Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Cube imdb

 

Etter min meninger dette en genial film. Man sitter å venter i spenning på svar hele tiden. Veldig anderledes enn alle andre filmen, på en meget positiv måte. Den er absolutt verd å se!

 

"Splatt" effekten i åpnings scenen har jeg også venta lenge på å få se (ja, den har faktisk levd litt i hodet mitt).

 

"Life Is Beautiful" (Vita è bella, La) imdb

 

Nok en fantastisk film. Lever man seg inn i filmen og karakterene så rører den dype nerver. Hovedkarakteren er sterk nok til å lage en film alene... Denne filmen viser hvor sterkt virkemiddel humor er, til å gjøre noe ekstra dramatisk.

 

Terningkast: 6

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Sword in the Stone (Sverdet i Stenen)

 

Denne Disney-klassikeren hadde jeg gledet meg til å se. Jeg så den sist når jeg gikk i barnehagen tror jeg.

 

Lille Arthur er en gutt på 12 år, og en pest og plage for de andre på slottet. En dag forviller han seg inn i en skog, der møter han trollmannen Merlin. Merlin merker at det er noe spesielt ved gutten, og bestemmer seg for å lære han opp. Arthur tar med seg Merlin til slottet, der han får et rom i et fallefardig tårn. Merlin tar med seg Arhur på flere eventyr for å lære ham om livet og dets gang.

 

Denne filmen hadde det jeg forventet. Masse varm humor og litt spenning gjør at dette er en Disney-klassiker verdt å se.

 

9/10

 

 

Edit: Inlegg 800!! :w00t:

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Pusher

 

pusher.jpg

 

Regi:Nicolas Winding Refn

 

År:1996

 

Handling: Vi følger en uke av en narkotikalangers hverdag. Han skylder allerede en del penger til en ex-jugoslavern Milo, og gjelden skal bli større...

 

Min mening: Så denne filmen for første gang for 5-6 år siden, og siden den gang så har den bare vokst. Den har utrolig sterke personligheter og karakterer, spesielt i Frank, Tonny og Milo. Personligheter som en kan kjenne igjen. Stort sett hele greia, er filmet med håndholdt kamera, noe som gjør dette litt dokumentarisk og autentisk. Litt morsomt var det å se Uno, da de hadde en liten hyllest til Pusher (den filmen David og Morten ser på, er Pusher). Kanskje like greit de gjorde, mtp hvor mye de faktisk knabba fra Pusher.

 

Karakter:9/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Bad Company

 

Helt grei underholdning på en fredagskveld sammen med enten kjæreste, gutta eller begge deler. Cris Rock er morsom som vanlig, Anthony Hopkins gjør en helt grei rolle og vår alles birolleinnehaver nummer en, Peter Stormare gjør filmen verdt å se alene.

 

7/10

Lenke til kommentar

Constantine

 

Cnsi.jpg

 

Regi: Francis Lawrence

 

Årstall: 2005

 

Hva handlet den om?

 

En noe fri adapsjon av tegneserien «Hellblazer». ’Antihelten’ John Constantine (Keanu Reeves) kommer til Helvete når han dør, noe han snart vil gjøre. Mammon, som er djevelens sønn, prøver å komme til jorda, men dette klarer han ikke uten hjelp fra Himmelen. Her kommer Constantine inn. Ved å stoppe dette, håper han på en plass i Himmelen.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Francis Lawrence tar steget fra å regissere musikkvideoer (blant annet Justin Timberlakes ‘Cry me a river’ og Britney Spears’ ‘I’m a slave’) til spillefilmer.

 

Ikke så veldig stort steg virker det som, da han tydeligvis er mest opptatt av det visuelle enn å fremme historien. Fortellerevnen er nemlig ikke-eksisterende. De dyre spesialeffektene vi blir foret med i hopetall, blir derfor snarere et irritasjonsmoment.

 

Symbiosen mellom godt og ondt, Himmel og Helvete, er latterlig dårlig presentert med bunnløst svada. Keanu Reeves beviser nok en gang at han er en makeløs elendig skuespiller. Dette er vrælende møl på lik linje med Van Helsing.

 

Hold deg for Guds skyld til å lage musikkvideoer, Lawrence!

 

Karakter:

 

karakter1.gif

 

 

------------------

 

Hitch

 

poster_l.jpg

 

Regi: Andy Tennant

 

Årstall: 2005

 

Hva handlet den om?

 

’Datedoktoren’ Alex Hitchens (Will Smith) hjelper menn til å få sin drømmekvinne, og det alltid med hell. Albert (Kevin James) har sine øyner rettet mot Allegra Cole, en rik og berømt kvinne som ofte blir omtalt i sladderavisene. Sladderspaltisten Sara (Eva Mendes) skriver skriver artikler om nettopp henne. Ubeleilig nok forelsker ’Hitch’ seg i Sara. Komplikasjonen oppstår.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Will Smith er utvilsomt stjernen i showet, og tér seg som vi er vant til å se ham – selvsikker og sjarmerende. Det er inderlig godt for dette er så og si det eneste som redder filmen. Et syltynt manus med endeløse klisjéer mikset med en grusomt søvndyssende regi er nemlig det som preger filmen ellers.

 

Kevin James, som nok er mest kjent som ’Doug’ i ’Kongen av Queens’, får her sin største filmrolle i sin karrière, men virker ikke så altfor ekstatisk. Han kjenner én rolle, og spiller den også her – klønet, korpulent og selvironisk. Noe ufriskt, selv om det fungerer – i ’Kongen av Queens’...

 

Karakter:

 

karakter2.gif

Lenke til kommentar

Bare Bea (2004)

iMDb-link

h_305131.jpg

 

Handling:

Bea er 16 år, snart søtten, og går i første gym. Hun skriver i skoleavisa og er også den siste i venninnegjengen som ikke har hatt sex. I tillegg har Bea søkt på en forfatterskole i Canada, til foreldrenes fortvilelse og i all hemmelighet ovenfor venninnene. Det er i det hele tatt mye som hender i Beas liv, altså bortsett fra på ett område og her ser det ikke ut som noe vil hende med det første heller. Før underet skjer – skolens desidert kjekkeste gutt, den kule tredjeklassingen og elevrådslederen Daniel, fatter interesse for henne, og Bea blir stupforelsket. Plutselig er alle muligheter åpne. Gjengen blir invitert på alle de riktige festene, og får innpass i Daniels kameratflokk bestående av andre nesten like kule og kjekke gutter. Det gjenstår nå bare et problem i følge venninnene. Nemlig det at første gangen man skal ligge med noen, må man, aldri gjøre det med noen man er forelsket i. For første gangen blir alltid mislykket.

De mener Bea bør finne en gutt å debutere med først, for da mener de at sexen med Daniel kommer til å bli vellykket. Venninnen Mia kobler Bea sammen med den nittenårige Anders, en litt stillferdig fyr som skal begynne på agronomstudier. Det første møtet blir ganske vellykket, og ender i et akkurat like klønete samleie som venninnene forutsa. Jentene feirer debuten med kake og mener at Bea nå kan vie all sin oppmerksomhet mot Daniel. Problemet er selvsagt at ingen fortalte Anders om hans rolle i det hele, og han tror selvsagt at de har noe på gang. Ikke bare ringer han, men han møter også opp på døra samme dag Daniel skal plukke opp Bea i hans tantes kabriolet. Og Bea er jo ikke interessert i Anders. Hun er jo i ferd med å bli sammen med Daniel, som jo bare er helt fantastisk. Og så skal hun og venninnene gjøre alle de kule og riktige tingene. Men er egentlig Daniel så fantastisk, og vil egentlig Bea gjøre det som alle synes hun burde ville?

 

Min mening:

Helt grei film om emnet. Kjedet meg ikke, men heller ikke noe å hoppe i taket over... Men anbefales å se den :)

iMDb-rating: 5.5/10 (172 votes)

Min rating: 5.0/10

Lenke til kommentar

The Door in the Floor

 

image_771981.jpg

 

Basert på en av John Erwings romaner. Denne filmen handler om en ungdomsgutt som får en sommerjobb hos en berømt skribent, der møter han en komplisert familiesitvasjon, som blir enda mer komplisert når han kommer inn i bildet.

 

Vanskelig å beskrive denne filmen. Den er bra, men jeg greier ikke sette fingeren på hva som gjør den bra, annet enn de bra skuespillerprestasjonene.

 

Selvfølgelig er hukommelsen min på topp som vanlig, så jeg husker hele en skuespiller i filmen: Kim Basinger.

Lenke til kommentar

Det Sjunde Inseglet

 

h_104517.jpg

 

Regi: Ingmar Bergman

 

Årstall: 1957

 

Hva handlet den om?

 

En korsfarer (Max von Sydow) og hans væpner (Gunnar Björnstrand) returnerer til sitt hjemland - Sverige, og finner landet infisert av Svartedauen. Korsfareren møter her Døden (Bengt Ekerot), og de spiller et sjakkparti om korsfarerens liv, samtidig som resten av befolkningen takler pesten på forskjellige måter.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Den enestående Ingmar Bergman grunnlegger en fabelaktig presentasjon av estetikk på en unik måte. Hver sekvens er himmelsk utført med en perfeksjon som er tårepirrende. Filmen inneholder noen scener som kanskje er de beste i filmhistorien. Sjakkpartiet mellom Døden og korsfareren er unik på alle måter, samt Dødens dans med ’folket’. Det er til å forelske seg i.

 

Bengt Ekerot spiller rollen som Døden med en kaldhet som er svært skremmende, og ikke minst imponerende. Han stjeler alle scener han dukker opp i med en dyphet som klarer å hente opp, og fremmer underbevissthetens lunefulle tanker på en deilig uhyggelig måte. Vakkert er en underdrivelse av kosmiske grader.

 

Om jeg ikke har fått det frem før, så er dette en film som bærer en skjønnhet selv ikke den mest skriveføre personen kan sette på papiret. En ny favorittfilm har jeg definitivt fått.

 

Mitt første og eneste møte med Bergman, skammelig nok, men garantert ikke det siste. Takk for denne opplevelsen, Bergman. Det var nydelig.

 

Også takk til Svankmajer for anbefalingen.

 

Karakter:

 

karakter6.gif

Lenke til kommentar

Historien om en soldat (IMDb) var et litt uventet innskudd i min avdeling for russisk film. Praktisk talt visste jeg nærmest ikke en dritt om den, annet enn at den skulle være god. Den er tross alt fra Russland, og dessuten har Criterion utgitt den!

 

Men, akk, skuffelse. Jeg hadde sett for meg noe mer særegent; noe som gravde litt i sjelen min, tygget på det, og spyttet det i trynet på meg. Merkelig nok minnet dette mer om Hollywood enn Russland. Og, joda, dette er strålende gjennomført: velspilt og velskrevet, men det er gjort i en altfor behagelig tone. Det er en kjærlighetshistorie som knapt rører fenomenet "krig". Det er utenforstående og irrelevant. Filmen ble skapt for å underholde, og det makten den jammen også. Den var muligens original på den tida, men i dag ga den meg ingenting nytt. Så det så.

 

Uno levde mer enn opp til forventningene som på forhånd var på bånn. Flott debutfilm av Hennie. Jeg hater vanligvis denne tematikken, men gid.

 

Knall behandling av spenning; det så noen øyeblikk naturlig ut enda mitt hjerte pumpet. Velskrevet og underholdende. Velspilt og subtil. Jeg ble riktignok ikke helt betatt, men den er fantastisk tatt mitt utgangspunkt i betraktning. En nogenlunde ubehersket bruk av halvveis kunstneriske "virkemidler" som i grunnen virker ganske dårlig, men det legger ikke helt lokk på godene. Et friskt pust uansett.

 

The Usual Suspects var gjennomarbeidet... grei underholdning. Å gå noe dypere inn på det, orker jeg ikke. Den mangler identitet og liv etter slutten, som forøvrig gikk ut på å nøste opp hver eneste jævla mysterium før seeren rakk det. Det var én god opplevelse, men uheldigvis har den ikke potensiale til å la det bli to.

 

Det syvende seglet må jeg se igjen. Husker jeg ble ganske skuffet da jeg så den som fjortenåring. Det var mitt første vågale kjøp, så å si. Nå er jeg dessverre ikke fantastisk bevandret i Bergmans verden, men han og Dreyer er neste prosjekt. Persona er helt super-duper-fantastisk dog. Gud bedre for en film! Se den!

Lenke til kommentar
Det syvende seglet må jeg se igjen. Husker jeg ble ganske skuffet da jeg så den som fjortenåring. Det var mitt første vågale kjøp, så å si. Nå er jeg dessverre ikke fantastisk bevandret i Bergmans verden, men han og Dreyer er neste prosjekt. Persona er helt super-duper-fantastisk dog. Gud bedre for en film! Se den!

Persona føres opp. Takk. Se Det Sjunde Inseglet igjen, ja. Tror du vil få mye mer ut av den nå, enn som fjortenåring.

Lenke til kommentar

Cube

 

Handling: Syv hele forskjellige mennesker er innesperret inne i gigantisk labyrint. De må prøve å finne ut hvordan en skal komme seg, og om det i det hele tatt er mulig å komme seg ut.

 

Konklusjon: God musikk, spennende med det totalt ukjente. Lenge siden jeg har sett en film der jeg ikke har hatt en anelse om hva som egentlig skjer. Må si at filmen ble litt meningsløs, og jeg satt igjen med et lite spørsmålstegn i panna.

 

5/10

 

PS: Hvordan er de to andre filmene i forhold? ENDA mer uforståelig, eller bringer de lys over kubens opprinnelse?

Lenke til kommentar

Finding Neverland

 

Finding_Neverland_32857f.jpg

 

Regi: Marc Forster

 

2004

 

Hva handlet den om?

Sir James M. Barrie blir spilt av Johnny Depp. Hans siste skuespill var en stor flopp, og han skriver na et nytt skuespill. Han treffer pa familien Davies i parken en dag, og denne familien inspirerer Barrie til a skrive et av de mest magiske og nydeligste eventyrene verden noengang har sett, Peter Pan.

 

Hva mener jeg om den?

En god film. Forster har fatt fram Johnny Depps gode side (som om det er vanskelig), Kate Winslet er god, og det samme med barna som spiller de forskjellige barna i Davies familien. De imponerte meg alle som en. Spesielt han som spilte Peter Davies.

En god familiefilm. Elsket maten de switchet fra virkelighet til fantasi og til virkelighet igjen. Det var en film som fikk meg til a trekke pa smilebandet mang en gang. Anbefales!

 

Terningkast: 5

 

Unlock your imagination...

Lenke til kommentar

Donnie Darko

 

Hva handlet den om?

Filmen handlet om en 16-17 år gammel gutt som heter Donnie Darko og er litt forstyrret. Han så en stor stygg kanin som fikk han til å gjøre slemme ting som å tenne på hus, oversvømme skolen og litt til. Han møter en jente som nettopp har flyttet til byen sin. Vil du vite mer må du se den ;)

 

Hva synst jeg om den?

Jeg likte denne filmen veldig godt. Synst den var spennende og interessant. Må nesten også si at dette er den tristeste filmen jeg har sett :cry:

 

 

Terningkast: 9.5/10

 

#spoiler tatt ut#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/99/24/46m.jpg

 

Mean Girls

 

Kva handler den om?

 

Cady kommer fra Afrikas jungel der ho har gått på heimeskule der mora underviste henne til USA der ho skal begynne på High School. Der blir ho venn med ei jente ved namnet Regina og hennes nære venner som skal vere dei mest horete, rikaste og finaste jentene på skulen. Regina skal visstnok vere skulens mest populære jente og leiaren for denne gruppa.

Filmen er skrive av Tina Fey og er basert på boka Queen Bees and Wannabes eller noko sånt. Boka er skriven av Rosalind Wiseman. Cady blir meir å meir lik Regina som ho eigentlig sunes er ei jevla **** uten at ho veit det. Men så begynner det. Cady blir forelsket i Reginas eks kjæreste. Noko som Regina ikkje syns noko særlig om. Vil du vite meir så får du sjå filmen. :thumbup:

 

Kva meinar eg om filmen?

Det er ein god tenåringsfilm, ungdomsfilm mao ein av dei bedre filmane av det slaget. Vi satt omtrent rundt 10 personar som såg filmen heime hos ei vennine og det såg ut som dei fleste likte filmen. Så filmen anbefales til folk som er ungdom.

 

Terningkast: Sterk 4

Lenke til kommentar
Hva synst jeg om den?

Jeg likte denne filmen veldig godt. Synst den var spennende og interessant. Må nesten også si at dette er den tristeste filmen jeg har sett :cry:

På slutten når kjæresten til Donnie blir drept. Men på merkelig vis ordner alt seg til slutt.

TAKK FOR DEN DU!!! :realmad:

 

 

 

 

 

 

 

(unnskylder for den kvasse tonen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...