Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Donnie Darko

 

149402m.jpg

 

Regi:Richard Kelly

 

År:2001

 

Hva handlet den om?

Fra play.com

October 1988 and small town USA is about to witness the end of the world. It's home to Donnie Darko, a brilliant but troubled teenager, plagued by terrifying visions the meaning of which he alone holds the key.

 

With his class mate and soul mate Gretchen and a mysterious ex teacher, Grandma Death, he must unravel the strange occurrences infecting his school, his home and his life before a horrifying spectre known only as "Frank" can pull Donnie over the edge of his sanity.

 

Hva syntes jeg om den?

Jeg vet ikke om jeg forstod den helt ut, men jeg syntes den tok om mange gode temaer. En ting som plaget meg veldig med denne filmen var at den var litt fjortiss mystisk. Ting var dypt, men ikke så dypt at jeg satt med gåsehud i ti minutter etterpå hvis dere skjønner hva jeg mener...

Det var uten tvil en god film, en veldig underholdene og spennende film, men ikke noe særlig mer enn det.

Karakter:

65%

 

IMDB link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

King Arthur

 

Ok film. Historien er ganske standard, dekket bak en liksomkomplisert setting. Klisjeer her og der, men det er helt ok. Jeg skjønner ikke helt motivasjonen til Stellan Skarsgårds rollefigur, men han var vel bare en blodtørstig faen, da. Slagscenene var bra lagd. Ellers er det verdt å nevne at jeg holdt på å fryse ihjel i deler av filmen, det så så jævla kaldt ut.

 

Karakter 4 (av 6)

Lenke til kommentar

Crimes and Misdemeanors

 

B00005AUJK.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Regi: Woody Allen

 

Årstall: 1989

 

Hva handlet den om?

 

En meget vellykket øyekirurg, Judah Rosenthal (Martin Landau), har hatt et forhold på si. Da han vil gjøre det slutt med denne kvinnen, blir hun rasende og truer med å ødelegge hans selvoppbygde luksus. Dette finner ikke kirurgen seg i, og tyr dermed til mer drastiske metoder.

 

Samtidig lager Cliff Stern (Woody Allen) en dokumentarfilm om sin vellykede svoger, Lester (Alan Alda), som han intenst hater. Cliff blir også betatt av produsenten for filmen, Halley Reed (Mia Farrow), men klarer ikke helt å vinne henne over, da Lester stadig er i veien.

 

Disse to, nokså forskjellige, historiene glir stadig nærmere hverandre.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Woody Allen går inn i en mer seriøs forfatter- og regirolle, da han nydelig portretterer gjenkjennelige følelser rundt livet, døden, religion og kjærlighet på en realistisk og betydningsfull måte. Samtidig klarer han å sette sitt varemerke på det hele, med svært intelligent, raffinert og vittig humor.

 

Med på rollelisten finnen vi Allens flittig brukte skuespillere, Alan Alda og Mia Farrow, som begge leverer vidunderlige prestasjoner. Martin Landau likeså. Allen er nok en gang den eksentriske, bekymrede og elskverdige karakteren vi alle kjenner han som. Slik skal det være.

 

Allen fikk også med seg den legendariske filmografen Sven Nykvist til å stå for fotoet. Nykvist ble stadig brukt av den enestående Ingmar Bergman, og har blitt hyllet av de fleste for sitt utmerkete arbeid. Nykvist, i glimrende regi fra Allen, skaper en herlig stemning rundt denne bittersøte historien, og det hele blir en visuell nytelse.

 

Karakter:

 

karakter5.gif

Lenke til kommentar

Good bye, Lenin!

 

Ai ai ai, hvilken hjerteskjærende film. Sjelden har jeg sett noe som får meg til å tute sånn.

 

5+

 

The Amityville Horror

 

OK. Ja, det var vel det jeg har å si. Litt kule effekter à la psychopathia, da.

 

3/2

 

(Karakterskalaen er kraftig inspirert av skolen sin)

Lenke til kommentar

The Interpreter

(små kanskje-spoilere)

God film. Ikke kjempegod eller enestående, men en god film. Fra første stund tenkte jeg: OK, jeg vet hvordan denne filmen blir, jeg tror kanskje jeg til og med vet "løsningen". Vel, jeg tok feil. Den gikk virkelig i en helt annen retning, og ved å gå dypere inn på hovedkarakterene klarte den å gjøre Penn og Kidman mye mer menneskelig, de blir ikke bare person a og b. Sean Penn er enestående som alltid, og jeg fikk en helt ny respekt for Kidman.

Handlingen gikk smooth uten noen alt for kjedelige øyeblikk, selv om jeg syns det kunne vært litt høyere tempo (det er mulig at traileren framstilte den noe feil, og på den måten endret forventningene mine). Til tider virkelig spennende, med en åpenbar kjemi mellom Kidman og Penn.

Når det gjelder det politiske aspektet lot jeg meg ikke påvirke av det noe særlig, selv om det helt klart var merkbart). Med mindre det er snakk om en dokumentar unngår jeg å la mine egne uenigheter påvirke filmopplevelsen.

Noe snodig klipping mellom scener, ellers helt kurant.

(spoiler) Et småskuffende øyeblikk da "du sa noe til meg tidligere, og nå gjelder det deg"-klisjéen dukker opp.

 

4+/6

 

The truth needs no translation

Lenke til kommentar

Så to filmer i går.

Den første:

 

U.S.S. Nimitz - Lost In The Pacific

 

Les dette og du forstår hvor ræva denne filmen er:

 

Hangarskipet U.S.S Nimitz er på patrulje i Stillehavet da det blir fanget i en magnetisk/elektrisk partikkelstorm.

Da besetningen kommer til seg selv, er de mutters alene på havet. Deres eskorteskip er borte og kaptein Yelland trykker på alamknappen.

 

Alt elektronisk fungerer optimalt, men ingen svarer på deres radiooppkald, og de eneste meldinger, de fanger opp, er eldgamle radiosendinger samt meldinger om kamper mellem tyske og russiske styrker uten for Moskva!

 

Så melder rekognoseringsflyene om kontakt med fiendtlige fly. 2 stk. fabrikksnye propelldrevne Mitshubishi A6M Zero jagere! Det er den 6 desember 1941 og U.S.S. Nimitz er på kollisionskurs med den japanske hangarskipsflåte på vei mot Pearl Habor...

 

Dette er antagelivis den dårligste filmen som er laget, absolutt ikke å anbefale.

 

Terning kast: -6

Endret av PC Bjørnen
Lenke til kommentar

Pi

 

pi.jpg

 

Regi: Darren Aronofsky

 

Medvirkende: Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman m.fl

 

Årstall: 1998

 

Hva handlet den om?

 

En paranoid matematiker sliter med å finne et tall som binder sammen så og si hele universet. Arbeidet hans blir til stadighet avbrudt av to ting; for det første så lider han av ekstreme hallusinasjoner som igjen fører til hodepine og blackouts. Det andre er alle menneskene som hele tiden prøver å få greie på hva Max evt finner i sin søken etter dette nye tallet.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Wow, for en sinnsvakt vakker film. Hele greia blir vist i en slags kontrast B/W, noe som gjør filmen til en intens opplevelse. De som har sett noen av Darren Aronofskys filmer før vil kjenne igjen en rekke grep. (f.eks når Max tar medisinen sin. jmfr: Requiem for a dream) Denne filmen fikk meg faktisk til å tenke på David Lynchs Eraserhead. Sean Gullette er fantastisk i rollen som den psykotiske Max. Men, filmens sanne stjerne er Darren Aronofsky, den gutten der er rett og slett genial bak spakene.

Alt i alt så vil jeg anbefale denne filmen på det sterkeste.

 

Karakter:

 

HalTan5.jpg

Lenke til kommentar

Tolken (The Interpreter)

 

Plot

 

Political intrigue and deception unfold inside the United Nations, where an FBI agent (Penn) is assigned to protect an interpreter (Kidman) who overhears an assassination plot.

 

Mine meninger

 

Jeg likte filmen, veldig bra faktiskt. En "ikke hollywoodisert" film, filmen er veldig intelligent og handlingen er ganske bra gjennomført.

Første filmen som hår fått brukt FN bygningen til innspilling!

 

Anbefalt!

 

87%

Lenke til kommentar

Deathstalker

 

x-deathstalker-jj.jpg

 

Regi: John Watson

 

Medvirkende: Rick Hill, Barbi Benton, Bernard Erhard m.fl

 

Årstall: 1983

 

Hva handlet den om?

 

Ehm, Deathstalker(Hill) er en enorm bronsebrun mann som dreper slemme karer. Nå har han fått et oppdrag som går ut på å drepe den onde trollmannen Munkar. Deathstalker - frels oss fra det onde.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Ahhh, fantastisk dårlig. Nesten alt John Watson prøver å oppnå i denne filmen mislykkes han med til gangs. Alt fra den overdrevet digre Deathstalker, til den superonde Munkar og for ikke snakke om den malplasserte musikken.

Denne filmen er en must-have for alle som elsker dårlige sverd&sandal-filmer (Sinbad of the seven seas med Lou Ferrigno er dog hakket verre/bedre).

 

Enjoy!

 

Karakter:

 

HalTan5.jpg

Lenke til kommentar

Harold & Kumar Go to White Castle

 

image_786669.jpg

 

Regi: Danny Leiner

 

Årstall: 2004

 

Hva handler filmen om?

 

Etter å ha røyket pot ser Harold og Kumar en reklame for burgersjappa "Whitecastle" på TV. De blir raskt trollbundet og finner ut at de burgerne må de smake. Selve filmen handler om deres reise til Whitecastle + alle problemene som oppstår underveis.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Har du sett "Roadtrip" så kan du ane innholdet i denne filmen. Jeg hadde håpet på en latterfylt overraskelse, men skjønte i løpet av filmens 20 første minutter at det ikke kom til å bli noe av. Jeg lo godt av en fengselscene og det var det. Dette ble for tamt.

 

Terningkast: 2

Lenke til kommentar

Dog Soldiers

 

Regi: Neil Marshall

 

Årstall: 2002

 

Hva handler filmen om?

 

"Dog Soldiers", et militærteam, blir sendt til Skottlands villmark for et rutinemessig treningsoppdrag med et annet team. Når de finner det andre teamet er de blitt redusert til to. Resten av deres team er blitt drept av noen merkelige vesner. De to sårede mennene aner ikke hva eller hvem som har gjort det. "Dog Soldiers" tar med seg de to sårede soldatene og rømmer fra stedet. De møter på ei dame ved navn Megan. Hun vet akkurat hva som jakter på dem og kjører de i sikkerhet - tror de. Det som startet som et treningsoppdrag er nå blitt en kamp på liv og død.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

"Dog Soldiers" er en eneste stor klisjé. Dette har jeg sett mange ganger før. Det eneste som trekker opp er at det til tider er litt spenning i det hele. Dette er absolutt ikke en bra film, men grei underholdning hvis du ikke er kravstor når det kommer til film (hvilket jeg er). Med mindre du har en stor interesse for varulver burde du styre unna denne filmen.

 

Terningkast: 2

Endret av Grundig
Lenke til kommentar

Sin City

 

1000868.jpg

 

Regi: Frank Miller, Robert Rodriguez, med gjesteregi av Quentin Tarantino

 

Aar: 2005

 

Skuespillere: Bruce Willis, Mickey Rourke, Jessica Alba, Clive Owen, Elijah Wood, Benicio Del Toro, Devon Aoki, Michael Clarke Duncan og Michael Madsen med flere

 

Hva handlet filmen om?

Flere historier som alle har noe med hverandre a gjore, og som alle foregar i Basin City, en by overfylt med kriminalitet. Marv (Mickey Rourke) leter etter mannen som myrdet en vakker kvinne mens hun sov ved siden av ham. Eks-fotografen Dwight (Clive Owen) dreper en forholdsvis full politimann og ma dekke over det med god hjelp fra horene i byen. Hartigan (Bruce Willis) skal snart pensjonere seg. Han redder en liten jente fra a bli voldtatt, men blir selv anklaget for a ha voldtatt henne.

Alle handlingene er basert pa tegneseriene "Sin City", "The Big Fat Kill", og "That Yellow Bastard", av Frank Miller.

 

Hva syntes jeg om den?

I begynnelsen syntes jeg at filmen virket veldig merkelig. Film-noir stilen filmen ble framstilt i virket veldig sokt. Etterhvert som vi kom lenger og lenger ut i filmen, jo bedre folte jeg at den ble, og jeg ble etterhvert forelsket i den film-noir filmen Sin City er.

 

Filmen er spekket med stjerner, noe filmen absolutt ikke tapte pa. Det skorter ikke pa gode skuespiller-prestasjoner. Jeg synes Mickey Rourke og Bruce Willis spilte spesielt bra, og jeg kan trygt si det samme om Clive Owen. Jeg likte ikke helt maten Michael Madsen framstilte sin karakter pa. Det virket darlig gjennomfort og darlig planlagt. Mulig det var meningen at karakteren hans skulle vaere slik, men jeg likte det ikke.

 

Regissorene har alle gjort en stralende jobb. Jeg skulle likt a vite akkurat hvilke(n) del(er) Tarantino regisserte og hvilke deler som ble gjort av de to andre. Alt i alt god regi.

 

Det visuelle i filmen var stralende. Som sagt for virket film-noir look'en veldig merkelig i begynnelsen, men likte det bedre og bedre etterhvert. Maten alt var framstilt pa, fra blodet til regn og sno var fremmed for meg, men ble straks godt likt. Two thumbs up for alle som jobbet med de visuelle effektene.

 

Terningkast 6

 

Walk down the right back alley in Sin City and you can find anything

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar

Naruto - The Movie

 

Den har jeg ventet alt for lenge på, og gledet meg noe enormt. Forventningene min var derfor høye. Det første jeg legger merke til er den herlig grafikken, ett skikkelig kunstykke innen animering. Kampsekvensene er herlig å se på, alt stemmer.

 

Men så var det slutt på all skryten. Filmen lider av ett syltynt plott, og et flaut tamt lydspor. Dette er en labert forsøk på å melke Naruto-bølgen for alt den er verdt. Animen er hundre ganger bedre, og jeg, som enorm stor Naruto-fan, skammer meg over at det kan produseres slike spinn-offmakverk.

 

Filmen reddes av kampsekvensenanimasjonene og havner dermed på 2/6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...