Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Så, så. Perfekt er den vel ikke.

 

Har et inntrykk av at folk deler ut karakterer litt på måfå. Du skjønner hva jeg mener...

Jeg skjønner godt hva du mener, det er noen som virkelig ikke har styr på karaktersettingen, men samtidig så er det ikke alle som prioriterer det samme når det gjelder film. Det som er viktig for meg kan være revnende likegyldig for deg, og det som kan trekke en film ned to karakterer hos meg kan ikke ha noen effekt hos deg.

 

 

Og 2001 er omtrent det nærmeste man kommer en perfekt film.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fear and Loathing in Las Vegas

 

fearandloathing.jpg

 

Regi: Terry Gilliam

År: 1998

Sjanger: Komedie / Drama

 

Fra filmlisten.no:

Året er 1971 og journalisten Raoul Duke (Depp) reiser til Las Vegas med sin korpulente advokat, Dr. Gonzo (Del Toro). Duke skal skrive om et motorsykkelrace. Men det eneste som står i hodet på de to reisende er å hive i seg alle mulige former for dop og andre apotekvarer man får på blå resept, hasj, marihuana, kokain, LSD, o.s.v..

 

Turen til Las Vegas blir en eneste lang syre-trip. De dytter i seg så store menger dop at det er et mirakel at de ikke slokner, for ikke å snakke om at de overlever. For de to omtalte herrer består hverdagen av hallusinasjoner, paranoia og underlige situasjoner. For de rundt dem fremstår situasjonen noe annerledes.

 

"We had two bags of grass, seventy-five pellets of mescaline, five sheets of high-powered blotter acid, a salt shaker half-full of cocaine and a whole galaxy of multicolored uppers, downers, screamers, laughers... also a quart of tequila, a quart of rum, a case of Budweiser, a pint of raw ether, and two dozen amyls. But the only thing that worried me was the ether."

 

 

Genial film etter min mening:

rod_terning6.jpg

Lenke til kommentar

Be Cool

 

pbc.jpg

 

Regi: F. Gary Gray

 

Årstall: 2005

 

Hva handlet den om?

 

10 år etter Get Shorty, er nå produsenten Chili Palmer (John Travolta) lei av filmbransjen. Da han (over)tar kontrakten til den talentfulle Linda Moon (Christina Milian), får han øynene opp for musikkbransjen, og bruker sin kontakt Edie Athens (Uma Thurman) for å komme inn i varmen. Men Linda Moon er en svært ettertraktet artist, som flere vil ha klørne i. Komplikasjonene oppstår....

 

Hva syntes jeg om den?

 

Med en stjernespekket rolleliste og parodisk satire på film- og musikkbransjen, gir filmen seg ut for å være kjempekul og –tøff, noe den ikke er. De totalt meningsløse utviklingene er så fryktelig strukturløse og teite at jeg får vondt i hele meg. Gjensynet mellom Uma og John på dansegulvet, kultkjent fra Pulp Fiction, er også dette – teit.

 

De liksomartige bi-rollebesettelsene, blant annet The Rock som homofil livvakt og DeVito som dreven actionhelt, er også elementer som fikk meg til å vrenge i stolen av irritasjon. Det er så tåpelig at jeg tok meg flere ’doturer’, bare for å komme meg vekk fra dette våset.

 

Og så har vi Vince Vaughns rollefigur, Raji, som tror han er en svart gangster, iført hallikklær. Denne mannen er et kapittel for seg i plagsomt, elendig, drittskuespill. Han er alene en inspirasjonskilde til fødselskontroll. At det går an!

 

Dog er åpningssekvens temmelig fornøyelig, og er det eneste som redder filmen fra bunnkarakter (og da er jeg snill som ikke tar filmens uhørte lengde til betraktning). Dette er et spytt i trynet på den talentfulle skribenten Elmore Leonard. Trist.

 

Karakter:

 

karakter2.gif

Lenke til kommentar
jeg fatter ikke at folk kan gi topp karakter, når de har noe å trekke ned på...

 

Skjerpings!

Regner med at den var til meg?

 

Sin City var en herlig film. At jeg ikke likte Michael Madsen's karakter, som var i filmen toppen 3 minutter av 124 minutter totalt, vil ikke vaere en legitim grunn til a sette karakteren fra en 6'er til en 5'er (siden det ikke er mulig a fa 7 pa en terning med bare seks sider. Det var bare for a si at det var en stralende film).

 

Om du har sett den og er totalt uenig i min karaktersetting kan du jo skrive en egen anmeldelse. Jeg star pa mitt, men om det far deg til a fole deg bedre kan jeg endre det til 6 istedet for 7, siden det er det som er riktig. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

xXx: State of the Union | aka xXx 2

78m.jpg

 

Jeg skal ikke si så utrolig mye for dette er ikke no jeg kan.

Regner med att alle her har sett xXx med Vin Diesel !? Denne gangen bytta dem ut han med Ice Cube, som faktisk er en utrolig morsom skuespiller. Han ser så sinna og slem ut hele tia :)

 

Filmen (Som mange andre Action filmer) har ikke spesielt til handling spør du meg.

Kort fortalt, XXX/Darius Stone(Ice Cube) redder presidenten av USA fra og bli drept.

Syntes ikke den hadde så utrolig mye med en'ern og gjøre, men er også lenge siden jeg har sett den så husker ikke så mye. Filmen er langt i fra bra, men underholdt meg i 80min med fartsfylt action som var helt ok og se på :)

 

Verdt og se om man kjeder seg en regnværsdag!

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

xXx: State of the Union

Dette var første filmen jeg så igår. Hadde store forhåpninger til en skikkelig morro action film, uten den store handlingen. Fint med litt hjerndød action innimellom. Vel denne filmen skuffer. Hvis man ser bort fra den tragiske handlingen, så er Vin Diesel byttet ut med en halvfeit rapper ved navnet Ice Cube. Liker Ice Cube jeg, synes han var bra i Friday filmene, men her passer han helt klart ikke inn. Han skal liksom være så sinnsykt mye råere enn det den forrige XXX (Vin Diesel) var, å det hele blir helt komisk. På toppen av det hele så bruker han en hel haug av kommentarene som Vin Diesel brukte i den første filmen. Når man da drar med seg en annen rapper også inn i filmen, Xzibit kjent fra Pimp My Ride, så er smertegrensen nådd for meg. Prøver rapperene å ta over Hollywood eller :)

 

Filmens høydepunkt er helt klart Tanks jakten i hangarskipet. Denne er faktisk ganske så kul. Største nedturen i filmen er faktisk ikke skuespillerene, men datagrafikken de bruker. Hallo, er noe galt når filmsnuttene i Doom3 er bedre enn det de bruker i denne filmen.

 

Terningkast: 2

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Assault on Precinct 13

Dette var neste filmen på listen min. Denne filmen var helt grei action fra begynnelse til slutt. Men hadde det ikke vært for at det er endel gode skuespillere med, så hadde den nok floppet. Men, nå har den det. Liker spesielt Laurence Fishburne sin rolle. Han er bare slem tvers igjennom. Liker når en av "heltene" ikke er helt av det snilleste :) Ett annet pluss med denne filmen var at den hadde sinnsykt kul lyd. DVD'en jeg så den på fikk hjemmekinoen til å skikkelig få kjørt seg, å det er sånt jeg setter pris på.

 

Helt grei action, men ikke noe jeg kommer til å se igjen med det første.

 

Terningkast: 3

Lenke til kommentar

Be Cool

Over til neste film. Har lenge ventet på denne filmen å har hatt skikkelig forhåpninger. Så for sikkerhet skyld Get Shorty for ett par dager siden, for å være sikker på at jeg fikk med meg alt når jeg så denne. Get Short er som sagt 1'eren i denne serien. Be Cool skuffet ikke den. Travolta er tilbake som Chilli Palmer, å er like kul som i den første. Handlingen er så som så, men det er skuespillerene som bærer denne filmen. Der er så mange merkelige karrakterer i denne filmen at jeg har nok med å følge med på de. The Rock som homo er helt klart ett av høydepunktene, men også Vince Vaughn gjør en bra jobb. En hvit kar som tror han er svart. Ler godt av han til tider. Filmen er ikke så bra som Get Short, men er en verdig oppfølger.

 

Terningkast: 4

Lenke til kommentar

Thursday

Siste filmen igår ( ja jeg vet det ble endel ) Dette er en av de filmene som veldig mange ikke har sett. Er ganske ukjent, men anbefales på det sterkeste. Kjøpte den på DVD for 59.- å det er det ingenting å si på. Filmen handler om en kriminell som har begynt ett nytt liv sammen med sin kone, men fortiden innhenter han en dag, å ting blir ikke helt det samme. Dagen blir ett langt kaos for stakkaren som prøver å ordne opp i alt før kona kommer hjem. Får en veldig Quentin Tarantino følese av denne filmen, selv om han ikke har noe med den å gjøre. Filmen er veldig rå, så det er kanskje ikke noe for alle. Er en scene ca midt i filmen som jeg synes er genial. En liten voldtekt, men ting er ikke som dere kanskje tror ;) Så denne filmen for første gang for mange år siden, å den var like bra denne gangen. Eneste minuset var at DVD'en ikke hadde digitalt lydspor, bare vanlig dolby surround. Litt nedtur.

 

Terningkast: 5

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

 

78m.jpg

 

Regi: Garth Jennings

 

Årstall: 2005

 

Hva handlet den om?

 

Lånt fra filmweb

 

Jordboeren Arthur Dent har en meget dårlig dag. Det kommer folk med bulldoser og vil rive huset hans, han oppdager at hans beste venn er et romvesen, og på toppen av det hele skal jordkloden sprenges for å rydde plass til en hypergalaktisk motorvei. Arthur har bare en sjanse til å overleve - å få haik med et passerende romskip. For den ferske romturisten begynner det største eventyret i universet idet jorden går under og han legger ut på en reise der han finner ut at ingenting er som det ser ut til. Han lærer at et håndkle er den nyttigste tingen i universet, finner meningen med livet, og oppdager at alt han trenger å vite står i en bok - "Haikerens guide til galaksen".

 

 

Hva syntes jeg om den?

 

Jeg må si jeg storkoste meg med denne filmen. Glimrende engelsk humor og en morsom historie. Anbefaler alle å se denne :thumbup:

 

Karakter:

 

9/10

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

JimRamse--> hørt om EDIT knappen eller?? morro å få god post count :tease:

 

Der untergang:

 

Denne filmen har eg gledet meg til å se lenge, så eg var litt redd for at eg hadde for høge forhåpninger.Men så feil kan man ta.Dette var noe av det betse eg har sett noen forbanna gang.Flotte skuespiller prestasjoner hele veien og en Adolf Hitler som overbeviser så det smeller i helvetet. Scenen der Hitler feller en tåre etter at Speer inrømmer at ikkje har fulgt en enste ordre fra Hiler, var utrolig sterk. Filmen var skikelig engasjerende til alle tider.Og det var utrolig å se på galskapen som utspilte seg i Berlin de siste dager før Det trdje rikets fall

En film ALLE burde se :thumbup:

 

Terningkast 6

 

EDIT: har no fjernet en del smilies for å fremstå som seriøs for gaute/NeO^^

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Scenen som Tarantino regisserte er der Dwight sitter i bilen og kjører med den avdøde Jackie Boy ved siden av seg. Jackie Boy begynner å prate med Dwight, selv om han er død osv (psychopathia).

Hugser den ja med den "tingen i hovudet. Han var vist ikkje dau allikevel.

Lenke til kommentar
Der untergang:

 

Denne filmen har eg gledet meg til å se lenge, så eg var litt redd for at eg hadde for høge forhåpninger.Men så feil kan man ta.Dette var noe av det betse eg har sett noen forbanna gang.Flotte skuespiller prestasjoner hele veien og en Adolf Hitler som overbeviser så det smeller i helvetet :w00t: > Scenen der Hitler feller en tåre etter at Speer inrømmer at ikkje har fulgt en enste ordre fra Hiler, var utrolig sterk :love:  Filmen var skikelig engasjerende til alle tider.Og det var utrolig å se på galskapen som utspilte seg i Berlin de siste dager før Det trdje rikets fall :yes:

En film ALLE burde se  :thumbup:

 

Terningkast 6

klarer ikke å holde meg seriøs til en anmeldelse me så mange smilier i.

 

Der Untergang er i mine øyne en film som ligger rundt en 3-4 på karakterskalaen,

men du skal for all del få ha dine meninger. Bare kutt ned på smiliene.

Lenke til kommentar

Kingdom of Heaven

 

Tidvis tynn handling basert på mer eller mindre ekte historie - Check

Generisk hunky halvgod hovedrolleinnehaver - Check

Kampscener - Check

Overdrevet poetisk dialog - Check

Kjærlighetshistorie - Check

Moral - Check

Gode effekter - Check

Hollywood-polering - Check

 

Alt i alt en typisk storfilm-film, men likevel så liten. Typisk Troja/LOTR/Braveheart/Gladiatoren-crossover, men den har ikke nok for seg til å være troverdig. Likevel lot jeg meg underholde ganske godt, spesielt av effektbruk og pene kampscener i enkelte scener (misforstå meg rett - dette ble også overdrevet godt her og der). Filmen skal ha pluss for mer eller mindre gjennomtenkt tema og moral-henvisning (i dette tilfellet myntet på midtøsten-konflikten), uten at jeg opplevede det som overdrevet cheesy og moralistisk - en nokså sjelden kvalitet i en slik produksjon. Nei, Kingdom of Heaven lever ikke opp til forventningene markedsføringen skaper for seg selv ("Fra skaperene av Galdiatoren" er tydeligvis ikke det kvalitetsstempelet det burde vært. Snarere samme filmatiske konsept, men med tynnere handling og skuespillerprestasjoner). Likevel var det noe jeg likte ved filmen, den HAR tidvis underholdningsverdi. Dette er en slik film man leier (nei, den er ikke verdt 80 kr på kino) hvis man vil teste det nye hjemmekinoanlegget sitt, og ikke gidder å følge helt med på selve handlingen.

 

En helt grei 3'er. Kanskje 3/4.

 

Ps. Trekk for elendig "snø". Disse folka trenger en tur til Norge - landet der det ikke snør isoporflak oppover, men H20 nedover, og ikke nok med det - dersom det snør i noen timer i Norge legger snøen seg på bakken...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Independence day

 

Jorden blir invadert av UFOer og menneskeheten (med USA i spissen selvfølgelig) må utkjempre dem.

 

Har sett denne filmen et par ganger før, men jeg syntes den var verd å se igjen. Effektene kan ikke holde følge med dagens, men det er absolutt fett. Hvis ikke du har sett denne filmen har du gått glipp av noe. Dette er en "historisk" viktig film, etter min mening, og i tillegg veldig bra underholdning (hvis du takler amerikanske klisjeer..).

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Generisk hunky halvgod hovedrolleinnehaver - Check

Hunky? Denne fløtepusen er ikke mye "hunk", du.

orlandobloom2.jpg

 

hunk  Audio pronunciation of "hunk" ( P )  Pronunciation Key  (hngk)

n.

 

  1. Informal. A large piece; a chunk: a hunk of fresh bread.

  2. Slang. A sexually attractive man with a well-developed physique

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...