Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Så The Nomad igår, grei 10kroners dvd med store slag og action...

De var vel Kasakhstanske muslimer mot en Kahn, så er vel ikke for de som har sterke følelser mot musimer.

Men det var en fin film som minner litt om asiatiske kung fu filmer som feks hoppende drage og sprettende tiger, Hero etc..

Snikende tiger , sjult Norris......in cinemas x-mas 2016 :p

"I give this movie 2 thumbs up....and I dare anyone to give it thumbs down" (filmanmelder Chuck Norris , Dallas morning paper)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Dere må jo hate den slags flmer hvis den var så forferdelig, så hvorfor ikke bare styre unna?

Jeg liker den slags filmer veldig godt, vokst opp med tegneserier i blad og tv-form, men suicide squad var virkelig dårlig. Laget for fort og for dårlig.
Lenke til kommentar

21dl8qx.jpg

The Red Turtle (2016) av Michael Dudok de Wit

The Red Turtle har ikke mye å oppsummere når det gjelder plott. Det er en 80-minutters dialogfri animerte overlevelseshistorie, og det er en av de beste filmene du vil se i år. Filmen begynner med en mann som svømmer for livet i midten av havet, hans navn og bakgrunnshistorien helt ukjent. Denne ikke navngitte mannen finner sin vei til en øde øy, skylt i land og helt alene, hans eneste selskap en liten håndfull av krabber som kommer og går som de vil. Uten hjelp i sikte, ser det ut som han trenger å finne en måte å komme seg vekk fra denne øya.

Når han forsøker å flykte via en håndlaget flåte, møter mannen en rød skilpadde, og hans møte med denne store, illevarslende skilpadde tvinger mannen til å gå tilbake til land. Alt håp ser ut til å være tapt, men det er før en kvinne vises på øya, til mannens sjokk. Herfra tar filmen oss gjennom flere viktige hendelser fra deres liv som de forsøker å overleve på øya. Filmen har noen helt fantastiske tablåer, som nesten kun animerte filmer kan skape. Mens enkelte elementer av historien har unektelig blitt gjort før, er det egentlig ikke noe annet der ute som jeg kan sammenligne den med. Den er i stand til å stå helt på egen hånd. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Love Island (2014) 8/10

Helt konge film. Kroatisk film! Trodde først det var en tullefilm, men det ende med en skikkelig kul film. En hovedperson som liknet litt på Borat, men karismatisk og morsom. En film som passer for både menn og kvinner faktisk, selv om det høres ut som en klassisk "kjerringfilm".

Verdt å se. Virker litt merkelig i begynnelsen, men gi den en mulighet!

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Mine reviews av Psycho filmene:

Psycho (1960)

En av mine favoritter og definitivt en av de beste filmene som noen gang er laget. Med et solid plot som fortsatt blir brukt i film den dag i dag, revolusjonerende på lik linje som King Kong fra 1933. Heldigvis er den filmet i svart/kvitt, tror ikke den hadde vært like bra om Hitchcock hadde brukt farge som han har gjort i for eks Rear Window og North By Northwest

Marion Crane jobber som sekretær og får i oppgave å sette inn $40.000 av sjefen sin, hun er lei av livet, så hun finner på å stjele stjele disse pengene å reiser avgårde mot typen sin Sam.
Pågrunn av regn stopper hun innom på motellet til Norman og moren hans, her skjer ting som ikke akuratt er hyggelig.

Den uforglemmelige dusjscenen i denne filmen blr bare bedre og bedre for hver gang, musikken er topp og uforglemmelig. For å ikke snakke om Anthony Perkins, han gjør en helt fantastisk jobb i denne filmen, han må være top 5 villain i en film noen gang. I tillegg gjør Martin Balsam en helt konge rolle som detective Arbogast.

Psycho er uten tvil et must for alle horror fans.

10/10. Blu-rayen er også helt nydelig.

Psycho II (1983)

22 år senere slipper Norman Bates ut etter handlingene i den første filmen. Og dette er også en film jeg alltid har likt.

Når Bates slipper ut blir han ordnet en jobb på en kafe i nærheten av hotellet, med kniver and andre gjenstander ikke akuratt det smarteste de har gjort.
Her blir han trakkasert med meldinger fra moren, samt den nye daglig lederen på motellet hans. Alle prøver å få Norman Bates på gamle takter igjen for å bevise at han ikke er kurert alikevel.
På kafeen treffer han Mary som han inviterer til å bo på motellet, men som ender opp å sove i Psycho huset hans.

Vanskelig å si så mye mer uten å spoile noe, men absolutt en oppfølger verdt å se.

8/10

Psycho III og IV

Disseer midt på treet og helt OK. Vi har fortsatt Anthony Perkins i hovedrollen, og faktisk som regissør også. Her møter vi en selvmordsutsatt nonne som dukker opp på motellet å vil ha et rom, samt en gitarist som får en midlertidig jobb hos Bates. Denne tror jeg tar plass en måned etter Psycho II.
Her skjer endel av det samme som i de to foregående filmene som spionering, filming i dusj etc. Samtidig får vi et subplot med en kvinnelig journalist som skal etterforske hendelser i den forrige filmen.

Den fjerde filmen har vi Norman Bates som snakker til en radiokanal om hendelser i det foregående filmene. Her får vi også se hvordan Norman Bates ble som han ble, i tillegg til mye backstory om moren. Helt grei film.

Gir de to siste 6/10.

Psycho (1998)

Ja utrolig nok så jeg dette søppelet av en film også. Dette er en shot for shot remake av 1960 versjonen. Hvorfor? Det tror jeg det er ingen som vet.
Her har vi Vince Vaughn, ja VINCE VAUGHN som Norman Bates, å det hele er så cringe og flaut. Kan ikke forstå at Gus Van Sant trodde dette var en god ide.
Mye kjente skuespillere som William H Macy, Viggo Mortensen og Julianne Moore.
En film de burde castet Edward Norton i rollen som Bates da han faktisk har acting skills.

1/10.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hell or High Water (2016) er siste filmen jeg så.

Chris Pine og Ben Foster spiller brødre som raner banker for å betale tilbake bankens krav så de ikke skal miste ranchen sin. Jeff Bridges spiller en texas ranger som jakter på disse bankranerene sammen med sin partner. Alle hovedkarakterene blir spilt bra, og filmen anbefales for de som liker en god krim drama western. 

Lenke til kommentar

Tom Cruise marathon

Collateral (2004)

En av mine favoritt filmer dette. Jamie Foxx får besøk av en grå håret Tom Cruise i taxien sin. Tom Cruise er hit-man å tvinger Jamie til å være sjåføren hans rundt på oppdrag rundt om i LA.

Denne er bare helt nydelig filmet, aldri før har LA sett så fantastisk ut på film. Denne er også filmet digitalt av Michael Mann som flere av hans andre filmer.

Tom Cruise er virkelig den som skiller seg ut i denne filmen, som endelig spiller skurk og ikke hero. Jeg mener dette er hans beste rolle i hans karriere og jeg håper vi får se han i en slik rolle igjen i fremtiden.

10/10

Minority Report (2002)

Minority Report ble nummer to i rekken, er det noe Spielberg ikke kan? Mannen har laget noen av de beste filmene gjennom flere ti-år og failer sjelden.

Her møter vi Tom Cruise i en futuristisk film hvor mord blir stoppet før det skjer ved hjelp av trillinger som ligger i et basseng kalt Pre-Cogs, de ser mordet skje så kommer en rød kule med navnet på offeret. Da synske trillingene predicter så at Cruise selv kommer til å drepe noen i løpet av de neste 36 timene.

Bra film, med mye lignende teknologi som vi har den dag i dag. Fin cinematography som vanlig av Kaminski, mørk og dyster blålig farger gjennom hele filmen. Noen sier CGI'en er utdatert i denne, det syns jeg på ingen måte den er, filmen har et par rare øyeblikk men det skader ingen.

9/10

War of the Worlds (2005)

Spielberg nok en gang. Her har vi Cruise vs aliens. De fleste kjenner nok plottet til denne. Aliens som vokner fra bakken via lyn. Veldig bra filmet denne her også, bra bilde og syk lyd på blu-rayen. Favoritt scenen min må være når den ene av disse aliens prøver å finne Cruise med family i kjelleren til Tim Robbins, intense saker. Kan minne litt om når ungene i Jurassic Park gjemmer seg for dinosaurer og i Minority Report når Tom Cruise gjemmer seg i badekaret.

Denne er ikke like bra som mange av Spielbergs andre filmer, mye rare øyeblikk som for eksempel at sønnen til Tom Cruise plutselig springer mot aliens og vil være med å bekjempe disse, what? Ingen på sine fulle fem hadde gjort noe slikt, virker som han bare vil springe til sin egen død. En annen fail er selvfølgelig at alt av strøm blir tappet av biler, klokker osv, men de klarer fortsatt stå å filme aliens med videokamera, gir ingen mening.

Men men en grei film.

7/10.

Endret av Schneiderlin
Lenke til kommentar

15hfsyb.png

El Sur (1983) av Víctor Erice

Nydelig fortelling om en ung jente og hennes far, om hemmeligheter og mysterier, om fortid og nåtid, det kjente og det ukjente. Hans film før denne: Spirit of the Beehive ville jeg virkelig like, men slet med å komme gjennom det uber-sakte tempoet og så ikke helt det mesterverket noen har sett, annet enn et fint portrett av barndommen.

Denne filmen engasjert meg mye mer følelsesmessig, og jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg applauderer den for å gjøre det. Den er ganske trege og ikke spesielt plot-basert, men jeg ble stadig fascinert av vår hovedpersonens forsøk på å finne ut hvem faren egentlig var, og å avdekke de mange mysteriene som omgir en relativt enkel mann. Filmen har enkelt og vakkert foto som minnet meg litt om det man ser hos Terence Davies. Skuespillet er top notch, spesiellet den unge jenta. Anbefales!

Endret av MKej
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dead of Winter (2014)

Dead_of_Winter_2014.jpg

Som ofte når jeg regner med ingenting, ble jeg postivt overrasket.
Den falt hvertfall bra i smak.

Litt  "Fritt Vilt" aktig. Enkel men fin. Filmet i fin Canadisk vinternatur.
Skuespillerne var ikke dårlige etter min mening. De var hvertfall naturlige og
gjorde rollene sine ganske godt. John Carew hansket sin ok syns jeg, var egentlig
den han pleier å være som vi kjenner han. Hadde en litt spesiell rolle, og gjorde den greit.

Man ble på en måte kjent med figurene, og ble glad i dem. Det tyder på at man har lykkes med noe. Kommer nok til å se den igjen.

Spesielt siste delen var ganske framifrå, og dro opp en god del extra.

Liten advarsel:

De spiser rotte i filmen

6/10 .. Sterk sekser, på grensen til 7.

Lenke til kommentar

DOCTOR STRANGE

Er svært sjelden jeg ser film for tiden, så har ikke sett denne før nå. Det var kanskje like greit. Hele greia med Dr. Strange er at han er en kirurg som fikk ødelagt hendene i en bilulykke, men fant i stedet magi og ble en mektig trollmann. Sorcerer Supreme, faktisk. Denne bakgrunnen kunne ha blitt meget interessant å utforske, men dessverre spoler de fordi den, mer eller mindre. Det tar alt for kort tid fra vi først møter han i starten av filmen, til han er i Nepal og jakter på noen magikere som kan helbrede ham, og derfra er det rent kaos hele veien.

Det er en annen ting jeg ikke likte helt her. Magi kan være morsomt nok, men her ble det for mye rot. Var ofte vanskelig å følge med på hva i fanken som egentlig foregikk på skjermen. Vi snakker overdrevet bruk av CGI bare for å kaste bort penger på CGI. Rimelig kjipt, da det kunne ha blitt så mye bedre. På toppen av det hele gjør filmen den klassiske tabben å fokusere alt for mye på selve helten, og gir blaffen i slemmingen. For all del, det er enkelt å vite hvem som er slemmingen her (trodde jeg, i alle fall), men han blir aldri noe mer enn en sinna idiot som sloss mye. Kjipt, han kunne ha vært så mye mer.

Se på Star Wars, for eksempel. Hvordan ville den originale trilogien vært hvis Darth Vader bare dukket opp en gang i blandt for å være stor og tøff, uten at vi fikk vite noe om ham? Hvordan ville Superman ha vært hvis Lex Luthor var en annonym tulling i bakgrunnen som knapt gjorde noe som helst, og vi aldri fikk vite noe om ham? The Dark Knight gjør også en rimelig bra jobb med å fokusere mye på Joker, men hvordan ville det vært hvis Joker bare dukket opp en gang i blandt for å sloss litt med Batman, og så stikke av? Ville vært kjedelige saker. En bra helter ikke nok. Vi trenger en bra slemming også. Gjerne en vi kan bry oss om, og mer enn gjerne en slemming som tror han eller hun er helten. Men i Doc Strange er det bare en tulling som surrer rundt og ikke gjør stort ut av seg. Kjipt. Men på den annen side er Marvel kjent for dette, med slemminger som Whiplash (Iron Man 2), Crossbones (Cap America: Civil War) og så videre.

Slutten i seg selv var horribel. Igjen snakker vi CGI bare for å bruke CGI. Ante ikke helt hva som egentlig foregikk, eller hvorfor jeg skulle bry meg. Gidder jo ikke spoile noe her, men dette var et solid antiklimaks av dimensjoner (hihi). Green Lantern hadde en bedre "sisteboss", for å si det sånn...

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...