Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Easy Rider - 7/10

Ja, en kultfilm. Har jo hørt om denne filmen i evigheter. Den kommer stadig opp i filmdiskusjoner osv. Litt skuffet i forhold til forventningene er jeg, men filmen er bra. Bedre enn det meste de klarer å lage til av film idag. Idag må det skytes og bedrives vold i omtrent hver film, og helst hver eneste scene.

Det trenger ikke denne filmen for å være bra. En interessant film, god underholdning, interessante karakterer og en grei til bra historie. Filmen er trivelig, det er vel filmens sterkeste punkt.

Både bilde, film, lyd og skuespill osv er bra.

Kan anbefales til de fleste, foruten de som eksklusivt liker horror og action.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nyeste Star Wars filmen er en dårlig kopi av den andre filmen til Lucas. Hvis man mener at dette er en god film, så er man nok ikke så kresen.

Men det er jo greit da

Hvis man mener at den nyeste Star Wars filmen er en dårlig kopi av den andre filmen til Lucas, så er man nok ikke så smart.

Men det er jo greit da.  :tease:

I mine øyne er The Last Jedi, ut i fra en forestilling, min favoritt Star Wars film hittil. Koste meg glugg ihjel, og det var mye å prosessere i hodet etter filmen. Noe som gjør at jeg må se den minst to ganger til for å klare å fordøye alt. Full av god Star Wars action og spektakulære, visuelle scener. Humoren sitter godt der den dukker opp og kjemien mellom skuespillerene er til å ta og føle på. Action i bøttevis, romskip, planeter og pew, pew, pew. Effektene er som forventet tullete bra og både de store kampscenene og de mer intime slåsskampene er godt koreografert og gjennomført. Avsindige lokasjoner og backdrops er med på å skape et helhet som virkelig tar pusten fra en og filmen er mer enn ofte fantastisk vakker å se på.. Til og med porgene, disse supersøte lunde-lemen, fungerer bra og er et fint bidrag

Alt i alt en hel haug tomler opp for min del og jeg gleder meg masse til neste gang jeg skal se The Last Jedi.

(Dette er kun mine meninger og kan variere fra andre sine meninger.)
Lenke til kommentar

Hva tror du fks. Captain America mener med at de "Blew it, man" "we blew it man"?

Tror han mente etter å vurdert sin egen livssituasjon. Tross "trivselen" på veien og livsstilen de hadde, så hadde de hva, tjent $20.000 på en narkotikahandel? To eldrende menn på motorsykkel som henger sammen hele tiden og ikke engang kan sjekke inn på et motel?

De var jo både fryktet og upopulære og ble regelrett mobbet osv. Det fantes vel i bunn og grunn ingen vei tilbake for de to.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Psycho (1960) - 5/10

Svart/hvitt drar ytterligere ned for min del.

Hvorfor det?

Ikke ALLTID, men ofte. Jeg liker jo å se flotte 60-talls damer i farge f.eks. I et miljø som Phoenix, Arizon, så utgjør farge en forskjell på måten man oppfatter byen på. Ikke bare gjør det at alt føles "kaldere", men fargerik natur og/eller bymiljøer går på en måte tapt.

Jeg har ikke noe imot svart/hvitt film i utgangspunktet, men det spørs hva slags film det er, og hva slags miljø den er ment å fremstille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror han mente etter å vurdert sin egen livssituasjon. Tross "trivselen" på veien og livsstilen de hadde, så hadde de hva, tjent $20.000 på en narkotikahandel? To eldrende menn på motorsykkel som henger sammen hele tiden og ikke engang kan sjekke inn på et motel?

De var jo både fryktet og upopulære og ble regelrett mobbet osv. Det fantes vel i bunn og grunn ingen vei tilbake for de to.

Ah. Jeg har tenkt at det var fordi de jaktet pengene, at de representer ett Amerika som er på vei ut av det idealistiske sekstitallet, som forlater verdiene sine til fordel for profitt. 

De reiser jo gjennom og ser alle disse alternativene til ett annet liv, men de går glipp av det når de ikke ser veien for bare mål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ah. Jeg har tenkt at det var fordi de jaktet pengene, at de representer ett Amerika som er på vei ut av det idealistiske sekstitallet, som forlater verdiene sine til fordel for profitt. 

De reiser jo gjennom og ser alle disse alternativene til ett annet liv, men de går glipp av det når de ikke ser veien for bare mål.

Ja, det spørs hva han mener med "we". Det kan godt være han mente "we" som samfunnet også. Filmen fremstiller jo tidsperioden den er laget i såvidt jeg forstod. Da må man tenke at man ser dette i forhold til 1950 tallet og 1960 tallet som var en relativt bra periode for verden. Det var jo en del mennesker på slutten av 1960 tallet og begynnelsen av 1970 tallet som "hang igjen" i fortidens ideer. Jeg kjenner ikke spesielt bra til ideologi og tankegang på 1950 og 1960 tallet, men kan tenke meg at disse ideene var sunnere enn de ideene de begynte å bevege seg mot på 1970 tallet.

Isåfall kan det jo godt hende han mente "we" (samfunnet) blew it, man". Altså, at samfunnet hadde alle muligheter til å utvikle seg på en svært sunn måte fremover fra 1960 tallet, men at man allerede på slutten av 1960 tallet så en skremmende retningsendring, som vi i ettertid selvfølgelig kan forstå mye bedre.

De frigjorte og idealistiske menneskene tapte på 1970 tallet, til fordel for de kyniske og det kalde. Kanskje man allerede kunne se det komme på slutten av 60 tallet? Jeg er ingen ekspert på perioden.

Jeg kunne jo ha funnet på å si det samme på begynnelsen av det nye årtusenet, etter et relativt bra 1990-tall. I ettertid kan jeg jo se at hvis jeg hadde sagt det, og sett det så ville jeg jo hatt rett. Men jeg så ikke den negative endringen før langt ute i 2005-2006. Nå sitter vi med flere tapte tiår og en svært negativ utvikling for verden og for folk flest.

Internett, datamaskiner osv kunne ha gitt oss en sunn utvikling, istedenfor ga den oss en usunn og uheldig utvikling. Så, i ettertid kan jeg jo si "we blew it, man", "we fucked up" osv. Jeg husker ikke det eksakte tidspunktet han sa det på. Men, man kan jo også se det relativt til hva karakteren til Jack Nicholsen pratet om når de satt rundt bålet.

Tja, innlegget ditt er iallefall svært interessant og noe å tygge på.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg mente med at filmen fint kan sees flere ganger.

Spennende med parallellen i overgangen til 2000. Jeg ville kanskje gjort det samme argumentet for 90'tallet, som i stor grad lot seg prege av nihilisme, apati, grunge, gangster rap, gulf krig, samt at perioden i 88-89 som sees på som 'the second Sommer of love'.
Man viser vel gjerne til pendelum-effekten når man snakker om tendenser i tiden

Forøvrig var det en slags konsensus om at noe var i ferd med å gå over mot slutten av sekstitallet, 'Summer of Love' var jo allerede i 67, hvor de hadde en slags begravelse av 'hippien' i San Francisco i oktober.
Bevegelsen var selvfølgelig ikke over, men 'the hig-water mark' som Hunter S. Thompson snakker om, var kanskje nådd. 
Vietnam krigen sluttet aldri, Manson dukket opp, Beatles splittet, Altamont ble selve antitesen til Woodstock (selv om den også var i 69) fire demonstrerende studenter skutt på Kent State, FBI ble tydelig antirevulosjonære, Brian Jones dør, Jack Kerouac dør, ideen om væpnet revolusjon vokste frem(Black panthers, the weathermen), Nixon ble president.

Det er åpenbart enkelt å lete etter mønster når man har historien sånn på avstand, men om man ser på kunst og kulturuttrykket i overgangsårene ser den også ut til å inneha ett desillusjonert syn på samtiden, med unntak selvfølgelig. 

Lennon uttalte i 1980, "Wasn't the '70s a drag? You know, well here we are. Let's make the '80s good because it's still up to us to make what we can of it."
Kanskje like greit at han ikke fikk se hva det ble til?

De sier det helt mot slutten.
Jeg husker ikke akkurat hva Nicholson snakker om, men det er noe med u.f.o-er? Det er visstnok ekte pot de røyker, og Nicholson skal ha blitt veldig stein og bare bablet, slik du ser i filmen.
Så kan man jo lure på om de tar ekte syre på kirkegården der.
Dennis Hopper ble uansett ganske vill i årene som fulgte,

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bevegelsen var selvfølgelig ikke over, men 'the hig-water mark' som Hunter S. Thompson snakker om, var kanskje nådd.

Ja, som sagt, jeg har ikke helt kontroll på akkurat når og hvilke år osv, bare en generell idè om perioden og utviklingen. Men du har jo rett.

Jeg husker ikke akkurat hva Nicholson snakker om, men det er noe med u.f.o-er?

Hah, tja, ikke egentlig. Det Nicholson sier er jo noen av de viktigste tingene i hele filmen i min formening. Han beskriver samfunnet til de "aliens", men det er egentlig en beskrivelse av hva vårt samfunn burde være, så han snakker egentlig ikke om aliens men om oss og et alternativt samfunn.

Du kan jo se filmen igjen, ellers kan du hoppe direkte til den aktuelle scenen: (det han sier er minst like aktuelt idag)

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Last Jedi

Noen ganger ser du en film som ikke falt helt i smak mens du ser den, men som i ettertid stadig dukker opp i tankene dine og blir en ny favoritt likevel. The Last Jedi er i stor grad det omvendte: En film hvor så mye skjer hele tiden at det er vanskelig å kjede seg, men som blir svakere jo mer man tenker på filmen. Filmen er et stort rot. Det føles litt som om de har stiftet sammen en håndfull kortfilmer -- Alle designet så at ikke en gang de uroligste av ADHD-generasjonen finner et saktegående punkt å kjede seg i. Det største problemet med dette er at vi heller ikke for noen oppbygging. Hvor er spenningen? Hvor er nerven? Det er vanskelig å en gang bry seg om flesteparten av karakterene fordi 150 minutter er tydligvis litt for lite til å bygge opp personligheter. Dette er også grunnen til at Rey og Kylo Ren-delen er det beste med denne filmen -- Her bygges det faktisk litt spenning før actionen starter.

Filmen føyer seg litt inn i rekken av Disneys nå velsmurte rekke av action-filmer. Vellagede og trygge, men som skjuler svake historier og karakterer ved å være svært tettpakkede. Underholdende nok, men sjelløst og ikke spesielt spennende.

6/10

• Liker 1
Lenke til kommentar

The Good, the Bad and the Ugly (1966) - 6/10

Western filmer er ikke min genre, ei heller synes jeg denne filmen var noe særlig. Avslutningen, humoren og noen visse replikker dro opp filmen for min del. F.eks "there are two kinds of people in this world, those with loaded guns and..."

Siste halvdel av filmen var bedre enn første halvdel for min del. 3 timer lang forresten..

En helt grei film.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Fantastisk film. Kan anbefale The Phantom of Liberty av Buñuel

phantom1.jpg

Takk!

Skal se om biblioteket kan ta den inn.

Hah, tja, ikke egentlig. Det Nicholson sier er jo noen av de viktigste tingene i hele filmen i min formening. Han beskriver samfunnet til de "aliens", men det er egentlig en beskrivelse av hva vårt samfunn burde være, så han snakker egentlig ikke om aliens men om oss og et alternativt samfunn.

Aha. Ja, det er interessant, har ikke lagt så mye vekt på den scenen før, men ja, enig, det fletter seg fint inn med resten av tematikken om alternative samfunnsordner 

all walks of life

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er Waterworld i ferd med å bli en klassiker? Jeg skriver ikke dette bare fordi NRK har vist den noen ganger, men av måten folk snakker om den på. Filmen ble slaktet av kritikerne da den først kom ut, men det trenger jo ikke å bety så mye. Selv synes jeg filmen er god, men den kunne vært bedre. Det er noen glimrende ideer bak denne filmen. En historie som er større enn andre historier, og en hovedperson som er unik og tilpasset sine omgivelser. Liker at filmen ikke tar seg selv så veldig selvhøytidelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestandig likt Waterworld, ser den med jevne mellomrom, med noen års pause. Husker godt hvor slaktet den ble fra et unisont pressekorps.

Lenge siden jeg har sett den nå. Det er faktisk på tide å se den igjen. Takk for tipset folkens.

Jeg var ganske ung når Waterworld kom ut, men jeg husker jeg ikke var enig med filmkritikerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...