Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Cube 2: Hypercube

 

 

cube2_5.jpg

 

 

Regi: Andrzej Sekula

 

 

2002

 

 

Hva handlet den om?

Nok en gang møter vi en håndfull tilfeldige (?) mennesker i et rom med 6 dører, denne gangen oppgradert. Og nok en gang er målet å komme seg ut.

 

Hva syntes jeg om den?

*spoiler*

Nedtur.

Sequels pleier å suge, spesielt når de er unødvendig, og det var Hypercube. Lite engasjerende karakterer som man har null sympati for. Alle har sin egen lille teori, og i løpet av den første timen kommer alle med den superintelligente kommentaren: Kanskje det er akkurat deg vi ikke skal stole på! Greit, de er under en god del stress, litt logikk må vel alikevel kunne forlanges?

Alt som var interessant med den første filmen er vekke fra denne; lavbudsjettssjarmen, den konstante følelsen av å være like unna å løse gåten, spenningen. I denne filmen er det jo ingen som har peiling, det nærmeste vi kommer en matematisk forklaring på hva det er som faktisk skjer er en liten skisse på veggen.

Skuespillet var dårlig, karakterene var irriterende og forutsigbar (Cube: autisten som alle tror bare er dum er egentlig et matematisk geni. Hypercube: den gamle damen som alle tror bare er dum er egentlig et matematisk geni) og slutten er en av de absolutt, desidert verste sluttene jeg har sett i mitt liv.

 

 

Karakter: 2/6

 

60659

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Terminal (Terminalen)

 

Speechless. Fantastisk. Svært, svært originalt manus, hvor Tom Hanks gjør sin beste rolle i en film noensinne (IMO).

 

Soleklar 6/6.

Får jeg lov til å si lol?

Ja, lol. Trodde ikke du likte slike ekstreme klisjèe-filmer men... Der tok jeg feil :p.

Tom Hanks leverer som vanlig varene ja, men hjelper lite når handlingen og alt er bare sooo american :|.

Lenke til kommentar

Den som Frykter Ulven

 

Filmen handler om Erkki som rømmer fra en psykisk instutisjon, og han blir litt senere tatt som gissel av en som har ranet en bank.. samtidig som han blir sett på åstedet der ei gammel enke har blitt drept.. Karsten skov blir da satt på saken, og alt peker på Erkki, og bare Erkki's psykiater Sara Rask tror han er uskyldig, vel dere får se hva som skjer videre selv ;) ,dette er en av de beste Norske filmene jeg har sett! Joner spiller den mystiske Erkki meget godt , selv om han ikke sier så mye, og det er en spenning gjennom hele filmen.. nei, dette var en knall bra film!

 

den er bl.a spilt inn her hvor jeg bor faktisk, Stange.. ;)

 

9/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
The Terminal (Terminalen)

 

Speechless. Fantastisk. Svært, svært originalt manus, hvor Tom Hanks gjør sin beste rolle i en film noensinne (IMO).

 

Soleklar 6/6.

Får jeg lov til å si lol?

Ja, lol. Trodde ikke du likte slike ekstreme klisjèe-filmer men... Der tok jeg feil :p.

Tom Hanks leverer som vanlig varene ja, men hjelper lite når handlingen og alt er bare sooo american :|.

Du sier american som om det er negativt.

Lenke til kommentar
The Terminal (Terminalen)

 

Speechless. Fantastisk. Svært, svært originalt manus, hvor Tom Hanks gjør sin beste rolle i en film noensinne (IMO).

 

Soleklar 6/6.

Får jeg lov til å si lol?

Ja, lol. Trodde ikke du likte slike ekstreme klisjèe-filmer men... Der tok jeg feil :p.

Tom Hanks leverer som vanlig varene ja, men hjelper lite når handlingen og alt er bare sooo american :|.

Du sier american som om det er negativt.

ja, filmer som pleier å være veldi amerikanske har en tendens til å være dårlige

Lenke til kommentar

The Aviator

 

poster.jpg

 

Regi: Martin Scorsese

 

Årstall: 2004

 

Hva handlet den om?

 

Filmen portretterer Howard Hughes’ liv, hans yngre liv. Som film- og luftpionér, så vel som den unektelige kvinnebedåreren. Hughes’ mer eksentriske sider blir selvsagt inkludert i hans kamp om selvrealisering – mannen som flyr det raskeste flyet og har mest penger i verden.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Scorseses stadige fascinasjon av fremtredende og pretensiøse personer, blir nydelig adaptert til lerrettet med en svært høy respekt- og dristighetsfaktor. Ved en fornøyelig hjelp av DiCaprio – det var jo tross alt hans filmidé.

 

Regissøren er i likhet med produsenten, Michael Mann, svært stilbevisst. Den overdådige, sprudlende og varierende fargebruken, kombinert med flott kamerateknikk, gir intet annet en en deilig visuell nytelse. Det visuelle gir oss et noe underbevisst innblikk i hvordan Hughes oppfattet og så på livets opp- og nedturer. Dette må vel strengt talt til for å få en bedre foståelse av denne mildt sagt komplekse personen.

 

Det er alikevel en noe overfladisk presentasjon av Hughes. Det virker som Scorsese er mer interessert i å fremme mannens bragder, enn mannen selv. Det skal selvsagt sies at begge deler kommer frem, men sistnevnte går nok kanskje ikke så grundig til verks som jeg ville likt å se...

 

DiCaprio gjør absolutt en severdig presentasjon, men den som virkelig traff meg, var den fortryllende Cate Blanchett. Hennes tolkning av Katharine Hepburn er fortreffelig. En solid film.

 

Karakter:

 

karakter5.gif

Lenke til kommentar
Hva mener du er "å være amerikansk"? Med tanke på filmer som Citizen Kane, American Beauty og andre filmer som visstnok er amerikansk.

Jeg sa ikke amerikanske, jeg sa veldig amerikanske for svarte

 

Det at en film er "veldig amerikansk" eller "hollywood" betyr de fokuserer mye på amerikanske verdier eller overdriver til den grad at det er dårlig.

Lenke til kommentar

Beleiringen / Assault on Precinct 13

 

Trailer

 

B00005JNO0.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Handling:

 

Det handelt om en politi stajson som skulle legges ned og det var nyttårsaften.

Og det hadde netepå tatt en stor gangster konge i byen. Som har drept mange politimenn, så var det en politi gruppe som ville drepe han.

Og de kom med spesial styrker og stormet bygningen. for å prøve å pågripe han.

 

Se filmen hvis dere vil finne ut rsten.

 

Min mening:

 

Det var intens og spendene hele tiden, good handlig atcion fra start til slutt.

 

 

Karakter:

6/6

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar
Hva mener du er "å være amerikansk"? Med tanke på filmer som Citizen Kane, American Beauty og andre filmer som visstnok er amerikansk.

Meget vanlig at endel sier "amerikansk" og egentlig mener "Hollywood".

Enda vanligere er det at folk sier ting, uten å vite hva de mener.

 

S,

Tror du traff blink der, ja.

co2: Hva med alle de gode filmene som lages i Hollywood? Det er blitt et begrep å kalle en actionfilm for amerikansk (og her er betydningen selvfølgelig negativ), men noen av de aller beste filmene er jo blitt laget i den samme byen, gjerne i samme studio... Så hvorfor er ikke disse godfilmene "amerikansk"?

Lenke til kommentar

Nattevagten

 

Filmen handler om Martin som søker nattevakt på rettsmedisinsk institutt, en jobb som er skremmende, men det er lett tjente penger..Martin kommer i kontakt med kriminalbetjent Wörmer, som etterforsker en rekke uhyggelige mord. Mystiske ting begynner å skje i lik-kjelleren og noen forsøker å gjøre Martin sinnsyk. Han virvles inn i et nett av vel tilrettelagte indisier, som alle peker ham ut som morderen..vel, jeg ble litt skuffet, trodde den skulle være mer skummel, men for all del det er en bra film, ganske dyster, men spennende når han går rundene sine som nattevakt rundt i likhuset.. en bra film, men ikke noe mer, synes _jeg_

 

6/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

The Last Horror Movie (2003)

 

LastHorrorMovie_lg.jpg

 

Dårlig forsøk på å lage noe originalt. Dette er ikke en fullverdig film, og skuespillerne er elendige. Faktisk så gjør de som har biroller en bedre jobb en hovedpersonen. Styr unna! Denne filmen er rett og slett ikke verdt prisen av et plastcover engang.

 

1/6

 

Edit: Cover

Endret av anth
Lenke til kommentar

Beleiringen / Assault on Precinct 13

 

Trailer

 

B00005JNO0.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Egentlig har jeg lyst til å oppsummere filmen med ett ord; urk. Det er kanskje begrenset hvor givende det er å lese, så her kommer litt mer utfyllende info.

 

Etter å ha sett at filmen fikk 6/6 av johnny Bravo rett ovenfor her, tenkte jeg ut at, joda, kanskje det er en ok film. Beklager, Johnny, du har dårlig smak.

 

Filmen er et stort gjesp. "Precinct 13" er en politistasjon som er nedlagt, og skal jevnes med jorden. Av en eller annen besynderlig grunn må tre personer våke over politistasjonen, og attpåtil på selveste nyttårsaften. "Sargeant ettellerannet" kommer ikke over et undercover-oppdrag hvor to av hans partnere ble plaffet ned, og knasker antidepressiva over en lav tøffel. "Tykk fyr med hvitt hår" er en eller annen fyr som skal gå av med pensjon snart, også har vi Drea de Matteo (Sopranos, Joey), som spiller sin sedvanlige karakter, en småtøsete tøs.

 

"Sarge" får besøk av psykologen sin, en blond dame. Hvorfor hun dukker opp på nyttårsaften, er ikke godt å si.

 

Tidligere på dagen har Morpheus (Laurence Fishburne), en slem skurk, blitt fakket av politiet, og skal fraktes til et eller annet sted. Omtrent her duppet jeg av en liten stund.

 

Enter from the right: masse snø og vind.

 

Fangetransport-bussen som skal kjøre Morpheus til der han skal være, sklir litt frem og tilbake, og bestemmer seg for å kjøre til "precinct 13" for å vente til snøen gir seg. Psykolog-damen kan selvfølgelig ikke kjøre hjem, og må også vente på politistasjonen.

 

Plutselig kommer noen onde politimenn til "precinct 13", bryter seg inn i kjelleren hvor de har stuet Morpheus og de andre fangene, og skal til å plaffe ham i små fillebiter, men så kommer en annen fyr inn og blir skutt. Etter dette kommer mange onde SWAT-folk, omringer politistasjonen, snillingene gir våpen til fangene, og så skyter alle på hverandre i en halvtime-tre kvarter. Misforstå meg rett, jeg liker filmer med litt skyting her og der, men dette var dritkjedelig.

 

Og hvordan i svarteste barteste kan de holde på å skyte millioner av skudd etter å ha tatt ett eller to våpen fra skurkene?

 

-TAngry%20Lady%202.jpgTAngry%20Lady%202.jpgTAngry%20Lady%202.jpgTAngry%20Lady%202.jpgTAngry%20Lady%202.jpgTAngry%20Lady%202.jpg

 

Minus 6 sinte damer, på en skala fra 0 til 6 sinte damer. Styr unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...