Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg så nylig "Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain"

eller Amelie som den ofte er referert til.

71m.jpg

 

 

Filmen er et mesterverk som ble laget i 2001. Ikke nok med at den søte Audrey Tautou gjør et strålende skuespill, så har Jean-Pierre Jeunet stått for regi. Jeg så den første gang da den kom ut på DVD. I går var den andre gangen jeg så den, og den var like bra, om ikke bedre, på andre visning.

 

Jean-Pierre Jeunet har laget "city of the lost children", "delikatessen" samt den kinoaktuelle "en langvarig forlovelse". Det som kjennetegner alle disse filmene er følgende:

Solid histore

Farger som harmonerer

Geniale detaljer

ikke minst solid histore!

 

Den som ikke har sett Amelie, har gått glipp av noe!

Det er den eneste filmen jeg noen gang kommer å gi karakteren 11/10

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panic Room

Fincher imponerer nok en gang, selv om det er langt ifra den beste filmen hans. Den er langt ifra like nyskapende eller original som Se7en eller Fight Club, men den er fryktelig spennende. Faktisk en av de få filmene som faktisk får meg til å sitte på kanten av stolen og heie på Foster i det hun prøver å nå mobilen. Solid underholdning

8/10

Lenke til kommentar

The Toxic Avenger.

 

Denne handler om den spinkle ungdommen Melvin som jobber som vaskehjelp på et treningsstudio. Hver dag blir han plaget og mobbet av folk som trener der, og tilslutt går det så langt at han løper avgårde fra de, også faller han ned i en bøtte med "toxic waste"

Nå blir Melvin forvandlet til the Toxic Avenger. En stor og sterk kar som uten problemer rydder unna byens kriminelle på artig vis.

 

Hva syntes jeg om filmen:

Vet ikke helt egentlig, noe var litt småartig, men noe var og litt tamt.

Skuespillet var et kapittel for seg selv, men det ble litt artig og se på enkelte som overspilte.

4/10 sånn cirkum carum.

Lenke til kommentar

Jersey Girl

Fan-fucking-tastic. For en helt utrolig rørende film, jeg sitter her med tårer i øynene fortsatt. Jeg hadde aldri trodd at jeg kom til å si dette, men dette er Kevin Smiths beste film. Ben Affleck spiller flott, datteren spiller helt fantastisk. Jeg fikk lyst til å se den igjen med en gang rulleteksten kom... For din egen skyld: se denne filmen! Jeg vet ikke hva jeg kan si for å få fram hvor nydelig denne filmen er (og dette kan ha med personlig erfaringer å gjøre, og at filmen traff meg spesiellt godt), så jeg skal bare slutte å skrive og la deg oppleve filmen.

Lenke til kommentar
Jeg så nylig "Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain"

eller Amelie som den ofte er referert til.

71m.jpg

 

 

Filmen er et mesterverk som ble laget i 2001. Ikke nok med at den søte Audrey Tautou gjør et strålende skuespill, så har Jean-Pierre Jeunet stått for regi. Jeg så den første gang da den kom ut på DVD. I går var den andre gangen jeg så den, og den var like bra, om ikke bedre, på andre visning.

 

Jean-Pierre Jeunet har laget "city of the lost children", "delikatessen" samt den kinoaktuelle "en langvarig forlovelse". Det som kjennetegner alle disse filmene er følgende:

Solid histore

Farger som harmonerer

Geniale detaljer

ikke minst solid histore!

 

Den som ikke har sett Amelie, har gått glipp av noe!

Det er den eneste filmen jeg noen gang kommer å gi karakteren 11/10

Hva slags type film er det?

 

Og hvordan er egentlig i filmen? Story etc..?

Endret av Celsior
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hamilton - Så denne i forbindelse med særemne mitt om Harald Zwart. Problemstillingen min er hvordan han har utviklet seg etter han kom til Hollywood. Problemet er bare at han har ikke utviklet seg, bare fått mer penger. Han har selv sagt at han lager filmer utelukkende for å underholde. Vel, slike filmer har en tendens til å bli fryktelig tynne. Mye teit og litt kult. Mark Hamill er ikke verdens beste skuespiller heller. Ville sett mer til Lena Olin. Dårlig fortalt historie med en del løse tråder.

 

5/10

Lenke til kommentar

Assault on Precinct 13

 

Må ikke forveksles med versjonen fra 1976

 

Hva handler den om?

En gruppe forbrytere på vei til fengsel må pga snøstorm overnatte på en politistasjon som er i ferd med å bli nedlagt, på utsiden er det korrupt politi som vil drepe en av fangene.

 

Hva synes jeg?

Har ikke sett versjonen fra '76 så jeg har ikke noe grunnlag for å si om den var en verdig remake eller ikke, men jeg har en følelse av at de som likte '76 versjonen vil rynke litt på nesen når de hører plottet for filmen.

 

Filmen var forsåvidt spennende og morsom, tempoet i filmen var ikke helt bra og det var et par ganger den hadde litt problemer med å finne rytmen.

 

En annen ting var lyden fra noen av våpnene, de skulle være lyddempet men hørtes mer ut som noen plystret under vann, litt rart at de valgte en slik lyd men spiller ingen rolle for inntrykket av filmen.

 

Ble litt overrasket over hvor brutal filmen var, regnet med at det var standard action vold, men det var litt råere. Likte også hvordan de kopierte Die Hard 2 i en scene.

 

Anbefales om man vil ha action og om man er Laurence Fishburne og Ethan Hawke fan.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig Ghost In The Shell 2: Innocence i posten, så den i sted. Det er først og fremst en stor fordel å ha sett den første filmen før en ser oppfølgeren (logisk nok). I min iver var jeg nær å ødelegge DVD coveret, før jeg oppdaget at det i tillegg til den vanlige låsemekanismen finnes 2 låsespenner en må løsne før en kan få det opp, så vær OBS! på akkurat det når du legger dine klamme hender på ditt eksemplar.

 

Dette er Sone 1, og såvidt jeg vet finnes det ikke en Sone 2 versjon av denne filmen. Den har 2 (kun Japansk) talespor: Dolby Digital 2.0 og 5.1. Tekstet på Engelsk og Fransk (captions på Engelsk) - format 1.85:1. Spillelengde: 1t 40min.

 

Året er 2032, verden består av en mix av mennesker og cyborgs, grensen mellom menneske og maskin er nesten blitt utvisket. Cyborg detektiven Batou (Bâto på japenglish) etterforsker en sak hvor en erotisk underholdningsrobot dreper eieren sin, og sporene den etterlater seg er illevarslende. Batou kommer raskt ut på dypt vann da han vikler seg inn i et nett som er større og mørkere enn hva han sannsynligvis har opplevd før dette. Batou blir igjen utsatt for mye motgang, sorg, ensomhet og noen overraskelser i denne episke animefilmen som ikke bare tar opp hansken hvor Ghost In The Shell trollbandt sitt publikum.

 

Ghost In The Shell 2: Innocence er en herlig opplevelse; den klassiske tegneteknikken er diskrét sammenvevd med gjennomført, lekker og passende mengde CGI animasjone, karakterene er troverdige og historien pirrende og spennende. Stemmearbeidet er som vanlig godt, og Kenjii Kawaii står bak musikken, som ihvertfall jeg synes er like bra som i den første filmen. Generelt er denne oppfølgeren mer realistisk anlagt enn den første Ghost In The Shell.

 

Som i mer tradisjonelle animefilmer, snakker karakterene en god del, og sper på med diverse ordtak og kvasifilosofiske vinklinger. Dette gjør at teksten flyter i et til tider svært høyt tempo (som i f.eks. Naruto og Bleach), noe som gjør at en må holde blikket festet på teksten en god del for å få med seg alt, da det som nevnt ikke finnes engelske lydspor i denne utgaven, kun japansk.

 

Alt i alt en dyster, men også vakker kjempefilm. Jeg lengter etter å se hvordan historien fortsetter i GITS 3, som er nødt til å komme om noen år. I mellomtiden skal jeg sikre meg alle limited edition utgavene av Ghost In The Shell: Stand Alone Complex, Volume 01 t.o.m. 04. Er litt snadder å få med CD med soundtracks.

 

Jeg ville gitt Ghost In The Shell 2: Innocence terningkast 5. Den første filmen fortjener en soleklar 6. Oppfølgeren har jo mye av det samme, samt viderefører historien.

 

Har du planer om å kjøpe denne filmen, bør du kanskje se på dobbelpakkene med GITS 2 og Millennium Actress (fra folkene bak filmen "Perfect Blue", som også er flott), og koster omtrent det samme (var ikke inne da jeg bestilte.. grr).

 

Link, Ghost In The Shell 2: Innocence + Millennium Actress

 

DVDboxoffice har GITS, GITS 2 samt både standard og limited edition av GITS Stand Alone Complex 01 - 04, gratis frakt over hele verden

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar
Jeg så nylig "Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain"

eller Amelie som den ofte er referert til.

71m.jpg

 

 

Filmen er et mesterverk som ble laget i 2001. Ikke nok med at den søte Audrey Tautou gjør et strålende skuespill, så har Jean-Pierre Jeunet stått for regi. Jeg så den første gang da den kom ut på DVD. I går var den andre gangen jeg så den, og den var like bra, om ikke bedre, på andre visning.

 

Jean-Pierre Jeunet har laget "city of the lost children", "delikatessen" samt den kinoaktuelle "en langvarig forlovelse". Det som kjennetegner alle disse filmene er følgende:

Solid histore

Farger som harmonerer

Geniale detaljer

ikke minst solid histore!

 

Den som ikke har sett Amelie, har gått glipp av noe!

Det er den eneste filmen jeg noen gang kommer å gi karakteren 11/10

Hva slags type film er det?

 

Og hvordan er egentlig i filmen? Story etc..?

Ja, hva skal man si? Det er en komedie om en jente som kanskje ikke har de samme sosiale antennene som mange andre. Hun finner på mange forskjellige måter til å hjelpe mennesker hun både kjenner og ikke kjenner, helst uten at de vet at det var hun som stod bak. Det kan høres som en teit historie, men filmen er skikkelig bra. Det er tatt hensyn til mange detaljer, bunnsolid story, bra filmet, og ganske morsom. Og så har den ikke en typisk hollywood-oppbygging.

Lenke til kommentar

The Elephant Man: Skikkelig heartbreaker hver gang en ser den. Alle har vel sett den, men uansett. Handler om John Merrick, som pga sitt dystre utseende blir holdt i fangenskap på et slags sirkus der folk kan komme og se på han. En lege ber om å se på han og oppdager at han faktisk er smartere enn man skulle tro. Likevel så dømmer folk ham etter utseende og ikke etter personligheten. 11/10

 

Arlington Road Overrasket meg positivt. Kan ikke si J.Bridges er min favorittskuespiller. Iallefall ikke i de senere år. Handler om en lærer som mistenker at naboen er terrorist. Veldig overraskende slutt, og et lite spark i balla på myndigheter, som er litt vel raske med å finne en skyldig i drapssaker (les mordet på JFK f.eks) 8/10

 

Thunderbolt & Lightfoot Nok en gang så har vi J.Bridges i hovedrollen, i samarbeid med Clintern. Kriminelle begge to, med planer om å rane en bank. En god og spennende film, med en del uventa handlinger. God gammal 70-talls action med tøffe personligheter. Likte klippinga og kamervinkelbruken veldig godt også 9/10

Lenke til kommentar

51602.jpg

 

Regi: Takashi Miike

 

Årstall: 1999

 

Hva handlet den om?

 

Shigeharu Aoyama (Ryo Ishibashi), enkemann og TV-produsent, holder en falsk audition i håp om å møte en ny kvinne han kan dele livet sitt med. Han blir straks betatt av den unge, vakre og mystiske Asami Yamazaki (Eihi Shiina). De innleder et forhold og alt virker bra. Etterhvert som forholdet går dypere, derimot, får vi vite uhyggelige ting om fortiden og personligheten til Asami.

 

Hva syntes jeg om den?

 

Dette er fantastisk. Virkelig. Vi blir i vel over en time ført bak lyset med en tilsynelatende normal kjærlighetshistorie. Deretter blir vi innledet i Asamis grusomt urovekkende, skremmende og magevrengende virkelighet. Men istedenfor å føle oss lurt av den drastiske vendingen, blir vi lamslått av fascinasjon over denne filmherligheten. Dette er kanskje vår nyere tids beste skrekkfilm.

 

”Kiri, kiri, kiri”, er ord jeg aldri vil glemme.

 

Karakter:

 

karakter6.gif

Lenke til kommentar
51602.jpg

En av de bedre skrekkfilmene fra de senere årene, ja.

Hadde i fjor sommer vennepar på besøk der det var liit diskusjon om man skulle se romantikk, humor eller skrekk.

Satte på Audition (som ingen av dem kjente til). Fascinerende å se noen som er blitt lullet inn i en stillfaren romantisk historie plutselig få film-virkeligheten rykket vekk under beina sine.

Kiri kiri kiri indeed. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...