Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er alt for få kvinner i hovedrolle eller regissør.

Derfor har jeg bestilt Mother! Og Skal ha Lady bird.

Hvorfor ser du det sånn? Er det fordi du faktisk liker kvinner generelt i filmer, eller er det mer en slags tvangshandling, fordi du føler du må bidra til kvotering?

Liker helst kvinner i roller der det er naturlig. Dronninger, sykepleiere osv. Men morer er jo greit da, så jeg kjøper den(argumentet altså, ikke filmen)

Sånn ellersen, syns jeg det er for mye unaturlige kvinneroller med kvinner som er veldig sånn tøffe, flinke å sloss og sånt. Med få unntak, er hvertfall ikke sånt min greie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ser du det sånn? Er det fordi du faktisk liker kvinner generelt i filmer, eller er det mer en slags tvangshandling, fordi du føler du må bidra til kvotering?

Det er nok du som er spesiell. Det å "faktisk" like kvinner i filmer er helt vanlig.

Liker helst kvinner i roller der det er naturlig. Dronninger, sykepleiere osv. Men morer er jo greit da, så jeg kjøper den(argumentet altså, ikke filmen)

Sånn ellersen, syns jeg det er for mye unaturlige kvinneroller med kvinner som er veldig sånn tøffe, flinke å sloss og sånt. Med få unntak, er hvertfall ikke sånt min greie.

Dette lo jeg godt av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Liker helst menn i roller der det er naturlig. Konger, sveisere osv. Men farer er jo greit da, så jeg kjøper den(argumentet altså, ikke filmen)

Sånn ellersen, syns jeg det er for mye unaturlige manneroller med menn som er veldig sånn tøffe, flinke å sloss og sånt. Med få unntak, er hvertfall ikke sånt min greie.

• Liker 2
Lenke til kommentar

The Broken Gear: A Final Fight film

When the suffering citizens of Metro City have all but lost hope against the constant threat of violence and crime put upon them, two Metro City natives rise up to battle the root of the oppression, the Mad Gear gang. Mike Haggar, former champion wrestler, street fighter, and newly elected Mayor of Metro City, ushers in a strong political stance against the Mad Gear gang. Going public, Haggar quickly realizes the threat is far more ingrained than he could have ever imagined. On the street level is Cody Travers, a young man tired of living his life in fear who has reached a point of no return. Cody's answer is to fight fire with fire and bring fear and violence back to the Mad Gear gang. Will their tactics to save their city root out the gang problem ? or is it just a catalyst that will envelope the city into chaos...

Fan-laget film basert på Final Fight-spillene, men med Don Fry i rollen som Haggar (kjent fra MMA og japansk wrestling). Filmen varer bare en halvtime, og naturligvis har den utrolig lavt budsjett. Ikke forvent det helt store, med andre ord. Det meste av handlingen foregår på en pressekonferanse og i et varehus, og koreografien kan være litt tvilsom til tider. Det er mye "kutt vekk i siste sekund" for å slippe å vise at folk blir truffet av ting som slag, park, kniver, jernrør osv. Historien er heller ikke helt på topp her. Faktisk er det lite historie å snakke om i det hele tatt. En fyr (Cody) ser en dame bli banket opp, men kan ikke gjøre noe med det riktig ennå. I stedet drar han til hovedkvarteret til gjengen som banket henne (det nevnte varehuset), og vi får en laaaaang slossesekvens der, bare avbrutt en gang i blant av Haggar på pressekonferansen.

Men det funker. Filmen er som tittelen sier basert på Final Fight-spillene, og de dreier seg stort sett om å gå fra en side av skjermen til den andre og denge alt som beveger seg. Denne filmen klarer å fange den følelsen rimelig bra, og gir blaffen i å fokusere på alt mulig annet drit, som f.eks Street Fighter og Mortal Kombat pleier å gjøre. Koreografien er rimelig bra til å være en fanlaget film, og det er lett å få medfølelse med Cody, Haggar og Guy. Byen sliter virkelig, og de må gå ganske langt for å ordne opp.

Alt i alt storkoste jeg meg, og det er jo helt klart det viktigste. Ikke forvent et mesterverk med Bruce Lee eller noe i den duren, men ta det for hva det er. Noen fans ville lage en film basert på Final Fight, og det fikk de til svært så bra, med tanke på midlene tilgjengelige. Håper bare vi får Haggar i aksjon neste gang, og ikke nesten utelukkende stå og prate på pressekonferansen.

Vurdering: 7/10

Siden dette er en gratis fanlaget film på en halvtime, kan jeg legge med selve filmen her:

Lenke til kommentar

Det er for få kvinnelige hovedroller. Og det er unaturlig, og henger sammen med historie.

Vi skal ikke kvotere, men forstå det selv.

Akkurat som at vi engang lærte at kvinner kan synge, altså før kastrerte vi menn istedenfor å bruke kvinner.

Dersom man er interessert i film så ser man dette tydelig. Damene er objekt som "skal reddes".

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er for få kvinnelige hovedroller. Og det er unaturlig, og henger sammen med historie.

Dersom man er interessert i film så ser man dette tydelig. Damene er objekt som "skal reddes".

Det er ikke bare damer. Shaft var en av de aller første, store filmene med en svart hovedperson, og den kom så sent som i 1971. Selv den dag i dag er det ikke akkurat vanlig med en svart hovedperson i en actionfilm av denne størrelsen. Se bare på f.eks Black Panther. Den er på mange måter historisk, fordi den nesten utelukkende har sorte skuespillere. For oss hvite, blonde nordmenn er det nok ikke en spesielt stor sak, men for de med mørkere hud er det en rimelig big deal. Tidene forandrer seg. Det ser jeg som svært positivt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

In the heat of the Night var før, i 1967. Den var veldig bra syns jeg, fordi den viste er realistisk bilde av en sort politimann og de utfordringene han ville ha. Shaft har jeg nok sett en gang, men husker ikke hvordan den var.
Men det jeg mener, at når det er unge pene kvinner som banker opp haugevis med røffe menn, som man ser mye i filmer i dag, da blir det litt sånn tull. Det går neppe an i virkeligheten. Men men, de får vel bare ta seg ut..

Lenke til kommentar

Men det jeg mener, at når det er unge pene kvinner som banker opp haugevis med røffe menn, som man ser mye i filmer i dag, da blir det litt sånn tull. Det går neppe an i virkeligheten. Men men, de får vel bare ta seg ut..

Hva med unge, pene, spinkle mannfolk som banker opp haugevis med røffe menn? Litt usannsynlig det også?

Denne diskusjonen blir vel slettet av moderator snart, men helst ikke før alle får gjort narr av din gammeldagse holdning mot kvinner. Er glad for at verdenen har gått videre fra det.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Det er ikke bare damer. Shaft var en av de aller første, store filmene med en svart hovedperson, og den kom så sent som i 1971. Selv den dag i dag er det ikke akkurat vanlig med en svart hovedperson i en actionfilm av denne størrelsen. Se bare på f.eks Black Panther. Den er på mange måter historisk, fordi den nesten utelukkende har sorte skuespillere. For oss hvite, blonde nordmenn er det nok ikke en spesielt stor sak, men for de med mørkere hud er det en rimelig big deal. Tidene forandrer seg. Det ser jeg som svært positivt. :)

Jo jeg er enig i det, men mener det er flere filmer med sorte hovedskuespillere.

Iallefall vet jeg om noen.

Lenke til kommentar

Hva med unge, pene, spinkle mannfolk som banker opp haugevis med røffe menn? Litt usannsynlig det også?

Denne diskusjonen blir vel slettet av moderator snart, men helst ikke før alle får gjort narr av din gammeldagse holdning mot kvinner. Er glad for at verdenen har gått videre fra det.

Snakk om å ta seg nær.. Er det mulig? At man påpeker at spinkle damer banker opp digre muskelbunter i filmer som usannsynlig?

Er det kvinnegruppa ottar som er på ferde?

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Filmer behøver ikke være realistiske, og de er nesten aldri sannsynlige de er fantasier.
De representerer til en viss grad våre kollektive fantasier, gjerne innenfor en kommersiell tolkning, om man ser Hollywoodfilm.
Flere verdier har endret seg de siste tiårene, dette speiler seg gjerne i fantasiene våre, og deretter gjennom filmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å ta seg nær.. Er det mulig? At man påpeker at spinkle damer banker opp digre muskelbunter i filmer som usannsynlig?

Er det kvinnegruppa ottar som er på ferde?

Gratulerer med å totalt misforstå innlegget. Poenget er at det er et problem i serier og filmer som gjelder uansett kjønn. Ja det er teit når små kvinnfolk banker store mannfolk på en urealistisk måte, men det er også like teit når det er samme scenario bare med to mannfolk.

Det har ingenting med kjønnet å gjøre, men elendig regi av film.

Lenke til kommentar

Gratulerer med å totalt misforstå innlegget. Poenget er at det er et problem i serier og filmer som gjelder uansett kjønn. Ja det er teit når små kvinnfolk banker store mannfolk på en urealistisk måte, men det er også like teit når det er samme scenario bare med to mannfolk.

Det har ingenting med kjønnet å gjøre, men elendig regi av film.

Ingenting med kjønn å gjøre, likevel høvlet du over han litt oppi tråden her med å dra frem kvinnesyn og gammeldags..

Tror du rett å slett fyrte på alle feministpluggene dine.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...