Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Overraskende å se hvor mange som ikke aksepterer at folk har forskjellig smak i denne tråden. Også rart at folk mener at sin egen mening er ''riktig''. ''Filmen ER dårlig''. ''Filmen ER kjedelig''. 

Problemet er vel mer at om jeg skriver en anmeldelse og sier filmen er ræva, er det alt for mange som ikke forstår at det bare er min egen mening. Enten skriver man "jeg synes", ellers regnes det som fakta, og dermed er helvete i gang. Er vel de aller færreste som faktisk mener at "alle" skal mene at filmen er ræva hvis de ikke presiserer at "jeg synes".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men den ser helt sykt ræva ut, som forventet med Rupert Sanders i registolen. Nå har jeg kun sett noen bilder og klipp, men det er ingenting ved noe av de som gir meg Ghost In the Shell-feeling, og jeg får heller ikke lyst til å se den. Men jeg forguder Takeshi Kitano både som regissør og skuespiller, så jeg kommer til å se filmen. Men det er utelukkende pga. hans fethet.

Må bare legge til at Mad Max (9/10), Mad Max 2: The Road Warrior (10/10) og Mad Max: Fury Road (10/10) er helt forbanna briljante filmer og action på sitt aller, aller beste. For en stemning, for en feeling. Da spesielt i de to første. Det er sånne ting som aldri vil bli gjennskapt uansett hvor hardt noen måtte finne på å prøve. Selv ikke Fury Road er i nærheten av stemningen og feelingen til de to første filmene..

Anbefaler alle å ta en titt på Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation!. Fenomenal dokumentar, og spesielt delen om George Miller og Mad Max. Det var jo faen meg helt texas og fullt kaos på settene. Helt utrolig at det ikke ble en håndfull dødsfall under innspillingen av disse filmene. Galskap!

Endret av """
Lenke til kommentar

Hidden Figures - 7/10

En fin "feel good" film, men tykt påsmurt med klisjeer som trekker ned noe. Filmen påminner meg forøvrig om hvor avskyelig segregering i USA var og hvor utrolig det er at USA både sendte romfartøy og personer til verdensrommet før de kvittet seg med sin institusjonaliserte rasisme.

Heldigvis betyr ikke det så mye i filmen, hvor du sitter igjen med en følelse av at rettferdighet seirer og at mennesker er mennesker uansett hudfarge, og at det skinner igjennom særlig når mennesker bryr seg mer om sin egen menneskelige natur og verden rundt seg enn tåpelige forskrifter og regler.

En ganske rik film som tilbyr alt fra frustrasjon og irritasjon til glede og håp.

De kunne selvsagt ungått de nasjonalistiske undertonene og klisjeene om de ville ha tatt filmen enda et steg videre. Men kanskje det er det neste menneskelige kampen, at alle mennesker er like mye verdt, like viktige og med like stort potensiale uansett hvilken nasjon eller del av verden de kommer fra og at det neste steg i menneskelig likeverd ligger i et globalt samhold mellom alle mennesker, på kryss av teoretiske grenser og innbilte grupperinger.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overraskende å se hvor mange som ikke aksepterer at folk har forskjellig smak i denne tråden. Også rart at folk mener at sin egen mening er ''riktig''. ''Filmen ER dårlig''. ''Filmen ER kjedelig''. 

Problemet er vel mer at om jeg skriver en anmeldelse og sier filmen er ræva, er det alt for mange som ikke forstår at det bare er min egen mening. Enten skriver man "jeg synes", ellers regnes det som fakta, og dermed er helvete i gang. Er vel de aller færreste som faktisk mener at "alle" skal mene at filmen er ræva hvis de ikke presiserer at "jeg synes".

Kanskje det er slik for din del, men når jeg skriver noe her på forumet skriver jeg det på vegne av alle, hvert enkelt individ på kloden ;)

Mvh,

Sark

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig der, men tenker på folk som sier at en anmeldelse er helt feil, pga filmen "er" dritt osv.

Lenke til kommentar

Er det "å gjøre saken verre" om ein kranglar på det folk seier? For å ta eit døme: Forstår ein ikkje karakterane i Manchester by the Sea, blir det ein tam film, og seier du at sistnemnde film er elendig pga null handling etc, har du oversett noko i regien.Det er det heilt fair å stille spørsmål ved. Det er ikkje eit angrep på deg som person. Det må vere lov å diskutere kultur, uansett om det til sjuande og sist er subjektivt, utan at det skal bli ein ballett av stakkars meg og "jeg skal forlate forumet fordi dere er stygge mot meg".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det "å gjøre saken verre" om ein kranglar på det folk seier? For å ta eit døme: Forstår ein ikkje karakterane i Manchester by the Sea, blir det ein tam film, og seier du at sistnemnde film er elendig pga null handling etc, har du oversett noko i regien.Det er det heilt fair å stille spørsmål ved. Det er ikkje eit angrep på deg som person. Det må vere lov å diskutere kultur, uansett om det til sjuande og sist er subjektivt, utan at det skal bli ein ballett av stakkars meg og "jeg skal forlate forumet fordi dere er stygge mot meg".

Huff. Manchester by The Sea er en av de tristeste filmene jeg har sett. Forøvrig en bra film, interessant. Casey Afflec er vel faktisk en perfekt skuespiller til den rollen. Hehe. Før jeg fant ut hvorfor, trodde jeg bare han gjorde en "dårlig" jobb og spilte en "karakterløs" fyr, men så viste det seg jo hvorfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg mener hva du forstår.

...men ingen kødder med The Road Warrior. :cool:

I see your RW and raise with the UW :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...