Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Me, Myself and Irene

 

Jim Carrey og Rene Zellweger (har sikkert bomma veldig på stavelsene her..) i en morsom komedie, som etterhvert blir litt dramatisk. Kan ikke si annet enn at denne var til tider ekstremt morsom, og jeg lo som bare det!!! Anbefales for alle som liker komedier og anbefales spesielt til de som liker Jim Carrey.

 

5.5/6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

The Bourne Supremacy.

 

Neineinei. Dårlig oppfølger til en dårlig førstefilm. Var i stigende rus når jeg så denne, men fikk med meg nok til å ikke like den. Dette ble for ustrukterert og prøvende. Bedre lykke med nummer 3, Greengrass - eller han trakk seg jo...

Lenke til kommentar

Reservoir Dogs

 

Kommentar:

 

Filmen var en revolusjon med tanke på dramaturgi på 90-tallet. Selv det er fjorten år siden filmen ble laget, er den fortsatt den dag i dag et meget godt eksempel på hvordan noe så nytt kan overraske og forskrekke mennesket. Det filmatiske er i en egen klasse. Litt ulikt Tarantino er det at utstyret som brukes til å lage denne filmen, er og var topp moderne (correct me if I'm wrong).

 

Filmen starter med en nokså spesiell scene. Her får vi en liten bit av karakterene. Denne scenen er meget spesiell. Den har faktisk ingen nyttig informasjon om dem, og det vi får vite i denne scenen, forteller faktisk ingenting om hva som kommer til å skje eller hva som har skjedd.

 

Allikevel kommer man ut fra den "høh?"-fasen når den nokså cheesy skriften "Reservoir Dogs" dukker opp på skjermen. Det skal også nevnes at det var en forferdelig norsk oversettelse på tittelen. Husker den ikke i farten.

 

Herfra bygges historien opp, ved å sette oss inn i midt inn i handlingen. Man vet ikke hvorfor, hvordan eller hvorfra dette har skjedd. Man kastes inn i en blodig scene. Det er her "Reservoir Dogs" styrke ligger. Å bygge opp historien ved hjelp av sine egne metoder. Flashbackene flettes inn slik at de sklir tilbake i virkeligheten, uten at seeren virkelig tenker over det.

 

Mellomtitler, laaaaange scener og utradisjonell oppbygning av en ganske alminnelig historie, gjør denne filmen til en klassiker som må sees. Dette er et kunstverk - et spark bak for all filmskapere: Slik skal det gjøres!

 

Terningkast: Merk dere navnet, Reservoir Dogs, for har du ikke sett denne, har du gått glipp av en filmatisk renselse. Noe annet enn terningkast 6 ville vært feil.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar

Cannibal! The Musical - Trey Parker og Matt Stone er to herlige typer som kan det å lage humor. Men ellers var filmen litt skuffende - 6/10

 

One Hour Photo - Veldig bra spilt av Robin Williams, greit manus, flott regi og den var langt fra kjedelig, men dessverre ikke spennede nok for å være en thriller - 7/10

 

Street Mobster - Japanske filmer fra 1972 til 1974: Lady Snowblood, Babycart serien, 4 Zatoichi filmer og Street Mobster. 3 fantastiske år altså! (selv om Street Mobster er den svakeste, så var den veldig god)- 7/10

 

Das Experiment - Kanonfilm for oss som med små misanthroper gjemt dypt inn i kroppen. Hjerte mitt dunker hardt nå, og det har det gjort konstant den siste timen. Jeg kjenner adrenalinet flyter gjennom blodet. Fy f**n for en spennende film. Helt vilt! - 9/10

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
The Butterfly Effect

 

Utrolig bra film, god story og bra spilt av Ashton Kutcher.. er enig med han over her, likte heller ikke helt slutten.. men filmen anbefales!!

 

9/10

Det fins to forskjellige avslutning på filmen. En directors cut og en vanlig. De to er veldig forskjellig fra hverandre.

Lenke til kommentar

Breakfast at Tiffany's

 

6305537321.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Regi ved Blake Edwards. Hovedpersoner ved Audrey Hepburn som Holly Golightly og vår alles gode gamle A-Team stjerne George Peppard som Paul "Fred" Varjak.

 

Koselig og til tider faktisk litt morsom romantisk film av et 'must-see' klassisk format. Peppard (aka Hannibal, hehe) spiller en godlynnet fløtepus med stort dametekk selvfølgelig - men som her virkelig møter sin match: Holly ved Hepburn. En film som passer svært godt for romantiske kvelder, dating o.l. Det kan være greit å ha lyst til å se slike gamle filmer, da de fort kan bli langtekkelige i forhold til nyere filmer. PS: Legg merke til den gøyale stilen i filmen, da handlingen utspiller seg tidlig 60-tallet på Manhattan.

 

4/6

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

Mens jeg er i gang, så kan jeg anmelde The Hours som jeg så i går på tv'ett...

 

Gudbedre for en overvurdert kjerring film. Grusomt kjedelig og tragisk handling om bl.a homoseksualitet og kanskje viktigst, selvmord. Det skal nevnes at det er flere store skuespillere med her.

 

Ble dessverre for kjiipt for min del. Har forøvrig prøvd å se den før uten å klare det. T.o.m damen ved siden av meg som så den syntes at det ikke var rare greiene. Enda jeg fikk kraftige påpek om å spare meg for de "offingene" mine gjennom filmen.

 

2/6

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

Ofelas

 

Handling: Filmen er nok bedre kjent som Veiviseren, og er regnet som en av de store i norsk film. Vi befinner oss i Nord-Norge muligens, for 1000 år siden. Tsjudene er et krigselskende folk som plyndrer og ødelegger landsbyer. Aegin er en ung gutt, som bor sammen med familien. Men en dag blir familien drept av tsjudene, men han klarer å unnslippe. Han søker hjelp fra en nærliggende landsby, men det blir bestemt at de skal flykte til enda en større landsby. Aegin blir igjen, og blir tatt til fange. Det blir hans oppgave å lede tsjudene til "de snilles" siste landsby...

 

Konklusjon: Utrolig stemningsfull musikk, pene og mystiske omgivelser, pent redigering/kamerbruk. Spennende ikke minst, men litt for kort (1t20min). Likevel, en film man bør se.

 

8/10

Lenke til kommentar

Uno

 

7180s.jpg

 

Brukbar norsk film, men slutten irriterte meg sinnsykt. Skal ikke røpe noe, men jeg ble veldig oppgitt over at det bare var en som lå på bakken å blødde, ikke to (må nesten se filmen for å fatte dette).

 

Aksel Hennie spiller veldig bra (som vanlig ;) ) og handlingen i filmen er grei nok. Ikke noe mesterverk, men en grei film.

 

4/6

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Litt ulikt Tarantino er det at utstyret som brukes til å lage denne filmen, er og var topp moderne (correct me if I'm wrong).

You're wrong. Stram schedule og enda strammere budsjett...

 

Dette er et kunstverk - et spark bak for all filmskapere: Slik skal det gjøres!

 

Si ikke det. La QT få ha sin stil, så kan andre ha sin egen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...