Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

2v838fd.jpg

Personal Shopper (2016) av Olivier Assayas

"You could call it that; you could call it a million things."

Sannsynligvis en av de mer spesielle filmene de siste årene. Et spørsmål som mange filmskapere har spurt seg, er hvordan man moderniserer, revolusjonerer og forvandler filmspråket, uten å være påtatt, pretensiøs og respektløs til de tradisjonelle mesterne i faget. Clouds of Sils Maria forsøkte å svare på spørsmålet, men Personal Shopper tilbyr det mest konkrete eksemplet på hvordan film kan forvandle seg med tiden. Sjelden ser vi teksting og stemningen så bra knyttet opp til denne private, forvirrende og personlige historien. Assayas har gjort en fantastisk jobb her.

Videre synes jeg Kristen Stewart har gjort en bra overgang fra mainstream filmer til arthouse filmer. Hun har den sjeldne kvaliteten med å representere ånden av sin generasjonen uten å ofre den elegansen som vi tilskriver våre 20-talls klasseskuespillere fra det 20. århundre. Personal Shopper kan ha besvart noen spørsmål, men spør like mye publikum. Hva betyr noe av dette? Assayas er ikke i tvil i sin egen forståelse av hva filmens ånder representerer, men en annen kvalitet denne filmen har, er uendelig tvetydighet i samme grad som Tarkovsky og Bergman. Jeg mistenker at de fallende krukkene var en homage til Stalker. Utover dette føler vi virkelig forbindelsen Personal Shopper har med resten av den europeiske filmbevegelsen. Kul, abstrakt og elegant. Rett og slett en fantastisk film.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Librarian: Quest for the spear

(2004)

Flynn Carson har studert i mange år. Faktisk så mange at han blir nektet å studere mer og blir kastet ut. Men det tar ikke lang tid før han får tilbud om en jobb som bibliotekar. Det burde vel passe fint til en som ham? Vel... dette er ikke et vanlig bibliotek. Vi snakker om et topp hemmelig bibliotek som i hovedsak prøver å ta vare på mytologiske gjenstander som boksen til Pandora, sverdet Excalibur og så videre. Selvsagt tar det ikke lang tid før noen innbruddstyver rapper en del av det legendariske "spear of destiny", spydet som ble brukt til å stikke Jesus da han hang på korset, og som visstnok har svært store krefter. Tyvene fikk med seg en del, men heldigvis er det to andre deler igjen et aller annet sted ute i verden. Dermed blir jobben som bibliotekar ikke fullt så kjedelig som man skulle tro. :p

Filmen er laget for TV, noe som vises ganske tydelig på effektene og noen åpenbare blue screens (eller er det green screen i dag? Samme det.) Men tempoet er relativt høyt, og selv om det er noen trege scener her og der, er neste actionscene sjelden langt unna. Akkurat dette er noe av det jeg likte minst med filmen. Det går for fort unna til tider. De vet den ene delen til spydet er i en jungel, noe som begrenser området til bare tre millioner kvadratkilometer. Likevel tar det ikke mange minuttene før de er på sporet. Det føles rett og slett litt for lettvindt.

Men bortsett fra sånne småting storkoste jeg meg med denne filmen. Den er absolutt inspirert av Indiana Jones, om enn med litt mer magi og mer humor, og lavere budsjett. Skuespillerne gjør en bra jobb, det er fin flyt hele veien, og humoren er som regel ganske bra. Plottet er kanskje litt vel forutsigbart, men det er ikke så nøye. Dette er laget for TV, så man må ta det for hva det er. Om du vil ha en lavbudsjetts Indiana Jones (i nyere tid, btw) er denne nok å anbefale. Bare ikke ha de helt store forventningene.

Vurdering: 7.5/10 "The fate of the world is in my hands? That is so... sad."

Kan også nevnte at det kom to filmer til (Return to king Solomon's mines (2006) og The curse of the Judas chalice (2008), før den ble gjort om til en tv-serie i 2014. Den har til nå fått tre sesonger på 10 episoder hver, men fjerde sesong er bekreftet. I tillegg er det gitt ut en bok kalt "The Librarians and the lost lamp". Den kom i 2016.)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Har nok ikke fått sett så mye av tv-serien ennå, da jeg tenkte å pløye gjennom filmene først. Men så vidt jeg kan se er det nok mye av det samme som før. Fire hovedpersoner, fortsatt jakt på skatter osv og så videre. Men interessant nok er Noah Wylde fortsatt med som Flynn Carsen, om enn ikke i hovedrollen lengre.

Lenke til kommentar

Kong: Skull Island (2017)

Endelig et brukbart innslag i Kong-franchisen. Underholdende action. Dog hvorfor Kong skal kjempe mot Godzilla for annet enn kinoinntekter i 2020 forstår ikke jeg.

Minor spoiler

De er jo begge 'good guy alfa predatorer' som kjemper mot menneskehetens og sivilisasjonens andre monsterfiender som de flyvende EMP sakene i Godzilla, og de rare monstrene her.

6/10

Lenke til kommentar

Friday 13th Part 2

"Sånn går det når pengene får bestemme," er dessverre en vanlig ting å si i dag, og er nesten alltid utelukkende negativt ment. Men så har vi Friday 13th Part 2. Filmen som aldri skulle være lagt, skepte et ikonisk monster som aldri skulle ha fått leve og en franchise som aldri var ment å bli eksistert. Og en "reboot" som ikke er en reboot, men som faktisk fungerer likevel. Ikke forvirrende i det hele tatt. :p Sean Cunningham kom opprinnelig på navnet Friday 13th, og bestemte seg for å lage en film rundt det. Budsjett og release-dato fikk han også - til tross for at han hadde null peiling på hva filmen faktisk skulle handle om. Alt han visste var at det måtte være en skrekkfilm ulikt noe noen hadde sett, og han var ikke engang fan av skrekkfilmer. Spol frem en stund, og filmen ble en enorm suksess. Og der skulle historien ha sluttet.

Men det gjorde den nok ikke. Fordi filmen ble en så enorm suksess begynte studioet tidlig å diskutere en oppfølger, men Sean nektet. Friday 13th var ferdig. Alle var døde (unntatt hovedpersonen), og hele greia med Jason på slutten var bare en spøk. Det var aldri ment å bli noe mer av det. Hele filmen dreide seg jo om å hevne drapet på Jason. Men etterhvert begynte han å tenke litt mer over det, og foreslo de kunne gjøre Friday 13th til en årlig filmserie med uavhengige filmer. Dette likte studioet dårlig, så Sean trakk seg ut fullstendig. Sammen med ham dro mange av folkene som hjalp å lage filmen, så der sto studioet alene. Så hva gjør man da? Enkelt. Man spør Steve Miner om hjelp. Han var med på å lage den første filmen, men mest som medhjelper og assistent. Han takket ja, og de satte i gang med å lage en ny historie. Problemet er at jo at Jason var død, så... kunne de vekke ham til live? Så sagt, så gjort. Jason hadde nå overlevd drukningen, så moren bli drept, og satte dermed i gang med å ta hevn. Noen særlig mening gav det ikke, men filmen ble nok en stor suksess likevel, og Jason er og blir et ikon innen skrekkfilmer.

Kunne nok sagt veldig mye om denne, men kort sagt elsker jeg den. Den første filmen er så absolutt en klassiker, men denne er nesten like bra. Det er bare en helt annen type film enn den første, så det blir ikke helt rett å sammenligne dem. I den første filmen får vi ikke vite hvem morderen er før helt på slutten. I Part 2 får vi vite det helt i starten, før noen faktisk dør. Dette er en av de aller første, tradisjonelle slasherne, og en verdig film i enhver filmsamling. Bare ikke si det til fyren som opprinnelig spilte Jason her i to, tre uker. Han var glad for å endelig få et gjennombrudd i en hovedrolle... helt til han fikk vite at han hadde null dialog, bare noen gryntelyder. Men folk fikk i det minste se ansiktet hans? Vel... det ville være dekket av sterk sminke, så bare en liten del av det ekte ansiktet hans ville visses... og han måtte ha en sekk på hodet i store deler av filmen. :p Bare to, tre uker etterpå hadde han sluttet, og en ny person spilte Jason videre. I sko som var alt for små, fordi de hadde filmet skoene til Jason allerede med han andre. Lett skal det ikke være. :p

Vurdering: 9/10

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Endelig et brukbart innslag i Kong-franchisen. Underholdende action. Dog hvorfor Kong skal kjempe mot Godzilla for annet enn kinoinntekter i 2020 forstår ikke jeg.

6/10

Holder ikke det da? Folk elsker crossovers. Avengers, Batman v Superman, Aliens vs Predator, Freddy vs Jason, Lego Movie er jo alle crossover-filmer. For ikke å snakke om alle filmene Abbot & Costello hadde crossover med på den tiden. Mothra er nok en gammel kjenning fra Godzilla-filmene, men selv han(hun?) startet opprinnelig i sin egen franchise. Vi trenger ikke en gyldig grunn til crossovere. Vi trenger bare ren underholdning. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Godzilla (2014) og er litt skeptisk til Kong: Skull Island, men Godzilla: King of the Monsters har jeg så jævlig troa på. Michael Dougherty har levert gull med både Trick 'r Treat og Krampus, og Michael Dougherty har selv sagt at Godzilla: King of the Monsters vil by på mer skjermtid for Godzilla, samt ha et langt større fokus på praktiske effekter. Og det siste der lover spesielt godt for min del.

Det er litt flaut å si det, men jeg har enda ikke fått sett Shin Godzilla heller. Det er en skandale!

Lenke til kommentar

For å si det med en gang: klart bedre enn 2005 kongen hvertfall. 

Den første timen virker håpløs, men det innordner seg resten senere. Da skjønner man poengene(og de er ganske mange), så ikke gå.

Det var over all forventnig. Her regnet jeg med noe sløvt dill, men tok gledelig feil. Smått genial film.

Må være årets beste så langt. Veldig bra underholdning på en lørdags aften dette 

8/10 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Problemet er at jo at Jason var død"

Samme med Myers , Krueger osv.....Haisommer er i så måte mer realistisk da det ikke er samme hai i hver film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...