Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Hva i all verden er "new wave splatter"?

Men altså, hør her. Splatter er en undersjanger av horror, ergo er splatter horror. Og hvis en film har elementer av splatter har den også elementer av horror.

nei nå skal du høre, new wave splatter er nemlig splatter uten horror elementer integrert

har drevet filmteknikk i mange år og vet hva jeg prater om

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett siste. Men hvorfor klarer ikke Scott lage gode filmer lenger? Hvordan mister noen den evnen?

Så det var han som laget Martian også, ja den var jo grei.

Alder. Tid. Penger. Scott herjes av de samme naturkreftene som resten av oss dødelige. Joda, han er fremdeles en kompetent regissør. The Martian er svært kompetent, og det er kompetente elementer i både Covenant og Exodus og Prometheus, men han er ikke lenger en visjonær. En som bryter ny grunn og setter dagsorden. 

Alien trengte aldri en oppfølger. Den var perfekt. Likevel fikk vi en god en, to dårlige, to unødvendige prequels og til og med noe versus Predator-greier. Jaja. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Men trengte vi egentlig :

Politiskolen 2-7

Haisommer 2-4

James Bond

Jurassic Park 2 , JP 3 , JW

Fredag 13. del 2 - del 10

NOES 2-7

Transformers 2-3

PotC 2-5

Mortal Kombat 2 (kanskje en av de verste oppfølgerne)

Terminator 3-5

Indy 4

:p

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Life (2017)

Så denne på kino i helgen. Kunne definitivt vært bedre, en del klisjéer og forutsigbarhet, men den hadde god underholdningsverdi og var spennende mesteparten av veien. Diverse fine effekter også. Digget slutten.

Alt i alt var den vel verdt å se, og jeg likte den. 

7,5/10

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Har ikke sett siste. Men hvorfor klarer ikke Scott lage gode filmer lenger? Hvordan mister noen den evnen?

Så det var han som laget Martian også, ja den var jo grei.

Alder. Tid. Penger. Scott herjes av de samme naturkreftene som resten av oss dødelige. Joda, han er fremdeles en kompetent regissør. The Martian er svært kompetent, og det er kompetente elementer i både Covenant og Exodus og Prometheus, men han er ikke lenger en visjonær. En som bryter ny grunn og setter dagsorden. 

Alien trengte aldri en oppfølger. Den var perfekt. Likevel fikk vi en god en, to dårlige, to unødvendige prequels og til og med noe versus Predator-greier. Jaja. 

Alien 3 er helt OK spør du meg, selv om den ikke er i nærheten av de to første.

Lenke til kommentar

American Gangster og The Martian er OK, men han har ikke laget noe skikkelig bra siden Thelma & Louise i 1991, mener jeg.

Ikke Gladiator ? .. :ohmy:  Kanskje den beste ved siden av Alien.

Er noen nyere jeg ikke har sett. Body of Lies feks. Har ikke sett American gangster heller (tror jeg) og ikke Exodus.

Lenke til kommentar

Alien 3 er helt OK spør du meg, selv om den ikke er i nærheten av de to første.

Det er mye bra i Alien 3, men studioet rævkjørte David Fincher fra dag én, så det er en ganske mislykket film totalt sett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

American Gangster og The Martian er OK, men han har ikke laget noe skikkelig bra siden Thelma & Louise i 1991, mener jeg.

Ikke Gladiator ? .. :ohmy:  Kanskje den beste ved siden av Alien.

Er noen nyere jeg ikke har sett. Body of Lies feks. Har ikke sett American gangster heller (tror jeg) og ikke Exodus.

Gladiator er skikkelig dårlig, spør du meg.

Det er en av to Oscar-vinnere jeg mener ikke burde vært nominert engang. Den andre er Braveheart.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Sikkert "dårlig" filmfaglig, historisk og sånt noe. Ser den.

Men underholdningsverdien veier veldig opp.
Samme med Braveheart, den er tåpelig. Hadde vært null verdt om det ikke var for kongen (husker ikke navnet i farten McCo..et eller annet) 

Lenke til kommentar

Alien Covenant

Først og fremst: Dette er ikke Alien. Dette er Prometheus 2. Noen elementar fra Alien er det jo, men i bunn og grunn er dette Prometheus 2. Likte du ikke Prometheus er det bare å styre unna. Likte du Alien-filmene... tja, vil si den er verdt å se, men ikke mer enn det.

Plottet er tynt, som vanlig. 10 år er gått siden Prometheus. Romskip med en drøss kolonister reiser mot en planet som skal bli deres nye hjem, men selvsagt ender de opp på en annen planet, og alt helvete burde bryte løs. Jeg sier burde, fordi store deler av filmen skjer nesten tingenting. Som en mikrospoiler har Alien-filmene alltid hatt et ganske heftig, nervepirrende klimaks. Alien Covenant har en kjerring som står på kjøkkenet i skipet og sutrer mens hun lager mat. WTF? Riktignok er filmen ikke helt slutt ennå, men likevel. Selve klimakset var ikke mye å skryte av.

Akkurat det gjør det litt vanskelig å sette en karakter på denne filmen. Jeg kan ikke si jeg storkoste meg med Prometheus, men synes ikke den var direkte dårlig heller. Den var mer... annerledes. Ikke helt det jeg forventet av en Alien-film. Det samme kan sies om Predators. Filmen er rimelig forkskjellig fra de to andre Predator-filmene, men det er ikke nødvendigvis negativt. Jeg likte til og med den første Aliens vs Predator-filmen rimelig mye. Den visste vi ville ha en episk slosskamp med Aliens og Predator, og det var nettopp det vi fikk. Resten av filmen er ikke så nøye. Ta f.eks Freddy vs Jason. En udødelig zombie som aldri sover i kamp med en demon som dreper deg i drømmene? Det gir null mening, men det var da heller aldri poenget. Hele poenget var å la Freddy og Jason sloss, og den biten fikk de til veldig bra.

Men problemet med Alien Covenant er at den aldri helt vet hva den vil være. Det er alt for mye Prometheus til å være en bra Alien-film, men det er også for mye Alien til å være en bra oppfølger til Prometheus. Det gjør at vi får noen lange, seige sekvenser som er ment å få oss til å tenke, før det går over til mer tradisjonell Alien, før det går tilbake til tenkeboksen igjen. Bare for å la Alien-ene bryte seg inn i nevnte tenkeboks. :p Så er dette Alien eller Prometheus? Som Alien gir jeg den glatt stryk. Den er for lang og treg til det. Jeg har ingenting imot at en film bruker tid på å bygge opp plottet og utvikle karakterene, men det må være en bra flyt. Det er det ikke i Alien Covenant. Det nytter ikke å først bruke litt tid på å bygge opp plottet, la helvete bryte løs i noen syke actionsekvenser, før deretter å sitte i fred og ro i tyve minutter og diskutere meningen med livet. Eller sutre på kjøkkenet mens man lager mat. WTF?

Jeg får gi et forsøk på karakter likevel. Som en ren Alien-film får den som sagt stryk. Som oppfølger til Prometheus... tja, det er litt vanskeligere. Vi får mye av det samme som før, men med med action. Det liker jeg. Men jeg tror det eneste rette er å drite i både Alien og Prometheus, og heller gi denne filmen en karakter basert utelukkende på hva den tilbyr. Da sitter vi igjen med en film med helt grei historie, bra actionsekvenser, litt grøss her og der, og dessverre en rimelig skuffende og forutsigbar slutt. Absolutt verdt å se en gang, men blir neppe en ny runde på meg. Vil mye heller ha en "ekte" Alien-film neste gang, men kan til nød godta en mer Prometheus-lignende film uten for mye Alien innblandet.

Vurdering: 6/10

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge

Veldig positivt overasket etter å ha lest og hørt så mye dårlig om filmen spesielt ifra Amerikanske anmeldere. Men dette var en stor opptur. Filmen byr ikke på noe "nytt" men er en berg å dalbane fra start til slut i ekte Pirates of the Caribbean stil. Er du lei dem forrige filmene så er sjansen stor for at denne ikke forandrer på det. Men liker du dem så er dette mer av hva jeg anser som gøy underholdning i et par timer.

8/10

Lenke til kommentar

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge

Veldig positivt overasket etter å ha lest og hørt så mye dårlig om filmen spesielt ifra Amerikanske anmeldere. Men dette var en stor opptur. Filmen byr ikke på noe "nytt" men er en berg å dalbane fra start til slut i ekte Pirates of the Caribbean stil. Er du lei dem forrige filmene så er sjansen stor for at denne ikke forandrer på det. Men liker du dem så er dette mer av hva jeg anser som gøy underholdning i et par timer.

8/10

Støtter opp om denne!

Lenke til kommentar

Ingen som likte Prometheus?

Alien Covenant tenker du på kanskje, som er ute nå?

Prometheus, den som kom ut for et par år siden, var veldig meh.

Nei, jeg mente den som kom ut for noen år siden, siden den blir referert, og gamle Alien filmer blir referert i forhold til den nye Alien Covenant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...