Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

B00005JNB0.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Handling

En film om et ektepar på ferie i Karibien som skulle bli med på turistdykking. De blir glemt igjen på det åpne hav og må kjempe mot naturens krefter og rovdyr.

 

Min mening

Filmen hadde et lavt budsjett og det syntes. Filmen virket ganske naturlig men skrenter nesten mot en dokumentarstil. Handlingen er basert på sanne historier, altså, ingen enkel handling. Det som er ganske stilig med filmen er spesialeffektene, nemlig INGEN! Alt du ser er real, akkurat det der er ganske skummelt. Her ser du ikke akkurat haifinner som skumrer overflaten som i Haisommer.

 

6/10

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Filmen hadde et lavt budsjett og det syntes. Filmen virket ganske naturlig men skrenter nesten mot en dokumentarstil.

Det er en spesiell stil å skyte på da. Konstant zoom i linsen og særpreg av håndholdt. Det går an å lage filmer som ser helt Hollywood ut med et kamera til 15.000,- og de brukte nok en tanke dyrere utstyr enn som så. De valgte bare en spesiell stil, en stil de helt sikkert fant mer effektiv til denne type film.

Lenke til kommentar
Filmen hadde et lavt budsjett og det syntes. Filmen virket ganske naturlig men skrenter nesten mot en dokumentarstil.

Det er en spesiell stil å skyte på da. Konstant zoom i linsen og særpreg av håndholdt. Det går an å lage filmer som ser helt Hollywood ut med et kamera til 15.000,- og de brukte nok en tanke dyrere utstyr enn som så. De valgte bare en spesiell stil, en stil de helt sikkert fant mer effektiv til denne type film.

Ja, de valgte en spesiel stil og syntes den passer godt med denne filmen men denne filmen kunne like godt være en dokumentar i Discovery. Tror ikke Discovery har no særlig budsjetter i deres dokumentarer..

Lenke til kommentar

"National Treasure", med Nicholas Cage. Så den i går på kino, filmrullen var av så dårlig kvalitet at filmen teknisk sett minnet mest om en gammel og svært dårlig VHS kopi.

 

Jeg vil ikke si noe særlig om historien fordi konseptet er så pinlig enkelt og utvasket at alle forstår det etter et par ord. Filmen fungerer greit som tidsfordriv, men ikke forvent gåsehud og ståpels. National Treasure er til tider fartsfylt, men likevel kjedelig, og bærer preg av at solide skuespillere som Nicholas Cage, Jon Voight og Harvey Keitel slapper av og har det moro mellom de mer seriøse oppdragene, samt at nye og ferske fjes får en sjanse til å vise hva de kan. Alt er søtt og morsomt, i beste Walt Disney stil.

 

Ikke forvent originalitet i denne lange (2t 10min eller noe) Indiana Jones - wannabe filmen. Nicholas Cage virker å være mer eller mindre tom for idéer etter bedre filmer som f.eks. "8mm" og "Leaving Las Vegas", og han gjentar stort sett sine varemerke-fakter til det kjedsommelige. Ingenting i denne filmen vil få meg til å huske den, ganske enkelt. Ingen fremtredende skuespillerinnsats, ingen original vri på en utbrukt historie o.s.v.

 

De andre skuespillerene gjør sin innsats; den typiske klovnen i gjengen, skjønnheten som kan ufattelig mye om kunsthistorie og historie på tross av ung alder, og ikke glem de typiske Indiana Jones skurkene.

 

For å summere: GJESP. Som i de fleste Walt Disney filmer. Denne skal garantert ikke føyes til DVD samlingen. Den er minst 40min for lang uansett fall. (glemte å legge til bilde)

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

1_ubesvart_anrop_28135c.jpg

 

Handling

En av Yokos venner får en melding. Problemet er at meldingen ble sendt 2 dager i forveien og sendt fra hennes egen telefon. Når hun hører på meldingen, hører henne at hun snakker så plutselig skriker. 2 dager senere, på AKKURAT samme tidspunkt som meldingen blir sendt, dør Yokos venn som mottok meldingen. Nå skjer det samme med de andre i vennegjengen.

 

Min mening

Japanesere KAN skrekk. Denne er uhyggelig vellaget og byr på pulserende skrekk. Hele plotten er ganske twisted. Her gjelder det å følge med. Det som gjør denne filmen MYE bedre enn f.eks The Grudge og The Ring er at i denne filmen snakker de japansk. Dette byr på ingen problemer whatsoever men gir en kulere "effekt" til filmen. Litt vanskelig å forklare egentlig. Dere som liker japansk-snakkende skrekkfilmer know why ;)

 

9/10

Endret fra 8 til 9. Denne filmen er virkelig verdt å kjøpe, evnt. leie

 

Edit:

Rettet på noen faktafeil.

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Min mening

Japanesere KAN skrekk. Denne er uhyggelig vellaget og byr på pulserende skrekk. Hele plotten er ganske twisted. Her gjelder det å følge med. Denne filmen er laget av samme mannen bak The Grudge og The Ring. Det som gjør denne filmen MYE bedre enn de forrige nevnt er at i denne filmen snakker de japansk. Dette byr på ingen problemer whatsoever men gir en kulere "effekt" til filmen. Litt vanskelig å forklare egentlig. Dere som liker japansk-snakkende skrekkfilmer know why ;)

:nei:

 

Mannen bak The Ring er Gore Verbinski.

Mannen bak The Grudge er Takashi Shimizu.

Mannen bak One Missed Call er Takashi Miike.

Lenke til kommentar

Der Untergang

Det var så uendelig deilig å se nazister fremstilt som mennesker. I filmen snakker faktisk også nazistene tysk. Utrolig? Javisst.

 

Den var ikke langtfra kjedelig, men heller ikke spesielt intens. Jeg tror ikke det er et spesielt tårefremkallende krigsdrama, selv om en eller to scener slår noen kjerringknuter på utvalgte tarmer i kroppen din. Ikke noe ekstremt, dog. Jeg føler de hadde balansert det fint; jeg sympatiserte nemlig ikke med Hitler da han spiste piller. Goethes barn derimot...

 

Filmen virker sannferdig og er ikke den typen som er proppet med tøffe kameravinkler. Det minner mer om et tradisjonelt drama i grunnen... men ikke den typen som gir deg hakeslep. Ikke meg i hvert fall. Men det er effektiv historiefortelling, for all del. Det var veldig viktig at vi fikk denne inn på norske kinoer. Så mange som mulig bør se den.

 

Almektig karakter som overhodet ikke kan diskuteres:

 

4.gif + 5.gif / 2 = 4,5

 

Hawaii, Oslo

Joda, velgjort. Gjennomført. Gjennomtenkt.

 

Men ikke akkurat veldig original. Noen ganger var den endog så lite original at det ble pinlig.

 

Bevares, det var ikke ofte. Det manglet dog noe som fikk denne til å stå ut fra alle de andre lage-rot-og-knytte-sammen-etter-hvert-filmene. Men solid håndværk, for all del.

 

Almektig karakter som overhodet ikke kan diskuteres:

5.gif

 

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Mye hærlig å hente fra denne. Jeg ble glad. Jeg kjedet meg ikke et sekund. Jeg ble inspirert.

 

Og så lyser det Kaufman av voice-overene som vanlig. *Grøsse*

 

Jeg mener ikke å påberope meg noen ufortjente intellekt-relaterte titler, men jeg så altså ikke helt grunnen til alt maset om det å forstå den. Var det noe å forstå? Jeg synes balansen var fin her. Mistet en tråden, så var det lett å finne den igjen. Sånn følte jeg det.

 

Carrey kommer seg. Han er veldig flink. Begynte å gå lei gummitrynet hans, men heldigvis innså han det selv.

 

Jeg likte det tekniske, selv om det ikke var like estetisk korrekt som en Björk-musikkvideo. *Setter på Cocoon*

 

Almektig karakter som overhodet ikke kan diskuteres:

 

5.gif + 6.gif / 2 = 5,5

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Min mening

Japanesere KAN skrekk. Denne er uhyggelig vellaget og byr på pulserende skrekk. Hele plotten er ganske twisted. Her gjelder det å følge med. Denne filmen er laget av samme mannen bak The Grudge og The Ring. Det som gjør denne filmen MYE bedre enn de forrige nevnt er at i denne filmen snakker de japansk. Dette byr på ingen problemer whatsoever men gir en kulere "effekt" til filmen. Litt vanskelig å forklare egentlig. Dere som liker japansk-snakkende skrekkfilmer know why ;)

:nei:

 

Mannen bak The Ring er Gore Verbinski.

Mannen bak The Grudge er Takashi Shimizu.

Mannen bak One Missed Call er Takashi Miike.

Ta nå iallefall å referer til den originale versjonen av The ring da, og ikke den amerikanske versjonen..

 

Ringu, forøvrig regissert av Hideo Nakata, så poenget ditt om forskjellige opphavsmenn stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...