Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Det er viktig å huske på at filmen fremdeles foregår på en slags 'scene'.
Det er en forlengelse av teateret, (samtidig som det selvfølgelig er blitt et helt eget dyr) alt som foregår på scenen handler om å få publikum til å leve seg inn i handlingen.
Det er likevel en scene, og vil aldri være 'realistisk' på den måten som etterlyses her, man kan gjøre hvilke grep man vil for å 'lure' publikum; Starte filmen med en tekst som forteller at innholdet er basert på noe 'ekte', ha realistiske kostymer, dialog som ikke er oppstyltet etc. Mange tricks, men filmen vil aldri bli mer realistisk, illusjonen blir kanskje mer overbevisende.
Man kan selvsagt klage over at man ikke kjøper illusjonen, men det blir litt som å klage over at personen tryllekunstneren har saget i to, er for tykk, og at du ikke tror han ville kunne saget gjennom.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en spinkel jente banker opp en topptrent soldat og slenger ut en "I grew up with three older brothers"  :rofl:

Når Arnold Schwarzenegger står oppreist og blir beskutt av 2 dusin folk som bruker dekke og ligger på maven. Og han bare fyrer av fra hofta og magisk treffer dem alle og de aldri treffer han.

Om du har mer problemer med ditt eksempl enn mitt har du et rart syn på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt fantastisk hva Hollywood har bidratt med. En utrolig mengde gode filmer. Men de siste ti-femten årene synes jeg kvaliteten har falt dramatisk. Jeg tror noe av grunnen er overdreven bruk av spesialeffekter, dårligere manus, mangel på dyktige skuespillere, og politisk korrekthet. Jeg har sluttet å gå på kino.

Jeg synes selv kvaliteten fra Hollywood har falt merkbart de siste årene. For meg virker forklaringen å være at det meste av penger satses på Marvel/Star Wars osv. Men det er jo det som selger - det publikum vil se.

Når det gjelder politisk korrekthet er jeg ganske tolerant når det gjelder film/serier - i dag forventer jeg etnisk mangfold og homoforhold og andre varianter. Men hittil er det litt kjedelig - for disse personene er bestandig gode. Regner med at det endrer seg etterhvert. Litt naive budskap om gode ting går som regel an.

Derimot når det gjelder media og rapportering av hendelser i verden er jeg mindre tolerant, har sluttet å se på Dagsreveyen og slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Da setter vi en strek for etnisitet/hudfarge og kjønnsdebatten i Hollywood.

Tilbake til mini-anmeldelser folkens.

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Lenke til kommentar

Når Arnold Schwarzenegger står oppreist og blir beskutt av 2 dusin folk som bruker dekke og ligger på maven. Og han bare fyrer av fra hofta og magisk treffer dem alle og de aldri treffer han.

Om du har mer problemer med ditt eksempl enn mitt har du et rart syn på ting.

Altså, det er Arnold. Han er faktisk så god og med de musklene tåler man det meste!  :wee:

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at filmen fremdeles foregår på en slags 'scene'.

Det er en forlengelse av teateret, (samtidig som det selvfølgelig er blitt et helt eget dyr) alt som foregår på scenen handler om å få publikum til å leve seg inn i handlingen.

Det er likevel en scene, og vil aldri være 'realistisk' på den måten som etterlyses her, man kan gjøre hvilke grep man vil for å 'lure' publikum; Starte filmen med en tekst som forteller at innholdet er basert på noe 'ekte', ha realistiske kostymer, dialog som ikke er oppstyltet etc. Mange tricks, men filmen vil aldri bli mer realistisk, illusjonen blir kanskje mer overbevisende.

Man kan selvsagt klage over at man ikke kjøper illusjonen, men det blir litt som å klage over at personen tryllekunstneren har saget i to, er for tykk, og at du ikke tror han ville kunne saget gjennom.

Det er et interessant spørsmål. I utgangspunktet bør filmskapere skape og opprettholde en illusjon så langt det lar seg gjøre. Det er avgjørende for innlevelse. Men hva bryter illusjonen? Det vil folk ha ulike meninger om. For filmskapere blir det et spørsmål om skjønn.

For egen del ville illusjonen f. eks. bli brutt hvis Ringenes Herre filmene brukte sorte og asiatiske skuespillere. Noe som sannsynligvis ville vært tilfelle hvis filmene ble laget i dag. Dette fordi Ringenes Herre har en europeisk kontekst, knyttet til europeisk natur, historie og mytologi. F. eks. norrøn mytologi. For andre ville kanskje rase ikke bety noe.

Hvis det lages et historisk actiondrama, hvor langt er det rimelig å forvente autensitet? Er det OK med likestilling i en historisk periode man vet ikke hadde likestilling? Er det OK med skytevåpen i en historisk periode man vet ikke hadde skytevåpen? Skal karakterenes verdier være vår tids verdier?

Lenke til kommentar

Black Panther. Andre gang jeg ser den. Betydelig dårligere andre gang gjennom. Mye svakt skuespill og en del logiske brister som jeg ikke la like mye merke til i første omgang.

Har prøvd å se den 2 ganger og begge ganger begynt å spole og slå den av.

Lenke til kommentar

Suicide Squad (2016) - har fått med meg at anmeldere stort sett anså denne som søppel. Men jeg likte den. Hadde sans for humoren og den mørke og dystre verdenen som skapes. Spektakulær og herlige sprø karakterer.

Mørke filmer pleier ikke å være særlig bra for 3D, men denne så veldig bra ut. Fett lydspor - Atmos på 3D utgaven. Kule låter.

Lenke til kommentar

Maze Runner er kul.

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) - animert Spider-Man. Oi, her ble man imponert - både av kul story og veldig stilig animasjon. En fryd å se på.

Så den i 3D og den fungerer veldig bra, eller det holder kanskje ikke, den er fantastisk i 3D!

Animerte filmer er veldig kult i 3D og det begynner å bli en del i samlingen:

DnUe4zW.jpg

Mange som er utrolig flotte å se på.

Lenke til kommentar

Endgame er omsider ute på digitale plattformer. For en film. Mange høydepunkter i filmen, Cap med hammeren for eksempel, men et uventet og glimrende øyeblikk er samlingen av alle heltinnene i MCU i samme frame.

Eneste jeg savna var litt hulk slåssing

Lenke til kommentar

Gjensyn med en gammel favoritt: Falling Down (1993) - synes den fungerer veldig bra i dag også. Må være Michael Douglas sin beste rolleprestasjon? En man som absolutt har en dårlig dag og har fått nok. Mange herlige situasjoner. Jeg liker også Robert Duvall i filmen.

Første gang jeg ser den på blu ray, godt bilde og bare et Dolby True HD stereo lydspor, merkelig nok - men det låter bra, med dsu engaged får man allikevel en god surround opplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe litt utenom det vanlige - A Ghost Story (2017) - bestilt på tilbud kun fordi den hadde en kul tittel. Casey Affleck & Rooney Mara i hovedrollene. Laget av et budsjett på hele $100k  :ohmy:

Lange takes og filmet i 4:3 (1.33:1) format med avrundede hjørner?? Dempede farger og kontrast. Etter å ha sett et kvarters tid tenkte jeg, hva er det for noe dritt jeg har handlet...

Men så tok det seg litt opp, sakte men sikkert. Syncet med stemningen og tempoet i filmen og ble etterhvert veldig begeistret. Veldig kul film.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja har heller ikke fått sett S2 enda. Sånn som jeg har forstått det, blir det som jalla å regne å se filmen av Das Boot, da det vel bare er en forkortet amputert versjon av serieformatet. Eller er det noe som er forskjellig?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...