Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

så Equilibirum her om dagen for 4-5 gang.

 

filmen i seg selv er kanskje bare 3/6 veldig trukket opp av kule action sener.

 

men den senen som gjør filmen for meg, er når John setter på Beethoven og hører musikk for første gang.. veldig sterk sene som gir filmen en karakter på

 

5/6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A Clockwork Orrange - 1971

 

Det er lenge siden jeg første gang så denne filmen, og den er like bra hver gang den settes på. Dette er regisøren Stanley Kubrick på sitt beste. Filmen bygger på den geniale boken, og handlingen er fengende.

 

cloc4.jpg

 

Fargebruken er spesiell og bildekvaliteten er veldig god, årene tatt i betraktning. Man kan rett og slett ikke la være å like denne filmen... Lydsporet er noe flatt, men det er 70talls-teknologien sin skyld. Derfor kan den ikke trekkes på noe, og får full pott.

 

6.gif

Endret av anth
Lenke til kommentar

Eurotrip

 

Hva handler filmen om?

 

Scotts kjærste slår opp med han og han får sjokk. Han sender en mail til sin brevvenn, Mika, og forteller hva som har skjedd. Mika sender en mail tilbake og spør om de kan møtes i Amerika i ferien. Scott tror Mika er en gutt p.g.a. navnet, friker ut og ber henne holde seg langt unna han. Men etterhvert finner Scott ut at Mika egentlig er ei lekker dame og angrer. Hun har blokkert han og han får ikke kontakt med henne via mail. Derfor må han dra til Tyskland, nærmere bestemt Berlin, hvor hun bor for å fortelle at han egentlig liker henne fryktelig godt. Som dere sikkert skjønner byr dette på en del problemer...

 

Hva synes jeg om filmen

 

Eurotrip er en sjarmerende og morsom film med gode skuespillere. Hele filmen er i grunn en eneste stor klisjé, men den har allikevel noe nytt å komme med. Filmen er en smule forutsigbar, men allikevel underholdende.

 

Terningkast: 4

 

(Føler jeg har gitt mange 4-ere i det siste, men dette er ikke bevisst)

Lenke til kommentar

The Mothman Prophecies

 

filmen starter med ett par som har vært og sett på ett hus de skal kjøpe, og glade og fornøyde kjører de hjemmover.. da det plutselig dukker opp en slags rød skikkelse forran bilen og kvinnen kaster bilen unna og krasjer.. senere på sykehuset spør hun mannen; did you see it? og sier noe er galt med henne.. hun dør noen dager senere... så da begynner han med og finne ut hva hun mente med det hun sa, og hva som egentli har skjedd.. filmen er lang, og til tider ganske "treig", men den er også til tider ganske spennende!.. kan vel sammenligne filmen med The Butterfly Effect, bare att den er bedre, men du må følge med hele tiden for og få med deg hva som skjer, så en "popkorn" film er det ikke!.. en grei film i mine øyne.. men det blir litt for mange løse tråder, og en litt tam slutt.. men den var spennende, og litt "motbydelig"

 

6/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Constantine

 

1/4 James Bond/xXx/Rambo/whatever + 1/4 Exorsisten/Stigmata + 1/4 Mumien + 1/4 ymse goth-oppgulp = bedriten smørje av gusjegrønn gøgge, tynn og utpint story, rotete utførelse, trippelt klisjèparty og "mystikk" uten det helt mystiske over seg. Pluss for å være til tider underholdende (mye pga. venninne jeg kunne le meg gjennom alle de latterlige scenene med). Gidder ikke skrive mer, det er den ikke verdt.

 

3/10

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Constantine

 

1/4 James Bond/xXx/Rambo/whatever + 1/4 Exorsisten/Stigmata + 1/4 Mumien + 1/4 ymse goth-oppgulp = bedriten smørje av gusjegrønn gøgge, tynn og utpint story, rotete utførelse, trippelt klisjèparty og "mystikk" uten det helt mystiske over seg. Pluss for å være til tider underholdende (mye pga. venninne jeg kunne le meg gjennom alle de latterlige scenene med). Gidder ikke skrive mer, det er den ikke verdt.

 

3/10

Saa utrolig rart. Jeg skulle inn her for aa skrive det samme om den samme filmen.

 

I, too, shall put my arms together and angels will come!

Lenke til kommentar

Bad Santa

 

vel, det er vel ikke så mye å skrive om denne filmen, men handler værtfall om en som drikker hele tiden og gir faen i det meste, og jobber som julenisse på diverse kjøpesentre når juletida nærmer seg.. og på juleaften så raner han og en dverg som han jobber sammen med kjøpesentret de har jobbet på(dvergen fikser alarmen, og nissen safen) hehe, i mine øyne så var filmen morsom.., men jeg så en som hadde sett filmen tidligere i denne tråden, og han likte den ikke.. så enten liker du denne type humor, eller så gjør du det ikke.. jeg for min del gjør det..

 

7/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

The Incredibles

 

En animasjonsfilm i topp kvalitet. Ingen over, Robots ved siden.

Hvis jeg skal sammenligne med Robots, virket Robots mer gjennomtenkt. The Incredibles var jo "bare" en vanlig verden med superhelter i, mens i Robots hadde de laget en helt ny verden fylt med roboter og oversatt "menneskelige" uttrykk til "Robot-terms".

The Incredibles var stralende laget og fortjente sa absolutt den Oscar'en den fikk. Et godt stykke arbeid, og en flott historie.

 

Et rad til alle er a kjope DVD'en. Den er sa absolutt verdt pengene. "Jack-Jack Attack" er genialt!

 

Karakter: 8.7/10

Lenke til kommentar

The Great Escape (1963)

 

En film som foregar under 2. verdenskrig. Flere hundre allierte krigsfanger planlegger en flukt fra en tysk fangeleir.

 

Liker du krigsfilmer, liker du denne. God historie. Ikke prikkfritt skuespill til tider, men ingenting som er verdt a klage pa.

 

En tidlos klassiker. Anbefales pa det sterkeste

 

Karakter: 8.4/10

Lenke til kommentar
A Clockwork Orrange - 1971

 

Derfor kan den ikke trekkes på noe, og får full pott.

 

6/6

Så filmen samme året den kom, og den gjorde skikkelig inntrykk! - vi gikk og skråla 'Singing in the rain' i lange tider etterpå. Den har mange "lag" med drama, grusom realisme mixa med surrealisme.

 

Siste jeg så var 'Naboer' på Klingenberg, Oslo - beste norske grøsseren jeg har sett. Litt for nedlessa med "interiør", men handlingen vibrerer voldsomt, og folk med klaustrofobi bør ha med seg en psykiater og masse valium på kino :thumbup:

 

5/6

Lenke til kommentar

The Last Samurai

 

Handling: En amerikaner blir sendt til Japan, for å bistå Keiserens kamp mot "de onde samuraiene". Han blir tatt til fange av samuraier, og "lamejoiner".

 

Konklusjon: Hollywood-film! En blanding mellom Dances With Wolves og LOTR/Braveheart. Episk, men utrolig forutsigbar. 5/10.

Lenke til kommentar

I'm Gonna Git You Sucka (1988)

 

Hva handler den om?

 

Jack Spade kommer tilbake fra hæren etter 10 år, og finner ut at hans gamle nabolag ikke er som før. Broren er død, og "Mr Big's" gjeng regjerer i byen. Begeret renner over når "Mr Big's" folk kommer for å kreve penger av moren og brorens enke.

 

Han får med seg 70-talls-helten og barndomsidolet John Slade, og sammen tar de opp kampen på "Mr. Big". Dette resulterer i morsomme scener med god, "svart humor" som garantert får deg til å trekke på smilebåndet.

 

Rent teknisk er filmen midt på treet. Den har godt bilde, og brukbar lyd.

 

Alt i alt er dette en god film, og appelerer til oss som liker å mimres 80-tallet. Humoren finnes ikke komplisert, men er alikevel overraskende morsom. La deg ikke lure av tittelen - denne filmen fortjener en plass i samlinga.

 

7/10

 

 

 

606840_1_115.jpg

Lenke til kommentar
The Last Samurai

 

Handling: En amerikaner blir sendt til Japan, for å bistå Keiserens kamp mot "de onde samuraiene". Han blir tatt til fange av samuraier, og "lamejoiner".

 

Konklusjon: Hollywood-film! En blanding mellom Dances With Wolves og LOTR/Braveheart. Episk, men utrolig forutsigbar. 5/10.

Må nesten si meg veldig uenig i den karakteren der ;) Denne filmen var for meg bare heilt fantastisk.Nesten som eg satt med tårer i slutten :thumbup:

 

5.5/6

Lenke til kommentar

 

140_box_348x490.jpg

 

Regi: Federico Fellini

 

Årstall: 1963

 

Hva handlet den om?

 

Filmregissøren Guido Anselmi (Marcello Mastroianni) har en karrièrekrise. Manusforfatteren, produsenten, skuespillerene, ja, alle maser ustanselig på ham om et nytt filmprosjekt. Men regissøren sliter med å finne inspirasjon. Ta del i forvandlingen av personlig krise til kunst.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Dette er blant det mest vidunderligste jeg har sett med mine øyne. Det unektelige geniet Fellini har her laget et delvis selvbiografisk kunstverk om problemer ved filmskaping – og for et kunstverk det er. Virkelig overvelmende. Det er nesten skremmende hvor fengslende og rørende denne beretningen er, samtidig som den klarer å være humoristisk. En visuell kreativitet som er intet annet en imponerende, sammenvevd med en lyd- og musikkbruk som er ganske så unik. Himmel og hav, jeg gråter av glede og ærefrykt over denne mildt sagt fenomenale filmen.

 

La meg avslutte med et ultrakort selvintervju:

 

- Så, vil jeg si jeg har en ny favorittfilm?

- For et dumt spørsmål, Stian. Utvilsomt.

 

Karakter:

 

karakter6.gif

Lenke til kommentar

Håper du (Zaeira) ikke har noe imot at jeg tjuvlåner den fantastiske malen din?

 

Hoodlum

 

HOODLUM.JPG

 

Regi: Bill Duke

 

Årstall: 1997

 

Hva handlet den om?:

Handlingen i denne filmen er lagt til 30-tallets New York. 2 rivaliserende gjenger prøver å ta kontroll over gamblingvirksomheten i Harlem. På den ene siden finner vi den hensynsløse Dutch Schultz (Tim Roth) som metodisk kupper større og større andeler av "markedet". Hans nemesis finner vi i Bumpy Johnson, (Laurence Fishburne) en fotsoldat som jobber for Dutch's motstander Stephanie St. Clair [aka. The Queen] (Cicely Tyson). Det er denne kontrastfylte (farget/hvit, "god/ond") kampen som har hovedfokuset i filmen.

 

Hva synes jeg om filmen:

Hvordan denne filmen har fått så lav snittkarakter på imdb er utenfor min fatteevne. Her har du alt du måtte begjære av en skikkelig god gangsterfilm. Du har et fantastisk set(kulisser, kostymer, biler m.m), svingode skuespillerprestasjoner, herlig musikk(tenk: Cotton Club) og ikke minst en spennende historie som holder koken helt til siste sekund. Jeg storkoste meg faktisk under hele filmen.

 

 

Karakter:

 

HalTan5.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...