Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Interpreter

 

Regi ved Sydney Pollack.

 

Syltynn og bokstavelig talt idiotisk story om en oversetter ansatt ved FNs hovedkvarter i New York by. Riktignok klarer Sydney Pollack å skape en såpass spenningsladet atmosfæren at det er det eneste som redder den fra en total stryk karakter.

Etterhvert som vi nærmer oss slutten taper filmen seg enda mer, og man føler seg faktisk litt snytt i det man forlater kinosalen.

 

Med andre ord; en skikkelig dårlig film.

 

2/6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rashômon

 

s138.jpg

 

Regi: Akira Kurosawa

 

Årstall: 1950

 

Hva handlet den om?

 

Tre reisende mennesker søker ly ved Rashômon, et tempelruin, under et kraftig regnvær. Der blir det fortalt og diskutert om en forbrytelse som har blitt begått. Forbrytelsen omhandler en banditt og et ektepars møte i en skog. Tolkningen og oppfattelsene av forbrytelsen, derimot, har flere varianter. Ta del i dem alle.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Kurosawas utallige tilføyelser av mesterverk til filmhistorien er unektelig, og det var med Rashômon det hele startet. Denne filmen blir nemlig regnet som hans første virkelige mesterverk. Den er også blant topsjiktet i filmografien hans, mener nå jeg (uten at jeg har sett alle, vel å merke).

 

Den retrospektive fortellerteknikken Kurosawa konsekvent bruker, samt hans stadige evne til å føre seeren på avveier, er fenomenal. For ikke å si innflytelsesrik, Rashômon har nok vært en enorm inspirasjonskilde for mange filmskapere.

 

Som alle Kurosawa-filmene jeg har sett, legger også denne seg som en vidunderlig visuell nytelse. Dét, blandet med en fantastisk fengslende historie, gir en unik filmopplevelse. Når man ser slike filmer, forstår man virkelig hva et mesterverk er, uten at jeg klarer å ordlegge meg mer presist.

 

La meg avslutte med et ultrakort selvintervju:

 

- Så, vil jeg si jeg har en ny favorittfilm?

- For et dumt spørsmål, Stian. Utvilsomt.

 

Karakter:

 

karakter6.gif

Lenke til kommentar
Helt unødvendig for så små anmeldelser. Vi trenger ikke 400 x 500px bilder som etterfølges av en dårlig skrevet og lite beskrivende anmeldelse.

Vi trenger heller ikke anmeldelser som ikke forteller oss noe som helst om filmen.

Selvfølgelig ikke. Komprimisset er at vi har noen store (der malen tas i bruk) og noen mindre (der malen er overflødig).

Lenke til kommentar

12 Angry Men

 

6301976061.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

 

Regi: Sidney Lumet

 

Aar: 1957

 

Hva handlet den om?

Vi kommer inn i filmen akkurat nar juryen forlater rettssalen for a komme til en avgjorelse. Det er en mordsak hvor en 18 ar gammel gutt er tiltalt for angivelig a ha tatt livet av sin far. Juryen har sine fordommer, og har allerede bestemt seg for hva de mener om tiltalte.

 

Hva syntes jeg om den?

Dette er ikke en film med mange overraskelser. Vi vet alle at de skal fra Punkt A til Punkt B. Det er ikke disse punktene filmen handler om, men heller reisen fra A til B.

En film som dette krever plettfri dialog og konflikter i massevis for at konseptet skal funke, og det er noe manusforfatter Reginald Rose har klart. Regissor og manusforfatter har gjort sin del av jobben, og skuespillerne skuffer heller ikke. De spiller bra, alle som en.

Filmen var nominert til 3 Oscar i 1958 (Best Director, Best Picture, Best Writing (Screenplay Based on Material from Another Medium)).

En god film som anbefales.

 

Terningkast: 6

 

Leave your prejudices outside the door.

Lenke til kommentar

Flight Of The Navigator

 

Filmen handler om David (12år) som får beskjed om og hente lillebroren sin som er hos noen venner.. turen går da gjennom en skog, noe david ikke synes noe særlig om.. og midt inne i skogen blir han skremt av lillebroren som sitter i ett tre og venter på han.. men idet han skal til og løpe etter så står hunden hans Brucer og bjeffer på noe like uttfor en skråning.. David lener seg litt utenfor og faller ned skråningen..når han da våkner virker det som om han bare har vært borte i noen minutter.. men det viser seg att det har gått 8år.. han får da hjelp av politiet med og finne foreldrene, men både de og broren har blitt 8år eldre, mens david fremdeles er 12år.. så da går turen videre til NASA for og finne ut mer om hva som egentli har skjedd.. og hva som skjer videre får dere se selv.. men kan nevne UFO ;).. anbefaler filmen STERKT hvis du ikke har sett den.. på min topp10 liste uten tvil!!

 

10/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Delicatessen

 

deli.jpg

 

Regi: Marc Caro og Jean-Pierre Jeunet

 

Årstall: 1991

 

Hva handlet den om?

 

En sirkusartist flytter til et postapokalyptisk samfunn. Han får jobb hos den lokale slakteren – som har kannibalske tendenser. Sirkusartisten blir straks betatt av slakterens datter, noe slakteren misliker sterkt. Det eneste som kan redde nykomlingen fra døden, er en gruppe linseetende, undergrundsopprørere.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Etter å ha laget flere kortfilmer sammen, bestemte Caro og Jeunet seg for å lage en spillefilm. De fikk med seg Gilles Adrien, som de stiftet bekjentskap med i en av deres tidligere kortfilmer, for å skrive nok et forskrudd manus. Resultatet ble Delicatessen.

 

De hysterisk morsomme dialogene, kombinert med herlig visuell komikk, får oss til å hylskratte av de morbide hendelsene. Dysterheten skaper samtidig en deilig spenningsopplevelse. Spennende kombinasjoner som resulterer i en nydelig svart komedie.

 

En noe surrealistisk presentasjon av de fascinerende rollefigurene og omgivelsene, blir konsekvent tatt i bruk. Filmskaperene bruker også unike ensembler, som selv Tim Burton ville blitt sjalu på. Dette, med et dryss fabelaktig lyd- og bidebruk, er elementene som gir seeren en svært fornøyelig filmopplevelse.

 

Av alle de vidunderlige scenene, skiller åpningssekvensen seg ekstra ut. Den er brent inn i hukommelsen min med høy respektfaktor. Helt herlig. Fantastisk original film.

 

Karakter:

 

karakter5.gif

 

Etter å ha sett denne, gleder jeg meg umåtelig til å få se La Cité des enfants perdus.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

Throw Momma from the Train

 

176013.jpg

 

Regi: Danny DeVito

 

Årstall: 1987

 

Hva handlet den om?

 

Owen (Danny DeVito) og Larry (Billy Crystal) har en ting til felles: Kvinnen i hvert av deres liv er i ferd med å få dem til å gå fra vettet. Larry er en forfatter med en endeløs skrivesperre etter at eks-kona hans Margaret (Kate Mulgrew) stjal det siste verket hans og ga det ut i hennes navn. Hun blir rik og berømt og avduket som et kjempetalent innen litteraturen.

 

Owen på sin side bor hjemme hos sin mor (Anne Ramsey) som er det mest avskyelige kvinnemenneske du kan tenke deg. Han tenker stadig på å ta livet av henne for å endelig kunne stå på egne ben. Owen går på et forfatterkurs som Larry underviser på, og Owen prøver tappert å få Larry til å anerkjenne ham som et forfattertalent.

 

For å kunne bli kvitt moren sin finner Owen plutselig ut hvordan han kan slippe unna mordet uten konsekvenser. Larry gir utilsiktet et hint til Owen om hvordan begå et mord uten å bli tatt for det. Han trenger et motiv, et alibi og noen andre til å gjøre det for ham. Og i og med at Larry også egentlig ønsker å bli kvitt sin eks tar Owen saken i egne hender og gjør det for ham. Problemet er bare at Larry ikke visste noe om dette, men likevel blir pent nødt til å hjelpe Owen med moren hans for å slette mistanken mot ham selv. For stakkars uvitende Larry var jo den eneste med motiv for å bli kvitt Margaret.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Hysterisk morsom film. DeVito og Crystal spiller utrolig bra sammen og Ramsey gjør en skikkelig bra jobb i rollen som den ufyselige moren til deVito. I mine øyne er denne filmen en sort komedie klassiker som alle burde få med seg.

 

Karakter:

 

dice5.gif

Lenke til kommentar
Delicatessen

[...]

Karakter:

 

karakter5.gif

 

Etter å ha sett denne, gleder jeg meg umåtelig til å få se La Cité des enfants perdus.

Takk takk, fin anmeldelse. :)

Nå gleder jeg meg også til å se La Cité des Enfants Perdus samt Delicatessen. :D

Men si meg; hvorfor rullet ikke terningen over på sekseren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...