Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thriller - en grym film

 

thriller.jpg

 

Regi: Bo Arne Vibenius

 

Årstall: 1974

 

Hva handlet den om?

 

En jente, Madeleine, blir stum i ung alder på grunn av en episode.

Noen år senere blir hun plukket opp av en noe skummel kar etter ikke å ha rukket bussen.

Hun trekkes så inn i en ekkel bordellvirksomhet hvor hun blir gjort til heroinslave, får kuttet opp/ut øyet (Ja, vi ser det) og må utføre særdeles lugubre aktiviteter.

Madeleines foreldre mottar snart et falskt, med flere følgende, brev som forklarer hvor mye hun hater de.

Da hun finner ut at foreldrene har tatt selvmord, bestemmer hun seg for å ta hevn.

 

Hva syntes jeg om filmen?

 

Denne filmen er ingen stor filmatisk prestasjon, men så dann interessant for det.

Historien er greit fortalt, men kunne vært svært mye mer gripende.

Etter min mening er det nemlig et eller annet når det gjelder måten historien blir fortalt på, som gjør filmen til en slags stillestående og litt kjedelig blanding av underholdning og drama. Mulig at jeg bare er sær, men enkelte deler av filmen henger heller ikke helt på grep og gir det hele litt amatørpreg.

 

Enkelte elementer fra filmen er likevel rimelig gode. Skuespillet for eksempel, er for det meste helt greit (Christina Lindberg er god da, selv uten å yte et ord gjennom hele filmen).

Spesialeffektene er bra lagd, i reneste ”The Matrix”-stil. Dette blir fort litt kjedelig og tamt på grunn av overbruk ved hvert eneste drap.

 

Det finnes også en del syke scener som er godt gjennomførte. Denne umaskerte ”sannheten” er med på å trekke filmen litt opp.

 

Karakter: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6

Lenke til kommentar

Chinatown

 

Hva handler den om?

Jake Gittes er en privatdetektiv som får i oppgave å finne ut om mannen til en mrs Mulwray er utro. Han surres inn i en serie med mord.

 

 

Hva syntes jeg?

 

Veit ikke helt hva jeg skal si egentlig. Hadde veldig store forhåpninger til denne filmen, da den ligger høyt oppe på imdb, og har Nicholson i hovedrollen. Historien var flat og lite engasjerende, skuespillet er helt ok, kamerabruken føltes ganske fresh og fin. Tror nok det er en film jeg bør se en gang til for å sette pris på. Men basert på det jeg så, så jeg må nok kategorisere denne som høyt overvurdert.

 

6/10

Lenke til kommentar

Jeg så Battle Royale i går, og den var ikke i nærheten av å være så "syk" som noen vil ha det til. Derimot synes jeg det var en god film, svært spennende.

 

Original tittel: Batoru rowaiaru

 

Handlingen:

 

Hvert år blir en rekke skoleelever mot sin egen vilje bragt til en øy som for anledningen er blitt evakuert. Disse elevene blir så fortalt av en før dette noe spesiell lærer, at den eneste måten de vil komme vekk fra øya i live er å drepe alle de andre elevene. Kun én elev kan overleve, ellers vil alle dø da de bærer på et eksplosivt halsbånd som vil sprenge hodet av dem (en liten Wedlock referanse der..) om de f.eks. forlater området, ikke beveger seg ut av en tilfeldig valgt farlig sone innen et bestemt klokkeslett, eller om mer enn 1 elev står igjen levende etter 3 dager.

 

De får utvlevert hver sitt kart, kompass og oppakning med mat, sanitærutstyr (for jentene) og et tilfeldig valgt våpen. Dette opplegget er satt i gang av myndighetene fordi de unge ikke viser de voksne nok respekt, og de valgte dette tiltaket da ikke noe annet fungerte.

 

Det er måten filmen fungerer som er fascinerende og skremmende på samme tid. Gode venner blir dødsfiender i denne makabre "leken" som foregår over 3 dager på denne lille øya.

 

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro før jeg la DVD skiven i skuffen, men ble overhodet ikke skuffet.

 

Link til IMDB: Battle Royale - IMDB

Lenke til kommentar

Die Another Day (2002)

 

Filmene om James Bond har utviklet seg til kun å være en høyteknologisk gadget-orgie. Det topper seg helt i Die Another Day, som er på grensen til det latterlige.

 

Ellers tråkker filmen i gamle vellopptråkkede fotspor. Men av en eller annen grunn så er det alltid spennende å se hva med britiske agenten roter seg opp i. Action fra ende til annen og filmen blir aldri kjedelig.

 

3/6

Lenke til kommentar
Die Another Day (2002)

 

Filmene om James Bond har utviklet seg til kun å være en høyteknologisk gadget-orgie. Det topper seg helt i Die Another Day, som er på grensen til det latterlige.

 

Ellers tråkker filmen i gamle vellopptråkkede fotspor. Men av en eller annen grunn så er det alltid spennende å se hva med britiske agenten roter seg opp i. Action fra ende til annen og filmen blir aldri kjedelig.

 

3/6

på grensen til den dårligst bond filmen mener eg, og det er ikje Brosnan som Bond som gjør det( han er kjempebra ) men som du sier, det blir så mye effektet og annet dill...og historiene begynner å skrante ;)

Lenke til kommentar

Dobbelannmeldelse: :w00t:

 

Jeg impulsekjøpte tre for tohundre her om dagen. To av disse var The Final Countdown: USS Nimitz lost in the pacific, og The Philadelphia experiment.

 

På overflaten ganske like filmer: Sci-fi, drama, adventure. Begge omhandler militære skip som på mysitsk vis forsvinner. Men ellers er de ganske ulike.

 

Philadelphia experiment er den svakeste av filmene. Den har et godt potensiale som en spennede sci-fi film, men ender opp som en relativt lite spennende rundreise på jakt etter noen svar om hva som har skjedd.

 

USS Nimitz er mer interessant. Historien er noe sterkere, og stiller personene opp i et 'what if'-dilemma som kan være, eller ikke være, spennende, avhengig av personen som ser. Men det beste med filmen er selve gjennomføring der det brukes en del tid på, og man får et interessant innblikk i hvordan mange ting foregår ombord på et hangarskip.

 

Nimitz vil jeg anbefale generelt (til de som kan håndtere at historien er basert på sci-di). Philadelphia vil jeg kun anbefale sci-fi fans.

Lenke til kommentar

Blade trinity.

 

Gud hjelpe meg, så dårlig.

 

Syltynt plott; Dracula er vekket til live av noen vampyrer, og Blade & co. må stoppe dem før de får mulighet til å gå i dagslys. Og, såklart, ta over verden. GJESP!

 

& co. består av en eller annen berte, samt Berg fra "Pizzagjengen", og med unntak av et fullskjegg og en litt kraftigere kropp, kunne det like godt vært den karakteren han spilte i denne filmen. Det er vitsing og spøking fra begynnelse til slutt.

 

Dominic Purcell (fra John Doe) er utrolig kjip som Dracula. Leder-damen for vampyr-gjengen spiller fan-tas-tisk dårlig. Sloss-scenene er bedritent dårlige. Hvorfor ondingene absolutt stå i kø for å sparre litt med en av snillingene (koreografert til det ypperste), for så å bli knuffet ut av bildet? Og hvorfor blir ondinger (attpåtil med tøffe hjelmer) satt ut av spill av å dyttet gjennom et glassvindu, når snillinger kan bli sparket og albuet og skallet i trynet uten å foreta en mine? Må man ha vannhode for å få stilling som onding?

 

Hadde jeg vært en onding i en snerten uniform, hadde jeg plukket med meg et jævla stort maskingevær og pepret løs fra avstand.

 

BT kaller filmen "oppgulp", og jeg må si meg enig.

 

Doro.pngDoro.png

 

2 av 10 sinte damer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...