåre etter at Speer inrømmer at ikkje har fulgt en enste ordre fra Hiler, var utrolig sterk :love:  Filmen var skikelig engasjerende til alle tider.Og det var utrolig å se på galskapen som utspilte seg i Berlin de siste dager før Det trdje rikets fall :yes:

En film ALLE burde se  :thumbup:

 

Terningkast 6

klarer ikke å holde meg seriøs til en anmeldelse me så mange smilier i.

 

Der Untergang er i mine øyne en film som ligger rundt en 3-4 på karakterskalaen,

men du skal for all del få ha dine meninger. Bare kutt ned på smiliene.

Eg visste eg kom til å få skrot for de smilyene :tease: kansje bgrunne koffor den er 3-4 i dine øyne om du ikkje har skrevet anmeldele. av den før i tråden da. Men vi har alle våre meninger. Nå er det Spinal Tap DVD!!

Lenke til kommentar

Un Chien Andalou (1929)

 

Ble ikke riktig imponert, jeg, altså. Jeg tror det var den horrible musikken som ødela en god del. Kanskje jeg skal se filmen én gang til uten den drittmusikken. Ellers veit jeg ikke riktig hva jeg skal si om denne filmen... Jeg tror jeg hadde for høye forventninger til den etter å ha lest så mange lovord. Det skal jeg slutte med, å lese om filmer før jeg ser dem. Første gang jeg leste om denne filmen tenkte jeg på den fine filmen inne i "The Ring". Den filmen likte jeg (filmen i "The Ring", altså) og jeg trodde at "Den Andalusiske Hund" ville være noe i samme duren. Men vår film var ikke kjedelig heller. Den engasjerte bare ikke.

 

Den får dermed 3.

 

Eraserhead (1977)

 

En halvkjedelig film med usedvanlig god (eller for den saks skyld; ubehagelig) stemning. Alle filmer trenger ikke å ha en historie eller noe eksplisitt for å være gode. Noen filmer dreier seg også om stemninger og følelser. Eraserhead er en grafisk beskrivelse av visse følelser og stemninger, tror jeg, og den lykkes med det. Nøyaktig hva filmen handler om gidder jeg ikke å begynne å røske opp i, for det var ikke handlingen som stod i hovedfokus. Men filmen halter litt i en del kjedelige og langtekkelige scener, og jeg har nok et eksempel på for høye forventninger pga at jeg på forhånd hadde lest litt om filmen og hva diverse folk (bl.a. her på forumet, Svankmajer og Carnifex' lille "diskusjon" i YMDB-tråden må nevnes ;)) mente om den. Jeg er Lynch-fan, men denne filmen falt ikke helt i smak.

 

David Lynch sin første spillefilm får da 4/3

 

Eternal Sunshine of a Spotless Mind (2004)

 

En meget vakkert fortalt film om menneskers forhold, tviholding og fornektelse. Gode skuespillerprestasjoner, godt lydbilde m. musikk, psychopathia og et halv-Lynchisk mareritt med fornuftig forklaring gjør at dette falt i smak. Noe med filmens vignett gjorde meg positivt overrasket og fikk meg til å vite at dette må være en bra film, noe det viste seg å være. Original historie samt litt humor er heller ikke å forakte.

 

En sprek film som fortjener 5, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Jeg vil føle meg mye bedre, ihvertfall iløpet av dagen, hvis du kan endre det.

:fun:

 

Blir vel pent nødt til å se SinCity.

hvordan kan du kritisere en som gir terningkast 6 til en film du ikke har sett? Det er hvertfall tåpelig.

 

Dessuten har ikke alle lik smak når det gjelder film.

Lenke til kommentar

Road Trip

 

Regi: Todd Phillips

 

Årstall: 2000

 

Hva handler filmen om?

 

(IMDb)

 

Four friends (Meyer, Qualls, Scott, Costanzo) take off on an 1800 mile road trip to retrieve an illicit tape mistakenly mailed to a girl friend.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Road Trip er en ganske morsom komedie med mye barnslig humor. Jeg, barnslig som jeg er, likte filmen godt og lo høylytt ved flere anledninger. Anbefales hvis du er barnslig og ikke setter for store krav til en komedie.

 

Terningkast: 4

Lenke til kommentar

Nja. Hvis filmen kjedet deg så kan jeg ikke akkurat se at vi har likt syn på stemningen. Den holdt kveletak på meg igjennom hele filmen. Måtte opp skorssteinen gispende etter oksygen ved flere anledninger.

Du beskriver den derimot litt som du satt å kikket ut av vinduet store deler av tiden den snurret, og kanskje fikk skrevet handleliste, raket plenen, gått tur med hunden og litt forskjellig i samme slengen.

 

Er vel mest dette med historien jeg er uenig i dog kanskje. Jeg mener den er kanskje filmhistoriens mest geniale historie ca., mens du presterer å si at det ikke er noe handling engang. Hvis ikke det er tidenes motsetning så vet da jammen ikke jeg.

 

Men men, tilbake til Zaeira sitt sitat......

Meninger er samfunnets byggesteiner +++. Jah.

 

S,

Lenke til kommentar

Pitch Black

 

Filmen har en bra stemmning, og med Vin Diesel som Riddick så må det jo bli fet. Historien sier lite om hvor/når vi er, noe som egentlig gjør filmen enda mer spennende (syntes jeg hvertfall), men jeg savner litt mer uggen stemning. Alt i alt en bra film som gir bra underholdning.

Lenke til kommentar

Tja. Personlig oppfattet jeg den vel litt som en "Ja til abort"-film. Hele spektret med å måtte oppdra et uønsket barn. Skyldfølelsen protagonisten har hele veien, og hvordan det hele bryter han ned til å føle at all håp om selvrealisering, drømmer og håp blir visket vekk fra tankene sine. Han dreper jo tilslutt både barnet og segselv. Kvinnen i radiatoren er nok et symbol på selvmordstanker og den lettende utveien. De små ekle ormene er mer symboler på belastninger og problemer, som hun tråkker i stykker. Barnet er nok heller ikke så misfostret i 'virkeligheten' som det er i filmen, men mer et symbol på hvordan paret ser på barnet.. Som noe fremmed og avskylig som tar i fra dem all mulighet og frihet. Det er rett og slett en film om foreldrefrykt. Ikke ulikt Little Otik av Jan Svankmajer og Rosemary's Baby av Roman Polanski. Barnet blir noe fremmedgjort. (På engelsk betyr alien både fremmedgjort og romvesen, så allegorien er mer tydelig der.)

Det geniale med det hele er mer hvordan Lynch forteller dette. Det er så unikt. Ved hjelp av de groteske symbolene og stemningen berører han i de mest heldige tilfeller seeren til å føle det akkurat på samme måte som Henry, uten engang å skjønne hva man opplever. Bare at det er ubehagelig og komplisert. Nettopp som Henry føler angående barnet. Men jo, det er definitivt kunst. Man kan legge mye i filmen av egen tolkning. Ofte er bare det å kunne se noe flott uten å skjønne hva det betyr også en unik ting.

 

Vet ikke om det svarer så mye. Det er ikke akkurat en lett film å tolke. ;)

 

S,

Lenke til kommentar

Tolken

 

"Tolken" handler om en tolk ansatt i FN, spilt av Nicole Kidman, som oppdager planene om et attentatforsøk mot en tilreisende president.

Selve filmen er preget av et litt langtrukkent og ikke spesielt godt manus, men skuespillet er fantastisk.

Regissøren gjør en meget god jobb i å gjøre det mindre spennende manuset til en halvveis spennende film.

 

"Tolken" er ikke en film du tenker på mye etter at du har sett den, og den har heller ikke noe dypere mening. Ren underholdning, med andre ord.

 

4/6.

Endret av @kd
Lenke til kommentar

National Treasure

 

Handling:

Arkeologen og eventyreren Benjamin Franklin Gates (Nicolas Cage) har viet sitt liv til å beskytte en skatt folk flest ikke tror eksisterer. Et ansvar som har ligget hos familien gjennom flere generasjoner. Han har tilbrakt sitt liv med å krangle med sin skeptiske far Patrick (Jon Voight), lete etter ledetråder og gjennomsøke enhver krok for å lokalisere den forsvunnede Tempelriddernes skatt. En legendarisk skatt som ikke bare bringer rikdom, men også makt og kontroll. Men problemet er at selv ikke han vet hvor skatten erhelt til han blir den første personen på 200 år til å løse ledetrådene som er overalt rundt hamfra nasjonens fødested til dens hovedstad til symboler på dollarseddelen.

(Filmweb.no)

 

Mening:

En film jeg har onsket a se lenge. Vi leide den endelig, og kan ikke si at jeg ble skuffet. Det er ikke en film som havner pa min liste over favorittfilmer, men heller ikke en film som gar i glemmeboken.

 

Et godt, fengende og engasjerende plot er stikkordene for denne filmen, og med setting i blant annet New York og Washington har de fatt til en spennende film. Litt Hollywood klisjeer finnes det, og noen av action-scenene hadde jeg klart meg uten.

 

Synes ogsa at det blir litt for teit nar skurkene vet/gjetter seg til hvor de befinner seg til enhver tid. Greit nok at de kan sine saker, men sa god kan de umulig vaere.

 

Overall manglet filmen noe for meg, og den rekker derfor ikke til topps pa karakterskalaen.

 

Karakter: 6.3/10

 

The greatest adventure history has ever revealed

Lenke til kommentar

National treasure

 

Filmen begynner med at helten + kompanjonger tar seg frem til et sted langt borte fra sivilisasjon. Når de så finner målet, tusler de inn, og finner en død mann. Etter å ha funnet det de kom etter, blir helten forrådt av kompanjongene sine, og etter litt om og men ender skurken opp med denne gjenstanden. Helten kommer seg ikke ut uten at det skjer noe som innebærer livsfare.

 

Litt senere blir et kvinnemenneske ufrivillig dratt med i historien, og dette blir etterfulgt av en heseblesende biljakt/shootout.

 

Enda litt senere blir vi introdusert til den skeptiske, men ganske kunnskapsrike faren til helten. Senere blir han fanget av skurkene, og blir brukt som pressmiddel.

 

Avsnitt 1: Indiana Jones and the holy grail.

Avsnitt 2: Indiana Jones and the temple of doom.

Avsnitt 3: Indiana Jones and the last crusade.

 

Big, fat rip-off, med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...