Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Eraserhead

 

EH1.jpg

 

Regi: David Lynch

 

Årstall: 1977

 

Hva handlet den om?

 

Det er jaggu meg et godt spørsmål. Jeg tenker vi nøyer oss med den mystiske regissørens beskrivelse av filmen: ”det er en drøm om urovekkende ting”.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Ah, nok et deilig uforståelig stykke film fra den enestående David Lynch. En helt fabelaktig unik stemning jeg aldri har sett maken til. Man blir totalt fengslet av de særdeles bisarre hendelsene, samtidig som man opplever en sterk frykt for det hele. Lynch’ første spillefilm, og fremdeles blant toppsjiktet i filmografien hans (sammen med Blue Velvet og Mulholland Drive).

 

Karakter:

 

karakter6.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at du fortsetter å øse ut gode karakterer :)

 

Eraserhead og Ichi kan begge gjerne få en 4-er fra meg, men fordi de ikke ga meg betydelig mye blir det naturligvis feil å gi høyeste karakter.

 

Er enig i Eric Campos' syn på Ichi the Killer:

Takashi knows how to make a great, sleazy Yakuza film, but what I’m missing here is that sense of something brand new.

 

Eraserhead er tydeligvis en hatet og elsket film. I motsetning til Blue Velvet og Mulholland Drive, som forøvrig er mine favoritter blant filmene til Lynch, ga denne forvirrende og dystre filmen meg særdeles lite. En film som fort gikk i glemmeboken.

Endret av hdx
Lenke til kommentar
Jeg ser at du fortsetter å øse ut gode karakterer :)

De siste filmene jeg har sett har gitt meg en spesiell følelse, og jeg sitter stadig å reflekterer over de. Filmer som klarer å gjøre dette fortjener intet annet enn toppkarakter fra denne kanten.

 

Eraserhead og Ichi kan begge gjerne få en 4-er fra meg, men fordi de ikke ga meg betydelig mye blir det naturligvis feil å gi høyeste karakter.

Selvsagt. Men folk er forskjellige.

 

Er enig i Eric Campos' syn på Ichi the Killer:

Takashi knows how to make a great, sleazy Yakuza film, but what I’m missing here is that sense of something brand new.

Barriereløs adapsjon av manga er for min del veldig nytt, imponerende og dristig. Det er kanskje fordi jeg ikke har sett så mye film fra den kanten av verden.

 

Eraserhead er tydeligvis en hatet og elsket film. I motsetning til Blue Velvet og Mulholland Drive, som forøvrig er mine favoritter blant filmene til Lynch, ga denne forvirrende og dystre filmen meg særdeles lite. En film som fort gikk i glemmeboken.

Kultfilmer blir gjerne enten elsket eller hatet. Det er en veldig krevende film, som antageligvis trenger flere gjensyn for at seeren skal få fullt 'utbytte' av den. For meg blir filmen bedre for hver gang. Vi er iallfall enig angående Blue Velvet og Mulholland Drive, da.

Lenke til kommentar
Gledelig å se at du gir utfyllende og begrunnende tilbakemeldinger.

Hyggelig å høre at det blir satt pris på. Alltid gøy å diskutere film.

 

Gledelig å se at vi er samkjørte i forhold til Blue Velvet og Mulholland Drive. :D

Jepp, du er faktisk den første som har vært enig med meg angående akkurat det. :)

Lenke til kommentar

Napoleon Dynamite

 

Handler om den mest stereotypiske nerden man kan tenke seg. Han bor sammen med en megawacky familie. Filmen handler om finne meningen med livet, og finne kjærligheten.

 

Konklusjon: Enten så elsker eller hater man denna filmen. Den er veldig spesiell, med tanke på at det er en komedie. Helt utrolige karakterer i filmen. Tror dette må være en av de bedre komediene jeg har sett. 9/10.

Lenke til kommentar

vil skrive om de 3 siste filmene jeg:

 

Der untergang: En meget bra tysk film som jeg virkelig anbefaler, skuespillet i denne er genialt, spesielt han som spiller Hitler!

 

Taxi: Kul fransk film som jeg flirte en del av!

 

Blade 3: Jeg likte 1'a og 2'ern godt, men fy fan for noe skrap dette var! *masseproduksjon* :ermm:

Endret av H.kon
Lenke til kommentar

The village

 

Hva handlet den om?

En ansamling av "nybyggere" som bor i en by omgitt av skummle skoger som skjuler de onde byene.... Og i skogen bor de som de ikke snakker om.

 

 

 

Hva syntes jeg om den?

En serdeles kjedelig film som ikke byr på noe anet en litt stemning frem til midten av filmen og da er det en seriøs nedoverbakke.

Jeg hadde ventet meg en skummel film og ikke en slapp ikke skummel film, dog slutten var noe som man forventet da filmen egentlig var ganske åpen etter at monstrene ble avslørt.

 

Karakter:

 

4/10 Handling

6/10 musikk

4/10 skuespillerene

 

5/10 totalt

Lenke til kommentar

Equilibirum så jeg tidligere idag.

En fantastisk film syns jeg, veldig gode skuespillerprestasjoner med tanke på at de må holde seg dønn alvorlig gjennom hele filmen. Christian Bale passer perfekt i rollen. Fete scener men litt overdrevet er den kanskje. Den er jo littegranne matrix aktig. Men jeg vil gi den 5/6. Går aldri lei denne filmen.

Lenke til kommentar

Strange Days - Jeg elsker Near Dark og Point Break av Kathryn Bigelow, dessverre skuffet denne. Et par svært gode giallo-lignende scener, men jeg hatet alt annet, spesielt den spitzy 'fremtidskulturen' - 4/10

 

Blade: Trinity - En blanding av de forrige Blade filmene og The Fast and the Furious. Mindre blod, grusom nu-metal og rave-techno-piss, dårligere manus, teite skuespillere som ikke passet inn og fjortis action. Men Blade er en så flott karakter at helt feil er den jo ikke - 5/10

 

Bright Future - Jeg savner den japanske humoren og mer handling. I stedet for å være underholde så prøver filmen kanskje å være litt for dyp. At filmer meg til å tenke er et jo positivt, men langt fra nødvendig. Underholdenhet derimot, er en nødvendighet - 6/10

 

Hitch - Romantisk drama som vi har sett mange ganger... Men det funker greit - 6-7/10

Lenke til kommentar

Robots:

Sweeeet!

Herlig film. Animasjon pa sitt beste. Den var morsom, men til tider litt for forutsigbar. Robin Williams som de siste arene i mine oyne har tapt seg endel, kom denne gangen med en fot opp av rennesteinen og slo virkelig til i forhold til endel andre filmer han har medvirket i.

Anbefales til alle som en. Har du muligheten til a komme deg pa kino pa en eller annen mate, uansett hvor gammel du er, ta beina fatt. Har du ikke bein far du finne deg en alternativ mate. (Har den komme til Norge enda?) :p

 

Karakter: 8.7/10

Lenke til kommentar

Eurotrip

 

tja.. vet ikke helt hva jeg skal skrive her men.. en morsom komedie.. handler om en som blir dumpa av dama, og så bestemmer han(og en kamerat) seg for å dra til berlin for å møte ei han har møtt på internet.. anbefales!

 

7/10

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
http://www.imdb.com/title/tt0072991/"]Five Shaolin Masters - Flott film, som handler om tiden etter Shaolin tempelet ble brent ned og de overlevendes hevn. Utrolig tøft å se Lung Ti som jeg kjenner best fra A Better Tomorrow filmene. Og kung-fu'en er veldig bra koregrafert av en av mine favoritt regissører Chia-Liang Liu. Men stedene mesteparten av filmen er spilt inn på. De er så kjedelige. Sand og høyt gress. Akkurat det samme som Shaolin Avengers. I tillegg burde filmen burde være 'litt' mer engasjerende - 7/10
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Der Untergang

 

Et stk. oppskrytt film med en dramaturgi som er flatere enn et Visa-kort. Antiklimaks all the way. Skuespillerprestasjonene er bra de, det samme er det tekniske, men handlingsforløpet holder ikke vann. En sterkt overvurdert doku-fiksjon, vitnet som flue på veggen. 6/10

Lenke til kommentar

Salò o le 120 giornate di Sodoma

30m.jpg

 

Hva handler den om?

Filmen er satt til et nazikontrolert Italia. Ni gutter og ni jenter blir tatt til fange av noen personer som ser ut til å ha endel makt. Grunnen til at disse personene blir fanget er at de skal være med å spille ut de syke fantasiene til lederne. Om de gjør noe galt så blir de straffet.

 

Hva syntes jeg om filmen

I starten har filmen et driv i handlingen, men etter hvert så mister man liksom poenget med å se på den, det eneste man ser er grufull vold, noe som mesteparten av filmen består av.

Det eneste poenget med denne filmen er vel å få frem hvor ille mennesker kan være, noe den forsåvidt får frem greit. Men jeg syntes at det kunne vært litt mer driv i handlingen.

Men de skal ha skryt for å lage en slik film da.

 

Karakter:

25%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...