Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stat Trek Into Darkness (2013). Så filmen på TV i går. For meg ble filmen av typen "lett sommerunderholdning". Filmen har det meste. Et godt skrevet manus, stødig regi, gode spesialeffekter, talentfulle skuespillere og storslagen musikk. 

Kirk og Spock er herlige karakterer. Den ene styrt av følelser, den andre av logikk. Selvfølgelig krangler de. Men vennskapet holder likevel. Nå forstår jeg hvorfor disse karakterene er så berømte. For et filmpar! 

Gir denne 8/10. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (33 minutter siden):

Star Wars - The Rise of Skywalker 

Det er egentlig ganske trist at en så ikonisk filmserie som Star Wars endte opp som en ren melkeku. Men nå kommer det forhåpentligvis ikke mer. 

Enig. Skuffende film. Merkelig at Walt Disney tillot bruk av et så dårlig manus. Flere av karakterene er f. eks. helt unødvendige. De tilfører historien ingenting. 

Lenke til kommentar

2 stykk Bruce Willis filmer i natt, begge er vel av typen "godt og blandet", og har vel selv vært ikke så altfor overbegeistret for dem i sin tid, men gjorde et nytt forsøk igjen:

7TO54My.jpg

Blind Date (1987) av Blake Edwards

Den arbeidsnarkomane Walter Davis (Bruce Willis) er på utkikk etter ei hyggelig og rask date til et større og viktig selskap for kvelden, og hans sleske bror (Phil Hartman) skuffer selvsagt ikke, og foreslår at Walter bringer med seg den tilsynelatende søte og sjarmerende Nadia (Kim Basinger) til festen. Det som ikke blir nevnt, er at den heller tilbakelente skjønnheten, blir etter et par glass for mye med alkohol, om til et vandrende kaos av ødeleggelse og vanvidd. Dette går hardt utover stakkars Davis, som havner midt i virvelvinden Nadia, og ei som snart vil true med å rive overende alt han har kjært, det og at en psykotisk eks-kjæreste, stadig virker å dukke opp, hvor enn Nadia måtte befinne seg.

Okei, så vi snakker ikke akkurat noen romantisk "klassiker" her, likevel, jeg har alltid vært litt glad i slike crazy-screwball komedier, særlig fra 80-tallet.

I Blind Date er jo denne formelen ikke særlig unik eller ny, og virker å følge mye av samme type handling/setting der de klassiske filmene fra 30 og 40-tallet ofte bød opp til, der en streit og respektert mann, ofte med nesa dypt nedi ei hektisk arbeidsdag, blir plutselig dratt inn i en uberegnelig og ellevill reise, av ei fargerike og eksentrisk vakker kvinne. Disse to motpolene blir så, etter mye krangling og slossing, selvsagt hodestups forelsket i hverandre, the end.

Vel, det ble jo lagd en god del lignende film på 80-tallet, der Into the Night (1985)Who's That Girl (1987), Married With the Mob (1988) og Overboard (1987) alle på sett og vis passer inn i denne type underholdning, men der favoritten helt klart falt på den mer uberegnelige og mørkere romantiske komedie-thrilleren Something Wild (1986).

Alle de nevnte er vel på sett og vis, langt bedre eller mer gjennomførte filmer enn Blind Date, som jo i dag kanskje er best husket som en av de aller første (meget mulig den første) filmen til Bruce Willis, og ikke ei med for pent ry bakom seg, men dette var jo 1 år unna hans store filmgjennombrudd som Detektiv John McClane, og vil tippe at folk flest forbundet ham med tv-serien Moonlighting der han jo spilte ei nokså komisk hovedrolle i hop med vakre Cybill Shepherd.

Uansett, noen stor film var nok aldri Blind Date ment å være, men ei grei måte å introdusere Willis på, og synes han leverer ei helt grei innsats her, og der mulig blir noe overskygget av Kim Basinger, men det er kanskje ikke så rart, da det oser jo sex av hele dame på den tiden, og selv om det kan bli litt for "morsomt", så synes jeg denne romantiske komedien er, tja, ikke så fæl som en del vil ha det til. 

Den er nok aldri i nærheten av toppsiktet av romantiske 80-talls filmer, men likevel er det en del artige og minneverdige stunder å finne her, og klart, det hjelpes jo godt på at man alltid har vært meget svak for Kim Basinger, og når en har navn som Blake Edwards bakom det hele, vel, kan forstå at en del ikke ble for imponert av det hele, men heller ei middels/svak Bruce Willis film, der likevel er av en viss underholdningsverdi, enn de gørrkjedelige DTV søppelfilmene han "spiller" i, og Blind Date er rene fyrverkeriet i forhold til den slags, det er sikkert og visst.

Av morsomme scener, huskes jo James Brown som bilalarm, å slå positivt ut, av de mer komiske scenene, og der virket å bli ei liten hit, for Brown fungerte jo i ei kort tid som "lyd-effekt" i samtlige Hollywood action-filmer på den tiden, men som bilalarm gjorde han et uslettelig inntrykk:

5/10

Hudson Hawk (1991) var den andre Willis filmen man så i går, og ikke rart den fikk ei lunken mottagelse, for ei jo ei ganske så vill og "annerledes" type Bruce Willis utgivelse, hvert fall for de som begynte å se seg vant med ham som actionstjerne, for her er han jo meget høy på seg selv, (tror han skrev store deler av manuset og produserte filmen) og ikke alt av humor, karakterer og vitser fungerer like godt, men det er noe små sjarmerende med all galskapen der finner sted, og når flotte Andie MacDowell begynner å prate som ei delfin, ja da ble man jo både opphisset og litt forvirret av det hele.

Kjemien mellom Willis og Danny Aiello er det fint lite å si på, og masse interessante figurer dukker etterhvert opp, der særlig David Caruso stjeler showet som den lydløse KitKat. 

Nevnte Andie MacDowell gjør nok filmen litt mer behagelig å se på, ingen tvil om det, og ender til slutt opp med ei meget snill:

6/10

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wilson (2017) 
Med Woody Harrelson og Laura Dern bl.a i rollene
Harrelson spiller her en ensom, nevrotisk og brutalt ærlig mann som ikke har det så greit. Dumpet borti denne på lineær tv (jo det er noe som heter det fortsatt) og jeg visste ingenting om denne før jeg var ca. 5 minutt inne i filmen -tror ikke jeg gikk glipp av noe helt i starten dog. Denne minner meg om norske filmer som Elling og lignende. Det er veldig forfriskende å finne en skjult perle som denne, kan tenke meg at imdb-karakteren på 5.8 (i skrivende stund) indikerer at temaet og språket (de banner oioioi!!) ikke falt i så god jord for kinopublikumet. Jeg likte den veldig godt og det er ingen tvil om at Woody Harrelson kan være morsom på mange forskjellige måter.  Husker jo med glede Cheers -der han spilte en stokk dum og enkel kar. Likte ikke noe særlig Kingpin med det skyldes nok at jeg var trøtt av Farrelly-brødrene sin infantile humor og mindre Harrelson sin innsats. Kanskje jeg er så overlykkelig å finne en komedie som er så "fersk" som 2017 men jeg gir denne filmen 8/10

Endret av dengelgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
dengelgen skrev (23 minutter siden):

Likte ikke noe særlig Kingpin

Fy da ? er nok selv meget svak for Kingpin, men har kanskje mer med Bill Murray (legendarisk hentesveis) og Vanessa Angel ? sine bidrag å gjøre, men klart, faller ikke Farrelly brødrenes humor (særlig den de hadde så mye av i perioden 1994-1998) i god jord, så skjønner jeg jo at filmen ikke vil bli noen god match.

Likevel, så er den jo innom litt mer"seriøse" takter, der hovedkarakteren returnerer til sin gamle hjemby (etter å ha holdt seg unna i flere tiår), og må gå litt dypere i seg sjøl osv. 

Aldri hørt om filmen Wilson før, men burde jo virkelig fått med meg den, da Woody er en type som sjeldent skuffer, og traileren samt anmeldelsen din gjør at interessen min blir ikke noe mindre, og skal forsøke å se om den er å finne, (netflix kanskje?) hvis ikke blir det vel DVD/Blu-ray.

Uansett, takk for meget tipset/omtalen av ei interessant og forhåpnetligvis ei passende film-match for min del. 

Angående Harrelson, har du sett Defendor (2009)

Huskes også som ei litt små-skjult perle fra hans del, ikke like vulgær som Kick-Ass eller Super, men er jo innom noe av samme type tema/setting, men da mer pakket med drama og mørk komedie, og nei, likte den veldig godt og synes Woody Harrelson leverte bra der. 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
dengelgen skrev (2 minutter siden):

ja den har jeg også gitt 8/10

Se der ja, samme som meg, 8/10. ?

Synd Platekompen ikke hadde Wilson inne, for fant den ikke så får prøve videre hos CDON, hm, nei, ikke der heller? Hva er greia? Har den alternative/forskjellige titler? Nei da får jeg prøve de utenlandske sjappene, må jo være ute på DVD eller Blu-ray.

Vel, den lå faktisk i CDon, men da under "overvåke", kanskje ikke utgitt her til lands ennå, skjer jo av og til med litt "mindre" type filmer, og kan ofte ta flere år, men da vet jeg jo at den er på vei, men ingen utgivelses-dato er blitt satt enda.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
dengelgen skrev (Akkurat nå):

boden din etterhvert

Nei, den filmen virker eller håper jeg vil bli ei potensiell keeper i filmhylla. Men må jo være mulig å finne ei release dato for den, så får bare sitte litt på "gjerdet" å følge med videre, men sikkert mulig da å lete opp region 1 utgave, dersom ventetiden blir for "uberegnelig" eller selvfølgelig streame den.

Lenke til kommentar

High Sierra (1941)
På DR2 (dansk tv) har dem den siste tiden vist en rekke filmer, både klassikere og nyere "Filmperler" som kanalen kaller det. En fin mulighet for alle å se noen filmer som man tenkte man aldri fikk sett.  
Ida Lupino, Humphrey Bogart, Alan Curtis og Joan Leslie i rollene bl.a Regissert av legenden Raoul Walsh.
Dette er filmen som gjorde Bogart til en stjerne, Ida Lupino hadde faktisk "top billing" og ikke Bogart på denne.
Bogart spiller en fange som blir løslatt på prøve etter 8 år i fengsel og vi følger planleggingen og utførelsen av hans neste brekk. 
Nå har jeg ikke sett så veldig mange filmer fra 30-tallet eller 40-tallet men det er en fornøyelse å bli dratt tilbake til gamle Hollywood særlig om det er en så fartsfylt og spennende film som dette!! Bogart bærer filmen men også de to kvinnene Ida Lupino og Joan Leslie er viktige for framdriften og gjorde slik at jeg ble engasjert i handlingen. Dette var en klassiker jeg koste meg med!! 8/10

Endret av dengelgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foruten Tango & Cash (1989) fikk jeg endelig påbegynt litt britisk sommer-krim med Midsomer Murders og John Nettles i rollen som inspektør Tom Barnaby. 

Blir litt sånn hulter-til-bulter opplegg, synd (var MAX eller FOX?) som pleide å sende denne serien daglig gjennom juli og august på sene kvelder, men tror det nå er mest TV2 som har overtatt, og da er det den senere utgaven med ei annen Barneby, men det lille jeg har sett av det, har vært lite imponerende.

Heldigvis fant jeg store deler av de første 10-12 sesongene på DVD på et loppemarked (i nesten ubesudlet utgave) og til prisen av knappe 100 kroner, så var liksom ikke noe å lure på der, nei.

Nesten et år siden forrige besøk, og pleier som sagt å se serien i juli-august, men tenkte at hvorfor vente, når en har lyst til å se den igjen, og startet opp med ei episode under navn The Green Man (2003) der viste seg å være den aller siste episoden med Sgt. Troy (Daniel Casey) og følte at han og sjefen var klart den beste duoen, med tanke på humor, sjarm og savner Troy og hans "fantastiske" kjøreevner eller noe tørre humor, der ikke alltid slo godt ut blant de som ikke var vant med den slags utover i serien.

Nei, i går var det ei kanal utgraving der kunne gått meget galt, men skulle nå likevel avdekke en rekke lik rester, der flesteparten var godt over 200 år gamle, men ble litt problematisk når de innså at ene liket hadde fått tennene sine fikset på, og den slags type tannbehandling eksisterte ikke for flere hundre år siden, hvis ikke avdøde hadde ankommet dit i tidsmaskin da.

Som alltids dør noen tidlig ut, gjerne 1 eller 2, så går det en stund, og likene begynner å hope seg opp, og ja, vanlig prosedyre osv, men det som gjør serien så underholdende er jo den idylliske småby sjarmen, med skogen og alle de sære og originale figurene der popper opp, for ikke å glemme de gigantiske rasshølene, som jo virkelig får kjørt seg denne gang, og nei, meget passende underholdning på sene sommernetter, og vil forsøke å se gjennom flere av sesongene eller episodene med John Nettles og de mange grufulle mordetterforskningene som finner sted i lille Midsomer, der tross sin lave befolkningvekst må ha en av klodens mest høye tall når det gjelder seriemordere, for det dukker jo opp minst en, i hver bidige episode, og med tanke på hvor mange som får et ublidt møte med den slags, er det nesten utrolig at det er noe liv i Midsomer til å begynne med.

Episoden i går fikk ei snill:

6,5/10

Lenke til kommentar
dengelgen skrev (2 timer siden):

Nå har jeg ikke sett så veldig mange filmer fra 30-tallet eller 40-tallet men det er en fornøyelse å bli dratt tilbake til gamle Hollywood særlig om det er en så fartsfylt og spennende film som dette!!

Har ikke sett så altfor mye film fra de tiårene, og blir liksom alltid dratt mot 70, 80 og tidlig 90-tallet, men har jo hatt flere meget positive besøk med eldre film, så har ikke noe i mot dem, men tiden og interessen strekker ikke alltid til, og da er oftest lettere å gå for det mer "trygge" og velkjente terrenget.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 minutter siden):

Jeg så Gone With the Wind for ikke så altfor lenge siden, er nok den eldste filmen jeg har sett på noen år. Helt ok, men lang...

Jeg synes også den er langtrukket. Til tider kjedelig. 

Men den gjorde sterkt inntrykk på folk da den kom ut, og det er jo litt interessant. 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 minutt siden):

eldste filmen

Tenkte jeg skulle for moro skyld sjekke ut hvem som er den eldste filmen man har sett (via Letterboxd) og dæven, de har det gående helt ned til 1830 tallet!

Vel, viste seg kjapt at Nosferatu (1922) er den eldste man har vært innom, tror det var i ei forbindelse med en Halloween-oktober film utfordring fra høst 2017, hvor jeg bestemte meg for å se litt eldre skrekkfilmer, og joda, Nosferatu var ingen dårlig film, men følte at den tyske nyversjonen med Klaus Kinski fra 1979 var en der falt bedre i smak. 

Kun 16 sette fra 1930 og mesteparten er klassisk skrekkfilm, men flere var jo meget gode sådan.

Drøyt 43 sette fra 40-tallet og 50-tallet røflig 73 titler, så burde jo få virkelig oppdatert meg litt mer på de tiårene fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...