Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Be Cool (2005)

 

be-cool.jpg

 

Regi: F. Gary Gray

 

Handling: I denne oppfolgeren til 'Get Shorty'skjer det mye rart. Chili Palmer (John Travolta) er lei filmbransjen og satser na pa musikk istedet. Det hele blir en clash av en annen verden med russisk mafia og gangsta rappere. Det er ko for a drepe Chili, men ved hjelp av hans mafia-kunnskap og forhandlingstaktikker manipulerer han det som er av motgang i enhver situasjon. Med The Rock som den homofile livvakten Elliot Wilhelm og Vince Vaughn som musikkproducer Raji som tror han er svart dukker det opp mange morsomme situasjoner.

 

Mening: Etter a ha sett traileren for denne filmen pa TV utallige ganger kom jeg meg endelig pa kino for a se den, og jeg var ikke skuffet et eneste oyeblikk. Denne filmen var en fryd a se. Med denne herlige blandingen av skuespillere har regissor Gray fatt til gode ting. En morsom film hele veien gjennom med mange catchy replikker. Anbefales!

 

Underholdningsverdi: 10/10

Karakter: 8.5/10

 

IMDB- link

 

 

Million Dollar Baby (2004)

 

140205_4645.jpg

 

Regi: Clint Eastwood

 

Handling: En boksetrener blir forlatt av hans elev de siste 8 arene, som noen uker senere blir verdensmester. Etter forst a ha vaert motvillig, sier han seg til slutt villig til a trene en bestemt kvinne i hennes forsok pa a etablere seg som bokser.

 

Mening: Filmen som vant de mest prestisjefylte Oscar'ene, beviste for meg i dag at den virkelig fortjente det den fikk. Morgan Freeman, Clint Eastwood og Hilary Swank gjor alle en stralende jobb pa lerretet. En god historie om hvordan viljestyrke, hard trening og litt talent kan ha innvirkning pa malene man setter seg.

 

Karakter: 9/10

 

IMDB- link

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så "2046" på kino.

 

Jeg må si jeg er skuffet... Dagbladet karakteriserte det som en Sci-fi-film, men det var heller en 60-talls film, men litt fantasi. Jeg må si meg enig med dagbladets kritiker at det var en filmatisk fin film, men det var jo bare snakk om kvinner, sex og drikking! Og så var det noe dramatiske kyss, i skikkelig dårlig hollywood-på-50-tallet-stil.

 

Nei, denne kan jeg ikke si passer for den som må ha en historie med driv i, med et problem og en hovedperson som løser problemet. Er du derimot interessert i filmer som er flotte å se på, er den å anbefale.

 

Jeg syntes den var OK, og derfor får den 5/10

 

Dagbladets anmeldelse

 

IMDB

 

 

EDIT: skrivefeil

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

OldBoy

 

509013m.jpg

 

Regi: Chan-wook Park

 

År: 2003

 

Hva handlet den om?

En man blir fanget i et rom i 15år uten å vite hvorfor. Etter disse 15årene slipper han ut, og han blir fort forelsket i ei jente. Og han prøver desperat å finne ut hvorfor han ble fengslet.

I fare for å røpe for mye kan jeg ikke si særlig mye mer om handlingen

 

Hva syntes jeg om den?

Det første som fanger oppmerksomheten med denne filmen er bruken av kameravinkler, jeg vet ikke helt om jeg kan forklare det, men de er iallefall veldig pene. Kontrastene og fargene er også veldig vakre.

Filmen kan minne om en typisk, Han må finne ut hvem han er, og han må gi hevn film, noe som også jeg hade håpet på. Men den utviklet seg i en litt annen retning

Mye er bra med denne filmen. Men alikevel er det liksom noe som gjør at den ikke blir topp. Desuten så syntes jeg at de har trukket ut slutten.

 

Karakter:

69%

IMDB link

Lenke til kommentar

I forigårs så jeg Waking Life av Richard Linklater. Den kan ha forandret livet mitt. Det første man legger merke til med filmen er såklart animasjonen. Teknikken som er anvendt er veldig spesiell, og jeg har hørt om folk som ikke tåler den. Jeg opplevde den dog som svært forfriskende, uten at det er den som gjør filmen så fantastisk.

 

Jeg har aldri opplevd dialoger som så meningsfylte før, uten at det blir pretensiøst. Jeg har dessverre aldri lest filosofihistorie eller liknende før, så det kan godt hende man allerede er i besittelse av noen av tankene og teoriene som blir presentert. Filmen finner sted i en "klar drøm", eller "lucid dream" som det kalles på engelsk. Hovedpersonen møter en rekke mer eller mindre dypsindige karakterer som ikke bare fungerer som tankevekkere for hovedpersonen, men også for seeren. Dette hadde mening, og meningene lot jeg meg imponere av. Jeg gleder meg til å se den igjen, òg til å beherske klare drømmer. Det er det eneste målet jeg har for øyeblikket.

 

Jeg var oppe hos en kamerat og så The Terminal. En svært original film som får deg–

 

Ånei! Men den var egentlig ganske sgøy. Noen ganger var det dog Tom som dummet seg ut og ikke Viktor. Han klarte riktignok å skape noen øyeblikk som var gull verdt, men ellers ser jeg ikke helt storheten i skuespillet hans. Den siste halvtimen var dog proppet med helvete. Lykkelig slutt utallige ganger. Rulletekst nå! Ånei. Nå da? Bah! Jeg satt sånn. Mye av det var svært lite komisk også. Ellers syntes jeg dette fungerte som grei underholdning. Det gleder meg dog at Spielberg lager science farce/science fiction igjen; krigsfilmene og komediene hans har jeg aldri likt.

 

Neste ut er Historien om en soldat/Ballada o soldate/Ballad of a Soldier.

Lenke til kommentar

Shichinin no samurai

 

136437.jpg

 

Regi: Akira Kurosawa

 

Årstall: 1954

 

Hva handlet den om?

 

En fattig landsby lider under stadige angrep fra banditter. I frykt for nye angrep drar fire ”modige” landsbybeboere til nærmeste by for å leie samurai.

De får fatt i syv samuraier som så begir seg ut på, den noe tøffe, oppgaven å forsvare landsbyen.

 

Hva syntes jeg om filmen?

 

Denne filmen er et sant mesterverk; nydelig, stemningsfull og gripende.

Det første som spesielt slo meg da jeg så denne filmen, var hvor interessant den var.

Aldri kjedelig, derimot umåtelig spennende og innsiktsfult, er stikkord.

 

Uten selv å ha opplevd 1500-tallets føydale og delvis lovløse Japan, må jeg si at dette er så nærme du kommer en simulasjon av en slik tilstand og terror som landsbyfolk må ha opplevd. Det er rett og slett ganske så perfekt.

 

Skuespillet er også av en annen dimensjon. Spesielt Mifune’s skuespill er utrolig; alt fra å være en leende gærning til en logisk kritiker i løpet av sekunder.

 

Karakter: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6

 

Jonas: Waking Life, høres da umåtlig spennende ut. Den skal skaffes.

Lenke til kommentar

The Football Factory

 

The_Football_Factory_28781c.jpg

 

Bra film om hooligan miljøet i London. Realistisk til de grader som alt annen britisk film forutenom James Bond.

Filmen handler om Tommy Johnsson og hans medlemskap i Chelsea hooligan'ene.

Der sex, dop og det å banke folk er daglidags. Filmen er meget seriøs, samtidig er det også endel humor.

 

Alt i alt en klassefilm. Anbefales på det sterkeste!

 

Terningkast

 

1 2 3 4 5

 

Masse leif, men jeg har ferie :w00t:

Endret av lord_vivec9
Lenke til kommentar

Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid

 

noen forskere har funnet ut att livet til cellene i oss mennesker kan forlenges, altså vi kan leve lenger,ved hjelp av stoffer i en blomst(orkide av noe slag).. denne blomsten blomstrer kun 6mnd hvert 7år og finnes i jungelen.. så da går turen dit for å finne mer av blomsten.. men det de ikke vet er att anacondaer har spist av de samme blomstene og har fått forlenget levetiden og blitt store!! filmen er sånn midt på treet.. den er tøff noen steder, men noen ganger blir den litt dum.. men scenene med anacondaene var tøffe! en helt grei film egentli..

 

5/10

 

 

 

 

Senseless

 

en skole student blir med i en test av ett stoff som gjør att alle sansene blir 10 ganger bedre.. vel, orker ikke skrive så mye om denne.. filmen var alt for masete og.. nei.. dårlig film..

 

2.5/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Terminator 3

 

B0000A1WRF.03.LZZZZZZZ.jpg

 

Regi: Jonathan Mostow

 

År: 2003

 

Handling: John Connor, som nå er i begynnelsen av 20-årene har lagt fra seg sine minner fra da han for første gang møtte en Terminator. SkyNet (i fremtiden) har sendt en "T-X-Terminator" for å drepe Connor. Menneskene har igjen sendt en forsvarer (Arnold), men den skal vise seg å være svakere enn SkyNet sin. Det blir derfor et basketak uten like. Connors oppgave er å stoppe SkyNet.

 

Konklusjon: Hadde egentlig ikke noen forventninger til denne filmen. Er en ganske stor Terminator-fan, men kviet meg veldig for å se denne. Fryktet at denne kunne ødelegge de to andre filmene. Den gjorde til dels dette. 1.) Det blir litt voldsomt, selv om det er helt sinnsykt rått å se "krantruck-scenen", så blir det litt i det meste laget. 2.) T-X er "udødelig", og jeg som syntes at grensa var nådd T-1000 i T2. 3.) Kjærlighetskliss 4.) Sentimental gørr-kjedelig musikk, og den typiske spenningsmusikken i action-scenene. Nei takke meg til T1 når det gjelder musikk. 5.) Er det bare meg eller ser han fyrn som spiller Anakin i SW, fyrn som spiller i 2F2F og John veldig like ut?

 

Filmen hadde dog en tøff slutt. Likte at det var en veldig åpen og "uavsluttet"... slutt .

 

6,5/10

 

De to andre T-filmene får begge 10/10. Nuff said!

Lenke til kommentar

Boa vs Python

 

Hva handler filmen om?

 

En gigantisk Python slipper ut av buret sitt og søker nå tilflukt i vannverket i byen. Ettersom denne Pythonen er "slem" må en "snill" Boa drepe den. Filmen handler om, ja, hva som skjer når en "snill" Boa jager en "slem" Python.

 

Hva synes jeg om filmen?

 

Dette er noe av det verste mølet jeg noen gang har sett. Makan til dårlig skuespill, historie og effekter skal du lete lenge etter. Filmen er kjedelig, uengasjerende og forferdelig forutsigbar. Æsj!

 

Terningkast: 1

Endret av Grundig
Lenke til kommentar
Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid

 

noen forskere har funnet ut att livet til cellene i oss mennesker kan forlenges, altså vi kan leve lenger,ved hjelp av stoffer i en blomst(orkide av noe slag).. denne blomsten blomstrer kun 6mnd hvert 7år og finnes i jungelen.. så da går turen dit for å finne mer av blomsten.. men det de ikke vet er att anacondaer har spist av de samme blomstene og har fått forlenget levetiden og blitt store!! filmen er sånn midt på treet.. den er tøff noen steder, men noen ganger blir den litt dum.. men scenene med anacondaene var tøffe! en helt grei film egentli..

 

5/10

Worst... film... ever! Den hadde et potensiale til tankeløs action-underholdning, noe som må sies ikke å være et særlig høytsvevende mål, men den klarer ikke engang å leve opp til dette.

Et eneste stort gjesp. Jeg har kun sett én verre film før, nemlig "The Gate".

 

0/10

Lenke til kommentar

The Grudge

 

 

Hva likte jeg?

Filmen hadde en utrolig fin stemning, slik at man lett klarte å leve seg inn i filmen. Det var også bra at filmens historie ble lagt til japan, da dette orginalt er en japansk film.

 

Hva likte jeg ikke fullt så bra?

Skuespillerprestasjonene var ikke de beste jeg har sett.

 

Konklusjon

Fy F**n for en skummel film! Når jeg får gåsehud på over hele kroppen, ikludert leggene, betyr det at den er skummel.

 

7/10

Lenke til kommentar

Hitch

 

 

hitch_bigearly.jpg

 

 

Regi: Andy Tennant

 

 

2005

 

 

Hva handlet den om?

I den nye romantiske komedien Hicth møter vi Alex "Hitch" Hitchens, en sagnomsust - og bevisst anonym - "datedoktor" i New York, som for et hyggelig honorar har hjulpet utallige menn med å gjøre kur til sine drømmekvinner.

 

Mens han er i ferd med å "trene" Albert, en beskjeden revisor som er hodestups forelsket i en glamorøs kjendis, Allegra Cole, møter omsider Hitch sin match i den praktfulle og hyperintelligente sladrespaltisten Sara Melas som følger hvert skritt Allegra tar.

 

Hva syntes jeg om den?

 

En helt ok film.

Musikken var under middels, den siste halvtimen er unødvendig og det er ikke nok Kevin James, ellers ok. Vet ikke hva mer jeg kan skrive; det er ikke akkurat et skjult budskap eller noe i denne filmen. Den er morsom, den er søt til tider, dialogen er helt ok (se Chasing Amy for god, romantisk-komedie dialog) og ellers er den ganske midt på treet.

Bonuspoeng fordi Kongen av Queens er like konge som Albert.

Karakter: 4/6

 

Hitch

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Ladder 49

 

ladder49.jpg

 

Regi: Jay Russel

 

2004

 

Hva handlet filmen om?

Jack Morrison (Joaquin Phoenix) finner seg selv skadet og fanget inne i en brennende bygning. Mens han venter pa at hans arbeidskolleger skal komme for a hente ham ut, ser han tilbake pa livet sitt fra den forste dagen han kom til brannstasjonen som stasjonens rookie, og fram til dagen i dag hvor han er en av eliten.

 

Hva syntes jeg om den?

Etter a ha sett denne filmen har jeg lyst til a bli brannmann.

Brannmann-filmer er herlige a se pa. Som en helhet er Ladder 49 en herlig film fylt med til tider intens action etterhvert som de rykker ut til forskjellige branner. Samholdet og motet som blir avbildet i denne filmen gjor det til en god film. En god handling, og stralende skuespill fra Joaquin Phoenix, John Travolta og resten av skuespillerne setter kirsebaeret pa toppen av iskremen.

 

Karakter: 8.6/10

 

Why do some people run in to buildings other people are running out of?

Courage is the answer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...